subwoofer met dynaudio 30W54

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

subwoofer met dynaudio 30W54

Bericht door Retro »

Hallo mensen,

Ik wil een subwoofer gaan bouwen en heb hier nog een mooie dynaudio 30W54 liggen.
Is deze unit geschikt om in een compacte kast te bouwen waabij mijn voorkeur ernaar uitgaat om de speaker naar beneden te richten (via de vloer dus).

Ik heb totaal geen ervaring met plate amp's en het berekenen/bouwen van subwoofers, wie kan mij met info op weg helpen?

Ton
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Bericht door MichaelB »

Hoi Ton!

Da's een oudje, die speaker! :)
Mooi ding, nog steeds.

je kan hier wel een sub mee maken. Heb ik zo'n 12-13 jaar geleden ook gedaan, alhoewel dat een transmissionline-achtig iets was, welke gruwelijk hard en diep kon. Aaah, memories :mrgreen:
Als ik het me goed herinner heeft deze een foam rand en behoorlijk lichte conus. Naar beneden stralen zal geen probleem zijn.

Op het moment zit ik op m'n werk, maar mocht iemand al aan de slag kunnen om een kast te berekenen, dan zijn hier de parameters: http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/30w54_data.pdf

EDIT: paar taal foutjes weggehaald
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Bericht door Henkjan »

is 100 liter compact genoeg?
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Bericht door Retro »

Liever toch nog kleiner, maar het mag ook weer geen dreunkastje worden.
Kun je met een hypex ds... met de bassboost het zaakje rechttrekken?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Bericht door Roland »

Hoi,

Gesloten kom je in een kast van rond de 90 liter op een -3dB punt van 44 hz. Eventueel kan je hem ook gesloten hoog pass capacitor maken. Rond de 42 liter kom je dan ietsie pietsie lager als de 44 hz uit.

Bassreflex wordt altijd veel en veel groter als een gesloten kast met deze driver. Reken op minstens 100 liter voor BR. Je komt dan wel een stuk lager... Bass reflex of Gesloten Kast is de vraag denk ik.

Groet Roland
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Bericht door Retro »

Ja Roland, ik denk dat ik toch wel voor gesloten ga.

Maar als ik hem naar beneden laat stralen krijg ik een soort van laag doorlaat filter, hoe ga ik hiermee om?
Wat is gesloten hoog pass capacitor ????

(ik weet het, veel vragen)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Bericht door Roland »

Hoi,

Naar beneden afstralen doet verder niets als je voldoende ademruimte onder de driver houdt. GHP is een te kleine kast met een voor condensator. Je neemt de Q factor iets hoger (0.95) en zet een grote condensator waarde in serie met de woofer. De kleine kast slingert iets op. De condensator trekt dat weer recht. ( korte versie).

Ik heb net even gezocht op het forum, zou een ghp berekening met formules ook in de bibliotheek kunnen komen?

Groet Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Bericht door Henkjan »

ik gebruik altijd de site van Bertje: http://www.12vhifi.nl/closed.html

maar een goed plan on de link daarheen in de link verzameling op te nemen
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Bericht door Roland »

Erg handig die link, ik doe het altijd met AJ-horn.
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: subwoofer met dynaudio 30W54

Bericht door Retro »

Als ik een gesloten kast van 70 liter neem is de opslingering niet groot.
Het -3dB punt ligt nu op 44Hz.

Kan ik dit punt met bv een Hypex module aktief wat lager leggen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”