Ultimate Desktop Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

rodi

Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Zoals gezegd loop ik al lang met het idee rond om flink beter geluid in mijn werkkamer/muziekhok/studiootje te krijgen.
Ik wil iets met lekker veel dynamiek, redelijke laagextensie en echt goed geluid. Om het wat vorm te geven maak ik maar eens een topic aan. Ik heb vandaag wat zitten rekenen en tekenen. Ik verwacht dat het nog wel even gaat duren voordat ik werkelijk echt ga starten.

Simpel zou zijn een stel Genelec one's neer te knallen, maar daar loop ik financiëel echt op leeg. Ook vind ik het leuk om iets te ontwikkelen/bedenken en maken.

Oorspronkelijk was het idee om een stel 3-weg speakers te maken met:
- Hypex FA-253
- Scanspeak 22w8867 woofer
- Scanspeak 12mu4731 mid
- Scanspeak D3004-66200 tweeter

Omdat dit best een flinke tak van de geldboom kost, kost dit flink wat masseerwerk bij vrouwlief. Is ongeveer 3100euro voor drivers+amp, nog steeds echt heel veel geld. Ook wordt dit wel erg groot voor op het buerau.. Zelfs in gesloten versie voor de woofer was er nog 20liter voor de woofer nodig. Dit zou een speaker worden van 49*28*34cm(h*b*d). Aangezien ik op ongeveer 80cm van de speakers vandaan zit, denk ik dat het geluid van de drivers ook niet goed blend met elkaar.

Daarom 2-weg gaan overwegen. Om de kosten wat te drukken zou ik ook passief kunnen gaan. Ik vind het uitvogelen van een filter wel leuk om te doen. Ben er nog niet helemaal over uit of ik mijn huidige simpele versterker met Minidsp blijf gebruiken of toch uiteindelijk voor een hype plaatversterker wil gaan.

Uiteindelijk kwam ik uit op deze drivers:
- Scanspeak 18w4741
- Scanspeak D3004-66200

Als ik voor een passief filter ga, dan komen de kosten uit op ongeveer 1200 euro voor de drivers. Dan moet ik ook echt wel rekening houden met 2-400euro voor het filter. Nog steeds prijzig met 1600euro, maar scheelt flink. Toch blijft de afstand tussen tweeter en woofer vrij groot, doordat de tweeter een fullsize (104m diameter) exemplaar is. De woofer doet het lekker in 17,5liter. Dit zou een speaker worden van 43*24*30cm(h*b*d). Is al flink kleiner, maar nog steeds wel bijna net zo hoog als het beeldscherm.(dat is 46cm hoog)

Het liefst zou ik een kleinere tweeter hebben, zoals de bliesma t25b. Slecht verkrijgbaar, maar ik ben toch maar eens gaan rekenen en tekenen. Purifi keek ik eigenlijk nooit naar vanwege de prijzen. Echter is het verschil met de scanspeak woofer hierboven slechts 60euro. Toch maar eens overwegen.

De volgende drivers komen er het best uit voor mijn toepassing (naar mijn mening :wink: )
-Purifi PTT6.5X08-NFA-01
-Bliesma T25B

Kosten:
Drivers 1510euro. Qua filtering is dit mogelijk zelfs iets minder prijzig doordat de tweeter 6ohm en de woofer 8ohm is.(ipv 4ohm voor de scanspeak drivers) Nog steeds is het een substantieel bedrag, maar goede waar heeft zijn prijs.

