Benodigde primaire impedantie UGT berekenen.
Voor een EL34 PP heeft Toroidy het over 5kOhm, terwijl Amplimo het op 4kOhm houdt. Volgens VDV is het 3kOhm, 4kOhm of 5kOhm, afhankelijk van de B+ spanning.
Is er een formule?
Ed
Benodigde primaire impedantie UGT berekenen. Hoe?
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Benodigde primaire impedantie UGT berekenen. Hoe?
De berekening gaat eigenlijk met de wet van Ohm. Je tekent gewoon een belasting lijn in de grafiek van de betreffende buis. Je hebt verschillende gegevens nodig. Voeding spanning, instelling (klasse A, B of AB) . Houd altijd rekening met de maximale anode dissipatie. Voor een uitleg kijk je even op https://www.buizenradioclub.nl/artikele ... indtrappen
Re: Benodigde primaire impedantie UGT berekenen. Hoe?
Om het nog waziger te maken , het verandert ook nog door je Luidspreker impedantie ,
Staat er 8 ohm op je UGT en je sluit daar 4 ohm op zakt je primaire impedantie van 5K naar 2K5
En Anders om , als je op de 4 ohm aansluitdraad Van je UGT een 8 ohm Luidspreker aansluit stijgt de impedantie primaire naar 10K ohm ,
Ik Hoop dat je het kan volgen
Staat er 8 ohm op je UGT en je sluit daar 4 ohm op zakt je primaire impedantie van 5K naar 2K5
En Anders om , als je op de 4 ohm aansluitdraad Van je UGT een 8 ohm Luidspreker aansluit stijgt de impedantie primaire naar 10K ohm ,
Ik Hoop dat je het kan volgen
Re: Benodigde primaire impedantie UGT berekenen. Hoe?
De aanpassing is, zoals anderen reeds aangegeven hebben, af te leiden uit de karakteristieken. En wordt begrensd door het maximale vermogen, de spanningen en de stromen die de buizen kunnen verwerken. Er zijn formules voor, maar dat is niet eenvoudig. Ik bezit een oud boek van Philips (Laagfrequentie-Versterkingstechniek - 1949), waarin dit uitgebreid behandeld wordt. Maar ik heb dat helaas niet paraat.
Voor de EL34 heb ik een tabel toegevoegd. Daarin zie je de mogelijkheden, die Philips aangeeft voor de EL34. Let vooral op de instelling van de buizen (klasse A, AB of B), en de voedingsspanning. De impedantie varieert dan tussen 3kOhm en 11kOhm. Het uitgangsvermogen tussen 8Watt en 100Watt.
Piet
Voor de EL34 heb ik een tabel toegevoegd. Daarin zie je de mogelijkheden, die Philips aangeeft voor de EL34. Let vooral op de instelling van de buizen (klasse A, AB of B), en de voedingsspanning. De impedantie varieert dan tussen 3kOhm en 11kOhm. Het uitgangsvermogen tussen 8Watt en 100Watt.
Piet
Re: Benodigde primaire impedantie UGT berekenen. Hoe?
Heren, mijn dank voor alle goede raad. Het begrip is ontkiemt, maar moet nog wat groeien. Ik heb weer genoeg om te lezen, Laagfrequentie-Versterkingstechniek is 571 pagina's dik. Zal wel niet van kaft tot kaft worden...
Wordt vervolgd.
Ed
Wordt vervolgd.
Ed
Re: Benodigde primaire impedantie UGT berekenen. Hoe?
Hoi Ed,
Ik ga een poging wagen.
Stel:
B+= 350Vrms
Ia per buis= 50mA (gekozen). Dissipatie buis is dus P=U x I=350Vrms x 50mA=17,5 Watt.
A= gekozen ruststroom
B=overgang Klasse A naar Klasse B
Zaa=Primaire impedantie UGT= bv. 5K
1/2 Zaa=2,5K. Bij klasse A ziet de buis 1/2 Zaa en zijn beide buizen in geleiding.
1/4 Zaa=1,25K. Bij klasse B ziet de buis 1/4 Zaa en is 1 buis in geleiding.
