zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zuivere DSD dac
Ja werkt perfect alleen is mijn keuze dan weer om Debian te gebruiken maar Ubuntu kan ook.
Desktop omgeving heb je niet nodig.
Desktop omgeving heb je niet nodig.
Re: zuivere DSD dac
Geen kennis in deze dus laat ik het vrijwel volledig aan chatgpt over, volgens chatgpt was die Ubuntu setup de beste voor mijn toepassingen.
Re: zuivere DSD dac
Schatje met de grote partij t... heeft zelf geen mening. Dat is een gemiddelde van andermans meningen. W.d.b. kun je beter de bronnen zelf opzoeken.
Re: zuivere DSD dac
Ubuntu is het primaire ontwikkelplatform voor Jussi Laako. Bovendien is hardware ondersteuning voor Cuda beter ondersteund.
Zelf gebruik ik Linux Mint XFCE 22, wat dezelfde HQPlayer versie vraagt als die je voor Ubuntu download. Dat is een zeer lichte desktop omgeving. Erg prettig ook voor dagelijks gebruik en geeft nauwelijks overhead zodat HQPlayer ook uitstekend draait.
Zelf gebruik ik Linux Mint XFCE 22, wat dezelfde HQPlayer versie vraagt als die je voor Ubuntu download. Dat is een zeer lichte desktop omgeving. Erg prettig ook voor dagelijks gebruik en geeft nauwelijks overhead zodat HQPlayer ook uitstekend draait.
Re: zuivere DSD dac
Wat plaatjes bij de praatjes en een stress test, De MS-A1 gaat in de meterkast dmv een 3D geprinte bracket hangen als alles eenmaal werkt.
Re: zuivere DSD dac
Mooie cpu maar zou wel even de hyper threading uitzetten.
En ja als je het prettig vind kan je een desktop omgeving installeren maar is echt niet nodig.
Via de terminal gaat het eigenlijk net zo mooi.
En als het ding in je meterkast hangt heb je toch niets aan je desktop dan is de terminal en een interface voldoende om mee te werken.
Zal zo even een linkje posten naar de te nemen stappen dan zal je zien hoe makkelijk dat gaat .
Zie hier hoe op te zetten met Debian.
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... nt-1329283
Wel even de laatste versies gebruiken in de download links.
En ja als je het prettig vind kan je een desktop omgeving installeren maar is echt niet nodig.
Via de terminal gaat het eigenlijk net zo mooi.
En als het ding in je meterkast hangt heb je toch niets aan je desktop dan is de terminal en een interface voldoende om mee te werken.
Zal zo even een linkje posten naar de te nemen stappen dan zal je zien hoe makkelijk dat gaat .
Zie hier hoe op te zetten met Debian.
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... nt-1329283
Wel even de laatste versies gebruiken in de download links.
Re: zuivere DSD dac
Deze stress test is als eerste gedraaid direct na de Ubuntu install om te checken of de hardware goed werkt, als het goed is alles al geoptimaliseerd nu voor HQPlayer en Roon server.
Vraag mij wel af of ik dit topic niet verstoor? was het enige wat ik hier kon vinden namelijk.
Vraag mij wel af of ik dit topic niet verstoor? was het enige wat ik hier kon vinden namelijk.
Re: zuivere DSD dac
de strestest is leuk maar dat werkt niet helemaal voor HQplayer.
Voor je filter en het omzetten naar DSD heb je een continu gebruik van een volledige core.
Hyper threding wil die zelfde core omstebeurt belasten maar dat gaat dus niet. Daarom is het beter om dat uit te zetten.
Voor je filter en het omzetten naar DSD heb je een continu gebruik van een volledige core.
Hyper threding wil die zelfde core omstebeurt belasten maar dat gaat dus niet. Daarom is het beter om dat uit te zetten.
Re: zuivere DSD dac
Jeroen, werkt die Linux Mint XFCE 22 met de HQPlayer 6 Desktop versie of de Embedded versie? het gaat om een headless setup, en blijkbaar heb ik eigenlijk voor een headless setup de verkeerde HQPlayer Desktop sleutel gekocht.jeroen_d schreef: ↑vr 26 jun 2026, 12:00Ubuntu is het primaire ontwikkelplatform voor Jussi Laako. Bovendien is hardware ondersteuning voor Cuda beter ondersteund.
