SMPS als versterker-voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

SMPS als versterker-voeding

Bericht door dirklammers »

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit onderwerp niet al eens eerder aan de orde is geweest maar ik kan er geen item over vinden.
Grote versterkers worden gevoed uit grote voedingen. Zware trafo's, dikke elco's. Groot en kostbaar.

Nu weet ik uit ervaring dat de Hypex UCD's en NCore's uit betrekkelijk kleine, lichte (in gewicht dan) SMPS-sen worden gevoed. En met goed resultaat want het klinkt geweldig.

Wat zou er op tegen zijn om ook "normale" versterkers uit dergelijke voedingen te voeden ? Ja, ik snap dat die Hypex-voedingen speciaal zijn ontworpen voor Hypex-versterkers, maar is dat een probleem ?

Wat is jullie mening ?

Dirk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door ray5150 »

Dat gebeurt al steeds meer.
In de pro audio zijn versterkers met Smps al jaren gebruikelijk.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door John P »

Het nadeel van SMPS is dat ze eerder kapot gaan als conventionele voedingen. Ook is het voordeel groter bij grote vermogens. Je ziet de SMPS voedingen dan ook vooral in de pro audio hoek en bij subwooferversterkers. Ook geldt natuurlijk bij consumenten dat een lichte versterker nooit goed kan zijn. Een boutique merk als Linn gebruikt dan wel weer smps voedingen maar die zijn dan ook heel belangrijk en exotisch en duur.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door ray5150 »

Best wel grappig als je een heel goedkope DVD speler open trekt, de afmeting van de SPMS voeding is vaak groter dan die van de decoder PCB.
De voeding is dan ook vaak gemaakt op een stuk goedkoop pertinax, vaak enkelzijdig uitgevoerd, onderdelen zitten met lijm vast.
Dan zie je aan de andere kant een groene multilayer PCB van epoxy, retestrak ontworpen, en afgeladen met SMD onderdelen.
Veel groter kan het contrast niet.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door Leeuwarden »

Iemand al een klasse A bak gesignaleerd met een smps?
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door dirklammers »

Geen werkelijke bezwaren dus :shock: Die had ik eigenlijk wel verwacht. Iets van "klankbepalende elco's", snelle diodes voor strakke hoge tonen én niet te vergeten de kleur van koperdraad in de trafo's voor de warme middentonen :rofl:
In een ander topic ben ik wat aan het zoeken naar (jullie) ideeën wat ik eens zal bouwen en als je dan richting een beetje potige eindversterker denkt, dan stapelen de kilo's aan trafo en het volume aan elco's zich al snel op.
Een (toch wel betrouwbare) Hypex SMPS lijkt me dan een aantrekkelijk alternatief voor een strakke voeding.
Vandaar mijn vraag dus.
Het lijkt me een begaanbare weg en zeker als je niet toevallig nog wat trafo's en elco's hebt liggen en dus alles moet gaan kopen zou het nog wel eens goedkoper kunnen uitpakken !

Dirk
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door hansr »

SMPS is prima, mits voor audio ontworpen.

Ik heb ze van Connex Electronic en Hypex in gebruik. Zijn beide prima maar ik heb het gevoel dat die van hypex iets beter ontworpen zijn. Ik heb niet de mogelijkheid om te meten dus ik kan het niet aantonen. Beide gaan ze al meer dan 4 jaar mee dus ik ben vooralsnog tevreden.

De platte constructie en het lage gewicht zijn behoorlijke voordelen. Zoals eerder genoemd is de levensduur het grootste nadeel. Een trafo gaat bijna niet kapot en een paar Elco's zijn makkelijk te verangen. Dit is met een SMPS iets lastiger voor de gemiddelde hobbyist.

Ik zie ook niet een bezwaar om een klasse A versterker te voeden met SMPS eigenlijk. De transistors worden warm, maar de stroomvraag is constanter dan wanneer je schakelend versterkt zoals bij klasse D. Ook klasse A/B en B lijken me minder constant in stroomverbruik.... Ook hierin ben ik niet gehinderd door inhoudelijke kennis maar voor zover ik het kan bedenken kan dit prima.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door Barry2001 »

Theoretisch zou een SMPS zelfs sneller moeten kunnen reageren op wisselende belasting, als er een beetje op volume wordt gedraaid. Betrouwbaarheid op de lange termijn is inderdaad een ding, er wordt stevig geschakeld waarbij de elco's wel op hun donder krijgen. Hoor je het, SMPS vs conventionele voeding, nooit geprobeerd. Nu horen sommige mensen werkelijk alles, zoals het merk elco's, dus wat dat betreft.... persoonlijk geloof ik er niet in, maar nogmaals, niet geprobeerd dus.
Een trafo / gelijkrichter / elco gaat haast niet stuk, een enkele keer de diodes misschien, maar verder...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door ds23man »

Nou zie ik ook genoeg voedingselco's in versterkers met conventionele voeding kapot gaan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door Barry2001 »

Voedingselco's? Achnee man, zelden of nooit. Ze drogen uit na tig jaar, that's it.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door ds23man »

Ik heb hier anders op het forum genoeg bolle voedingselco's voorbij zien komen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door Barry2001 »

Voedingselco's uit een conventionele voeding? Laat maar eens ff zien dan. Link graag.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door ray5150 »

En dan nog, zo'n elco is letterlijk in een hand omdraai te verwisselen.
Ook in een SMPS zitten elco's. die kunnen (en gaan) ook stuk.

