basgitaarversterker herbouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

Ik ben erg geinterreseerd in de laatste marktplaats link.
Iemand ervaring met het merk RCF?
De speakers komen erg professioneel over naar mijn mening en de specs zijn ook niet mis!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door sevenup »

Bart0l0meus schreef:
Ik ben erg geinterreseerd in de laatste marktplaats link.
Iemand ervaring met het merk RCF?
De speakers komen erg professioneel over naar mijn mening en de specs zijn ook niet mis!
RCF is een zeer goed merk voor drivers en wordt veel gebruikt in professionele speakers van verschillende bekende merken. Het is een serieuze driver voor een goede prijs.

Hier de specs:

http://www.rcf.it/en_US/web/rcf/product ... s/lf15g401

Lekker hoge xMax, kun je goed gebruiken voor basgitaar.
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Retro »

Het is een misverstand om te denken dat een basgitaar geen hoge tonen produceert.
Boven de grondtoon die je aanslaat zitten nog de harmonische tonen, die tot vele malen hoger kunnen zijn.
Ook wordt de basgitaar veel gebruikt voor percussion achtige effecten (denk aan het slappen), hier heb je dus ook een snelle speaker voor nodig met een sterke aandrijving.

Als je voor een langere termijn oplossing gaat zou ik toch een speaker toepassen die dit aankan (speelt ook een stuk lekkerder).

Kijk anders ook eens naar speakers van eminence deze zijn best goed voor een lage prijs.

Ton
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door ray5150 »

Retro schreef:
Het is een misverstand om te denken dat een basgitaar geen hoge tonen produceert.
Boven de grondtoon die je aanslaat zitten nog de harmonische tonen, die tot vele malen hoger kunnen zijn.
daar heb je niet zoveel aan als die verzuipen in de mix tussen de bekkens/gitaren/keyboards en vocalisten... :mrgreen:
Retro schreef:
Ook wordt de basgitaar veel gebruikt voor percussion achtige effecten (denk aan het slappen), hier heb je dus ook een snelle speaker voor nodig met een sterke aandrijving.
Er zijn ook hele volkstammen bassisten die de G nooit aanraken... en anders zet je er toch een gitaarversterker bij? met een 12" 30 Watt luidspreker halen wij 2 octaven op de hoge E zonder problemen... :wink:
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

De RCF zijn helaas verkocht :(
Wat vinden jullie van de JBL?
http://link.marktplaats.nl/311666849
frequency range: 30-2,5kHz
xMAX: 7,6mm

of wat vinden jullie van de BMS 15N630 of de BMS 15S330? (zie speakerstore)?
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

Na lange tijd wil ik dit draadje weer oppakken.

Op dit moment maak ik tevreden gebruik van de combo met de BMS bass speaker en de UCD eindtrap.
Alleen op vol vermogen gaat hij soms nog wel eens oversturen dus ik heb meer vermogen nodig. Dit komt waarschijnlijk doordat de trafo spanning relatief laag is voor een Ucd400.
Verder wil ik de trafo ook kwijt in verband met het gewicht en dus over gaan naar de SMPS van Hypex.
Daarbij zit er nog een mid en high speaker in. Op dit moment zit er een passieve scheidings filter in, echter heeft deze het zwaar te voortduren want die is maar gedesigned voor 100W en daar zit ik nu regelmatig overheen.
Nu was ik aan het denken om een actieve scheidingsfilter toe te passen met de Ucd voor de bass speaker en de tweeters met een of 2 kleine ampjes te voeden.
Verder moet er nog een klein buizen voorversterkertje in komen.

Hoe denken jullie hierover? Ik zit vooral nog in de knoop wat ik met de scheidingsfilter ga doen, actief of passief.
Ik ben handig genoeg met elektronica, dus ik wou zelf alles gaan ontwerpen en maken.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door architect »

actief lijkt me beter voor tussen het laag en het mid/hoog; dat mid/hoog filter kun je dan prima passief doen. maar je kunt je afvragen hoeveel grote inspanning je eigenlijk wilt investeren in deze basspeaker. wat het filter betreft kun je tov actief veel goedkoper uit zijn door te kijken waar de meeste energie wordt verstookt; ik stel me voor dat de woofer een spoel in serie heeft, deze opwaarderen en een paar goedkope zwaardere weerstanden in het filter kan al veel goeds doen. een zwaardere spoel zou mogelijk een lagere impedantie kunnen hebben zodat je ook het mid/hoog filter wat mag aanpassen door hier minder af te zwakken.

zelf heb ik een basspeaker gebouwd met 15" eminence 3015lf, vanaf 625 Hz een 6" 18sound 6ND410 en de tweeter heb ik momenteel niet aangesloten en mis ik ook niet.

op een enkele smps400 heb ik een drietal ucd400 modules waarvan twee stuks voor het laag; als ik heel luid ga dan gaat de voeding een paar seconden in de beveiliging

je kunt je afvragen of je in de toekomst niet een nieuwe kast wilt bouwen die goed past bij je basspeaker
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

architect schreef:
op een enkele smps400 heb ik een drietal ucd400 modules waarvan twee stuks voor het laag; als ik heel luid ga dan gaat de voeding een paar seconden in de beveiliging
Dat is ook niet gek als je drietal ucd's op een smps400 hangt, daar is hij ook niet voor gemaakt.
architect schreef:
je kunt je afvragen of je in de toekomst niet een nieuwe kast wilt bouwen die goed past bij je basspeaker
Nou, deze kast is wel super degelijk en daar ben ik ook heel tevreden over, alleen is hij akoestisch natuurlijk nooit doorgerekend met deze speaker en zal daar best wel wat te verbeteren zijn, ik heb alleen bij god geen idee hoe ik daar achter kan komen. Wellicht kan iemand me hier mee helpen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
Wellicht kan iemand me hier mee helpen?
Misschien eens contact opnemen met Bartsegers ?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =25&t=8974

(ze zijn ook niet echt origineel met namen, daar in het zuiden... :lol: )
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

ray5150 schreef:
Misschien eens contact opnemen met Bartsegers ?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =25&t=8974
Dat is geen slecht idee Ray!
ray5150 schreef:
(ze zijn ook niet echt origineel met namen, daar in het zuiden... :lol: )
Haha of bart is een echte "audio" naam, ik ken namelijk best veel barten die zich in dit wereldje bevinden haha
Plaats reactie