Ik zit er toch al een tijdje over te dromen om een ècht goed basversterker te bouwen, maar heb eigenlijk geen idee hoeje dat moet aanpakken. De helft van dit topic gaat me al boven de pet, dus er zijn wel experts mee bezig
Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide
Ik volg dit ook al heel geïnteresseerd
Ik zit er toch al een tijdje over te dromen om een ècht goed basversterker te bouwen, maar heb eigenlijk geen idee hoeje dat moet aanpakken. De helft van dit topic gaat me al boven de pet, dus er zijn wel experts mee bezig

Ik zit er toch al een tijdje over te dromen om een ècht goed basversterker te bouwen, maar heb eigenlijk geen idee hoeje dat moet aanpakken. De helft van dit topic gaat me al boven de pet, dus er zijn wel experts mee bezig
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide
Nee helaas, eerst nog effe de berging ombouwen tot klusruimte
Ik ga binnenkort de compressiedriver en hoorn bestellen, wordt leuk
Ik ga binnenkort de compressiedriver en hoorn bestellen, wordt leuk
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide
Druk in huis......
Ik heb wel net een nieuwe basversterker(top) gekocht
En daar heb ik de Oberton woofers even op uitgetest. Ik moeten zeggen dat je met deze woofers niet eens een tweeter nodig hebt. Dus ik ben aan het dubben of ik nu wel die tractrix met 2"driver ga gebruiken. Maar wil ik een compromisloze speaker dan kom ik er niet onderuit deze te gebruiken.
Ik heb wel net een nieuwe basversterker(top) gekocht
En daar heb ik de Oberton woofers even op uitgetest. Ik moeten zeggen dat je met deze woofers niet eens een tweeter nodig hebt. Dus ik ben aan het dubben of ik nu wel die tractrix met 2"driver ga gebruiken. Maar wil ik een compromisloze speaker dan kom ik er niet onderuit deze te gebruiken.
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide
Wat zijn de maten van de kast die je bij de test van de twee 10" hebt gebruikt.
Ik wik ook een 2x10"bouwen met goede defenitie gaan bouwen, maar ik wil het geheel compact en licht houden.
Ik vrees dat dit met een grote waveguide niet zal lukken.
gr. Ton
Ik wik ook een 2x10"bouwen met goede defenitie gaan bouwen, maar ik wil het geheel compact en licht houden.
Ik vrees dat dit met een grote waveguide niet zal lukken.
gr. Ton
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide
Ton, die Oberton speakers lopen tot ca. 5khz dat zou live eigenlijk voldoende moeten zijn voor een bas.
Als je daar mee kan leven dan zou ik die driver+8"waveguide vergeten.
Ik heb een 10B200 getest in een behuizing van 24liter afgestemd op pak weg 50hz. behoorlijk compact dus.
Voor twee speakers heb je dus een kast van 48liter nodig.
De 10B200 kan heel wat abuse hebben, veel meer dan bijv een eminence deltalite die ik voorheen had. Die Oberton blijft zelfs met grote uitslagen zuiver en gaat niet over zijn nek zoals alle ander 10" basgitaar speakers die ik heb geprobeerd.
Als je een vijfsnarige bas hebt zou ik de kast 60liter maken en rond de 40hz afstemmen.
Als je daar mee kan leven dan zou ik die driver+8"waveguide vergeten.
Ik heb een 10B200 getest in een behuizing van 24liter afgestemd op pak weg 50hz. behoorlijk compact dus.
Voor twee speakers heb je dus een kast van 48liter nodig.
De 10B200 kan heel wat abuse hebben, veel meer dan bijv een eminence deltalite die ik voorheen had. Die Oberton blijft zelfs met grote uitslagen zuiver en gaat niet over zijn nek zoals alle ander 10" basgitaar speakers die ik heb geprobeerd.
Als je een vijfsnarige bas hebt zou ik de kast 60liter maken en rond de 40hz afstemmen.
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide
Dank je arjank,
Ik ga het gewoon proberen, 2x de oberton in een 50l kast op 50Hz.
Ik speel 4-snarige bas en bij een optreden krijg ik genoeg laag door via de PA.
Het is de bedoeling dat ik mezelf op het podium hoor spelen (defenitie).
Ik ga het gewoon proberen, 2x de oberton in een 50l kast op 50Hz.
Ik speel 4-snarige bas en bij een optreden krijg ik genoeg laag door via de PA.
Het is de bedoeling dat ik mezelf op het podium hoor spelen (defenitie).
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide
Cool, ik denk dat je niet teleurgesteld zult zijn
Wat speel je zoal? en wat voor type bass heb je?
Wat speel je zoal? en wat voor type bass heb je?
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide
Ik ben al een beetje een ouwe lul (44), en we spelen wat oudere rock van pearl jam, nirvana, metallica enz.
Ik probeer dit te doen op een Ibanez roadstarII uit 1982, en een Fender jazz 2009. Ik heb ook nog een fretless Ibanez musician uit 1983.
Ik probeer dit te doen op een Ibanez roadstarII uit 1982, en een Fender jazz 2009. Ik heb ook nog een fretless Ibanez musician uit 1983.
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide
Zo een heb ik ook nog gehad in het zwart, dat waren toch zo'n beetje de eerste modellen van Ibanez met ronde vormen? Met p/j elementen?Ibanez roadstarII
En zo'n Ibanez fretless musician is denk ik wel een collectors item (has Sting er niet zo eentje?)
Voor rock zoals Pearl Jam etc. heb je geen tweeter nodig, in tegendeel.