De Purifi woofer doet het in 12 liter echt al top.
240323 simulatie ptt6.5x08NFA 12L@40hz.jpg
Nadeel de poort moet wel 42cm lang zijn bij 40hz afstemming. Het benodigde kast je is slechts 34*25*33cm(h*b*d).
De lange poort gaat misschien wel lukken als ik een slotpoort maak, waarbij ik gebruik maak van het bureau waar de speaker op staat.
Ik wil speakers gaan plaatsen op isopucks(dit zijn dempingsvoetjes van 44m diameter*24mm hoog). Deze werk ik zo weg dat de speaker uiteindelijk slechts 2mm boven "grond zweeft. Door in het midden een tunnel te maken hoop ik dat ik net als de formule 1 gebruik kan maken van het grondeffect. Als ik de slotpoort dan de bocht omhoog verder laat lopen in de kast, heb ik max 63cm tot mijn beschikking. Dan kan ik zelfs de afstemming lager maken als vanwege de plaatsing dicht op de muur een bult geeft boven de afstemfrequentie.

Oldskool 2d render:
240323 monitor purifi65x08bliesmat25b.jpg
Qua materiaal hoop ik HDF 18/19mm(valchromat) te kunnen bemachtigen. Aan de achterkant maak ik de speaker smaller, zodat het goed past op mijn bureau met maximaal gebruik van de diepte.
Aan de voorkant ook een kleine afschuining en facetten. Dit met de gedachte dat de afstraling hiervan beter wordt.
Hoe ik dit precies netjes voor elkaar krijg weet ik nog niet precies, maar dan leren we weer iets. Nu een keer eens geen hout buigen, maar lekker rechte lijnen zagen.

Denken jullie dat dit principe met de poort zou werken?
markbakk

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door markbakk »

Mooi plan! En voor een bureau lijkt me dit ook groot zat.

Je zal de volgende twee ook zelf hebben bedacht: voor een ultieme monitor zou ik kiezen voor een passieve radiator. Dan ben je van de onvermijdelijke poortresonanties af. Tweede punt is de directivity of afstraalgedrag. Zo’n 6”-1” heeft meer dan eens een flinke power dip net onder de wisselfrequentie. Of juist een bult net erboven. Niet fijn. Het kan goedkomen met een ‘blote’ tweeter en facetten op de kast, maar de meest veelbelovende weg is toch het gebruik maken van een waveguide.

Ben in elk geval benieuwd naar het vervolg!
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Tip: een kleine 4" Purifi, met een PR, van 3,5 liter (HxBxD: 25 x 15 x 20), neemt weinig ruimte in, komt redelijk diep (zie [viewtopic.php?p=2084581#p2084581]) en klinkt minstens zo goed als de 6,5" versie, die al snel 15 liter kost, weet ik uit ervaring. Passief gefilterd kun je met afgeronde hoeken (r= 22 mm) binnen een bandbreedte van 2dB je frequentiekarakteristiek houden. Aanrader omdat volgens modelberekeningen (Beranek) het geluid van woofer, tweeter en randreflecties, los van de filterwerking, pas op 5 x de karakteristieke afstand, hier de diagonaal, binnen 1 dB mengen (bij gelijk luide bronnen). Ik reken 3 x diagonaal bij het opmeten.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op zo 24 mar 2024, 9:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

rodi schreef: za 23 mar 2024, 21:51
Zoals gezegd loop ik al lang met het idee rond om flink beter geluid in mijn werkkamer/muziekhok/studiootje te krijgen.
Ik wil iets met lekker veel dynamiek, redelijke laagextensie en echt goed geluid.
Als je dat wilt dan wil je voldoende ongecomprimeerde SPL kunnen maken. Dan wil je voor het laag zeker niet gaan beknibbelen op kastvolume met een PR. 15L is dan alleszins redelijk. Zelf zou ik eerder kiezen voor een losse sub.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Met klein desktop spul kan je inderdaad beter voor een sub gaan of je moet met MFB gaan werken.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Compressie door afnemende Bl bij hoge uitslagen is ook bij de kleine Purifi bijzonder laag (zie datasheet). Die zijn waanzinnig lineair.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het geheel doet me nogal aan deze denken ?
https://www.speakerland.nl/luidsprekerm ... nimonitor/
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ach, het wiel wordt meerdere keren per jaar opnieuw uitgevonden....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en iedereen lekker z'n eigen eigen wiel \:D/
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En jouw wiel is ronder HJ? :mrgreen: :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: zo 24 mar 2024, 11:50
en iedereen lekker z'n eigen eigen wiel \:D/
Dat maakt het juist leuk :sure: Benieuwd naar wat Rodi er uiteindelijk van gemaakt gaat hebben! Ziet er veelbelovend uit.
rodi

