Ultimate Desktop Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Bedankt, vorige keer ook geëindigd met de blanke 2k lak(vernis).
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Walt »

Met alle respect, zou je de afwerking niet beter doen, na de luisterdag? Om de kans op schade in je mooie laklaag te voorkomen? Ik kan me de speaker van Leobus nog voor de geest halen, die per ongeluk van de bovenkast was afgestoten…
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door wouter »

Pjotr schreef: di 14 apr 2026, 10:19
rodi schreef: di 14 apr 2026, 9:18
@Pjotr: als het echt niet lukt kan dat altijd nog. Maar eerder is een speaker in hoogglans wit me ook netjes gelukt. De uitdaging is nu de mettalic.
Metallic hoogglans lukt je alleen met een 2k vernis er over!
Is dat niet hetzelfde als punt 8 in het lijstje?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Wat denk je zelf Wouter? Ok, 3x is scheepsrecht. Kan nu niet meer missen :D
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Koe bij de horens gevat:

Na het schuren:
20260417_131918.jpg
Ook heb ik me wat mooier plamuurgereedschap cadeau gedaan:
20260417_132911.jpg
En daarmee zien ze er nu zo uit:
20260417_142751.jpg
20260417_151458.jpg
Dus weer een beetje terug bij af, maar het is is een leerproces! Nu laat ik de plamuur goed drogen, dan weer schuren en dan hoop ik dat alle putjes eruit zijn. Zo niet eerst weer plamuren waar nodig en schuren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door wouter »

Lekker grondig weer Rodi, en beter nu opnieuw en goed dan later je blijven storen aan de plekjes die net niet goed zijn.
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Rick76 »

Lak systeem opbouw met een naar mijn idee het beste eindresultaat.
Exentrisch roterend (machinaal) schuren P280. Ontvetten/stofvrij maken. Kunstof hechtprimer spuiten (niet te dik, geraakt is goed), 5min laten drogen. 2,5 laag 2-k filler (tussen de lagen laten drogen/uitdampen, uiteraard) spuitopening 1.6mm geeft een laagdikte van ongeveer 150µm. Na droging schuren met machine en?of met de hand(blok) p500/600 droog. Dan aflakken met kleur/systeem naar keuze. Met een grondlaag van spuitbus-verf wordt een goed eindresultaat best een uitdaging omdat wat uit een spuitbus komt, voornamelijk bestaat uit verdunning. Een (droge) laagdikte uit een spuitbus is ongeveer 15µm, dus je zou dan 10 lagen moeten spuiten voor dezelfde laagdikte van hierboven genoemde professionele (high-solid) 2,5 laags systeem. Daar komt nog bij dat de meeste spuitbus gebruikers te snel laag over laag spuiten en er dus veel oplos middel in/onder de laklaag blijft zitten. En dat heeft dan weer effect op de afwerk/kleurlaag en de glansgraad daarvan. Succes ps. Die 3-d geprinte speakers zien er wel bijzonder fraai uit.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

@wouter: Juist, daarom gewoon maar weer noeste arbeid.
@Rick76: Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting. Wat bedoel je met 2,5laag. Één nevellaag en dan 2 volle lagen?
Bedankt voor de complimenten!

Ik heb echt niet de kennis en ook niet apparatuur om met een echt spuitpistool te spuiten. Geen kennis van lak mengen etc aanwezig.
Dus het moet met de spuitbussen gaan lukken. Ik zou graag zo'n hele dikke laag spuitplamuur aanbrengen. Ik heb eerder van alabastine spuitplamuur gebruikt als eerste laag, maar daarmee was niet voldoende laagdikte op te brengen om daarna de boel echt glad te kunnen schuren.
Daarom heb ik ook crop 2k polyester plamuur gekocht. Ik heb nu van crop 3 spuitbussen primer filler gekocht.https://www.nonpaints.com/nl/crop-prime ... 1334235423 Ik hoop dat dit beter gaat. Sowieso ga ik pas in kleur spuiten als ik een volledig vlakke en qua kleur egale ondergrond heb.

Voordat ik verder ga met de filler/primer: Ik heb gisteren geplamuurd rond 15.00u, het is nu ruim een dag verder. Speakers hebben buiten gestaan.
De 2k plamuur staat eigenlijk dat het na 30min al schuurbaar moet zijn, maar het gaat niet helemaal lekker. Ik gebruik nu de vlakschuurmachine en/of papier op een handblokje. Op de bus van de plamuur staat p80 t/m p220. Ik heb p80(heel voorzichtig) t/m p240 gebruikt, maar het schuurpapier loopt snel vol. Ook zie ik glimmende plekken op de plamuur ontstaan.
180426.jpeg
180426 .jpeg
Is dit de klassieke "het zou allang uitgehard/droog moeten zijn, maar is dat niet" of moet ik gewoon veel fijner schuurpapier gebruiken?

