Versterker / CD-speler invloed op geluidskwaliteit?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Re: Versterker / CD-speler invloed op geluidskwaliteit?

Bericht door meiborg »

@ wowly,

Mooie site waar je naar linkt, handig zoveel informatie bij elkaar! HEb er net met veel plezier op gelezen, die gaat in de bookmark. :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

]eep, dat wij het niet eens of een versterker wel of geen invloed heeft, vind ik geen probleem.

Je haalt er echter fysische aspecten bij die werkelijk absoluut niet kloppen. Daar heb ik wel problemen mee (als bijna afgestudeerd fysicus). Dan heb ik niet eens over inhoudelijk, maar vooral hoe "over het algemeen" (fundamentele) experimenten tot stand komen. Kennelijk moet je daar nog meer kaas van eten.

Overigens heb ik ook geen kring-redenering gebruikt, wel geef ik toe dat de zin (die je in het klein herhaalt) eigenlijk niet helemaal compleet is. Ik had er eigenlijk referenties er bij moeten zetten. Maar goed dat is het punt niet in deze discussie, het was enkel bij wijze van voorbeeld. Daarbij heb je ook niet helemaal goed gelezen wat ik nu daadwerkelijk zeg. Want ik zeg enkel dat alleen uit DIE EXPERIMENTEN is gebleken dat de verschillen minimaal zijn. Dat betekent nog totaal niet dat het waar hoeft te zijn (de conclusie volgt immers alleen uit die experimenten). Het kan best zo zijn dat er andere experimenten zijn die het tegendeel bewijzen. Helaas heb ik dergelijke objectieve experimenten tot dusver nog niet gevonden. (dus als iemand nog wat weet, hoor ik het graag!)

Nogmaals, ik vind het prima als jij de discussie wilt voeren met argumenten als
Het gaat me er om dat ik weet èn voel dat iets klopt
Daar heb ik (wellicht anderen) absoluut geen problemen mee. Maar haal de andere dingen er niet bij want daardoor krijg je dus veel reacties.

Maar inmiddels lijkt het me al duidelijk. Iemand die behoorlijk protestants is kun je namelijk ook niet overtuigen met het hindoeïsme en vice versa. Wel kun je iemand wellicht informatie geven (boeken, artikelen, internet) en kan de persoon eventueel later nog terug komen met vragen. Als mensen heilig geloven in peperdure audio moeten ze dat vooral doen, maar ook vooral toegeven dat ze dat geloven en niet proberen allerlei vreemde aspecten er bij te halen waar ze zelf eigenlijk niks van af weten. Af en toe lijken het wel bijna excuses om te mogen geloven.
Ik ben hier zeker niet om iemands geloof onderuit te schoppen, dat zal ik never nooit doen. Ik vind namelijk dat een ieder zelf moet weten wat hij/zij fijn vind. Waar ik echter moeite mee heb is een eenzijdig beeld, zeker als dat beeld voor geen kant klopt (met name vakgebieden waar ik me mee bezig hou). Zo heb ik inmiddels geleerd dat je absoluut niet zomaar dingen moet aannemen en/of moet vertrouwen op je "boerenverstand" (voorbeeld is bv relativiteitstheorie van Einstein) en je dus altijd kritisch moet blijven (klopt het allemaal? wat kan er mis gaan? etc). Dat is al een van de manieren om ook experimenten objectief uit te kunnen voeren.
(en komt iets dergelijks als: "Als je niet gelooft dat afstraalgedrag van invloed is op een speaker dan test je dat ook niet" absoluut niet voor).

sja, ehm conclusie voor de TS ?
Ik zou tegen de TS zeggen wat ik al eerder heb geschreven. Ga dus zelf op onderzoek uit en concludeer voor je zelf of het de moeite is (lees bv wat forums, artikelen op google etc, wellicht kun je versterkers lenen van mensen).
Retro

Bericht door Retro »

Wat een enorme ego's hierzo.
Ik geloof niet dat Jeroen81 hier veel wijzer van wordt.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

