basgitaarversterker herbouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

Hallo,

Na erg tevreden te zijn met men 2 x UCD400 die nogsteeds in zijn eindfase leeft is afgelopen weekend bij de repetitie met de band mijn basgitaarversterker overleden :(

Het ging om een Roland CK100
(die op de foto is niet van mij, die van mij is nog zo goed als nieuw :oops: )
Afbeelding
Jullie zien het misschien al, het was een keyboard versterker maar toen ik hem perongeluk eens gebruikt had voor mijn basgitaar vond ik hem zo goed klinken dat ik hem gehouden heb.
Toen ik hem kreeg was hij nog bijna nieuw ondanks dat die toch al ik schat 25 jaar oud was.
Het mooie aan deze versterker is dat hij 3-wegs is dat naar mijn mening een basgitaarversterker ook nodig heeft (in iedergeval minimaal 2 wegs)

Maar nu de vraag.
De eindtorrent zijn kapot (2 sanken transistors) en het is mij niet meer de moeite om hier nieuwe van te gaan kopen, laat staan dat er nog meer overleden is!

Nu dacht ik eraan om een UCD180 te gebruiken.
De trafo ( 2 x 45V) wou ik hergebruiken net zoals de elco`s ( 2 x 3300uF).

Zijn er nog mooiere / betere opties?
het mag echter niet teveel geld kosten (+/- €150)
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door indoubt »

Je kunt de trafo niet gebruiken voor een UCD 180. De spanning is te hoog
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

klopt, ik zie het net ook.
Dan wordt het toch een ucd400, jammer, maar voor een basgitaar versterker is een beetje extra power nooit weg.

Of zijn er nog andere betere modules beschikbaar voor deze toepassing?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door ray5150 »

Hier staat een mooie trafo voor weinig:
http://www.baco-army-goods.nl/product_1510.html

Die kun je toch met een UCD180 gebruiken?
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

Ja, opzich heb ik een gemengd gevoel want een nieuwe trafo en de ucd180 is goedkoper als de bestaande trafo met de ucd400.
Maar van de andere kant is de trafo die erin zit nog van super staat en kan het geen kwaad om wat extra power te hebben bij een basgitaar versterker.
Ik ben alleen bang voor het opblazen van de speakers.
Ik weet namelijk niet hoeveel power deze kunnen händelen...

Wat lijkt jullie de beste keus?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door ray5150 »

Luidsprekers blaas je juist op door het gebruik van een versterker met te weinig vermogen..
Omdat er bij te hoge uitsturing gelijkspanning op de speaker komt te staan, een zwaardere versterker zal daar minder gauw last van hebben.
Ik neem aan dat die Roland wel wat kan hebben, tis toch proffesioneel spul?
Anders zet je er een limmiter bij, of een compressortje. kan ook in pedaal vorm van Boss of zo.
Je kunt er ook een DC protectie inbouwen.

Ik zou in jouw geval een UCD400 nemen. (met wat nieuwe en grotere elco's, 2 x 3300 is wel erg weinig.)

Wat voor voorversterker ga je gebruiken?, ook zelfbouw?
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

oke, weer wat geleerd!:D
ja het is een professionele combo, dus opzich zal het niet zoveel kwaad kunnen, tis alleen dat omdat het zo`n goed spul is, ik er ook extra zuinig mee wil zijn!:p
Ja ik heb hier nog een limmiter/compressor combo van behringer liggen.
Misschien wel een goede optie, al vervang ik de troep opamps wel eerst nog!

Ja ik dan kan ik de voeding die ik voor mijn ucd400 al eerder heb gebouwd weer herbouwen, daar zit namelijk ook dc protectie op!
Even kijken of ik nog grote elco`s kan krijgen op het werk, ik ga in ieder geval geen slitfoils gebruiken, dat is een beetje overkill voor deze toepassing naar mij mening!

Ik denk dat ik begin als voorversterker met de originele voorversterker waar ik de eindtrap helemaal loskoppel, zodat ik een fatsoenlijke nieuwe kan bouwen.
Er moeten namelijk nogal wat opties op komen, namelijk:
meerdere ingangen, bass, mid en high toonregeling, microfoon ingang (gebalanceerd), minimaal 2 x lineinput.
(deze opties omdat we bij de band op de repetitie ook vaker de zang en het keyboard op de versterker aansluiten als er geen PA beschikbaar is)
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

de UCD400 is binnen!
Ik ga in de kerstvakantie de pcb ontwerpen.
Ook heb ik nog 2 x 10000uF 63V elco`s kunne bemachtigen, ik hoop alleen wel dat ik ze er in gebouwd kan krijgen!
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

Het zal niet waar zijn!
Mijn basspeaker is ook dood!
Na het aansluiten van de UCD komen er alleen maar hoge tonen uit de speaker.
Na grondig zoeken blijkt de basspeaker doorgebrand te zijn. Waarschijnlijk omdat ik er met een basgitaar op speel terwijl het een keyboard versterker officieel is.
Al met al wordt het dus een duurder project als ik had gedacht.
Ik wil er dus een nieuwe basspeaker in gaan zetten, ik ben alleen totaal niet thuis in de wereld van de speakers, ik wil er in iedergeval nu wel een goede in zitte die niet opgeblazen kan worden door men ucd400.