Ik heb ook een simpele excentrische machine(en schuurpapier p320 tot p1500 oid), maar bij mijn eerdere poging was ik dan aan het schuren tot ik een ons woog. Moet ik toch met p500-600 aan de gang zoals jij doet? Ik vrees dat ik dan uren aan het schuren ben. Dat klopt toch niet? Dit moet geen uren hoeven duren toch?
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Rick76 »

Die 2,5 laag is een voorbeeld van een professioneel lak systeem ter referentie/vergelijking tov een spuitbus lak systeem. Wat betreft de slechte schuurbaarheid van de 2k plamuur heeft waarschijnlijk te maken met de spuitbus verf ondergrond. Normaal gesproken is een 2k polyester plamuur na 10min schuurbaar (aangemaakt/gemengd volgens voorschrift). P180 is al aan de fijne kant voor plamuur te schuren, maar bv p120 is naar mijn idee te grof mbt een kunstof ondergrond. Een spuitbus systeem is traag, weinig laagdikte/vult slecht en zit ontzettend veel oplosmiddel in. Schuren met p500-600 is in mijn vorige post alleen van toepassing op een profi 2k ondergrond.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Henkjan »

over vollopen van t papier: ik heb de beste ervaring met 3M papier, stuk duurder dan al t andere bouwmarkt spul maar enorm veel beter. kan me voorstellen dat er 8n de profi handel nog wel andere goede producten zijn mss heeft @Rick76: nog tips?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

@Henkjan: bedankt voor de tip.

Vandaag het hittekanon op de plamuur gezet om het proces van uitharden te versnellen, maar er blijven nog stukken meer taai dan hard.
Net daarom toch maar nat schuren geprobeerd, helaas heb ik als grofste korrel p400. Het vollopen van het papier is veel minder en de werking is nog best aardig.
Before: ruw oppervlak met grove plamuurdelen
190426.jpeg
After: babybillenglad!
190426 #2.jpeg
Morgen maar eens wat velletjes net wat grover aanschaffen. Daarmee kan het zomaar gaan lukken. Wel weer ff een klus, maar kan lekker binnen met een muziekje op.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Dat ging lekker vandaag: nieuwe kunstofprimer en kleurlak gehaald en met p180-240-400 de speakers weer zo glad als een aal kunnen krijgen. Ze zijn al grondig schoon gemaakt en gedroogd.
20260420_211004.jpg
Nu gaan ze nog een nachtje verder drogen en dan morgen maar weer eens de spuitcabine herstellen. eerstvolgende stappen:
Ontvetten- kunstofprimer(2 laagjes) - primer filler (1 of 2 lagen)

De laatste is zwart, dus als er nog oneffenheden zijn, dan ga ik door daarop zien. In dat geval ga ik mogelijk zeer summier weer plamuren. Nu met genoeg verharder :)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

En ze zijn nu stemmig zwart!
210426 .jpeg
210426 #2 .jpeg
Nu lekker drogen en dan ga ik kijken hoe het eruit ziet. In ieder geval ben ik nu weer vooruit aan het gaan, dat is wel fijn na de tegenslag :wink:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door wouter »

Super tof om te zien weer Rodi, echt inspirerend die spuitopstelling/-constructie
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

En na hard werken de afgelopen dagen zit de kleur er weer op!
Zo zagen ze eruit na het schuren van de primer tot p1000
230426 -1.jpeg
En dit is het nu geworden:
230426.jpeg
230426 #2.jpeg
230426 #3.jpeg
230426 #4.jpeg
Hier blijft, ondanks opnieuw grondlak en zelfs ook kunstofprimer telkens maar een klein randje door komen. De lak wil daar maar niet pakken. Ik zit nog te denken hoe ik dit aan ga pakken.
230426 #5.jpeg


Al met al zeer tevreden met de kleur. Ik ben blij dat ik na vorige week opnieuw met het voorwerk begonnen ben, want het resultaat is nu echt veeeeel mooier!!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Kappa7 »

Ziet er al stukken strakker uit.
Goede keuze geweest om opnieuw te beginnen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

@Kappa7: Daar ben ik ook erg blij mee. De speakers zijn te goed om nu de afwerking half te doen.