MichaelB schreef:
De vraag is meer: als je twee verschillende versterkers zo instelt dat deze op identiek volume spelen en ruim binnen hun vermogensreserve spelen met luidsprekers die geen extreme eisen aan de versterker stellen (ja, dat zijn een aantal vereisten om een eerlijke vergelijking te maken), kan je zo nog wel een duidelijk verschil horen tussen deze versterkers? Ik vermoed dat het op deze manier verrekte moeilijk, zo niet onmogelijk zal zijn.
Jazeker. Al talloze malen herhaald met n hele groep. En reproduceerbaar.
Gelijk volume is een eerste vereiste: onze hersenen neigen te denken dat degene die harder staat beter klinkt. Ook moet hij niet te zacht of te hard staan omdat ons gehoor bij laag volume vooral verschil in toonhoogte waarneemt en bij hoog volume vooral ritme.
Stond er een tijdje geleden niet een link naar een test waarin ze goedkope t-amps vergeleken met high-end :-# en eenvoudige DTS versterkers? Mij staat nog bij dat er gewoon geen eensluidend antwoord uit kwam. Het ging van links naar rechts, van duur naar goedkoop.
T-amps kunnen heel goedkoop al heel goed klinken ja. En ook totaal overpriced zijn. Kijk bv op de site van Lampizator. De voeding blijft altijd belangrijk. Denk ook aan de Gainclones, het origineel is zó simpel, de prijs zó hoog maar het resultaat is er wel.
Bedoelde je de reviews op tnt-audio en 6moons?
Je haalt er echter fysische aspecten bij die werkelijk absoluut niet kloppen. Daar heb ik wel problemen mee (als bijna afgestudeerd fysicus). Dan heb ik niet eens over inhoudelijk, maar vooral hoe "over het algemeen" (fundamentele) experimenten tot stand komen. Kennelijk moet je daar nog meer kaas van eten.
Met deze alinea heb ik eigenlijk wel problemen. Je hoeft voor mij niet te vertellen wat je studeert, ik ken je al jaren van t.net en weet al redelijk hoe je over dingen denkt. Maar jij hoeft mij ook niet te kleineren als ik iets niet helemaal goed of volledig uitleg. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb en ik heb steeds het idee dat je mijn voorbeelden verdraaid. En zeker niet als je zelf zo slecht argumenteert.

Dat we een andere mening hebben dat wist ik al jaren, en dat geeft ook niet. Maar als je dan jezelf op gaat blazen om daarmee autoriteit te krijgen vind ik een zwaktebod. Als ik toevallig een argument geef op jouw vakgebied waar jij geen weet van hebt, dan kan ik me voorstellen dat je daar problemen mee hebt. Dat is irritant, maar je weet dat parels uit irritatie ontstaan?

Het ging mij erom een (nu nog?) controversieel argument aan te dragen wat aangeeft dat zelfs de meest gerenommeerde wetenschappers over elkaar liggen te rollebollen over de meest fundamentele zaken (incl elkaar zwartmaken met ad hominems, discrediteren, fondsen intrekken, baan verliezen etc. waar de honden geen brood van lusten). Laat staan een willekeurig forum. Als je dat niet begrepen hebt dan kun je blijkbaar hoofd en bijzaken niet scheiden. Of je wordt afgeleid door de controverse van het voorbeeld.
Toen ik op school zat kon ik ook nog niet over de muur kijken, alles wat je op school leert zijn 'voldongen feiten'. Als je wat ouder wordt kom je er pas achter dat niet alles even scherp afgetekend is en dat ook wetenschappers hun visie sterk gevormd (vervormd?) wordt door hun wereldbeeld. En dat heeft met geloof te maken. Dat heb ik niet van mezelf maar van wetenschappers en beleidsmakers die al een leven achter de rug hebben.
Laatst gewijzigd door ]eep op zo 27 dec 2009, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Men is openlijk aan het discussiëren over een bepaald onderwerp en dan is men opeens een enorme ego???
Ik vind het een beetje vreemde reactie, maar goed, ieder zijn ding.

