lafayette versterker
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
Re: lafayette versterker
Hoi Anne,
Als ik dit zie zou de 4 ohm aansluiting dus beter aansluiten bij de E80L buis, is dat een juiste conclusie,
want de Raa van deze buis is 7 K.
groet,
Pim
Als ik dit zie zou de 4 ohm aansluiting dus beter aansluiten bij de E80L buis, is dat een juiste conclusie,
want de Raa van deze buis is 7 K.
groet,
Pim
In het schema het verband tussen de stuurspanningen getekend, zie je waarom die regeling (VgC is afhankelijk hoeveel de triode versterkt, is geen vaste waarde)PimDriessen schreef:Er zit een potmeter 100K in serie met R 8 180 K en R 9 150 K, ik weet bij god niet meer waarom deze daar in zit, wel zelf gedaan, heb jij een idee ?.
Groet,
Pim
De optimale Raa hangt af van de voedingsspanning, Lorenz geeft 9k bij 250V voeding.
De keus voor de E88CC is wat raar.De E80L heeft iets meer stuurspanning nodig dan de EL84 maar geen stroom, geen zwaar werk.Die E88CC is een stevige buis, kan flink (hier nutteloze)stroom leveren.Is ook een erg steile buis wat dan gelijk weer wordt weggewerkt met die kathodeweerstanden.Blijft over een dure buis met veel in z'n mars maar komt er niet uit.
Je kunt er net zo goed een heel goedkope ECC91/6J6 gebruiken met gezamelijke kathodeweerstand.
Anne
Was iets mis gegaan
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 20 feb 2018, 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- PimDriessen
Hoi Anne,Ah!buis schreef:In het schema het verband tussen de stuurspanningen getekend, zie je waarom die regeling (VgC is afhankelijk hoeveel de triode versterkt, is geen vaste waarde)PimDriessen schreef:Er zit een potmeter 100K in serie met R 8 180 K en R 9 150 K, ik weet bij god niet meer waarom deze daar in zit, wel zelf gedaan, heb jij een idee ?.
Groet,
Pim
De optimale Raa hangt af van de voedingsspanning, Lorenz geeft 9k bij 250V voeding.
De keus voor de E88CC is wat raar.De E80L heeft iets meer stuurspanning nodig dan de EL84 maar geen stroom, geen zwaar werk.Die E88CC is een stevige buis, kan flink (hier nutteloze)stroom leveren.Is ook een erg steile buis wat dan gelijk weer wordt weggewerkt met die kathodeweerstanden.Blijft over een dure buis met veel in z'n mars maar komt er niet uit.
Je kunt er net zo goed een heel goedkope ECC91/6J6 gebruiken met gezamelijke kathodeweerstand.
Anne
Je schrijft: In het schema het verband tussen de stuurspanningen getekend, zie je waarom die regeling (VgC is afhankelijk hoeveel de triode versterkt, is geen vaste waarde).
maar ik zie geen schema?.
Groet,
Pim
- PimDriessen
Hoi Anne,
Ga na het schoonmaken van de bovenkant de buisjes er weer opzetten met 1 nieuwe erbij, dan wil ik eens kijken of de brom op de scoop te zien is, en dan vanavond maar eens luisteren wat voor een indruk het geeft na 8 jaar dat ik het gehoord heb. Dan even zien wat het plan wordt ombouwen of gewoon zo laten.
Alhoewel jou uitleg over het bestaande ontwerp wel meegenomen wordt in de overweging.
Alvast bedankt voor je hulp.
groet,
Pim
Ga na het schoonmaken van de bovenkant de buisjes er weer opzetten met 1 nieuwe erbij, dan wil ik eens kijken of de brom op de scoop te zien is, en dan vanavond maar eens luisteren wat voor een indruk het geeft na 8 jaar dat ik het gehoord heb. Dan even zien wat het plan wordt ombouwen of gewoon zo laten.
Alhoewel jou uitleg over het bestaande ontwerp wel meegenomen wordt in de overweging.
