zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ja werkt perfect alleen is mijn keuze dan weer om Debian te gebruiken maar Ubuntu kan ook.
Desktop omgeving heb je niet nodig.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: zuivere DSD dac

Bericht door holco »

Geen kennis in deze dus laat ik het vrijwel volledig aan chatgpt over, volgens chatgpt was die Ubuntu setup de beste voor mijn toepassingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Schatje met de grote partij t... heeft zelf geen mening. Dat is een gemiddelde van andermans meningen. W.d.b. kun je beter de bronnen zelf opzoeken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ubuntu is het primaire ontwikkelplatform voor Jussi Laako. Bovendien is hardware ondersteuning voor Cuda beter ondersteund.

Zelf gebruik ik Linux Mint XFCE 22, wat dezelfde HQPlayer versie vraagt als die je voor Ubuntu download. Dat is een zeer lichte desktop omgeving. Erg prettig ook voor dagelijks gebruik en geeft nauwelijks overhead zodat HQPlayer ook uitstekend draait.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: zuivere DSD dac

Bericht door holco »

Wat plaatjes bij de praatjes en een stress test, De MS-A1 gaat in de meterkast dmv een 3D geprinte bracket hangen als alles eenmaal werkt.
20260626-091532.jpg
20260626-091552.jpg
20260626-091703.jpg
20260625-190940.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Mooie cpu maar zou wel even de hyper threading uitzetten.
En ja als je het prettig vind kan je een desktop omgeving installeren maar is echt niet nodig.
Via de terminal gaat het eigenlijk net zo mooi.
En als het ding in je meterkast hangt heb je toch niets aan je desktop dan is de terminal en een interface voldoende om mee te werken.
Zal zo even een linkje posten naar de te nemen stappen dan zal je zien hoe makkelijk dat gaat .

Zie hier hoe op te zetten met Debian.
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... nt-1329283
Wel even de laatste versies gebruiken in de download links.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: zuivere DSD dac

Bericht door holco »

Deze stress test is als eerste gedraaid direct na de Ubuntu install om te checken of de hardware goed werkt, als het goed is alles al geoptimaliseerd nu voor HQPlayer en Roon server.

Vraag mij wel af of ik dit topic niet verstoor? was het enige wat ik hier kon vinden namelijk.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

de strestest is leuk maar dat werkt niet helemaal voor HQplayer.
Voor je filter en het omzetten naar DSD heb je een continu gebruik van een volledige core.
Hyper threding wil die zelfde core omstebeurt belasten maar dat gaat dus niet. Daarom is het beter om dat uit te zetten.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: zuivere DSD dac

Bericht door holco »

jeroen_d schreef: vr 26 jun 2026, 12:00
Ubuntu is het primaire ontwikkelplatform voor Jussi Laako. Bovendien is hardware ondersteuning voor Cuda beter ondersteund.

Zelf gebruik ik Linux Mint XFCE 22, wat dezelfde HQPlayer versie vraagt als die je voor Ubuntu download. Dat is een zeer lichte desktop omgeving. Erg prettig ook voor dagelijks gebruik en geeft nauwelijks overhead zodat HQPlayer ook uitstekend draait.
Jeroen, werkt die Linux Mint XFCE 22 met de HQPlayer 6 Desktop versie of de Embedded versie? het gaat om een headless setup, en blijkbaar heb ik eigenlijk voor een headless setup de verkeerde HQPlayer Desktop sleutel gekocht.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

holco schreef: vr 26 jun 2026, 13:23
Deze stress test is als eerste gedraaid direct na de Ubuntu install om te checken of de hardware goed werkt, als het goed is alles al geoptimaliseerd nu voor HQPlayer en Roon server.

Vraag mij wel af of ik dit topic niet verstoor? was het enige wat ik hier kon vinden namelijk.
Is het nog gelukt met de installatie?
Ik ben namelijk zelf ook bezig geweest met een schone installatie maar met versie 6 trok mijn cpu het niet meer.
Zit nu even met de embedded OS versie te spelen en dat gaat wel goed.
https://signalyst.com/configuring-hqplayer-embedded/
Die OS versie is wel erg makkelijk, zet het op een USB stick opstarten en klaar.
Roon erbij zeten lukt dan niet.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: zuivere DSD dac

Bericht door holco »

Ik heb chatgpt maar een overzicht laten maken, want ik ben echt een Noob met dit soort zaken.