Hebben jullie enig idee welke speaker een mooie vervanger zou zijn?
en op welke sites kan ik het beste rondneuzen?
Er zat een PD 3802A in dus een aardig beestje alleen niet aardig genoeg :oops:

Oja, als prijs d8 ik tussen de 100 en 200 euro!:)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door ray5150 »

Jammer dat hij kapot is.
Zoek je een nieuwe of een gebruikte?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door b_force »

Omdat tubetown lekker goedkoop is :D
Hoewel het met luidsprekers wel tegenvalt geloof ik.

Binnenkort wil ik sowieso een bestelling bij tubetown doen, dus mocht je er willen bestellen, is er wellicht het eea te combineren (handig voor de verzendkosten).
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

Kijk eens aan, genoeg zoekwerk.

Het is trouwens een 15" speaker.

Of hij nu 2de hans is of nieuw maakt me niet zoveel uit.
Mij boeit het meer wat die in dat geval waard is.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden ivm de inhoud van de behuizing enz?
zoals jullie ook zien is het een 3 weg speaker, dus hij moet het liefst goed presteren in het laag.

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 8-Ohm.html
Opzich zou je zeggen dat deze wel mooi is, maar ik vind hem in het laag (<100Hz) niet echt goed presteren, het lijkt meer op een gewone gitaar speaker waar ik er thuis nog een van heb liggen.
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Retro »

De Celestion BN15-300 S is een hele mooie basgitaar luidspreker.
De sound is zeer helder zodat je eigenlijk geen tweeter nodig hebt, en hij weegt door de neodium magneet maar 2,3kg (scheelt weer een hoop gesjouw).

Ton
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

Hallo Ton,


Dat klinkt goed, het is echter wel een 4Ohm speaker terwijl er een 8Ohm speaker inzat, is dit een heel groot probleem?
Zijn er nog meer alternatieven?
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Retro »

Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

Ik kan de bovenstaande speaker nog niet makkelijk bij een winkel vinden.
Zijn er nog anderen speakers, en moet ik niet gewoon een echte subwoofer hebben ipv een basgitaar versterker ivm de tweeters die der al in zijn gebouwd.
In principe is het een fullrange speaker?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat je je daar niet zo druk over hoeft te maken, een basgitaar zal niet meer halen dan een Hertz of 3000.
Of je moet moet een 6-snarige hebben en de hele tijd plukken en trekken... :mrgreen:
Ben je al wezen vragen bij die muziekwinkel naast de Media Markt?
Er zullen niet veel zaken zijn die losse instumenten speakers op vooraad hebben, zal toch 9 van de 10 keer besteld moeten worden.

Kende je deze al?
http://www.musik-produktiv.de/gitarre-b ... rkung.aspx
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

Volgens mij bedoel je iets anders, maar ik bedoel dat ik alles voor boven de 2000Hz eigenlijk al erin heb zitten, en relatief veel.
Normale bassversterker hebben vaak alleen maar een basspeaker, en goeie hebben vaak nog een tweeter, maar daar blijft het bij.
Maar omdat ik die tweeters al erin hebben zitten en relatief veel, wil ik dat er niet nog een "full"-range speaker inkomt omdat ik dan mss relatief teveel hoge tonen (boven 2000Hz) krijg.
Dus dacht ik dat het het beste is om een basspeaker uit te zoeken die vooral erg goed is in het laag (onder 500Hz)?

Ik heb nog niet bij muzikplaza gezocht, wie weet kunnen ze het wel bestellen, ze zijn in mijn ervaring wel relatief duur.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
Maar omdat ik die tweeters al erin hebben zitten en relatief veel, wil ik dat er niet nog een "full"-range speaker inkomt omdat ik dan mss relatief teveel hoge tonen (boven 2000Hz) krijg.
Dan zet je er toch een hoog-af filter voor?
Die versterker is origineel een keyboard versterker, dus bedoelt voor een veel groter frequentie bereik dan dat van een basgitaar.
Je gaat dan meer de richting op van een PA of Hifi kast.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

ray5150 schreef:
Dan zet je er toch een hoog-af filter voor?
Origineel zat er ook een subwoofer in en geen fullrange speaker dus dan lijkt het mij het beste om vooral een die laag goed presteert in te zetten, en die bijvoorbeeld ophoudt bij 3000Hz?
Zeker omdat ik nu veel meer bas nodig zal hebben als bij een keyboard.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door ray5150 »

het lijkt mij dat de meeste 15 inchers al vanzelf een aardige afval hebben richting de hogere frequenties...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: basgitaarversterker herbouwen

Bericht door Bart0l0meus »

hahaha ja maar alles even relatief gezien.
Plaats reactie