Daarom kon ik het net toch niet laten. Ruim 2 uur gewacht om de laklaag wat te laten drogen. Toen heb ik de bovenkant nogmaals dezelfde behandeling gegeven: nevellaag(plaklaag)-volle laag-volle laag-nevellaag(om wolken etc in de metallic te voorkomen)
Resultaat:
230426 #6.jpeg
230426 #7.jpeg
230426 #8.jpeg
Je ziet het naadje misschien nu nog een heel klein beetje. Ik denk/hoop dat ik zoveel laagdikte heb aan gebracht dat ik het naadje weggeschuurd krijg.
Dus het wordt heul erg mooi. Ik vind de kleur echt supertof!

Nu gaan ze lekker een week drogen en dan ga ik verder met deze laag netjes maken(nat schuren met P1000 oid) en dan gaan we voor de blanke lak.
Zin in!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Henkjan »

wow, dat ziet er op de foto's al erg goed uit zeg.

durf je ze te transporteren naar Breda?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

@Henkjan: Ik ben erg ook erg blij mee. Om wel ze graag meenemen naar Breda. Ik moet ze gewoon netjes inpakken. Zachte doek eromheen en dan in een krat met foam oid. De blanke lak 2k lak wordt keihard.

Of ik het redt weet ik niet. Ik ga nu een week op vakantie. De bovenkant met de kras wel ik helemaal weg gaan schuren. Mogelijk moet ik die dan de bovenkant opnieuw spuiten.
Zodra de blanke lak erop zit is het goed uit laten harden voordat ik die kan schuren en polijsten.
Ook moeten de zwarte panelen en de waveguide nog netjes gemaakt worden. Dat is nog best flink wat werk. Maar ik ga gestaag door!

Nog ff een plaatje, omdat ik trots ben op wat er nu al staat :)
20260424_092905.jpg
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Inmiddels hebben de speakers allebei 4 lagen blanke lak. Ik heb dit zo dik gedaan om lekker veel "vlees" te hebben hebben voor glad schuren en polijsten. We gaan gestaag verder! Het wordt mooi!!! 8)
060526 speakers in blanke lak.jpeg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Kappa7 »

geweldig mooi systeem om je speaker te spuiten zo.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Shadow »

+1
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door MichaelB »

Wauw man, dit wordt HEEL mooi!
En wat een engelengeduld, kudo’s =D>
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

@Kappa7: ik ben er ook week trots op. Ideaal gebruik van de woofer gaten aan de zijkant.
Inmiddels weer wat verder:
Gisteren beide speakers tot p1500 kunnen schuren
20260509_211254.jpg
Vandaag één speaker ook luchtjes met p3000 kunnen schuren en toen kunnen polijsten.
20260510_135125.jpg
20260510_135132.jpg
Dit is nu nog wat zijdeglans, ik heb nog swirls. Dit gaat nogbwat tijd kosten. Rustog polijsten, maar mogelijk dat ik zelfs eerst terug ga en nog wat langer meer p3000 ga schuren. Ik ben nu nog niet tevreden.

De eindstreep qua bouw en afwerking komt in zicht. Ik denk dat het echt gaat lukken om ze af te krijgen voor 30 Mei. Zin in!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Vandaag lekker aan de gang geweest. Verder geschuurd met P3000 en de linker speaker ben ik gaan polijsten. Tijdens het polijsten blijken er toch nog wat zeer lichte swirls in te zitten. Oorspronkelijk wilde ik deze maar laten, omdat ik ook niet door de blanke lak heen wil gaan. Maar ik heb 4 lagen blanke lak gespoten, dus er zit echt heel veel materiaal op.

Vanavond nog heel even op de onderkant geprobeerd en daar kreeg ik de krasjes wel met p3000 schuren weg. Dus ik ga morgen opnieuw schuren op de linker speaker. Ik moet daar gewoon niet te bang voor zijn en dat gaat uiteindelijk het mooiste resultaat geven.

wat plaatjes van vandaag:
130526 Speaker links na fijn polijsten met nog wat zeer lichte krasjes.jpeg
130526 Speaker links na fijn polijsten met nog wat zeer lichte krasjes #2.jpeg
130526 Speaker links na fijn polijsten met nog wat zeer lichte krasjes  speaker rechts p3000 geschuurd #2.jpeg
130526 Speaker links na fijn polijsten met nog wat zeer lichte krasjes  speaker rechts p3000 geschuurd.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”