Er zijn 28 resultaten gevonden

door MuijsP
wo 18 apr 2018, 0:02
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: 4th order bandpass subwoofer voor inbouw
Reacties: 21
Weergaves: 1461

Re: 4th order bandpass subwoofer voor inbouw

Kleine tip van een oude meneer hier. Bandpass (4e, 6e orde etc) was destijds bedacht om zo met zo min mogelijk componenten een subwoofer te creeren. Dus goedkoop. Vandaag de dag zijn actieve filters goedkoop. Is het dus mogelijk om de subwoofer apart te filteren, zeker doen. In bijna alle gevallen v...
door MuijsP
di 17 apr 2018, 23:57
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: DIY passief membraan?
Reacties: 27
Weergaves: 1608

Re: DIY passief membraan?

Meet dat apparaat de PR in ingebouwde toestand? In dat geval hoef je nog niks door te geven, want het hout voor de behuizingen moet nog worden gezaagd... Ben wel benieuwd naar de resultaten. Groeten, Jan. Het apparaat meet T/S van PR. Zoals men tegen komt in datasheets (Peerless/Dayton etc). Dus Fs...
door MuijsP
di 10 apr 2018, 13:12
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: DIY passief membraan?
Reacties: 27
Weergaves: 1608

Re: DIY passief membraan?

Ik heb toevallig vorige week met kennis gesproken die aan een apparaat werkt die de specs van passive radiators kan meten.
(er is een groiende markt voor ivm bluetooth speakers)
Mocht er evt animo voor zijn kan ik doorgeven.
door MuijsP
za 29 apr 2017, 14:40
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: middentoon driver voor openbafle systeem
Reacties: 93
Weergaves: 5526

Re: middentoon driver voor openbafle systeem

Wat u zegt vind ik nogal een vreemde manier van uitleg en bevat tevens onjuiste informatie. Het lijkt luidsprekers, audio en akoestiek enge vreemde magie is, enkel uit te voeren door begaafde tovenaren. Nee, het is geen magie, het is ervaring in het combineren van wat je meet en wat je vervolgens b...
door MuijsP
za 08 apr 2017, 14:11
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: middentoon driver voor openbafle systeem
Reacties: 93
Weergaves: 5526

Re: middentoon driver voor openbafle systeem

tja, voordat een product bij een voor de zelfbouwer toegankelijke winkel ligt, is het door 5 paar handen gegaan op z'n minst. en die moeten er ook allemaal aan verdienen.... en ja, de opslag ex-works en winkel is vaak niets anders dan absurd te noemen helaas. maar daar is een luidspreker niets bijz...
door MuijsP
za 08 apr 2017, 14:05
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: middentoon driver voor openbafle systeem
Reacties: 93
Weergaves: 5526

Re: middentoon driver voor openbafle systeem

Frequentieplotjes en HD metingen daarin doen ze niet voor elkaar onder, in ieder geval niet in die mate dat het er toe doet. Als die behoorlijk op elkaar lijken, dan kun je daar verder drivers niet onderling mee vergelijken. Wat in de plotjes van de diverse SBacoustics drivers vooral opvalt, in ver...
door MuijsP
za 08 apr 2017, 2:11
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Bascabinet compact & diepgaand
Reacties: 438
Weergaves: 22564

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Kast populieren maken en beplaten met stevig ander type multiplex (berken/meranti).
Bijvoorbeeld 18mm populieren + 3mm ander.