Alvast bedankt voor je hulp.
groet,
Pim
- PimDriessen
Hoi Anne,Ah!buis schreef:In het schema het verband tussen de stuurspanningen getekend, zie je waarom die regeling (VgC is afhankelijk hoeveel de triode versterkt, is geen vaste waarde)PimDriessen schreef:Er zit een potmeter 100K in serie met R 8 180 K en R 9 150 K, ik weet bij god niet meer waarom deze daar in zit, wel zelf gedaan, heb jij een idee ?.
Groet,
Pim
Anne
Was iets mis gegaan
Als iets werkt niet repareren, dat geld zeker voor deze versterker, ach ach wat heb ik zitten genieten dat klinkt zo muzikaal werkelijk wonderschoon, dat moet niet uit elkaar, dit moet intact blijven.
Ga er maar over nadenken om eventueel twee buizen mono blokken te gaan maken, met mijn Lowhter speakers heb ik maar heel weinig vermogen nodig.
Heb jij een idee ?.
Groet,
Pim
Groot gelijkPimDriessen schreef:Als iets werkt niet repareren, dat geld zeker voor deze versterker, ach ach wat heb ik zitten genieten dat klinkt zo muzikaal werkelijk wonderschoon, dat moet niet uit elkaar, dit moet intact blijven.
Zo'n ECL82 geval als wat knuisje in elkaar heeft gezet ?Ga er maar over nadenken om eventueel twee buizen mono blokken te gaan maken, met mijn Lowhter speakers heb ik maar heel weinig vermogen nodig.
Heb jij een idee ?.
Of is dat weer te weinig, ook maar één buis
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Dit kwam ik tegen op Marktplaats, kan er 3 overnemen schijnt een ontwerp van Amroh te zijn, wat denk je is dit overkill voor mijn Lowthers ?.
Groet,
Pim
Dit kwam ik tegen op Marktplaats, kan er 3 overnemen schijnt een ontwerp van Amroh te zijn, wat denk je is dit overkill voor mijn Lowthers ?.
Groet,
Pim
Als je 10W al een heleboel vindt, wat moet je dan met een (twee) EL34 PP van zo'n 40W per stukPimDriessen schreef:Hoi Anne,
Groet,
Pim
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Daar heb je helemaal gelijk in.
Mijn gedachte gaan uit naar een versterker met E80L als uitgangs buisjes eventueel ook als triode te kunnen schakelen.
Heb jij daar een idee bij, wat voor een uitgangstrafo moet daar bij gezocht worden ?.
Groet,
Pim
Mijn gedachte gaan uit naar een versterker met E80L als uitgangs buisjes eventueel ook als triode te kunnen schakelen.
Heb jij daar een idee bij, wat voor een uitgangstrafo moet daar bij gezocht worden ?.
Groet,
Pim
Goed, E80L triode-balans dus.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Groet,
Pim
Max, bij 300V (22mA/buis) met Raa=14k iets van 6,5W
en iets kalmer, 250V, 20mA voor ~5W me Raa= 16k.Begint aardig te lijken op de UGT waar Bert61 mee bezig was
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Waar ook in mijn gedachte opkomt, is het geluid van Aitos buizen versterkers OTL, die heb ik ooit gehoord over een paar elektrostaten van Quad de 55 type, met deze elektrostaten heb ik zelf ook z`n 10 jaar mee gespeeld.
Maar wat klonken die versterkers ongelooflijk realistisch.
Ik heb een paar schema`s die even gescand moeten worden, daarna plaats ik ze hier zodat jij er naar kunt kijken om te zien of het haalbaar is.
Dan is dat hoofdstuk in ieder geval gepasseerd.
Groet,
pim
Waar ook in mijn gedachte opkomt, is het geluid van Aitos buizen versterkers OTL, die heb ik ooit gehoord over een paar elektrostaten van Quad de 55 type, met deze elektrostaten heb ik zelf ook z`n 10 jaar mee gespeeld.
Maar wat klonken die versterkers ongelooflijk realistisch.
Ik heb een paar schema`s die even gescand moeten worden, daarna plaats ik ze hier zodat jij er naar kunt kijken om te zien of het haalbaar is.
Dan is dat hoofdstuk in ieder geval gepasseerd.
Groet,
pim
- PimDriessen
Hoi Anne,
Hier aan aantal schema`s van OTL versterkers die door mij zijn verzameld.