Zelf gebruik ik Linux Mint XFCE 22, wat dezelfde HQPlayer versie vraagt als die je voor Ubuntu download. Dat is een zeer lichte desktop omgeving. Erg prettig ook voor dagelijks gebruik en geeft nauwelijks overhead zodat HQPlayer ook uitstekend draait.
Re: zuivere DSD dac
Is het nog gelukt met de installatie?holco schreef: ↑vr 26 jun 2026, 13:23Deze stress test is als eerste gedraaid direct na de Ubuntu install om te checken of de hardware goed werkt, als het goed is alles al geoptimaliseerd nu voor HQPlayer en Roon server.
Vraag mij wel af of ik dit topic niet verstoor? was het enige wat ik hier kon vinden namelijk.
Ik ben namelijk zelf ook bezig geweest met een schone installatie maar met versie 6 trok mijn cpu het niet meer.
Zit nu even met de embedded OS versie te spelen en dat gaat wel goed.
https://signalyst.com/configuring-hqplayer-embedded/
Die OS versie is wel erg makkelijk, zet het op een USB stick opstarten en klaar.
Roon erbij zeten lukt dan niet.
Re: zuivere DSD dac
Ik heb chatgpt maar een overzicht laten maken, want ik ben echt een Noob met dit soort zaken.
Probleem: HQPlayer Desktop (Linux server) ziet NAA (T8) niet na migratie vanaf iMac
Ik heb mijn werkende setup verplaatst van een iMac naar een dedicated Linux server (MS-A1). Sindsdien wordt mijn NAA (TaoTronics T8) niet meer gedetecteerd in HQPlayer.
Oude situatie (WERKTE PERFECT)
Hardware & software
iMac (2020, i7, 32GB RAM)
Roon Core
HQPlayer Desktop (trial)
Netwerk & aansluitingen
iMac → Ethernet → router/switch
T8 → Ethernet → zelfde router/switch
Audio keten
T8 (NAA) → I2S → DI25HE → I2S → R8HE Mk3 DAC
DI25HE → BNC clock → DAC (master)
Resultaat:
NAA werd direct gezien
Alles werkte stabiel
Alleen CPU load was te hoog
Nieuwe situatie (PROBLEEM)
Server
Minisforum MS-A1
Ubuntu 24.04
IP: 192.168.1.147
Roon Server
HQPlayer Desktop (GEEN Embedded)
Netwerk & aansluitingen
MS-A1 → Ethernet → router/switch
T8 → Ethernet → zelfde router/switch
Fysiek identiek aan oude situatie
Audio keten
(ongewijzigd)
T8 → I2S → DI25HE → R8HE Mk3
Wat werkt
Roon Server draait
HQPlayer Desktop start (via remote / headless)
Geen crashes of errors zichtbaar
Wat niet werkt
Geen enkele NAA zichtbaar in HQPlayer
T8 wordt niet gedetecteerd
Debugging
Netwerk is identiek aan oude situatie
Bekabeld (geen WiFi)
Geen logging/activiteit bij NAA discovery
Opvallend verschil
Exact dezelfde T8 + netwerk:
Werkt met HQPlayer Desktop op iMac (macOS)
Werkt NIET met HQPlayer Desktop op Ubuntu server
Vermoeden
Dit lijkt specifiek te maken te hebben met:
HQPlayer Desktop op Linux (headless gebruik?)
Netwerk discovery (UDP broadcast / multicast)
Of permissies / netwerk stack verschillen op Ubuntu
Probleem: HQPlayer Desktop (Linux server) ziet NAA (T8) niet na migratie vanaf iMac
Ik heb mijn werkende setup verplaatst van een iMac naar een dedicated Linux server (MS-A1). Sindsdien wordt mijn NAA (TaoTronics T8) niet meer gedetecteerd in HQPlayer.
