zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Hoi allen, ben op een stukje historie gestuit toen ik ging uitzoeken hoe het precies zat met de dedicated DSC1 DAC die de ontwerper van HQPlayer heeft gepubliceerd op zijn website.

Het heeft een aantal jaren geleden geleid tot een zeer uitgebreid topic op diyaudio: https://www.diyaudio.com/forums/digital ... -dsc1.html
Ik ga de DSCv2.6.2 bouwen op basis van de informatie op deze pagina: https://puredsd.ru/

Lijkt me erg leuk, een dac die alleen maar een analoge FIR DA omzetting doet en daarmee recht doet aan de titel van het topic.
Geen hoogwaardige klok, gewoon een Amanero USB-I2S omzetter. Geen opamp uitgangscircuit maar trafo's die tegelijk dienst doen als reconstructiefilter. Ik ben erg benieuwd naar hoe dat gaat klinken.

Het wordt ook voor het eerst dat ik een grote hoeveelheid SMD componenten ga solderen. Maar liefst 128 relatief dure weerstanden, die daarmee meteen 1/3 van de kosten van het project bepalen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 28 okt 2022, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door pappaleo »

Leuk. Volgmodus aan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Mooi project. ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Leuk project! Als ik het zo bekijk is het toch allemaal erg uitgebreid en complex: 128 dure precisieweerstanden! Dacht dat het DSD uitgangspunt was een goedkope maar wel hoogwaardige DA omzetter? Ben heel benieuwd!
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

Geinig project. Heeft wel wat weg van de Mola Mola DAC kwa concept.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: vr 28 okt 2022, 19:48
Leuk project! Als ik het zo bekijk is het toch allemaal erg uitgebreid en complex: 128 dure precisieweerstanden! Dacht dat het DSD uitgangspunt was een goedkope maar wel hoogwaardige DA omzetter? Ben heel benieuwd!
Je kan ook de originele HQPlayer DSC1 bouwen, dat is met goedkope weerstandnetwerken van 8 per netwerk en 2% nauwkeurig. Schijnt ook heel goed te klinken.
Ik vond die gebalanceerde opzet met SMD's toch een stuk fraaier, dus ja, dan maar wat meer geld uitgeven.

Complex is het niet. Een stel schuifregisters en weerstanden, met een nette onboard voeding. Die ga ik waarschijnlijk bypassen met een Sbooster van 5V die ik toch heb liggen zodat ik geen trafo hoef aan te schaffen, maar een simpele gelijkgerichte voeding van 7-9V aangesloten op de onboard voeding volstaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Ja snap het. Overigens zijn 0,1% Melf SMD weerstanden niet eens zo duur, TH zijn die vele malen duurder. Hou er wel rekening mee dat die SBooster dan wel een lineaire voeding is, maar verder is dat vrij standaard en niks bijzonders. Je mag er toch wel van uitgaan dat de ontwerper van de DSCv2.6.2 een bijpassende voeding ontworpen heeft die aan de hoge eisen voldoet van de te voeden elektronica. Maar ok, als je die Sbooster toch hebt liggen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Een mooi shunt voeding lijkt me wel op zijn plek hier.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: za 29 okt 2022, 11:15
Een mooi shunt voeding lijkt me wel op zijn plek hier.
Waarom?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Lage ruis, snel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Tsss........ nog voordat er een druppel soldeer gevallen is worden er al conclusies getrokken. Denk je dat dat beter is dan de ontwerper van de DSCv2.6.2 bedacht heeft? Laat Jeroen het eerst maar eens in elkaar solderen en er naar luisteren.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Misschien heb ik het gemist maar welke voeding heeft die dan daar voor gemaakt?
Op de link van Jeroen zie ik alleen de modules voor de dac maar geen voeding.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De onboard voeding is met de ADP7118ARDZ-5.0 gedaan. Elk schuifregister wordt hiermee gevoed en het voedingspunt van elk schuifregister IC wordt gefilterd met 10uH/100uF. Ze hebben als externe voeding de LT3045 geprobeerd zonder hoorbaar verschil.

George, de link van het schema staat er gewoon bij: https://puredsd.ru/DSC252.pdf
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 29 okt 2022, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Dat zijn op zich hele nette low noise regelaartjes. Denk dat die beter presteren dan de SBooster. Vergeet ook niet dat qua ruis en vervorming de layout belangrijk is bij dit soort performance levels. Die ADP7118ARDZ-5.0 zitten on-board dicht op het vuur. Daar is echt wel over nagedacht denk ik. 'Tis dat die SBooster die je hebt 5V is. Mooiste is anders om die on-board regelaars vanuit een zeg 7V SBooster of vergelijkbare lineaire te voeden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat is wellicht een idee. Ik kan de SBooster op 6V zetten zonder bypassen van de onboard, wellicht is dat toch net genoeg. Volgens de datasheet in ieder geval wel, met de output fixed op 5V.
En anders alsnog een simpele separate voeding.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Dacht dat er in de SBooster gewoon een standaard LM7805 zit. Dat is helemaal geen verkeerd ding trouwens en die van Onsemi en TI zijn ook best wel redelijk ruisarm. Maar hij heeft wel 3V dropout spanning nodig om fatsoenlijk te regelen. Je kunt even kijken wat er op de bufferelco's staat belast.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Nee dat zou heel onlogisch zijn want je kunt de spanning kiezen met een schakelaar.