Zelfde kan met aluminium, maar aluminium is lastig bewerken.
door MuijsP
za 08 apr 2017, 2:05
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: middentoon driver voor openbafle systeem
Reacties: 93
Weergaves: 5526

Re: middentoon driver voor openbafle systeem

Ook de tymphany sds serie is daarmee niet te vergelijken, die haalt dat niveau niet qua dynamiek en schoonheid van klank ook bij hoge volumes. Ik ken genoeg andere mensen (met dipool systemen) die het daar helemaal niet mee eens zijn. Ik zie ook niet zo goed waar het op gebaseerd is, ze presteren a...
door MuijsP
za 08 apr 2017, 1:54
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: middentoon driver voor openbafle systeem
Reacties: 93
Weergaves: 5526

Re: middentoon driver voor openbafle systeem

Moet zeggen dat ik de discussie aandoenlijk vind. Dat dipool nog ooit aandacht zou krijgen, het is een maffe wereld in audio (marketing)land Een dipool is niet zaligmakend, maar heeft een aantal zeer prettige eigenschappen. Waarom is het zo raar dat een dipool aandacht krijgt? Ik denk niet dat de s...
door MuijsP
vr 07 apr 2017, 13:47
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Kist-/kratradio voor bassist
Reacties: 88
Weergaves: 3728

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Cirkelzaag/afkortzaag van iemand lenen?

Zou geen betonplex gebruiken.
Voor simpel populieren plus 3mm meranti gaan.
door MuijsP
vr 07 apr 2017, 13:44
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Cardioide stereo sublaag
Reacties: 48
Weergaves: 2785

Re: Cardioide stereo sublaag

Chic!

Mijn hoofd snap enkel niet waarom te gaan voor cardioide, terwijl simpele monopool subwoofers ook prima soelaas bieden?
door MuijsP
vr 07 apr 2017, 13:40
Forum: Pro Audio specifiek
Onderwerp: 18 inch PA sub
Reacties: 92
Weergaves: 9257

Re: 18 inch PA sub

Verwarrend verhaal?

Wat heeft importeur met eigen conclusies op een hobby forum? :think:
door MuijsP
vr 07 apr 2017, 13:35
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Reacties: 282
Weergaves: 18538

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

U moet een aardige vriendin hebben met zulke toeters (of een die ook gewoon van muziek, zoals mijn vrouw!)
Mooi werk geleverd, probeer punten te vinden, maar niets om op aan te merken.
Ik zou u in dienst nemen! (ik werk alleen niet meer :lol: )
door MuijsP
vr 07 apr 2017, 13:33
Forum: Versterkers
Onderwerp: Meetversterkertje
Reacties: 54
Weergaves: 1913

Re: Meetversterkertje

Is er inmiddels nieuwigheid?
door MuijsP
vr 07 apr 2017, 13:29
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: middentoon driver voor openbafle systeem
Reacties: 93
Weergaves: 5526

Re: middentoon driver voor openbafle systeem

M15? Je doelt dan op de M15CH002 denk ik. Of de W15CH001. Hippe speakers, qua specs en toleranties niet mega bijzonder. Zijn maar liefst 8 keer zo duur. Ik vind een woofer van 180 euro maar moeilijk te rechtvaardigen. Als je de SDS-160F25PR01-08 neemt, heb je ook nog eens flink wat xmax en een iets...
door MuijsP
za 11 mar 2017, 13:13
Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
Onderwerp: Effect passief filter en dempingsfactor versterker op weergave break-up-vervorming is te simuleren
Reacties: 24
Weergaves: 1507

Re: Effect passief filter en dempingsfactor versterker op weergave break-up-vervorming is te simuleren

De woorden woofer, subwoofer, mid zijn subjectief. Hoe een speaker wordt gebruikt hangt af van de toepassing. De heren van Loudsoft hebben mooi programma om dit te simuleren. Via donkere wegen wel te krijgen. Resonantie wordt verminderd door te dempen, maar lost niet vervorming op. Als deze laag gen...
door MuijsP
za 11 mar 2017, 13:10
Forum: Pro Audio specifiek
Onderwerp: 18 inch PA sub
Reacties: 92
Weergaves: 9257

Re: 18 inch PA sub

De conclusies zijn zo goed als de aangeleverde cijfers.
Zonder verificatie mogen en kunnen geen conclusies worden getrokken.