Het zijn er wel veel realiseer ik me.
Groet,
Pim
Hier aan aantal schema`s van OTL versterkers die door mij zijn verzameld.
Het zijn er wel veel realiseer ik me.
Groet,
Pim
Ziet er een hoop narigheid uit, de laatste lijkt nog wel wat.
Hier nog twee die er redelijk hoopvol uitzien
Anne
Oei, tweede is te groot, kijken of er wat af kan
Hier nog twee die er redelijk hoopvol uitzien
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,Ah!buis schreef:Ziet er een hoop narigheid uit, de laatste lijkt nog wel wat.
Hier nog twee die er redelijk hoopvol uitzien![]()
Anne
Welke twee bedoel je ik zie maar een schema.
Groet,
Pim
Wat werk verzet en in stukken gekapt, gaat 't welPimDriessen schreef:Hoi Anne,
Welke twee bedoel je ik zie maar een schema.
Groet,
Pim
Anne
- Bijlagen
-
- TimMellow-25W-OTL-6C33.rar
- (794.66 KiB) 34 keer gedownload
-
- Mellow2.rar
- (577.31 KiB) 37 keer gedownload
- PimDriessen
Hoi Anne,
Dat ziet er goed uit, daar ga ik me even goed in verdiepen, geweldig waar heb je dat nou weer opgedoken ?.
Groet,
Pim
Dat ziet er goed uit, daar ga ik me even goed in verdiepen, geweldig waar heb je dat nou weer opgedoken ?.
Groet,
Pim
- PimDriessen
Hoi Anne,
Wat is de uitgangs impedantie van deze versterker, er wordt veel over deze versterker geschreven maar nergens wordt iets gemeld over frequentie bereik en impedantie, vreemd.
Groet,
Pim
Wat is de uitgangs impedantie van deze versterker, er wordt veel over deze versterker geschreven maar nergens wordt iets gemeld over frequentie bereik en impedantie, vreemd.
Groet,
Pim
Dat wordt wel vermeld,PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Wat is de uitgangs impedantie van deze versterker,
"I have applied
26dB of feedback, which is a similar
amount to most classic tube designs and
sets the output impedance to 0.4Ω for
well-controlled bass."
Is niet hetzelfde als de belasting aan de uitgang, daarover dit,
"The obvious
choice of output tube was the Russian
designed 6C33C triode, because a
single pair can deliver 2.5A into an 8Ω
load from a moderate 150V rail. This
enables the amplifier to deliver 25W
into an 8Ω load or 40W into a 16Ω load,
such as my full-range reflex-port loaded
Lowthers. If you can increase the load to
between 40 and 100Ω, then you can easily
obtain 50W of pure class A power."
Misschien niet zo boeiender wordt veel over deze versterker geschreven maar nergens wordt iets gemeld over frequentie bereik en impedantie, vreemd.
Zo zonder UGT is de belangrijkste beperking eruit.Het laag is enkel nog beperkt door de koppel-C's, dik genoeg.
En het hoog door, meestal ongewenste, capaciteiten.Met anodeweerstanden van niet meer dan 100k weegt dat ook niet zo door.Alleen de weerstanden in serie met de ingang geven een hoog-af door de Millercapaciteit van de triodes.Doordat de tegenkoppeling eenzelfde weerstand heeft, kompenseert dat wat.De tegenkoppeling neemt af op dezelfde manier als de gevoeligheid van de ingang.Vermoedelijk neemt dan de vervorming in 't heel hoog toe, levert boventonen die boven de gehoorgrens liggen, wat niet hoort wat niet deert ?
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Is er dan helemaal niets aan te merken op deze versterker.
Nu schreef jij een aantal knelpunten op over deze versterker, wat denk je daar nu over ?.
De betrouwbaaheid van die eindpitten zal wel erg afhangen hoeveel je er van vraagt.Met de aangekondigde 25W/8 Ω ga je nogal boven de veilige bedrijfswaarden uit.
Een LS beveiliging, met ook vertraagd inschakelen, lijkt met zeer aan te raden.
Een nadeel van 't ontwerp is wel dat er enkel een vaste regeling is voor de stroom en als de eindbuizen meer (teveel) stroom gaan trekken er enkel de zekering is.