Er blijkt een MIC29302 in te zitten. Niet zo mooi als de onboard voeding, dus ik ga proberen straks of het met de 6V stand lukt. Uit de datasheet blijkt dat met 1V reserve de ADP7118ARDZ zijn specs haalt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Jammer dat SMD mij niet meer lukt, anders had ik graag ook zo een opzet willen proberen.

Dit zijn dan de leuke grappen van de Audio HOBBY, je blijft leuk bezig.
Ik heb hier ook nog een voeding met de LT3045 liggen. :kwijl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

jeroen_d schreef: za 29 okt 2022, 13:56
George, de link van het schema staat er gewoon bij: https://puredsd.ru/DSC252.pdf
Dat is toch gewoon een spanningsregelaar maar zal nog wel iets van een voeding voor moeten lijkt mij zo.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: zuivere DSD dac

Bericht door FR_Aad »

Leuk project Jeroen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Kappa7 schreef: za 29 okt 2022, 17:42
jeroen_d schreef: za 29 okt 2022, 13:56
George, de link van het schema staat er gewoon bij: https://puredsd.ru/DSC252.pdf
Dat is toch gewoon een spanningsregelaar maar zal nog wel iets van een voeding voor moeten lijkt mij zo.
Voor de power is inderdaad geen schema gegeven, onboard zitten alleen de spanningsregelaars. Het bord heeft nog een 7-9Vdc voeding nodig, maar daar worden geen speciale eisen aan gesteld. Een trafo met gelijkrichter en elco's is voldoende. Ik had daar alleen geen zin in omdat ik toch al de Sbooster had liggen en dacht die op de 5V te gebruiken. Bij nader inzien, door jullie getriggerd, kom ik tot de conclusie dat de onboard regelaars mooier zijn dan Sbooster en dat ik de onboard regelaars beter dus wel kan gebruiken en niet moet bypassen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Mooi project, ben benieuwd of dit weer verder gaat dan de HQ player, Nadac, Grimm combinatie.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik ook, maar die lat ligt hoog...
Ben allang blij als het in de buurt komt.

Voor de klok ben ik afhankelijk van het Amanero bordje. Op zich geen slechte implementatie, maar niet van het niveau van Merging.

Wat in de Sabre chips jammer is, dat je daar niet de interne volumeregeling kan bypassen en rechtstreeks het analoge FIR filter in kan aan het einde van de keten. Je wordt gedwongen door de interne volumeregeling en remodulatie heen te gaan. Nog altijd beter dan langs alle PCM upsamplingfilters van de Sabre chip te moeten, maar toch. Deze zuivere DSD dac doet dit niet, het is alleen decoderen via filteren, niets remoduleren.

Dus ik ben benieuwd hoe dit laatste voordeel uitpakt, tegen het nadeel van minder hoogwaardige klok.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Ja, DSD is nog steeds een digitaal gekwantiseerd systeem, net als PCM dat is. En moet de klok nog steeds uit de datastroom terug gewonnen worden. Kan mij wel voorstellen dat een Anamero bordje dat nou niet in de perfectie doet. Aan de andere kant zou met asynchrone USB je DAC-klok wel de master kunnen zijn met een ruisarme kristal klok.

Dit DACje is begrijp ik een soort van half analoge implementatie van een FIR filter. Zou ook wel leuk zijn om het eens gewoon met een 2e orde lo pass op 30 kHz te vergelijken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De klok van het amanerobordje is de dac klok, daarmee wordt nl de i2s stream gerealiseerd. Het gaat hier inderdaad om asynchroon usb. Er wordt geen klok uit data teruggewonnen. De meest eenvoudige verbetering zou dan zijn de klok op het bordje zelf van duurdere kristallen te voorzien. Maar dat is iets voor een later stadium en voor je het weet begin je met een totaal nieuwe ontwikkeling en wordt het alsnog behoorlijk complex allemaal.

Dat laatste werkt niet goed, alleen lowpass filter, hebben al veel mensen geprobeerd met bedroevende resultaten.
Je hebt echt die 32 weerstanden nodig of iets vergelijkbaars. Niet voor niets dat een dergelijk netwerk ook altijd is ingebouwd in sdm dac chips.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 31 okt 2022, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie