MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Nu tegenkoppeling bij de 6J5 aan de ingang
Dat blijft vout gaan

Als ik de 0 LS aan gnd verbind
De 8Ω aan de FB aansluiting
Oscillatie
Draai ik die 2 om dus 0 LS op FB aansluiting
En de 8 Ω aan Gnd een hoop vervorming
Gaat dus met tegen koppelen niet goed aan de ingang.
Dus met de 0 aan massa oscillatie en met de 8Ω aan massa geen oscillatie maar vervorming ??? Eigenaardig, wat zou dat zijn.
Om geen oscillatie te krijgen met de 0 aan massa, de aansturing van de eindbuizen omkeren.
Bijv; zo,
DCA.jpg
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik denk dat ik je begijp
De uitgang fasedraaier links de rechter KT88 aan sturen
en de Fasedraaier uitgang rechts moet dan de linker KT88 aan sturen
Dat is wel te doen Anne zonder echt grote ingrepen
Bedankt weer Als ik jou niet had :D :dank: :dank: :dank:

Wat misschien ook kan is de draden op de UGT omzetten links op rechts en omgekeerd ?
Dat is wel wat kortere bedrading :?:
Nogmaals dank Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Wat misschien ook kan is de draden op de UGT omzetten links op rechts en omgekeerd ?
Dat is wel wat kortere bedrading :?:
Nogmaals dank Anne
Kan ook, wel meer werk.Anodes, schermroosters, kathodes en massas zijn 8 veranderingen. (en vergissingen ? :-$ )
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Wat misschien ook kan is de draden op de UGT omzetten links op rechts en omgekeerd ?
Dat is wel wat kortere bedrading :?:
Nogmaals dank Anne
Kan ook, wel meer werk.Anodes, schermroosters, kathodes en massas zijn 8 veranderingen. (en vergissingen ? :-$ )
Anne
:oops: O:)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Go Bert, Go Bert, bijna bij de Finish.
Ik had vandaag een versterker willen wegbrengen die ik verkocht had, gisteren nog afgeregeld, alles gechecked en werkte, volume, aan/uit.
Kom ik vandaag bij de koper, werkt de afstandsbediening niet meer, waarschijnlijk de infrarood ontvangst sensor kapot, hoe dan?? ](*,)
Kan ik nogmaals naar Drenthe rijden. :evil: Schaamde me dood bij de koper. :oops:
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Spoc »