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Zoals jullie kunnen zien is de titel gewijzigd. Ipv de 8" tractrixhoorn ga ik een 8" coax gebruiken. http://www.oberton.com/index.php?option ... udspeakers
De overnamepunten komen nu op 500hz en 1.5khz te liggen. De behuizing wordt denk ik een normale 2x10 kist zoals die normaal gesproken gebouwd worden. Dit maakt het voor de nabouwer een stuk makkelijker
Het filter wordt wel een uitdaging, er komen sowieso al twee LCR's in om de 2e impedantie piek van de woofers te dempen en om de inbouw resonantie piek van de 8" woofer te dempen. De eerste simulaties die ik heb gedaan werden geen succes zonder deze correctie netwerkjes.
Verder info volgt.
De overnamepunten komen nu op 500hz en 1.5khz te liggen. De behuizing wordt denk ik een normale 2x10 kist zoals die normaal gesproken gebouwd worden. Dit maakt het voor de nabouwer een stuk makkelijker
Het filter wordt wel een uitdaging, er komen sowieso al twee LCR's in om de 2e impedantie piek van de woofers te dempen en om de inbouw resonantie piek van de 8" woofer te dempen. De eerste simulaties die ik heb gedaan werden geen succes zonder deze correctie netwerkjes.
Verder info volgt.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Fancy drivertje zeg!
die pieken bij 3 en 4 khz zijn wel joekels, een soort dubbele resonantiepiek?
die pieken bij 3 en 4 khz zijn wel joekels, een soort dubbele resonantiepiek?
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Yep, daarom ga ik het zaakje ook vrij laag filteren.die pieken bij 3 en 4 khz zijn wel joekels, een soort dubbele resonantiepiek?
Die HF driver kan dat wel aan en die ga ik elektrisch denk ik met 18dB/oct filteren. Met die coax krijg ik ook meer een punt bron dan met die hoorn, ik verwacht ook een betere power response. Dat is mooi want dan kan iedereen mij prima op het podium horen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
heb je al een simulatie van de max spl ? (compressie ed ook rekening mee gehouden, of is dat niet relevant bij gitaar spelen)
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Van de 2x10's heb ik een aardige simulatie in boxsim kunnen doen. Deze geeft de max spl tot aan de xmax. Ik weet wel dat deze drivers nog een heel stuk buiten de xmax nog goed klinken. Dus niet zoals die Eminence deltalite 2510 II's die ik heb gehad, wat een prut....
Wat de Oberton 10B200 aan compressie gaan toevoegen weet ik niet, ze hebben wel een kapton spreespoel maar dat zegt natuurlijk ook weer niet zo veel. Maar compressie is op zich wel relevant, met basgitaar kun je flinke pieken krijgen vooral met slap/pop techniek en dat moet natuurlijk dynamisch blijven klinken.
In de afbeelding zie je de max spl die de 2 10B200's halen, niet slecht.
Wat de Oberton 10B200 aan compressie gaan toevoegen weet ik niet, ze hebben wel een kapton spreespoel maar dat zegt natuurlijk ook weer niet zo veel. Maar compressie is op zich wel relevant, met basgitaar kun je flinke pieken krijgen vooral met slap/pop techniek en dat moet natuurlijk dynamisch blijven klinken.
In de afbeelding zie je de max spl die de 2 10B200's halen, niet slecht.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
En dat is maar voor een speaker , je hebt er 2 dus +6db totaal.
Lekker luisteren met oordopjes.
Lekker luisteren met oordopjes.
- Bijlagen
-
- oordopjes.jpg (19.52 KiB) 1392 keer bekeken
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Ik bouw voor mijn basgitaar maar een zo'n speaker, wat je in het plaatje ziet is de max spl die ik hier mee krijg. Dus vanaf 45hz zit hij boven de 115dB.En dat is maar voor een speaker , je hebt er 2 dus +6db totaal.
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Als het goed is krijg ik vandaag de Oberton 8NCX coax
Zaterdag ga ik hem in een tesbaffle zetten en meten, eens kijken hoe ie zich gedraagt. Volgens mij kun je hier ook (met ondersteuing in het laag door bijv. twee 8"woofers) een erg mooie hifi speaker mee bouwen die ook nog eens een flink rendement heeft.
Zaterdag ga ik hem in een tesbaffle zetten en meten, eens kijken hoe ie zich gedraagt. Volgens mij kun je hier ook (met ondersteuing in het laag door bijv. twee 8"woofers) een erg mooie hifi speaker mee bouwen die ook nog eens een flink rendement heeft.
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Ik heb net de driver binnen, zeer mooi stukje techniek.....
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Apart,
De voorkant met name de korf vorm en het membraan doen me erg denken aan de B&C 8CX21 coaxiale unit... Maar de achterkant is dan weer heel anders...
Die B&C heb ik een tijd mee gedraaid voor hifi, eerst volledig aktief en daarna passief met iets van 3 LCR kringen om de respons van de unit wat vlakker te krijgen.
Groetjes Walter
De voorkant met name de korf vorm en het membraan doen me erg denken aan de B&C 8CX21 coaxiale unit... Maar de achterkant is dan weer heel anders...
Die B&C heb ik een tijd mee gedraaid voor hifi, eerst volledig aktief en daarna passief met iets van 3 LCR kringen om de respons van de unit wat vlakker te krijgen.
Groetjes Walter
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Daar kom je met een coax meestal ook niet onderuit3 LCR kringen om de respons van de unit wat vlakker te krijgen
Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax
Meer plaatjes
Het wordt toch een normale kist.
Het wordt toch een normale kist.