Een conventionele voeding haalt op zijn sloffen de 30 jaar, dat zie ik veel schakelende voedingen nog niet doen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Ik heb hier anders op het forum genoeg bolle voedingselco's voorbij zien komen.
Er gebeurt hier vanalles, verkeerd aangesloten, te lage spanning, diode omgekeerd :shock:
Levendige boel :lol:
Anne
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door Leobus »

Hallo,

Interessant topic!
Hier staat ook een klasse D versterker met een SMPS voeding. De versterker (Belcanto Ref 1000) staat hier nu zo'n 10 jaar te spelen. Nu gaat mijn geheugen niet terug tot 10 jaar geleden, maar ik heb het idee dat de versterker de laatste tijd wat minder dynamisch speelt. Wat minder attack of hoe noem ik dat. Kan het zijn dat zo'n SMPS een langzame dood sterft en dus eerst bovengenoemde verschijnselen vertoont of is het gewoon on één klap voorbij? En in geval van het eerste, wat kan ik er dan aan (laten) doen?

P.s. Er staat een foto van een opengewerkte versterker in het "Filter voor Verity Parsifal kloon". Mij zegt dat echter totaal niets.
viewtopic.php?f=6&t=15591&start=150

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door Ah!buis »

Met schakelende voedingen is het meestal ineens gedaan, vooral bij 't inschakelen.
Zal eerder aan de LS-ers liggen.
Anne
MuijsP
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 17:20

Re: SMPS als versterker-voeding

Bericht door MuijsP »

Verwonderd mijzelf hoe bepaalde marketing mythes het zelfs hebben gebracht tot de kritische doe-het-zelver.
In een lange (reeds professioneel afgelopen) carrière, nog nooit fundamenteel onderzoek en theorie kunnen vinden achter begrip 'snelle' voeding.
Niet in de betreffende context.

De voor-nadelen van voedingen zijn goed gedocumenteerd.
Een traditionele (lineaire) voeding is simpel veel goedkoper in ontwikkeling.
Doordat minder actieve componenten aanwezig en ontwikkeling simpel, zijn ze betrouwbaarder.
(zoals eerder gezegd, SMPS minder goed tegen overspanning/stroom, snel rookwolken)
Ook kunnen ze veel gemakkelijker piek-stromen leveren en zijn robuuster tegen dynamische belasting omdat er geen regellus aan te pas komt.

Dit soort type voedingen zal echter langzamerhand verdwijnen ivm (Europese) regelgeving.
Misschien goed, lineaire voeding kost veel koper.

Redenen waardoor de SMPS zo'n slechte naam, door verkeerd gebruik van het type voeding.
In de oudheid had SMPS ook nog lage schakel frekwentie.
Daarbij vergeet de mens dat het merendeel van SMPS actieve voedingen zijn.
De uitgang wordt continu bekeken en gecorrigeerd.
Dit werkt goed met constante stromen, maar problematisch met dynamische stromen (zoals muziek).
Er zijn SMPSen die ook prima met dynamische stromen overweg kunnen, voorbeeld is geen terugkoppeling van secundaire kant te gebruiken.
Nadeel is dat secundaire voltage verschilt met primaire zijde (zoals ouderwetse trafo).
Merendeel SMPS op markt niet voor dynamisch lasten, maar continu gebruik (zelfs bekende audio merken hebben slecht huiswerk gedaan!)

Voordeel is gewicht, volume/oppervlak en BOM/materiaal kosten (trafo, koper, duur).
Zelfde ontwerp/print andere spanning makkelijk, daardoor goedkoop in productie aantallen, (bijna) gelijke kosten andere spanning.
(laat u niet foppen door de consumentenprijzen)
Dit is in notendop.

Regelgeving maakt moeilijk ivm power factor correctie (PFC).
De vraag is hoe lang nog voor audio volledig aan moet voldoen.
Een SMPS kan net zo goed zijn als lineaire voeding.
Verschil in piek vermogen kan worden opgevangen door iets over-dimensioneren.
Problemen met regellus kan worden opgelost.

Een Class-A doet relatief dus goed ivm hoge constant stroom (dat men die nog gebruikt :shock: )
Een heel slim persoon zou SMPS ontwerpen met meelopende spanning. Super hoog efficiëntie.
Plaats reactie