Nog even doorbijten (niet het draadje) Bert :goedzo:
Dat worden twee mooie monoblokken, en nog redelijk te verslepen qua gewicht.
groets, Bob
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Groot nieuws Anne jouw ingreep is het SUPER
Bedankt Peter en Spoc was dat Bob :?: ik vergeet alles :-s :yeah:
Fasedraaier gekruist naar Eindbuizen
Fasedraaier gekruist naar Eindbuizen
Weer een grote verbetering
Een grote stap Anne Ik moet nu wel ruim 3 volt RMS in sturen voor 50 Watt
Dus R19 moet groter worden
En ik heb een langzaam oplopende curve met een maximum op ca 90 Khz
Dus over R19 ook een Condensator, tot nu toe gebruik ik een folie afstem condensator van 500 pF om dat te bepalen
Afstemfolie condensator
Afstemfolie condensator
Dat zal ik hier ook maar doen expirimenteel bepalen maar er is een mooi woord voor
De versterker loopt makkelijk van 30 hz met 50 Watt en 20 khz Maar ook nog veel hoger de piek zit rond 100 khz
Een mooie sloop signaal voor tweeters
De spanning is daar Ca 1,5x groter dan 30 khz uit mn hoofd
Dus de terugkoppeling met een RCtje doen er zit 22KΩ tussen ik meen dat op de print een plekje zit voor een condensator
Hij koppelt ook te veel terug dat moet ook wat minder Dus dat komt goed uit :D
Ik moet nu ruim 3, Volt rms in sturen voor 50 watt :!:
R19 en een leeg plekje voor een C tje boven de FB
Als ik het goed zie op de print
Anders over de weerstand solderen O:)
Nu gaat het wel erg goed :yeah:
Gaat helemaal goed komen Goeie trafo van AE geen spijt van O:)
Tid voor een Taske koffie :-" :-" :-" :-" :-"
Bijlagen
4D95568C-30B5-4331-8D96-2B65169FBC09.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Jammer dat je zoiets alleen thuis moet vieren :(
Op HF kkwam je in de lucht met de nieuwe versterker in SSB vroeg je een andere techneut die ook snapte dat je zero beat moest zitten en dan in de Andere zijband luisteren hoeveel dB je signaal dat onderdrukt was
En even flink toeteren overal de SMeter in de rechterhoek O:)
Kwam je heel de avond niet uit gekletst erover
Ieder wilde weten van de hoed en de rand en lag je met een glimlach in bed
Kreeg vanavond nog een email van een italiaan of ik de wijzigingen nog had voor een eindtrap van RM
Leuke was dat op de nieuwere modellen dat werd toe gepast
Ik had die kennis ook van een Rot in het vak , ik probeerde alles gewoon uit , net als hier met Anne
En afregelen op minimum rook :lol:
Dat mis ik wel een beetje :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Go Bert, Go Bert, bijna bij de Finish.
Ik had vandaag een versterker willen wegbrengen die ik verkocht had, gisteren nog afgeregeld, alles gechecked en werkte, volume, aan/uit.
Kom ik vandaag bij de koper, werkt de afstandsbediening niet meer, waarschijnlijk de infrarood ontvangst sensor kapot, hoe dan?? ](*,)
Kan ik nogmaals naar Drenthe rijden. :evil: Schaamde me dood bij de koper. :oops:
VErdorie ik moet me schamen
Helemaal niet gelen jouw pech , dat is balen zeg als je met kapot spul met staart tussen je benen weer naar huis kan
En weer een lange rit en de zenuwen van als er straks weer maar niet iets het laat afweten
Ooit een coprocessors in een 386 pc willen drukken alle boten plat
Met een roestige punttang die pootjes recht zitten buigen
Werkte het nog niet Moest er nog een jumpertjenop gedrukt worden Had ik niet en de koper ook niet
Ik vraag heb je een stukje snoer Ff kijke zei tie en ja een schemerlamp snoer 5 cm gestript en om die pootjes gewikkeld
Man wat was ik blij dat ik mn geld kreeg :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Dat soort dingen gebeuren soms, achteraf had ik hem in ieder geval kunnen laten horen, als ik de microswitch had ingedrukt op het printje van de afstandsbediening, kwam ik thuis achter ](*,) . Daarna doorgelust bij hem thuis en toen ging de zekering op de kast er door omdat die niet de hele klap stroom kon verwerken. en natuurlijk geen 2e gemonteerd in het houdertje :oops: Weer wat geleerd, ik heb een nieuwe IR ontvanger VS1838B besteld, want dat is het enige waar het nog aan kan liggen en dan maar weer terug. Hij leek het redelijk rustig op te nemen, laten we hopen dat ik het nog een keer over kan doen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Dat soort dingen gebeuren soms, achteraf had ik hem in ieder geval kunnen laten horen, als ik de microswitch had ingedrukt op het printje van de afstandsbediening, kwam ik thuis achter ](*,) . Daarna doorgelust bij hem thuis en toen ging de zekering op de kast er door omdat die niet de hele klap stroom kon verwerken. en natuurlijk geen 2e gemonteerd in het houdertje :oops: Weer wat geleerd, ik heb een nieuwe IR ontvanger VS1838B besteld, want dat is het enige waar het nog aan kan liggen en dan maar weer terug. Hij leek het redelijk rustig op te nemen, laten we hopen dat ik het nog een keer over kan doen.
Nou ik hoop dat het spoedig opgelost is Peter :-s
Grt
Bert
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door IkBenIk »

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat!
Welk schema is nu uiteindelijke gebouwd? En de specs van de UGT, staan die al ergens?
Groet, Ed.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

IkBenIk schreef:
Gefeliciteerd met het behaalde resultaat!
Welk schema is nu uiteindelijke gebouwd? En de specs van de UGT, staan die al ergens?
Groet, Ed.
Hoi Ed ik ben nog niet helemaal klaar hoor
De specificaties van die UGT weet ik 5 K naar 4-8 Ω
Met UL Aftakking en CFB wikkelingen Maar ook zonder te gebruiken
Doorlaat moet je nog wat geduld hebben Maar voorlopig ziet alles er erg goed uit Ed
Je zou bij AE kunnen informeren
Wat ik meet aan eigenschappen doorlaat is met versterker en terug koppeling
Dus een niet echt van de trafo alleen
Maar ik heb zoiets als dit eerder gebouwd met dezelfde buizen Alleen met Trafo,s van Torroidy
Ook een Ontwerp van Anne Buis
ik bouw het alleen maar en nauwelijks in staat enige input te geven , maar ik leer nog wat zo vooral als het fout gaat leer ik wat
Dat project was vergelijkbaar
Alleen dit loopt verder door tot ruim 100 khz daar zit het maximum en loopt nog verder door.
Dat wil ik toch gaan verminderen want het heeft geen zin en is gevaarlijk voor je tweeters en vleermuizen O:)
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door IkBenIk »

