problemen met een Celestion 15"sidewinder

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

problemen met een Celestion 15"sidewinder

Bericht door Retro »

Hallo,

Ik heb (waarschijnlijk) een probleem met mijn bas speaker.
In mijn Marshall basscombo zit een 15"sidewinder.
Af en toe zakt het volume een flink stuk,. Ik wil natuurlijk lekker hard, dus draai ik de master verder open.
Dan gaat het ineens weer knetterhard??

Met een anderre gitaar, andere amp en andere kabels blijft het probleem aanwezig, dus blijft alleen de speaker als mogelijke oorzaak over.

De spreekspoek loopt niet aan (tenminste niet hoorbaar)

Heeft iemand van jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn???
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

klinkt als een slechte verbinding
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

Ja, dat dacht ik ook, maar ik heb ook al een nieuwe speakerkabel gesoldeerd, en de aansluitlitze naar de spreekspoel ook al eens opnieuw geoldeerd.

Zouden er wikkelingen van de spreekspoel los kunnen zitten?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb er niet zo veel kaas van gegeten,maar zit er een filter in?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Zouden er wikkelingen van de spreekspoel los kunnen zitten?
Zou heel goed kunnen want voor dit soort problemen hoeft de spreekspoel niet aan te lopen. In dat geval zou de versterker meer vermogen moeten hebben geleverd dan de speaker aan kan en dat lijkt me bij een combo onwaarschijnlijk. Maar misschien is het een tolerantie foutje bij de productie van de speaker geweest, of Marshall heeft toch niet goed nagedacht bij het selecteren van de geschikte woofer.
En de speaker heb je dus met een andere amp geprobeerd? zelfde euvel?
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

Tolerantiefoutje lijkt me sterk, de combo ia al ruim 15 jaar oud en het probleem doet zich sinds een paar maanden voor.

Met een andere versterker bijft het probleem zich voordoen.

Is er een manier (zonder de unit te slopen) om erachter te komen of het aan de spreekspoel ligt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

kan het niet zijn dat de versterker een tijdje in een vochtige ruimte zoals een schuur heeft gestaan? dan willen er ook nog wel eens metalen delen gaan corroderen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ik zou de ptometer eens controleren en vervangen indien ie er al 15 jaar in zit..... :P

jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

hij zegt dat het met een andere versterker ook is...
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ik verwacht toch dat de spreekspoel gaar is, ik heb precies het zelfde probleem met een andere luidspreker gehad.
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

O.K. Ik ga ervan uit dat de spreekspoel loslaat (te heet geweest?) :(
Ik kan van een kennis een andere speaker proberen, als deze goed voldoet neem ik die over.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Je zou nog even kunnen kijken of de spider heeft losgelaten van de spreekspoel/conus, ik heb zelf een keer gehad dat de lijmlaag los was en de conus soms los door de spider bewoog en soms wat verder naar voren bleef zitten, bij lager volume had ik in dat geval op deze unit minder geluid, na het opnieuw lijmen van de spider was het weer goed.
Plaats reactie