Er zijn 43 resultaten gevonden

door Retro
ma 02 apr 2018, 19:39
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Tweeter uit fase?
Reacties: 16
Weergaves: 1122

Re: Tweeter uit fase?

Iedere frequentie heeft een andere golflengte, dus kun je nooit bepalen dat het positieve deel van de golf van verschillende frequenties tegelijk bij je oor aankomen. Volgens mij is het het belangrijkste dat de tweeters links en rechts t.o.v. elkaar in fase staan.
door Retro
do 15 mar 2018, 16:06
Forum: Bronnen
Onderwerp: Luchtgelagerde draaitafel; project in uitvoering
Reacties: 83
Weergaves: 6968

Re: Luchtgelagerde draaitafel; project in uitvoering

Wow, dit is echt mooi gemaakt. Niets wordt aan het toeval overgelaten, maar ik heb toch enkele vraagjes. De basis van het hele apparaat is zeer solide zwaar en zo uitgevoerd dat er zeker geen trillingen doorgegeven worden naar het draaiplateau. Is het niet zo dat het luchtlager al geen trillingen do...
door Retro
do 12 jan 2012, 8:28
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Seas Micro Monitor - Elysium
Reacties: 439
Weergaves: 12523

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Suggestie,
Als je de onderste voetplaat 10 mm uitfreest en je lijmt hier een passende stalen plaat in komt het zwaartepunt ook een stuk lager te liggen.
door Retro
di 17 mei 2011, 22:03
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: projekt egalisatiemortel
Reacties: 1321
Weergaves: 45953

Re: projekt egalisatiemortel

Beste Arno,

Geweldig project, ik bewonder je nette werkwijze en je geduld.
Wel zou ik de zijkanten nog verstevigen, zodat je zeker weet dat ze bij het gieten niet bol gaan staan.
door Retro
di 22 feb 2011, 22:45
Forum: Oude Showcases
Onderwerp: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Reacties: 69
Weergaves: 6579

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Ik ben al een beetje een ouwe lul (44), en we spelen wat oudere rock van pearl jam, nirvana, metallica enz.
Ik probeer dit te doen op een Ibanez roadstarII uit 1982, en een Fender jazz 2009. Ik heb ook nog een fretless Ibanez musician uit 1983.
door Retro
ma 21 feb 2011, 17:07
Forum: Oude Showcases
Onderwerp: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Reacties: 69
Weergaves: 6579

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Dank je arjank,
Ik ga het gewoon proberen, 2x de oberton in een 50l kast op 50Hz.
Ik speel 4-snarige bas en bij een optreden krijg ik genoeg laag door via de PA.
Het is de bedoeling dat ik mezelf op het podium hoor spelen (defenitie).
door Retro
ma 21 feb 2011, 12:54
Forum: Oude Showcases
Onderwerp: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Reacties: 69
Weergaves: 6579

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Wat zijn de maten van de kast die je bij de test van de twee 10" hebt gebruikt.
Ik wik ook een 2x10"bouwen met goede defenitie gaan bouwen, maar ik wil het geheel compact en licht houden.
Ik vrees dat dit met een grote waveguide niet zal lukken.

gr. Ton
door Retro
zo 20 feb 2011, 11:15
Forum: Oude Showcases
Onderwerp: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Reacties: 69
Weergaves: 6579

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Zijn er nog vorderingen?
door Retro
zo 16 jan 2011, 19:25
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: projekt egalisatiemortel
Reacties: 1321
Weergaves: 45953

Re: projekt egalisatiemortel

Hoi Arno,

Waarom gebruik je voor de binnenmal geen piepschuim.
Hier kun je veel details voor de binnenkant van de kast insnijden.

Later kun je het ps oplossen met aceton.
door Retro
wo 22 sep 2010, 7:33
Forum: Oude Showcases
Onderwerp: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Reacties: 69
Weergaves: 6579

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Zeer interessant project.
Ik ben al langer op zoek naar een 2x10" met een goede definitie in het midden.
Tip: maak hem niet te zwaar en gebruik berken multiplex.

Ton
door Retro
zo 21 mar 2010, 10:25
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Reacties: 402
Weergaves: 40329

Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)

Ten eerste, dit ziet er fantastich mooi uit. Ten tweede, Ik denk dat het ook nog wel helpt als je het onderste deel van de buis nog beter dempt. Je hebt deze nu opgevult met noppenschuim, maar de trilling van de buis zullen denk ik toch doorgegeven worden van het bovenste deel. Je zou kunnen probere...
door Retro
zo 10 jan 2010, 11:54
Forum: Versterkers
Onderwerp: basgitaarversterker herbouwen
Reacties: 34
Weergaves: 1554

Re: basgitaarversterker herbouwen

Het is een misverstand om te denken dat een basgitaar geen hoge tonen produceert. Boven de grondtoon die je aanslaat zitten nog de harmonische tonen, die tot vele malen hoger kunnen zijn. Ook wordt de basgitaar veel gebruikt voor percussion achtige effecten (denk aan het slappen), hier heb je dus oo...
door Retro
do 07 jan 2010, 20:37
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: subwoofer met dynaudio 30W54
Reacties: 9
Weergaves: 671

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Als ik een gesloten kast van 70 liter neem is de opslingering niet groot.
Het -3dB punt ligt nu op 44Hz.

