ray5150 schreef:Hij wil dus eigenlijk een Composite amp van Pjotr : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=22898
Meetversterkertje
Moderator: Beheerdersteam
Re: Meetversterkertje
Re: Meetversterkertje
Dank u, ik wist niet wat een composiet versterker was.ray5150 schreef:ray5150 schreef:Hij wil dus eigenlijk een Composite amp van Pjotr : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=22898
Wat is ExtremA?
Ik heb het gelezen, indrukwekkend.
Voor mij te groot. Ik heb maar 5 watten nodig.
Zou het principe voldoende werken met kleinere versterkers of buffers misschien?
Is het principe ook onderzocht op LM1875?
Ik vind het lastig bepalen, geringe metingen, schema niet aanwezig.
Ik ben in bezit van een voorversterker die ongeveer op de 0.0001-0.0005 THD+N zit, loop meting.
Laatst gewijzigd door MuijsP op di 31 jan 2017, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Meetversterkertje
De Extrema is een zware klasse A versterker, met zeer lage vervormings cijfers : http://www.hardwareanalysis.com/content ... -amplifier
Re: Meetversterkertje
Uw verwijzing werkt niet bij mij...ray5150 schreef:De Extrema is een zware klasse A versterker, met zeer lage vervormings cijfers : http://www.hardwareanalysis.com/content ... -amplifier
Maar het klinkt grootst, niet klein.
Re: Meetversterkertje
Helaas kunnen we er voor u geen plakje van 5 watt afsnijden.MuijsP schreef:Dank u, ik wist niet wat een composiet versterker was.ray5150 schreef:ray5150 schreef:Hij wil dus eigenlijk een Composite amp van Pjotr : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=22898
Wat is ExtremA?
Ik heb het gelezen, indrukwekkend.
Voor mij te groot. Ik heb maar 5 watten nodig.
Kun je misschien eens aangeven wat je nu precies er mee wilt? Zonder goed omschreven doel is het geen doen om het juiste gereedschap te vinden.
Re: Meetversterkertje
Laat ik dan 's opnieuw het wiel uitvinden of zo
Een stroombuffer met doorgeefluik.Komt een deel van wat uit de opamp komt ook via een weerstand op de uitgang.
Moet moelijk nog wel een Ctje in de tegenkoppeling en/of een Zobel over de uitgang.Maar daarvoor schijnen sommigen handig met simulaties te kunnen stoeien
.
Anne
Een stroombuffer met doorgeefluik.Komt een deel van wat uit de opamp komt ook via een weerstand op de uitgang.
Moet moelijk nog wel een Ctje in de tegenkoppeling en/of een Zobel over de uitgang.Maar daarvoor schijnen sommigen handig met simulaties te kunnen stoeien
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
Leuk Anne, maar ik ga toch Peter napraten, die geeft namelijk correct aan dat discreet best leuk is, maar dat een LM3886 allerhande voorzieningen aan boord heeft die ervoor zorgen dat de boel heel blijft als je toch per ongeluk de uitgang eens kortsluit etc. Dat lijkt mij voor een meetversterker geen overbodige luxe.
Re: Meetversterkertje
De eindtorren worden met een stroombron aangestuurd, bij sluiting blijft de stroom to max.zo'n 4A beperkt (wordt niet enorm groot tegen de verdrukking in),wordt dan enkel flink heet.Mag natuurlijk niet (te)lang duren.
Anne
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
Lijkt me toch vrij duidelijk wat hij wil?Pjotr schreef:Helaas kunnen we er voor u geen plakje van 5 watt afsnijden.MuijsP schreef:Dank u, ik wist niet wat een composiet versterker was.ray5150 schreef:
Wat is ExtremA?
Ik heb het gelezen, indrukwekkend.
Voor mij te groot. Ik heb maar 5 watten nodig.
Kun je misschien eens aangeven wat je nu precies er mee wilt? Zonder goed omschreven doel is het geen doen om het juiste gereedschap te vinden.
Eens kijken als we de posts bij elkaar rapen
1 - 2-5W
2 - klein
3 - vanaf iets van 4 ohm
4 - THD+N lager dan 0.001%, liefst richting de 0.0005% -> beter is altijd goed!
5 - simpele, compacte layout.
Als ik zijn simulatie/schema bekijk, voeding van rond de ±9 volt, maar dat is een aanname.
Aangezien we meestal wel een paar serie weerstanden hebben in een Class-AB volgens mij, is stroom detectie niet heel moeilijk.
Maar dat kan vast ook wel op andere simpele manier. Je zou dat ook uit de voeding kunnen halen (wat vaak in Class-D versterker gebeurt)
Temperatuur kun je eventueel ook doen met een simpele comparator schakeling (je gebruikt toch al een opamp, twee in een).
