Er zijn 34 resultaten gevonden

door IkBenIk
wo 03 nov 2021, 16:09
Forum: Versterkers
Onderwerp: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Reacties: 1398
Weergaves: 35181

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

SSassen schreef: di 02 nov 2021, 21:28
Goed, dit is waar ik het vanavond voor gezien hou, ik zit inmiddels op minder dan 0.0025% THD bij pakweg 18W/8 Ohm/1kHz.
Is dat THD-cijfer niet sterk afhankelijk van hoe je binnen LTSpice de componentmodellen hebt gedimensioneerd?
door IkBenIk
zo 31 okt 2021, 21:18
Forum: Versterkers
Onderwerp: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker
Reacties: 43
Weergaves: 937

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

molekuul schreef: za 30 okt 2021, 21:50
In de electuur van februari 1983 staat een discrete klasse A koptelefoon versterker.
Nog steeds een net ontwerp, ondanks de ouderdom.

https://archive.org/details/Elektuur232 ... ew=theater
door IkBenIk
di 26 okt 2021, 16:56
Forum: Versterkers
Onderwerp: Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Reacties: 1398
Weergaves: 35181

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Goed, na wat overleg met mijzelf het besluit genomen om gewoon eens een klassieker te bouwen en dan gaandeweg hier verbeteringen op aan te brengen, dat maakt het interessant, informatief en bovenal zorgt het voor veel leesplezier en dat nostalgische gevoel dat ik zowieso krijg bij het gebruik van b...
door IkBenIk
ma 18 okt 2021, 19:49
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw "dartzeel" versterker
Reacties: 56
Weergaves: 2861

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Ga eens op zoek naar schema's van de auxiliaries. Het in post #1 afgebeelde kastje bevat meer dan het afgebeelde schema toont. Misschien wel een DC-servo. Voorgestelde mod; 22.000 uF van R9/R10 naar gnd, waarom? R9/R10 ligt al aan gnd.
door IkBenIk
za 02 okt 2021, 21:59
Forum: Versterkers
Onderwerp: Pre-tubeamp ontwerp
Reacties: 2
Weergaves: 246

Re: Pre-tubeamp ontwerp

Dat is een asymmetrische SRPP. Drie stuks op rij. Peter Dieleman schrijft er in zijn boek Buizenversterker Schakelingen uitvoerig over. Met gebruikmaking van citaatrecht hieronder twee relevante pagina's. Hele boek kost 5 euro bij Elektor. For what it's worth. "Een asymmetrische SRPP werkt alle...
door IkBenIk
za 02 okt 2021, 18:39
Forum: Versterkers
Onderwerp: Voorversterker voor werkkamer
Reacties: 14
Weergaves: 632

Re: Voorversterker voor werkkamer

En tel daar chassisdelen en printen bij op, en ik denk dat je dan net zoveel (of meer) kwijt bent als het voorversterkertje waar Pjotr naar linkte... De tijd dat zelfbouw economisch gewin opleverde is voorbij. Het is een hobby die geld kost. Uitzondering zijn mogelijk eindversterkers en boxen uit h...
door IkBenIk
za 02 okt 2021, 15:28
Forum: Versterkers
Onderwerp: Voorversterker voor werkkamer
Reacties: 14
Weergaves: 632

Re: Voorversterker voor werkkamer

Opamp's aan in- en uitgang, bv. NE5532. Keuzeschakelaar, potmeters ervoor of ertussen. 78xx/79xx, trafo, etc. Kastje is het duurst.
door IkBenIk
zo 26 sep 2021, 22:19
Forum: Versterkers
Onderwerp: Kathode condensator EL84
Reacties: 8
Weergaves: 585

Re: Kathode condensator EL84

Veel ontwerpers plaatsen deze condensatoren niet, ze staan effectief in de signaalweg. Bovendien, bij een niet ontkoppelde kathode beweegt de neg. biasspanning mee met het aangeboden signaal. Lokale tegenkoppeling, de vervorming daalt (de versterking ook).
door IkBenIk
wo 15 sep 2021, 20:56
Forum: Versterkers
Onderwerp: Klik-Aan-Klik-Uit module?
Reacties: 30
Weergaves: 985

Re: Klik-Aan-Klik-Uit module?

Ah!buis schreef:
Ledje er maar even bij getekend.
Een tweede LED over RY2 is ook wel fijn.
door IkBenIk
za 14 aug 2021, 23:28
Forum: Versterkers
Onderwerp: Autoformer passief pré
Reacties: 5
Weergaves: 229

Re: Autoformer passief pré

Oh ja, de vraag... Ground is gemeenschappelijk.
AVC_wiring_lg.gif
AVC_wiring_lg.gif (12.32 KiB) 138 keer bekeken
door IkBenIk
vr 13 aug 2021, 21:02
Forum: Versterkers
Onderwerp: Autoformer passief pré
Reacties: 5
Weergaves: 229

Re: Autoformer passief pré

Voor- en nadelen t.o.v. een ohmse spanningsdeler?
door IkBenIk
vr 06 aug 2021, 22:52
Forum: Versterkers
Onderwerp: pre transistor buizen auto radio versterker ?
Reacties: 22
Weergaves: 821

Re: pre transistor buizen auto radio versterker ?

Jaren 70' kon je via PTT een mobile installatie voor in de personenauto bekomen. Een flink grote bak vol elektronica ging dan in de kofferbak, ik meen dat daar ook nog buizen in zaten. Ook enige tijd operator-chauffeur geweest op 1 van de 9 nodes van de hoofdstructuur van de verbindingsdienst landma...
door IkBenIk
do 01 jul 2021, 23:56
Forum: Versterkers
Onderwerp: Zba ca poging 2.
Reacties: 83
Weergaves: 2960

Re: Zba ca poging 2.