Het verschil met een "gewone" serie-balans is de aansluiting van de anodeweerstand van de onderste EF86 naar de uitgang en niet de plus voeding.Daardoor is de bovenste ie belast met 100k en de onderste ook maar ziet minder door de tegenspanning uit de uitgang.
Heeft wel tot gevolg dat de twee eindbuizen niet dezelfde sturing krijgen,Het paartje EF86 vormen een verschilversterker met lange staart,daarvan zijn de twee uitgangen gelijk als de belasting ook gelijk is.Is hier dus niet.Komt goed uit,de onderste levert enkel sturing voor de eindbuis,bij de bovenste komt daar de uitgangsspanning bij.
Dank zij de weerstand langestaart aan de kathodes ipv een stroombron werkt die verschilversterker ook niet helemaal in balans en wel net omgekeerd als de onbalans van de belastingen, dat (over?)kompeseert wat maar 't klopt nooit goed.
Eerstens omdat het belasting-afhangkelijk is en ook omdat de Va van de twee EF86 nogal verschillen,geeft verschillen in Ig2 die van de anodestroom wordt afgesnoept.De rest moet maar weggewerkt met flink tegenkoppelen .
In de voeding zie ik een hele zwik elco's in serie voor maar 150V, lijkt me wat onnodig.Gewoon twee van 200 of 250V en 1000µF parallel (hoewel een ook wel genoeg moet zijn).
Anne
Groet,
Pim
Is er dan helemaal niets aan te merken op deze versterker.
Nu schreef jij een aantal knelpunten op over deze versterker, wat denk je daar nu over ?.
De betrouwbaaheid van die eindpitten zal wel erg afhangen hoeveel je er van vraagt.Met de aangekondigde 25W/8 Ω ga je nogal boven de veilige bedrijfswaarden uit.
Een nadeel van 't ontwerp is wel dat er enkel een vaste regeling is voor de stroom en als de eindbuizen meer (teveel) stroom gaan trekken er enkel de zekering is.
Het verschil met een "gewone" serie-balans is de aansluiting van de anodeweerstand van de onderste EF86 naar de uitgang en niet de plus voeding.Daardoor is de bovenste ie belast met 100k en de onderste ook maar ziet minder door de tegenspanning uit de uitgang.
Heeft wel tot gevolg dat de twee eindbuizen niet dezelfde sturing krijgen,Het paartje EF86 vormen een verschilversterker met lange staart,daarvan zijn de twee uitgangen gelijk als de belasting ook gelijk is.Is hier dus niet.Komt goed uit,de onderste levert enkel sturing voor de eindbuis,bij de bovenste komt daar de uitgangsspanning bij.
Dank zij de weerstand langestaart aan de kathodes ipv een stroombron werkt die verschilversterker ook niet helemaal in balans en wel net omgekeerd als de onbalans van de belastingen, dat (over?)kompeseert wat maar 't klopt nooit goed.
Eerstens omdat het belasting-afhangkelijk is en ook omdat de Va van de twee EF86 nogal verschillen,geeft verschillen in Ig2 die van de anodestroom wordt afgesnoept.De rest moet maar weggewerkt met flink tegenkoppelen .
In de voeding zie ik een hele zwik elco's in serie voor maar 150V, lijkt me wat onnodig.Gewoon twee van 200 of 250V en 1000µF parallel (hoewel een ook wel genoeg moet zijn).
Anne
Groet,
Pim
Daar heb ik ooit indertijd m'n bedenkingen bij geuit.Je zit hier idd boven de grens voor die eindbuizen, voor muziek zal 't wel meevallen.En versterkers met gelijkstroom-koppeling is altijd wat bedenkelijk, klein verschil bij de voortrap = groot verschil eindtrap.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Is er dan helemaal niets aan te merken op deze versterker.![]()
Nu schreef jij een aantal knelpunten op over deze versterker, wat denk je daar nu over ?.![]()
Nu had ik toen het schema gezien zonder de voeding, blijkt dat nul van de versterker niet zomaar aan de nul van de voeding zit maar via 1k weerstand.Door de symetrie van het geheel gaat er geen stroom door, als het mis gaat komt er hoogstens 150mA door de LS, kan geen kwaad.