Dat zou je misschien zelfs nog met de stroomdetectie samen kunnen doen.
Overspanning zou evt met clipdetectie/back-to-back diodes kunnen in de feedback.
Ik vind persoonlijk dit soort dingen bijzaak. Zolang er een goede basis is, dit is wat ik tenminste uit zijn verhaal haal.
Re: Meetversterkertje
Voor de extra duidelijkheid Bart: Wat TS met het versterkertje wil.
En dat is vast geen temperatuur meten of thermostaat bouwen
En dat is vast geen temperatuur meten of thermostaat bouwen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
Vast niet ijs van zijn ramen afkrabben.Pjotr schreef:Voor de extra duidelijkheid Bart: Wat TS met het versterkertje wil.
En dat is vast geen temperatuur meten of thermostaat bouwen
We lezen weer eens terug.
Ik zie luidspreker vervorming en 'andere doeleinden'.
Ik weet niet wat hij exact bedoelt, maar ik denk dan aan 'audio allerlei', aangezien we het hier duidelijk over een audio versterker hebben.
Dus typisch dingen waar vervorming een rol speelt, bv spoelen, condensatoren, doorfluiten van een kritische schakeling.
Tja, gewoon dingen die je typisch met een versterkertje doet, denk nou niet dat het een zo'n ingewikkelde vraag is om heel eerlijk te zijn.
Feit dat vervorming laag is betekent nog niet dat je het voor iets anders kun gebruiken.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het handig is om een universeel ding te hebben om alles mee te kunnen zonder erbij na hoeven te denken dat er limieten zijn. Gemoedsrust en vertrouwen heet dat ook wel.
De reden waarom mensen bv euros besteden aan condensatoren, fancy kabels, rare bizarre kast constructies, dure speakers en high end versterkers.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
Hoewel dit niet helemaal mijn ding is, laat ik dan ook maar een poging wagen.Ah!buis schreef:Laat ik dan 's opnieuw het wiel uitvinden of zo![]()
Een stroombuffer met doorgeefluik.Komt een deel van wat uit de opamp komt ook via een weerstand op de uitgang.
Moet moelijk nog wel een Ctje in de tegenkoppeling en/of een Zobel over de uitgang.Maar daarvoor schijnen sommigen handig met simulaties te kunnen stoeien.
Anne
Vertel maar wat je ervan vindt.
Hij staat wel lekker in Class-A. In rust snoept hij zo'n 700-800mA uit de voeding.
Kan dat beter/zuiniger?
Stroombron zou met een jfet current source kunnen denk ik?
Kon geen geschikt model vinden.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
Kan ook met een enkele ExtremA eindtrap natuurlijk, dan heb je gelijk je stroombegrenzing geregeld.
Re: Meetversterkertje
Ziet er lekker simpel uit zo.b_force schreef:Hoewel dit niet helemaal mijn ding is, laat ik dan ook maar een poging wagen.
Vertel maar wat je ervan vindt.
Hij staat wel lekker in Class-A. In rust snoept hij zo'n 700-800mA uit de voeding.
Kan dat beter/zuiniger?
Stroombron zou met een jfet current source kunnen denk ik?
Kon geen geschikt model vinden.
Kun je ook aangeven wat voor specificaties hiervan verwacht kunnen worden ?
Re: Meetversterkertje
Klasse-A en zuinig gaan niet goed samenb_force schreef:Hoewel dit niet helemaal mijn ding is, laat ik dan ook maar een poging wagen.
Vertel maar wat je ervan vindt.
Hij staat wel lekker in Class-A. In rust snoept hij zo'n 700-800mA uit de voeding.
Kan dat beter/zuiniger?
Wel lekker simpel maar erg asymetrisch.Naar positieve kant hoeft de opamp enkel stroom te minderen tot bijna niks en negatief tot zo ongeveer dubbel wat de stroombron levert.Zal de even harmonischen deugd doen, klinkt misschien wel haast als een buizenversterker
Anne
Re: Meetversterkertje
Kan Bart dat dan niet zelfSSassen schreef:Moet ik nu de simulator gaan aanzwengelen?
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
SSassen schreef:Moet ik nu de simulator gaan aanzwengelen?
Jawel, maar deze modellen zijn een beetje te beperkt.Ah!buis schreef:Kan Bart dat dan niet zelfSSassen schreef:Moet ik nu de simulator gaan aanzwengelen?![]()
Anne
Volgens mij zit dit ongeveer rond de 0.0001% THD+N of beter op 1kHz bij 8ohm.
Beter even verifiëren met LTSpice, ik ben alleen niet zo handig in dat programma.
Ik krijg de FFT enzo niet goed aan de praat.