Oude situatie (WERKTE PERFECT)
Hardware & software
iMac (2020, i7, 32GB RAM)
Roon Core
HQPlayer Desktop (trial)
Netwerk & aansluitingen
iMac → Ethernet → router/switch
T8 → Ethernet → zelfde router/switch
Audio keten
T8 (NAA) → I2S → DI25HE → I2S → R8HE Mk3 DAC
DI25HE → BNC clock → DAC (master)
Resultaat:
NAA werd direct gezien
Alles werkte stabiel
Alleen CPU load was te hoog
Nieuwe situatie (PROBLEEM)
Server
Minisforum MS-A1
Ubuntu 24.04
IP: 192.168.1.147
Roon Server
HQPlayer Desktop (GEEN Embedded)
Netwerk & aansluitingen
MS-A1 → Ethernet → router/switch
T8 → Ethernet → zelfde router/switch
Fysiek identiek aan oude situatie
Audio keten
(ongewijzigd)
T8 → I2S → DI25HE → R8HE Mk3
Wat werkt
Roon Server draait
HQPlayer Desktop start (via remote / headless)
Geen crashes of errors zichtbaar
Wat niet werkt
Geen enkele NAA zichtbaar in HQPlayer
T8 wordt niet gedetecteerd
Debugging
Netwerk is identiek aan oude situatie
Bekabeld (geen WiFi)
Geen logging/activiteit bij NAA discovery
Opvallend verschil
Exact dezelfde T8 + netwerk:
Werkt met HQPlayer Desktop op iMac (macOS)
Werkt NIET met HQPlayer Desktop op Ubuntu server
Vermoeden
Dit lijkt specifiek te maken te hebben met:
HQPlayer Desktop op Linux (headless gebruik?)
Netwerk discovery (UDP broadcast / multicast)
Of permissies / netwerk stack verschillen op Ubuntu
Re: zuivere DSD dac
Welke distro van Ubuntu gebruik je. Is dat de 26.04 of de 24.04 LTS?
Edit zie net dat het de 24 is.
Edit zie net dat het de 24 is.
Re: zuivere DSD dac
De eerste test is natuurlijk of je alle apparaten ook kunt pingen, dan weet je of ze van uit het netwerk ook beschikbaar zijn.
Zou je nog kunnen testen met de USB aansluiting van de dac direct op de server, even alles er tussenuit zeg maar.
Als dat werkt dan weet je dat je goed zit en kan je langzaam weer de keten terug bouwen.
Ik mag wel aannemen dat je in Hqplayer de juiste uitgang hebt geselecteerd. Je hebt tegenwoordig ook de optie Combo. welke is voor meer NAA eindpunten.
Die zou je nog kunnen proberen.
Zou je nog kunnen testen met de USB aansluiting van de dac direct op de server, even alles er tussenuit zeg maar.
Als dat werkt dan weet je dat je goed zit en kan je langzaam weer de keten terug bouwen.
Ik mag wel aannemen dat je in Hqplayer de juiste uitgang hebt geselecteerd. Je hebt tegenwoordig ook de optie Combo. welke is voor meer NAA eindpunten.
Die zou je nog kunnen proberen.
Re: zuivere DSD dac
En er mag niet zoiets als een vpn aan staan. daar komt hqplayer niet doorheen.
En er moet ook geen andere instantie van HQPlayer ergens nog draaien. Het is verstandig om na het switchen van de HQPlayer server de NAA opnieuw te starten zodat hij niet per ongeluk gekoppeld blijft aan de andere HQPlayer instantie.
Mijn ervaring is dat als eenmaal vanuit de nieuwe versie de NAA is gedetecteerd dat dit bewaard blijft en dat ook de vorige instantie hem snel kan vinden.
desktop of embedded maakt totaal geen verschil in deze. dat kan nooit de oorzaak zijn.
En er moet ook geen andere instantie van HQPlayer ergens nog draaien. Het is verstandig om na het switchen van de HQPlayer server de NAA opnieuw te starten zodat hij niet per ongeluk gekoppeld blijft aan de andere HQPlayer instantie.
Mijn ervaring is dat als eenmaal vanuit de nieuwe versie de NAA is gedetecteerd dat dit bewaard blijft en dat ook de vorige instantie hem snel kan vinden.
desktop of embedded maakt totaal geen verschil in deze. dat kan nooit de oorzaak zijn.