Eigenschap van een trafo is dat het meer spanning kan leveren dan de aangesloten voedingsspanning B+ (kortstondige energie opslag).
Berekening belastinglijn Klasse A:
U = Ia x 1/2 Zaa = U = 50mA x 2500 Ω = 125V
Trek nu een lijn met als snijpunt punt A, dus 350V+125V=475V en 350V-125V=225V. Bij 475V houd de buis op te werken.
Nu kun je ook het vermogen in klasse A berekenen.
Vp \ √2= 125V \ 1,414 = 88,4 Vrms
(88,4 x 88,4Vrms) \ 2500 Ω = 3,12 Watt per buis. 2500 Ω = 1/2 Zaa
Vermogen in Klasse A = 2x 3,12 = 6,24 Watt
Belastinglijn Klasse B:
Trek nu een lijn vanaf de B+ = 350 V naar nu de snijlijn punt B en trek de lijn door tot Ug1= 0V. Opmerking: de paarse lijn is een hulplijn en moet je voor de rest weg denken.
Nu kun je ook het vermogen berekenen in Klasse B:
Amplitude in Klasse B =350Vp - 40Vp = 310Vp
310Vp \ √2 = 219Vrms
(219 x 219 Vrms) \ 1250 Ω = 38,3 Watt. 1250 Ω = 1/4 Zaa
Dit is niet x2 want in klasse B is er maar 1 buis in geleiding.
Dus :
Klasse A : 0 tot 6,25 Watt
Klasse B: 6,25 tot 38,3 Watt
Nou is het de kunst om het gekozen ruststroom punt A zo te kiezen, dat je bij Ug1= -30V evenveel spanning hebt als bij Ug1= -40V ten opzichte van je rustpunt, in dit geval Ug1= -35V want meestal speelt de versterker in klasse A.
Ik ga een poging wagen.
Stel:
B+= 350Vrms
Ia per buis= 50mA (gekozen). Dissipatie buis is dus P=U x I=350Vrms x 50mA=17,5 Watt.
A= gekozen ruststroom
B=overgang Klasse A naar Klasse B
Zaa=Primaire impedantie UGT= bv. 5K
1/2 Zaa=2,5K. Bij klasse A ziet de buis 1/2 Zaa en zijn beide buizen in geleiding.
1/4 Zaa=1,25K. Bij klasse B ziet de buis 1/4 Zaa en is 1 buis in geleiding.
Eigenschap van een trafo is dat het meer spanning kan leveren dan de aangesloten voedingsspanning B+ (kortstondige energie opslag).
Berekening belastinglijn Klasse A:
U = Ia x 1/2 Zaa = U = 50mA x 2500 Ω = 125V
Trek nu een lijn met als snijpunt punt A, dus 350V+125V=475V en 350V-125V=225V. Bij 475V houd de buis op te werken.
Nu kun je ook het vermogen in klasse A berekenen.
Vp \ √2= 125V \ 1,414 = 88,4 Vrms
(88,4 x 88,4Vrms) \ 2500 Ω = 3,12 Watt per buis. 2500 Ω = 1/2 Zaa
Vermogen in Klasse A = 2x 3,12 = 6,24 Watt
Belastinglijn Klasse B:
Trek nu een lijn vanaf de B+ = 350 V naar nu de snijlijn punt B en trek de lijn door tot Ug1= 0V. Opmerking: de paarse lijn is een hulplijn en moet je voor de rest weg denken.
Nu kun je ook het vermogen berekenen in Klasse B:
Amplitude in Klasse B =350Vp - 40Vp = 310Vp
310Vp \ √2 = 219Vrms
(219 x 219 Vrms) \ 1250 Ω = 38,3 Watt. 1250 Ω = 1/4 Zaa
Dit is niet x2 want in klasse B is er maar 1 buis in geleiding.
Dus :
Klasse A : 0 tot 6,25 Watt
Klasse B: 6,25 tot 38,3 Watt
Nou is het de kunst om het gekozen ruststroom punt A zo te kiezen, dat je bij Ug1= -30V evenveel spanning hebt als bij Ug1= -40V ten opzichte van je rustpunt, in dit geval Ug1= -35V want meestal speelt de versterker in klasse A.