Probleem: HQPlayer Desktop (Linux server) ziet NAA (T8) niet na migratie vanaf iMac
Ik heb mijn werkende setup verplaatst van een iMac naar een dedicated Linux server (MS-A1). Sindsdien wordt mijn NAA (TaoTronics T8) niet meer gedetecteerd in HQPlayer.

Oude situatie (WERKTE PERFECT)
Hardware & software

iMac (2020, i7, 32GB RAM)
Roon Core
HQPlayer Desktop (trial)



Netwerk & aansluitingen

iMac → Ethernet → router/switch
T8 → Ethernet → zelfde router/switch

Audio keten

T8 (NAA) → I2S → DI25HE → I2S → R8HE Mk3 DAC
DI25HE → BNC clock → DAC (master)

Resultaat:

NAA werd direct gezien
Alles werkte stabiel
Alleen CPU load was te hoog


Nieuwe situatie (PROBLEEM)
Server

Minisforum MS-A1
Ubuntu 24.04
IP: 192.168.1.147
Roon Server
HQPlayer Desktop (GEEN Embedded)

Netwerk & aansluitingen

MS-A1 → Ethernet → router/switch
T8 → Ethernet → zelfde router/switch

Fysiek identiek aan oude situatie
Audio keten
(ongewijzigd)

T8 → I2S → DI25HE → R8HE Mk3


Wat werkt

Roon Server draait
HQPlayer Desktop start (via remote / headless)
Geen crashes of errors zichtbaar


Wat niet werkt

Geen enkele NAA zichtbaar in HQPlayer
T8 wordt niet gedetecteerd


Debugging

Netwerk is identiek aan oude situatie
Bekabeld (geen WiFi)
Geen logging/activiteit bij NAA discovery


Opvallend verschil
Exact dezelfde T8 + netwerk:

Werkt met HQPlayer Desktop op iMac (macOS)
Werkt NIET met HQPlayer Desktop op Ubuntu server


Vermoeden
Dit lijkt specifiek te maken te hebben met:

HQPlayer Desktop op Linux (headless gebruik?)
Netwerk discovery (UDP broadcast / multicast)
Of permissies / netwerk stack verschillen op Ubuntu
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Welke distro van Ubuntu gebruik je. Is dat de 26.04 of de 24.04 LTS?

Edit zie net dat het de 24 is.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: zuivere DSD dac

Bericht door holco »

Klopt, 24.04 LTS
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

De eerste test is natuurlijk of je alle apparaten ook kunt pingen, dan weet je of ze van uit het netwerk ook beschikbaar zijn.
Zou je nog kunnen testen met de USB aansluiting van de dac direct op de server, even alles er tussenuit zeg maar.
Als dat werkt dan weet je dat je goed zit en kan je langzaam weer de keten terug bouwen.
Ik mag wel aannemen dat je in Hqplayer de juiste uitgang hebt geselecteerd.
Schermafbeelding 2026-06-27 163745.png
Je hebt tegenwoordig ook de optie Combo. welke is voor meer NAA eindpunten.
Die zou je nog kunnen proberen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

En er mag niet zoiets als een vpn aan staan. daar komt hqplayer niet doorheen.

En er moet ook geen andere instantie van HQPlayer ergens nog draaien. Het is verstandig om na het switchen van de HQPlayer server de NAA opnieuw te starten zodat hij niet per ongeluk gekoppeld blijft aan de andere HQPlayer instantie.

Mijn ervaring is dat als eenmaal vanuit de nieuwe versie de NAA is gedetecteerd dat dit bewaard blijft en dat ook de vorige instantie hem snel kan vinden.

desktop of embedded maakt totaal geen verschil in deze. dat kan nooit de oorzaak zijn.
Plaats reactie