Ik vind het nu al verschrikkelijk mooiMichaelB schreef:Geeft mij nog genoeg tijd om er iets moois van te maken.
Vormgeving, i.c.m. toegepaste techniek een uniek werkstuk, CHAPEAU
Moderator: Beheerdersteam
Ik vind het nu al verschrikkelijk mooiMichaelB schreef:Geeft mij nog genoeg tijd om er iets moois van te maken.
Hmmmm, optie 1 is zo gek nog niet om te testen of het idd. het resoneren is of dat het interne geluiden zijn.sietse schreef:Tja, allereerst, ik vind ze hardstikke mooi.
Maar die resonanties, twee dingen die je zou kunnen proberen, om die alu pijp te dimmen.
1 plak met plakband of spanbanden er mdf strippen of andere houten latten tegenaan, zodat je het meezingen van die buizen misschien kunt dimmen.
2 eventueel vilt of van dat schuimrubber tochtstrip op de bevestigings rand van de drivers plakken, zodat eventuele trillingen van de units worden gedempt.
Dit om ff uit te proberen of de buis inderdaad trilt.
je hebt schapenwol in de buizen en dat zal wel werken qua lopende en staande golven, maar alu is geen materiaal dat trillingen dimt zoals mdf en zo, wordt een beetje lastig vrees ik.
En als je het alleen maar op hoog geluidsniveau hebt, dan denk ik dat ik er niks aan zou doen.
Volgens mij waren de behuizingen van m'n Piega's ook voorzien van ribben aan de binnenzijde.b_force schreef:Als het echt de buis zelf is, is loodbitumen wel een optie inderdaad.
Met metingen moet je die resonantie zeker zin.
In de vervormingsmeting of in de CSD (of burst decay) kun je die zeer goed terug zien.
Ah, dat wist ik niet!holco schreef:loodbitumen op kamer temperatuur is redelijk buigzaam en anders kan je het nog verwarmen met een föhn en dan wordt het echt zo zacht als een pannenkoek
Hmmm... Fluppie z'n overheerlijke bitumineuze loodbiscuitjesfluppie schreef:Ik sneed de plakjes zo dat ze in de oven pasten, even op 100°C
Omdat er erg weinig ruimte is in de speaker.k.p. schreef:Waarom geen MDF bracing en/of het onderste deel vullen met zand?
gr Kevin
Ja moest wel altijd even kijken of moeder niet in de buurt wasArno schreef:Hmmm... Fluppie z'n overheerlijke bitumineuze loodbiscuitjesfluppie schreef:Ik sneed de plakjes zo dat ze in de oven pasten, even op 100°C
Tja, ik heb gewoon de 4mm platen van europe-audio gebruikt (Butaflex ofzo?). Als je die warm maakt, kan je ze prima buigen. je moet alleen het beschermende velletje al voordat je ze in de behuizing doet afhalen. Misschien is het voor jouw toepassing een idee om er stroken van 3 x 30cm van te maken en die in de hoogte in de speakers te plakken aan de binnenzijde?MichaelB schreef:Ik heb nog nooit loodbitumen besteld en weet ook niet of er nog verschil is in de verwerking tussen de verschillende merken (vast wel). Heeft iemand een idee welke makkelijk te verwerken is en een dikte heeft van 4-5mm?