Volgens mij heeft de TS (Jeroen81) inmiddels heel wat tips en ideeën gekregen om mee verder te kunnen. Een dergelijke discussie laat daarbij nog eens extra aan Jeroen zien welke kant het op kan gaan. Naar mijn mening is dar niks mis mee.

@Jeep,
Laat ik even voorop stellen dat ik nergens in mijn berichten iemand beledigd hebt (of zoals jij het noemt, gekleineerd hebt). Ik vind het ook niet netjes dat je dat zo noemt. Als ik vertel dat je van iets meer kaas moet eten, dan bedoel ik dat enkel constructief. Blijkbaar wordt dat als negatief ervaren, maar dat is niet mijn bedoeling geweest, maar daardoor is het nog steeds geen belediging. Laten we maar stoppen met deze discussie, want het heeft,naar mijn mening, kennelijk geen zin om jou er van te overtuigen hoe fysicus met de daarbij behorende experimenten te werk gaat. Die methode ken ik overigens niet enkel van school, maar ook uit zelf uit de praktijk of ervaringen van derden.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Retro schreef:
Wat een enorme ego's hierzo.
Ik geloof niet dat Jeroen81 hier veel wijzer van wordt.
Daar heb jij weer helemaal gelijk in. =D>
Ik hoop dat je mij dit wilt vergeven, maar soms moet je even tegengas geven om de topicstarter goed van dienst te kunnen zijn. Anders krijgt hij een eenzijdig advies wat hem in het ergste geval zijn hobby kan kosten. En dat zou zonde zijn. Ik kan nou eenmaal slecht tegen jonge gastjes die denken de wijsheid in pacht te hebben, hoe goed bedoeld ook. Misschien is dat een slechte eigenschap van mij, het oordeel daarover laat ik aan jou over.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niemand heeft de wijsheid in pacht, jong of oud. En als iemand zo overkomt, dan nog mag het niet uitmaken wat zijn of haar leeftijd is. Een goede discussie mag op het scherpst van de snede zijn, zolang er maar respect blijft.
jeroen81

Bericht door jeroen81 »

Hallo mensen,

ik was even weg geweest, en ik zag dat het topic aardig is gegroeid :D Bedankt voor jullie bijdragen! Ik heb de meeste berichten inmiddels doorgelezen, inclusief links. Ik heb daarnaast zelf ook nog wat internet artikelen over akoestiek gelezen. Omdat ik steeds meer het idee krijg dat ik de zaken niet onder controle heb en weinig van akoestiek af weet, heb ik besloten mij er maar niet te druk over te maken. Ik wacht gewoon tot ik een grotere woonruimte tot mijn beschikking heb, zodat ik meer speelruimte heb om te experimenteren met opstellingen en evt. met dempingsmaterialen, difussors, etc. Als 2e stap zou ik daarna graag nog gaan vergelijken met verschillende versterkers / cd-spelers, maar dat is voor later omdat ik de aanname doe dat dat niet het grootste probleem is.

Verder antwoord ik nog even op deze vragen die ik vrij willekeurig uit dit topic haal:

Daar naast wil ik ook nog een wedervraag benadrukken.
Wat is eigenlijk je doel? Daarmee bedoel ik of je op zoekt bent naar iets om gewoon lekker muziek te kunnen luisteren, of om het "ultieme" op te zoeken. (wat dat ultieme ook mogen zijn)

Dat is een goede vraag. Ik denk: het maximaal haalbare resultaat uit een zelfbouwproject halen. Ik vind het daarbij erg belangrijk dat ik echt overtuigd ben van de kwaliteit van de geluidsweergave van het gehele systeem. Ik heb al erg veel plezier gehad aan alleen al het bouwen en praten over mijn project, (hier op het forum en met vrienden en familie) en kwa uiterlijk vind ik ze ook erg geslaagd, ondanks dat iedereen die ze hier komt bekijken die mening niet deelt :), maar ik vermoed dat ik met de juiste opstelling en kamer-inrichting er nog meer uit moet kunnen halen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”