T/S parameters kunnen genoeg verschillen om significant conclusies te doen veranderen.
door MuijsP
za 11 mar 2017, 12:55
Forum: Versterkers
Onderwerp: SMPS als versterker-voeding
Reacties: 16
Weergaves: 864

Re: SMPS als versterker-voeding

Verwonderd mijzelf hoe bepaalde marketing mythes het zelfs hebben gebracht tot de kritische doe-het-zelver. In een lange (reeds professioneel afgelopen) carrière, nog nooit fundamenteel onderzoek en theorie kunnen vinden achter begrip 'snelle' voeding. Niet in de betreffende context. De voor-nadelen...
door MuijsP
zo 26 feb 2017, 21:09
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizenversterker bouwen
Reacties: 90
Weergaves: 6920

Re: Buizenversterker bouwen

Nooit geweten dat u allen nog zo enthousiast is over de glazen gloeiers.
Voor mijn oude hoofd toch jaren terug.
De tijd dat men toch meerdere malen een opwindende opdonder kreeg.
Tegenwoordig heet dat 'dodelijk'.

Blijkbaar heb ik veel levens.
door MuijsP
wo 22 feb 2017, 3:32
Forum: Versterkers
Onderwerp: Meetversterkertje
Reacties: 54
Weergaves: 1913

Re: Meetversterkertje

Beste heren,

Dank voor uw moeite.
Ik was een aantal weken zonnen in het zuiden.
Ziet er belovend uit.
SSassen schreef:
Moet ik nu de simulator gaan aanzwengelen?
Zou u dat veel moeite kosten?
Het is vaak interessant te bekijken hoe veel deze overeenkomen.
door MuijsP
di 31 jan 2017, 18:27
Forum: Versterkers
Onderwerp: Meetversterkertje
Reacties: 54
Weergaves: 1913

Re: Meetversterkertje

ray5150 schreef:
De Extrema is een zware klasse A versterker, met zeer lage vervormings cijfers : http://www.hardwareanalysis.com/content ... -amplifier
Uw verwijzing werkt niet bij mij...
Maar het klinkt grootst, niet klein.
door MuijsP
di 31 jan 2017, 18:09
Forum: Filterontwerp & Passieve Filters
Onderwerp: SB Acoustics filter problemen (SB17NRX35C-4/SB26STC-C000-4)
Reacties: 119
Weergaves: 9175

Re: SB Acoustics filter problemen (SB17NRX35C-4/SB26STC-C000-4)

Mooie filters.

Let wel op de power responsie en de directivity.
Anders wordt Floyd boos :-$
door MuijsP
di 31 jan 2017, 18:05
Forum: Versterkers
Onderwerp: Meetversterkertje
Reacties: 54
Weergaves: 1913

Re: Meetversterkertje

Hij wil dus eigenlijk een Composite amp van Pjotr : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=22898 Dank u, ik wist niet wat een composiet versterker was. Wat is ExtremA? Ik heb het gelezen, indrukwekkend. Voor mij te groot. Ik heb maar 5 watten nodig. Zou het principe voldoende wer...
door MuijsP
di 31 jan 2017, 17:37
Forum: Stel je eens voor
Onderwerp: Piet
Reacties: 2
Weergaves: 636

Piet

Ik ben Piet nieuw op dit forum. Achtergrond is 17 jaar ervaring in de akoestiek en design in professionele en consumer electronics in een groot internationaal research lab. Voornamelijk verantwoordelijkheid geweest voor haalbaarheid van ideeën in kaart brengen, uitbouwen van nieuwe ideeën. Haalbaarh...
door MuijsP
di 31 jan 2017, 17:16
Forum: Versterkers
Onderwerp: Meetversterkertje
Reacties: 54
Weergaves: 1913

Re: Meetversterkertje

Hallo iedereen. Wat een discussie voor een meetversterkertje. :-s Het versterkertje gaat niet alleen gebruikt worden voor luidsprekers, maar vooral ook voor andere metingen waar resolutie nodig is. De luidsprekers zijn niet het hoofddoel. Het versterkertje is ook bedoeld om eventueel vervorming bij ...