ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door peterl »

Spoc schreef:
Hi Peet,

Het wordt wel even strak passen. Maar als alle maten kloppen dan gaat het net lukken.

chassis ST88A.jpg

Alle printjes zijn af, als de chassis-tjes binnen zijn kan het puzzelen beginnen. :mrgreen:
Mooi, dat het gaat passen, dat is altijd het probleem met een kant en klare kast, maar let op dat de voeding er onder past(ringkern) meestal 6 cm en de UGT wel tot 15 cm breed zijn afhankelijk van he type en merk. maar dacht dat de kast al 20cm breed is? Hoogte is meer dan genoeg. :goedzo:
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Mijn trafokapjes zijn 14 x 8,5 x 16 cm (lxbxh) wellicht optisch wat hoog, maar inkorten of ze iets door het chassis monteren is ook een mogelijkheid. Recht zagen blijf ik uitdagend vinden dus liever niet inkorten. De Toroidy trafo's passen daar wel in.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door peterl »

Spoc schreef:
Mijn trafokapjes zijn 14 x 8,5 x 16 cm (lxbxh) wellicht optisch wat hoog, maar inkorten of ze iets door het chassis monteren is ook een mogelijkheid. Recht zagen blijf ik uitdagend vinden dus liever niet inkorten. De Toroidy trafo's passen daar wel in.
Met mijn KT77 waren ze ook hoger, ik vond dat geen enkel probleem toen. neem aan dat de voeding er onder komt, of ga je die er voor plaatsen?
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Voeding en UGT komen beiden bovenop. Ben nog niet helemaal uit de uiteindelijke indeling. Moeilijk visualiseren zonder het daadwerkelijke chassis voor je neus.
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door IkBenIk »

Inmiddels 644 uur later. Doet ze het al? Ben reuze benieuwd, vind het ontwerp van Anne interessant, misschien ook iets voor mij. :relax:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door peterl »

Spoc schreef:
Voeding en UGT komen beiden bovenop. Ben nog niet helemaal uit de uiteindelijke indeling. Moeilijk visualiseren zonder het daadwerkelijke chassis voor je neus.
Ik maakte eerder een kartonnen voorbeeld om me dat te kunnen visualiseren, voor mij werkte dat goed.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

IkBenIk schreef:
Inmiddels 644 uur later. Doet ze het al? Ben reuze benieuwd, vind het ontwerp van Anne interessant, misschien ook iets voor mij. :relax:
Nog geen verdere voortgang. De beide chassis zijn inmiddels in huis. Nu even puzzelen hoe ik een sub frame hierin kan maken om de printjes netjes te monteren.
En nog bij de bouwmarkt een paar hoekprofielen voor de trafo's. Denk dat er nog wel 644 uur voorbij gaan voor ze af zijn. :bakkie:
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door IkBenIk »

Schaschlik methode, rijgen op M3 tapeindjes? En dat frontje, ga je dat nu overtrekken met epoxy geïmpregneerd carbonweefsel, of maak je alleen de gaten dicht met epoxy? Ik volg het met veel belangstelling.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door peterl »

Je kan de subframes aan de achterzijde bevestigen onder de ringkerntrafo's en aan de voorzijde even kijken of daar nog iets op de kast zit.
Ligt ook aan het model kast, bij dat China model had ik de mogelijkheid de ophanging aan de zijkant te maken op het binnen profiel en onder de UGT's.
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

Die sate / shaslick methodiek klinkt interessant, heb je een schetsje of plaatje hiervan?
Anders zou ik om schroefgaten te vermijden de metalen afstandshouders met metaallijm vast kunnen zetten op de bovenplaat.

Voor de frontjes had ik het idee om een vierkant van 1,5mm in te laten frezen. Dan een randje van een 3mm breed overhouden in dat vierkant en de rest van de binnenkant uitzagen. Dan een frontje laten maken bij Tube Town en dit inlijmen. Wordt dan wel kostbaar. Of ik gebruik inderdaad een mat carbonweefsel. Lamineren en klaar, heb ik hier nog liggen voor het gebruik bij mijn andere hobby.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door democles »

shaslick methodiek
In mijn ogen een beetje ver gezocht. :?

Subframe,plaatje alu,vastzetten met de boutjes van de buisvoeten klaar!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door peterl »

democles schreef:
shaslick methodiek
In mijn ogen een beetje ver gezocht. :?

Subframe,plaatje alu,vastzetten met de boutjes van de buisvoeten klaar!
Dan heb je nog steeds schroefjes van de buisvoetjes en dat wil hij niet(ik ook niet). :lol:
Als je bij mijn versterker kijkt zie je dat ik de L prfieltjes heb gebruikt langs de zijkant om het subframe te bevestigen, en ook de ringkerntrafo's.
Bijlagen
kt150.png
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door IkBenIk »

Spoc schreef:
Die sate / shaslick methodiek klinkt interessant, heb je een schetsje of plaatje hiervan?
Ik vond deze, een deel van een 10 kanaalsversterker die ik ooit bouwde. Links 5 X crescendo op M3 geregen. De printen rechts, filters, beveiliging, softstart, netfilter etc staan op hoeklijntjes. In de industrie wordt stapelen vaak toegepast, ook veel met connectors; IBM-PC, Philips K12 chassis, etc etc. Meervoudige draaidekschakelaars zijn soms ook geregen op tapeindjes. In de elektrocardiogramapparatuur die ik lang geleden als soldeerslaaf inelkaar frutte zat echt alles gestapeld.
img111e.jpg
Spoc schreef:
Voor de frontjes had ik het idee om een vierkant van 1,5mm in te laten frezen. Dan een randje van een 3mm breed overhouden in dat vierkant en de rest van de binnenkant uitzagen. Dan een frontje laten maken bij Tube Town en dit inlijmen. Wordt dan wel kostbaar. Of ik gebruik inderdaad een mat carbonweefsel. Lamineren en klaar, heb ik hier nog liggen voor het gebruik bij mijn andere hobby.
Andere hobby met met epoxy en carbonweefsel .. Klinkt als een zeilboot. :rock:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door OpaBert »

Spoc kijk eens bij Hammond daar hebben ze best een net chassis in het Zwart van metaal 1 mm dik iets dunner denk
Voor een 25-30€ ofzo en denk eraan dat je er een bodemplaat bij besteld Die zijn los en niet inclusief
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door Spoc »

chassis ST88A.jpg
Deze zijn het geworden. 2 Stuks uiteraard. De ringkerntrafo's komen in op hun kant on-top in een alu smalle behuizing.
Nog even vogelen wat ik met die front plaat ga doen. Eerst maar de boel inbouwen en horen of er geluid uit komt. Het verfraaien komt dan later.

Groet, Bob
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door OpaBert »

Ik zie niks Spoc
https://www.jukebox-revival.eu/nl/produ ... rt-21111-p
Deze bedoelde ik van Hammond
Edit te vroeg geroepen
Mooi kassie Spoc
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Bericht door OpaBert »

Ik zie daar koelsleuven aan de bovenkant Het lijkt erg smal
Kunnen daar die 2 KT88 op met een beetje afstand van elkaar?
Plaats reactie