OpaBert schreef:
.
De specificaties van die UGT weet ik 5 K naar 4-8 Ω
Met UL Aftakking en CFB wikkelingen Maar ook zonder te gebruiken.
Die UL aftakking laat zich wel raden, maar de CFB is minder ingeburgerd, en daarom is het fijn om te weten wat wel en niet tot aangenaam klinkende resultaten leidt. Ik zie ook ontwerpen met CFB waar is afgezien van UL schakeling. En dan is er nog de QUAD II benadering, die vind ik ook heel interessant.
OpaBert schreef:
.
Alleen dit loopt verder door tot ruim 100 khz daar zit het maximum en loopt nog verder door.
Dat wil ik toch gaan verminderen want het heeft geen zin en is gevaarlijk voor je tweeters en vleermuizen O:)
Ja, als zo'n vleermuis in je soep vliegt zorgt dat voor een hoop gedoe.

Ed.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Ed
Ja wat je fijn vond is zo veranderlijk aan je eigen stemming en omgeving en ook luidsprekers
Er zal wel een sweatspot te vinden zijn
Ik kan met de PM Bill ook met CFB en UL met NFB aan en uit te schakelen ook keuze schakelaar voor Triode of Penthode UL
Ik kies steeds Penthode UL met NFB
Zo heeft het ook in Breda een uur of 2-3 aan gestaan met Tony Gee als disc jockey
En hem achteraf gevraagd wat hij ervan vond Hij weet zoveel meer woorden hoe het te omschrijven als Textuur
Ik weet nog niet wat dat nu precies inhoudt :oops:
Kwam er op neer dat hij het erg goed vond
Ben van plan deze echt te tweaken gewoon 1-2 weken beetje rommelen aan spanningen en Condensatoren verschillende
Met toch echt wel met meet apparatuur erbij , als ik het niet kan meten betwijfel ik of ik het kan horen
Ben 68 jaar met heel wat jaren in fabrieks omgeving zonder gehoor bescherming
Dus ik hoop dat ik er ook iets van kan horen
Soms sta ik versteld van mezelf wat ik wel kan horen ondanks de gehoorbeschadiging :D
Plaats is een schema van die Quad 2 benadering want ik heb geen idee wat dat is
Grt
Bert
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Dag Ed, uit eerdere metingen van Bert blijk dat het aantal windingen voor de tegenkoppelwikkeling dezelfde zijn dan die van de 8 ohm wikkeling.
zie: viewtopic.php?f=7&t=28842&start=475#p2001245
Douwe
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door IkBenIk »

douwebakker schreef:
Dag Ed, uit eerdere metingen van Bert blijk dat het aantal windingen voor de tegenkoppelwikkeling dezelfde zijn dan die van de 8 ohm wikkeling.
Dank je Douwe, dat wijst i.i.g. de richting.
OpaBert schreef:
Plaats is een schema van die Quad 2 benadering want ik heb geen idee wat dat is
Het design wordt door liefhebbers al decennia gewaardeerd, en tweedehandsjes wisselen voor flinke bedragen van eigenaar.
Hoe het werkt kan ik je niet uitleggen.

Ed.
quad_ii-power-amp-tube.gif
27.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