Is toch ook het geval bij een "gewone" balansversterker met vaste ruststroom ? En daar zit nog wel 's helemaal geen zekering.Komt het bedenkelijke van de gelijkstroomkoppeling weer !Een nadeel van 't ontwerp is wel dat er enkel een vaste regeling is voor de stroom en als de eindbuizen meer (teveel) stroom gaan trekken er enkel de zekering is.
Zoiets ja, de bovenste EF86 levert stuurspanning+uitgangsspanning over 100k.De onderste ook, op de anodeweerstand een kant stuurspanning, andere kant uitgangsspanning.Wel bij een andere Va, maar bij een pentode is Ia nogal onafhankelijk van Va.Blijft wel verschil Ig2, de tegenkoppeling moet nog wel iets te doen hebbenHet verschil met een "gewone" serie-balans is de aansluiting van de anodeweerstand van de onderste EF86 naar de uitgang en niet de plus voeding.Daardoor is de bovenste ie belast met 100k en de onderste ook maar ziet minder door de tegenspanning uit de uitgang.
Heeft wel tot gevolg dat de twee eindbuizen niet dezelfde sturing krijgen,Het paartje EF86 vormen een verschilversterker met lange staart,daarvan zijn de twee uitgangen gelijk als de belasting ook gelijk is.Is hier dus niet.Komt goed uit,de onderste levert enkel sturing voor de eindbuis,bij de bovenste komt daar de uitgangsspanning bijDank zij de weerstand langestaart aan de kathodes ipv een stroombron werkt die verschilversterker ook niet helemaal in balans en wel net omgekeerd als de onbalans van de belastingen, dat (over?)kompeseert wat maar 't klopt nooit goed.
Eerstens omdat het belasting-afhangkelijk is en ook omdat de Va van de twee EF86 nogal verschillen,geeft verschillen in Ig2 die van de anodestroom wordt afgesnoept.De rest moet maar weggewerkt met flink tegenkoppelen.
Idd, vermoed dat de auteur makkelijker (goedkoper) aan laagspannings elco's kon komen.En dan ook die verdeelweerstanden vervangen door bijv. 47k over de twee, voor de verdeling mocht de 1k (R33, in de tekst R29 genoemdIn de voeding zie ik een hele zwik elco's in serie voor maar 150V, lijkt me wat onnodig.Gewoon twee van 200 of 250V en 1000µF parallel (hoewel een ook wel genoeg moet zijn).
Er is zo hier en daar wel wat te veranderen/verbeteren, vergeleken met veel anderen vind ik deze niet onaardig.
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Dat klinkt hoopvol, wat is het nut van N1 neon lamp aan ingang bij de ofset ?.
Ik neem aan dat N2 een zekering is ?.
een gas discharge tube 90 volt sparkover.
Als die er in moet ga ik daar alvast naar op zoek.
Dat van de neon lamp heb ik al gevonden
De neonlamp N1 dient om de
Verwarming kathodespanning op beide helften
van V1 tot ongeveer 65V maximum tijdens
opwarmen. Het is niet verlicht tijdens normale werking.
ben het even aan het vertalen leest makkelijker
Nu een heel andere vraag
Heeft het op de een of ander manier invloed, als er een ampèremeter in de voedingslijn van een versterker wordt opgenomen, en dan bedoel ik op de geluidskwaliteit ?
Groet,
Pim
Dat klinkt hoopvol, wat is het nut van N1 neon lamp aan ingang bij de ofset ?.
Ik neem aan dat N2 een zekering is ?.
een gas discharge tube 90 volt sparkover.
Als die er in moet ga ik daar alvast naar op zoek.
Dat van de neon lamp heb ik al gevonden
Verwarming kathodespanning op beide helften
ben het even aan het vertalen leest makkelijker
Nu een heel andere vraag
Heeft het op de een of ander manier invloed, als er een ampèremeter in de voedingslijn van een versterker wordt opgenomen, en dan bedoel ik op de geluidskwaliteit ?