Mijn eerste PC, (na ping-pong, schaak, ZX Spectrum en Commodore Vic) had een 8086 CPU. Maar waarom heet warmtegeleidende pasta eigenlijk koelpasta?
door IkBenIk
wo 16 jun 2021, 21:50
Forum: Versterkers
Onderwerp: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis
Reacties: 141
Weergaves: 4748

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Die sate / shaslick methodiek klinkt interessant, heb je een schetsje of plaatje hiervan? Ik vond deze, een deel van een 10 kanaalsversterker die ik ooit bouwde. Links 5 X crescendo op M3 geregen. De printen rechts, filters, beveiliging, softstart, netfilter etc staan op hoeklijntjes. In de industr...
door IkBenIk
di 15 jun 2021, 19:46
Forum: Versterkers
Onderwerp: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis
Reacties: 141
Weergaves: 4748

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Schaschlik methode, rijgen op M3 tapeindjes? En dat frontje, ga je dat nu overtrekken met epoxy geïmpregneerd carbonweefsel, of maak je alleen de gaten dicht met epoxy? Ik volg het met veel belangstelling.
door IkBenIk
ma 14 jun 2021, 8:14
Forum: Versterkers
Onderwerp: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis
Reacties: 141
Weergaves: 4748

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Inmiddels 644 uur later. Doet ze het al? Ben reuze benieuwd, vind het ontwerp van Anne interessant, misschien ook iets voor mij. :relax:
door IkBenIk
wo 02 jun 2021, 7:39
Forum: Versterkers
Onderwerp: Advies en tips bij bi-amping
Reacties: 27
Weergaves: 1342

Re: Advies en tips bij bi-amping

Het relevante deel van het Quad 44 schema. De uitgang vind je rechtsboven. De verschillende signaalniveaus zijn gerealiseerd met een spanningsdeler. Dit heeft als gevolg een verschil in uitgang-impedantie tussen deze uitgangen. Probeer maar twee Y-kabeltjes. Quad 44 1.png Quad 44 2.png Als bonus nog...
door IkBenIk
zo 23 mei 2021, 20:56
Forum: Versterkers
Onderwerp: Advies en tips bij bi-amping
Reacties: 27
Weergaves: 1342

Re: Advies en tips bij bi-amping

Ik bouwde ooit een actief systeem met 10 eindtrappen en allemaal actieve 4e orde Bessel filters, klonk best mooi.
Maar van bi-amping zonder actieve filters heb ik nooit begrepen welk probleem het moet oplossen.
door IkBenIk
ma 17 mei 2021, 7:22
Forum: Versterkers
Onderwerp: MonoBill 3 met CFB
Reacties: 1129
Weergaves: 19183

Re: MonoBill 3 met CFB

Dag Ed, uit eerdere metingen van Bert blijk dat het aantal windingen voor de tegenkoppelwikkeling dezelfde zijn dan die van de 8 ohm wikkeling. Dank je Douwe, dat wijst i.i.g. de richting. Plaats is een schema van die Quad 2 benadering want ik heb geen idee wat dat is Het design wordt door liefhebb...
door IkBenIk
zo 16 mei 2021, 20:41
Forum: Versterkers
Onderwerp: MonoBill 3 met CFB
Reacties: 1129
Weergaves: 19183

Re: MonoBill 3 met CFB

. De specificaties van die UGT weet ik 5 K naar 4-8 Ω Met UL Aftakking en CFB wikkelingen Maar ook zonder te gebruiken. Die UL aftakking laat zich wel raden, maar de CFB is minder ingeburgerd, en daarom is het fijn om te weten wat wel en niet tot aangenaam klinkende resultaten leidt. Ik zie ook ont...
door IkBenIk
zo 16 mei 2021, 17:10
Forum: Versterkers
Onderwerp: MonoBill 3 met CFB
Reacties: 1129
Weergaves: 19183

Re: MonoBill 3 met CFB

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat!
Welk schema is nu uiteindelijke gebouwd? En de specs van de UGT, staan die al ergens?
Groet, Ed.
door IkBenIk
di 20 apr 2021, 16:28
Forum: Elektronicagereedschap
Onderwerp: Rigol DS1102Z-E
Reacties: 13
Weergaves: 1546

Re: Rigol DS1102Z-E

Zojuist bezorgd door UPS, deugdelijk verpakt. Alles lijkt naar behoren te functioneren. De fan is wel hoorbaar, maar maakt minder herrie dan mijn laptop.
Mooi speelgoed, ben er blij mee. :yeah:
door IkBenIk
za 17 apr 2021, 21:25
Forum: Versterkers
Onderwerp: Benodigde primaire impedantie UGT berekenen. Hoe?
Reacties: 5
Weergaves: 432

Re: Benodigde primaire impedantie UGT berekenen. Hoe?

Heren, mijn dank voor alle goede raad. Het begrip is ontkiemt, maar moet nog wat groeien. Ik heb weer genoeg om te lezen, Laagfrequentie-Versterkingstechniek is 571 pagina's dik. Zal wel niet van kaft tot kaft worden...

Wordt vervolgd.
Ed
door IkBenIk
vr 16 apr 2021, 15:42
Forum: Versterkers
Onderwerp: Benodigde primaire impedantie UGT berekenen. Hoe?
Reacties: 5
Weergaves: 432

Benodigde primaire impedantie UGT berekenen. Hoe?

Benodigde primaire impedantie UGT berekenen.
Voor een EL34 PP heeft Toroidy het over 5kOhm, terwijl Amplimo het op 4kOhm houdt. Volgens VDV is het 3kOhm, 4kOhm of 5kOhm, afhankelijk van de B+ spanning.
Is er een formule?

Ed