Als het op een simpele manier wel symmetrisch kan, vertel het maar.
Dit was gewoon een probeersel. Je wilt dan twee stroombronnen hebben?
(boven en onder)
Op deze manier kan er trouwens volgens mij een simpele over current protectie worden gemaakt.
(ik zal vast wel pnp gedeelte weer fout hebben gedaan trouwens)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
Kan het iets minder A, maar nog steeds goede vervorming?Ah!buis schreef:Klasse-A en zuinig gaan niet goed samenb_force schreef:Hoewel dit niet helemaal mijn ding is, laat ik dan ook maar een poging wagen.
Vertel maar wat je ervan vindt.
Hij staat wel lekker in Class-A. In rust snoept hij zo'n 700-800mA uit de voeding.
Kan dat beter/zuiniger?![]()
Wel lekker simpel maar erg asymetrisch.Naar positieve kant hoeft de opamp enkel stroom te minderen tot bijna niks en negatief tot zo ongeveer dubbel wat de stroombron levert.Zal de even harmonischen deugd doen, klinkt misschien wel haast als een buizenversterker![]()
Anne
Met deze vervormingscijfers is er weinig buis aan. Die even harmonischen zijn dus ook niet hoorbaar.
Wanneer je gaat clippen is het een ander verhaal.
edit:
Nog een stroombronnetje is misschien idd wel handig.
Nu vreet de opamp alles op, denk niet dat hij dat leuk vindt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
We blijven wel pielen.
Op deze manier snoept de opamp niet zoveel pixies en is de ruststroom ook een heel stuk lager.
Nogmaals, stroombronnen moeten jfet bronnen voorstellen.
Die krijg ik niet goed in mijn sim progje.
Op deze manier snoept de opamp niet zoveel pixies en is de ruststroom ook een heel stuk lager.
Nogmaals, stroombronnen moeten jfet bronnen voorstellen.
Die krijg ik niet goed in mijn sim progje.
Re: Meetversterkertje
Ik heb hier wat metingen van een 3x parralel TDA2793.
Door het parallel zetten van de TDA wordt ook de vervorming met elke chip extra lager.
De vervorming die ik nu nog meet is voornamelijk afkomstig van de 50Hz die in mijn meetset zit. De vervorming op 1 watt zit hiermee op 0.003% maar zal lager zijn als de 50Hz uit de meting is.
Misschien is het wat voor je.
Door het parallel zetten van de TDA wordt ook de vervorming met elke chip extra lager.
De vervorming die ik nu nog meet is voornamelijk afkomstig van de 50Hz die in mijn meetset zit. De vervorming op 1 watt zit hiermee op 0.003% maar zal lager zijn als de 50Hz uit de meting is.
Misschien is het wat voor je.
Re: Meetversterkertje
En zo kom je weer in de buurt van wat ik voorsteldeb_force schreef:We blijven wel pielen.
Op deze manier snoept de opamp niet zoveel pixies en is de ruststroom ook een heel stuk lager.
Nogmaals, stroombronnen moeten jfet bronnen voorstellen.
Die krijg ik niet goed in mijn sim progje.
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
Ah!buis schreef:En zo kom je weer in de buurt van wat ik voorsteldeb_force schreef:We blijven wel pielen.
Op deze manier snoept de opamp niet zoveel pixies en is de ruststroom ook een heel stuk lager.
Nogmaals, stroombronnen moeten jfet bronnen voorstellen.
Die krijg ik niet goed in mijn sim progje.![]()
Anne
Ik had niet gezien dat die andere dingen stroombronnen waren.
Wat is de functie van die andere twee torretjes en het idee om de opamp nog een beetje mee te laten werken?
Re: Meetversterkertje
Met die extra torren hoeft de opamp niet hard te trekken.Blijft er wat over om aan de uitgangsstroom mee te doen, vult mogelijk afwijkingen van de buffer aan.Als de buffer niks doet komt er zo nog steeds iets op de uitgang.b_force schreef:Wat is de functie van die andere twee torretjes en het idee om de opamp nog een beetje mee te laten werken?
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
Ok, is het daarbij wel belangrijk ze in een huisje te hebben, of tegen elkaar te plakken lijkt mij?Ah!buis schreef:Met die extra torren hoeft de opamp niet hard te trekken.Blijft er wat over om aan de uitgangsstroom mee te doen, vult mogelijk afwijkingen van de buffer aan.Als de buffer niks doet komt er zo nog steeds iets op de uitgang.b_force schreef:Wat is de functie van die andere twee torretjes en het idee om de opamp nog een beetje mee te laten werken?
Anne
Wat vind je van dit idee trouwens als over current protectie?
(U1a en U1b)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