:shock: dat ziet er knap ingewikkeld uit zeg
Daar snap ik ook niks van Ed
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
:shock: dat ziet er knap ingewikkeld uit zeg
Daar snap ik ook niks van Ed
Ja Bert, de fasedraaier wijkt misschien een beetje af van wat je gewent bent. Toch kom je deze schakeling ook veel tegen in de ontwerpen van Menno van der Veen maar dan met triode 's. Als nadeel van de schakeling vind ik dat het lastig is om een bias automaat toe te passen. Je hebt dan in elk geval nog een paar extra koppelcondensators nodig.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik heb de gelijkspanning op de 6J5 en 6N6P gemeten
FB weerstand gecontroleerd is 22K er nog een in serie gezet dus 44K en nu moet ik inplaats van 3,5 volt 2,6 volt RMS in sturen
Dat is nog erg veel
Anne zit altijd zo dicht bij wat alles moet doen en hier moet ik zoveel meer signaal insturen dat ik mezelf weer verdenk van een voutje
Anne Douwe klopt dit nu wel met wat het zou moeten zijn
De B+++ is 356 Volt
Dan zou er 2 mA lopen als bias stroom door de 6J5
Bijlagen
1868B641-B55F-4597-A2DD-DD2B54D60D42.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ja Bert, de Bil is oorspronkelijk ontworpen zonder kathode tegenkoppeling. Nu heb je dus ook nog die tegenkoppeling in de eindtrap erbij dus is het logisch dat de gevoeligheid minder is.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Ja Bert, de Bil is oorspronkelijk ontworpen zonder kathode tegenkoppeling. Nu heb je dus ook nog die tegenkoppeling in de eindtrap erbij dus is het logisch dat de gevoeligheid minder is.
Anne heeft dit helemaal opnieuw uit gerekend hoor
Maar ik had een 33K Weerstand in plaats van 330KΩ gebruikt
Daar knapte het meteen op ik moet nu iets meer dan 1,3VRMS toevoegen in voor 21,7 volt uit
Met een terugkoppel weerstand ik meen bijna 100KΩ en er over 27Pf wat nu nog iets te veel is
Maar ben nog wat aan het tweaken Douwe O:)
Het raam reflecteerd op de scoop waardoor beetje rare kleur overbelicht
Bijlagen
9ED8614F-E7DD-4737-BFAF-AF5A88594FDF.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Beetje eigenaardig die ongevoelige ingang.
De einbuizen hebben een sturing nodig van ~50Veff en de fasedraaier versterkt ong 10x zodat de 6J5 5V moet leveren.Die versterkt ook bijna 10x, geeft 0,5Veff op de ingang zonder tegenkoppeling.
Met 50W op 8Ω krijg je daar 20Veff.Tegenkoppelen 44k naar 2k2 is ~1/20 dus 1V, samen met die 0,5V zou er dan 1,5Veff nodig zijn voor uitsturing. (eigenlijk nog minder door de kathode impedantie parallel aan de 2k2).
Er is nog wel wat te winnen door de 2k2 op te splitsen in 2k + 200Ω en dan de 2k ontkoppelen en de tegenkoppelweerstand ook aan te passen.Op die manier versterkt de 6J5 wat meer.
Anne

Zie net dat je ondertussen al gevonden hebt waar de versterking van de 6J5 door vermindert was :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Beetje eigenaardig die ongevoelige ingang.
De einbuizen hebben een sturing nodig van ~50Veff en de fasedraaier versterkt ong 10x zodat de 6J5 5V moet leveren.Die versterkt ook bijna 10x, geeft 0,5Veff op de ingang zonder tegenkoppeling.
Met 50W op 8Ω krijg je daar 20Veff.Tegenkoppelen 44k naar 2k2 is ~1/20 dus 1V, samen met die 0,5V zou er dan 1,5Veff nodig zijn voor uitsturing. (eigenlijk nog minder door de kathode impedantie parallel aan de 2k2).
Er is nog wel wat te winnen door de 2k2 op te splitsen in 2k + 200Ω en dan de 2k ontkoppelen en de tegenkoppelweerstand ook aan te passen.Op die manier versterkt de 6J5 wat meer.
Anne

Zie net dat je ondertussen al gevonden hebt waar de versterking van de 6J5 door vermindert was :D
Ja Anne ik heb de schema s van de andere projecten met 6J5 erbij gepakt
Daar zag ik zo,n beetje dezelfde waarden rondom de 6J5
Dus ik moest zelf ergens niet volgens schema gewerkt hebben :hide:

Ik ga dat vanavond lekker opmeten Anne
Als alles goed gaat leer je niks
Nu krijg ik van je opeens een hoop info om na te meten Vind ik erg Leuk Anne
De Versterker heeft nu ook niet meer die bult bij 80Khz loopt nu door de 27 PF langzaam af
Heb alles even op 15 volt uitgangsspanning ingesteld
15 volt op 1 Khz = 28 Watt en 14 Volt bij 20 khz = 24 Watt Dat kan nog wat beter
De 27 pF kan nog wat kleiner
Het is een verrekt goede UGT ook als ik zie wat er onvervormd uit komt
Hij gaat ook nog ZEER hard
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik ben er mee uit gespeeld Anne
Zie geen reden meer om nog iets te verbeteren en denk ook niet dat er meer uit te halen valt
Versterker loopt heel mooi af van 10-20 hz recht door tot boven 20 khz 200 khz komt er ook nog uit Wel minder Dat is ook niet wijs omdat ook omhoog te krikken
Belangrijk in mijn optiek 20hz tot 20 Khz
Daarboven hoor je niks en kan je alleen maar dingen slopen of andere hoorbare signalen nadelig beïnvloeden
Er stonden nog eerdere foto,s op mn geheugen stick en die heeft hij niet overschreven
Dus mag het nog eens op nieuw doen O:)
Maar Ben er ZEER over te spreken en is zeker zo goed als de PM Bill of Billy Jean O:)
Er komt ook krap 60 Watt uit ! Op 8 ohm bij 1Khz
Dat heb ik nog niet eerder gezien misschien is mn dummy geen 8Ω precies en een beetje meer dan bereken je wat teveel :-k
Straks wat foto's
Plaats reactie