Groet,
Pim
Klopt en N2 om het rooster van de eerste triode te beschermen als de uitgangsspanning te hoog oploopt (via tegenkoppelweerstand).Vind het beetje raar, nog zo'n N2 bij het rooster lijkt me veel eenvoudiger.PimDriessen schreef:Dat van de neon lamp heb ik al gevondenDe neonlamp N1 dient om de kathodespanning op beide helften
Loopt de inwendige weerstand van de voeding op, zakt de spanning meer bij hoog volume.Moet al een heel rottige amp-meter zijn wil dat een verschil van betekenis geven.Nu een heel andere vraag![]()
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Dat scheelt alweer dat die er uit kan blijven.
Wat betreft de trafo`s dat moeten er 3 zijn vanwege de hoge stromen die gevraagd worden, had onmiddellijk het idee om de trafo`s met de gelijkrichters en elco`s in een aparte kast te stoppen, ben je alweer van een hoop warmte af in de versterker kast, wat denk jij ?.
Ben eens even aan het rondsnuffelen wat betreft de prijzen van de onderdelen, en dan wel uitgaan van goed spul.
Elco`s Mundorf en de koppel condensatoren ook Mundorf.
Kwam een mooie Russische site tegen voor buizen spul.
https://tubes-store.com/product_info.php?products_id=27
Groet,
Pim
Dat scheelt alweer dat die er uit kan blijven.
Wat betreft de trafo`s dat moeten er 3 zijn vanwege de hoge stromen die gevraagd worden, had onmiddellijk het idee om de trafo`s met de gelijkrichters en elco`s in een aparte kast te stoppen, ben je alweer van een hoop warmte af in de versterker kast, wat denk jij ?.
Ben eens even aan het rondsnuffelen wat betreft de prijzen van de onderdelen, en dan wel uitgaan van goed spul.
Elco`s Mundorf en de koppel condensatoren ook Mundorf.
Kwam een mooie Russische site tegen voor buizen spul.
https://tubes-store.com/product_info.php?products_id=27
Groet,
Pim
De voeding in een afzonderlijke kast dat valt niet mee.Even mono verondersteld.
Twee eindbuizen met 3,3A gloei per buis (vier draden) en de HS ook drie verbindingen waarvan je op meer dan 1A moeten rekenen (eigenlijk maar twee, de derde = aardverbinding ook niet te dun).En dan nog vier voor de overige gloei.Wordt een flinke kabel
.
De meerdere trafo's is meer wegens de verschillende spanningen, moeilijk in een trafo te vinden tenzij laten maken.
Voor de 2x120V is het eenvoudiger 2x115V te nemen, maakt nauwelijks wat uit en gangbaar.
Er is de Amplimo 88070 van 500VA, zo'n 80€ en ruim 4kg.
Of twee TST200W/028, 200VA , 2x ~26€ en ook ruim 2kg/stuk.
Je zit zo aan 10kg trafo per kant.
Er moet ook een vertraagt inschakelen van de HS na de gloei en met 500VA best ook met een tussenstap.Hoeft niet extra lang te duren, inschakelvertraging van de 500VA kan gelijk met wachten tot de buizen op temperatuur zijn.
Anne
Twee eindbuizen met 3,3A gloei per buis (vier draden) en de HS ook drie verbindingen waarvan je op meer dan 1A moeten rekenen (eigenlijk maar twee, de derde = aardverbinding ook niet te dun).En dan nog vier voor de overige gloei.Wordt een flinke kabel
De meerdere trafo's is meer wegens de verschillende spanningen, moeilijk in een trafo te vinden tenzij laten maken.
Voor de 2x120V is het eenvoudiger 2x115V te nemen, maakt nauwelijks wat uit en gangbaar.
Er is de Amplimo 88070 van 500VA, zo'n 80€ en ruim 4kg.
Of twee TST200W/028, 200VA , 2x ~26€ en ook ruim 2kg/stuk.
Je zit zo aan 10kg trafo per kant.
Er moet ook een vertraagt inschakelen van de HS na de gloei en met 500VA best ook met een tussenstap.Hoeft niet extra lang te duren, inschakelvertraging van de 500VA kan gelijk met wachten tot de buizen op temperatuur zijn.
Anne