Kan ik dit punt met bv een Hypex module aktief wat lager leggen?
door Retro
do 07 jan 2010, 15:56
Forum: Versterkers
Onderwerp: basgitaarversterker herbouwen
Reacties: 34
Weergaves: 1554

Re: basgitaarversterker herbouwen

door Retro
do 07 jan 2010, 12:25
Forum: Versterkers
Onderwerp: basgitaarversterker herbouwen
Reacties: 34
Weergaves: 1554

Re: basgitaarversterker herbouwen

De Celestion BN15-300 S is een hele mooie basgitaar luidspreker.
De sound is zeer helder zodat je eigenlijk geen tweeter nodig hebt, en hij weegt door de neodium magneet maar 2,3kg (scheelt weer een hoop gesjouw).

Ton
door Retro
wo 06 jan 2010, 20:22
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: subwoofer met dynaudio 30W54
Reacties: 9
Weergaves: 671

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Ja Roland, ik denk dat ik toch wel voor gesloten ga.

Maar als ik hem naar beneden laat stralen krijg ik een soort van laag doorlaat filter, hoe ga ik hiermee om?
Wat is gesloten hoog pass capacitor ????

(ik weet het, veel vragen)
door Retro
wo 06 jan 2010, 19:05
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: subwoofer met dynaudio 30W54
Reacties: 9
Weergaves: 671

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Liever toch nog kleiner, maar het mag ook weer geen dreunkastje worden.
Kun je met een hypex ds... met de bassboost het zaakje rechttrekken?
door Retro
wo 06 jan 2010, 12:31
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: subwoofer met dynaudio 30W54
Reacties: 9
Weergaves: 671

subwoofer met dynaudio 30W54

Hallo mensen, Ik wil een subwoofer gaan bouwen en heb hier nog een mooie dynaudio 30W54 liggen. Is deze unit geschikt om in een compacte kast te bouwen waabij mijn voorkeur ernaar uitgaat om de speaker naar beneden te richten (via de vloer dus). Ik heb totaal geen ervaring met plate amp's en het ber...
door Retro
zo 27 dec 2009, 19:21
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Versterker / CD-speler invloed op geluidskwaliteit?
Reacties: 57
Weergaves: 1651

Re: Versterker / CD-speler invloed op geluidskwaliteit?

Wat een enorme ego's hierzo.
Ik geloof niet dat Jeroen81 hier veel wijzer van wordt.
door Retro
wo 25 nov 2009, 13:53
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: variatie op een scan speak 2-weg
Reacties: 92
Weergaves: 6912

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Hallo Franks, Ik bezoek dit forum regelmatig en heb jouw zelfbouwproject met veel interesse gevolgd.(heb een zwak voor scan speak, dynaudio enz.) Met bewondering heb ik gekeken naar wat jij met hout voor elkaar krijgt. Dit is voor mij wel een aardige benadering van een ideaal project. Zoals je de bo...
door Retro
wo 05 aug 2009, 8:00
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: problemen met een Celestion 15"sidewinder
Reacties: 11
Weergaves: 647

O.K. Ik ga ervan uit dat de spreekspoel loslaat (te heet geweest?) :(
Ik kan van een kennis een andere speaker proberen, als deze goed voldoet neem ik die over.
door Retro
di 04 aug 2009, 15:49
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: problemen met een Celestion 15"sidewinder
Reacties: 11
Weergaves: 647

Tolerantiefoutje lijkt me sterk, de combo ia al ruim 15 jaar oud en het probleem doet zich sinds een paar maanden voor.

Met een andere versterker bijft het probleem zich voordoen.

Is er een manier (zonder de unit te slopen) om erachter te komen of het aan de spreekspoel ligt?
door Retro
di 04 aug 2009, 10:29
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: problemen met een Celestion 15"sidewinder
Reacties: 11
Weergaves: 647

Ja, dat dacht ik ook, maar ik heb ook al een nieuwe speakerkabel gesoldeerd, en de aansluitlitze naar de spreekspoel ook al eens opnieuw geoldeerd.

Zouden er wikkelingen van de spreekspoel los kunnen zitten?
door Retro
di 04 aug 2009, 10:22
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: problemen met een Celestion 15"sidewinder
Reacties: 11
Weergaves: 647

problemen met een Celestion 15"sidewinder

Hallo, Ik heb (waarschijnlijk) een probleem met mijn bas speaker. In mijn Marshall basscombo zit een 15"sidewinder. Af en toe zakt het volume een flink stuk,. Ik wil natuurlijk lekker hard, dus draai ik de master verder open. Dan gaat het ineens weer knetterhard?? Met een anderre gitaar, andere...
door Retro
do 25 jun 2009, 8:29
Forum: Oude Showcases
Onderwerp: Oude units van Dynaudio
Reacties: 28
Weergaves: 4622

Bedankt mannen, Ik heb de laatste tijd weinig meer kunnen doen aan dit project. Wel ben ik de kassies opnieuw aan het bekleden, met kerstenhout fineer. Op de foto zie je het niet goed maar met dit kunstfineer blijf je de kopse kanten van het materiaal zien, en dat vondt ik erg storend. Als dit klaar...