Bericht door rodi »

Bedankt al voor het meedenken allemaal! :D

@markbakk:
Met 2PR's per speaker komt er zo 520euro bij. Ik wil mogelijk ooit nog een sub toevoegen. Misschien is het zelf zinvoller om van daaruit te starten. Dit loopt samen met een ander plan. Ik wil mijn beeldscherm wat hoger hebben. Daarom wil ik een stevige boekenplank maken(ik heb steunen die echt zeer zwaar belastbaar zijn van een eerder project) waarop het beeldscherm kan. Ik kan hier achter best een flinke sub kwijt. Voor een vergelijkbare uitgave aan de 4 passieve radiatoren kan ik ook een Dayton Audio UM8 met een FA251 aanschaffen. Een gesloten sub van 8" wint het gemakkelijk van 2x een 6,5" woofer qua diepgang. Zeker actief.

De monitoren kunnen dan een gesloten behuizing. 6,1 geeft qtc 0,707.
240324 simulatie ptt6.5 BR&CLosed-UM8 closed 23l-12wBR4L.jpg
Blauw is Dayton Audio UM-8 in gesloten behuizing van 23L
Groen is de purifi 6.5X08NFA in BR van 12 Liter
Oranje is de purifi 6.5X08NFA in gesloten 6 Liter
Zwart is scanspeak 12W in BR van 4L(de rearspeakers die ik nu nog tijdelijk op mijn bureau heb staan).

Ik heb met mijn huidige baskasten geprobeerd of ik met de 12w de aansluiting naar de sub lekker krijg. Dit ging goed. De gesloten Purifi woofer loopt erg gelijk qua curve, onder de 70hz zelfs iets meer oemph vanwege de gesloten afval ipv br. Dit heeft potentie.
markbakk schreef: za 23 mar 2024, 22:45
Tweede punt is de directivity of afstraalgedrag. Zo’n 6”-1” heeft meer dan eens een flinke power dip net onder de wisselfrequentie. Of juist een bult net erboven. Niet fijn. Het kan goedkomen met een ‘blote’ tweeter en facetten op de kast, maar de meest veelbelovende weg is toch het gebruik maken van een waveguide.
Ik was sowieso van plan om de kasten eerst simpele testkasten te maken. Ik geloof je zo dat een waveguide beter werkt. Een waveguide moet wel goed aansluiten op de tweeter. Dan zou het rooster van het tweetertje eraf moeten. Ik weet niet of dit mogelijk is, maar is te onderzoeken.

Om de afstraling goed te krijgen moet ik dan zelf een waveguide gaan maken denk ik. Ik weet nog niet zo goed hoe dit zelf te doen, buiten gipsen dan. Ik heb een kennis met een 3dprinter, misschien dat hij me kan helpen. Dan moet ik mezelf wel goed 3d tekenen gaan leren.

Ook zou ik het wel zo willen dat de afstand tussen tweeter en woofer zo klein mogelijk blijft. Dus zou ik de waveguide zelf gebruiken om woofer en tweeter nog dichter op elkaar te krijgen. Ik ga weer tekenen :)
Wieger61 schreef: zo 24 mar 2024, 8:26
Tip: een kleine 4" Purifi, met een PR, van 3,5 liter (HxBxD: 25 x 15 x 20), neemt weinig ruimte in, komt redelijk diep (zie [viewtopic.php?p=2084581#p2084581]) en klinkt minstens zo goed als de 6,5" versie, die al snel 15 liter kost, weet ik uit ervaring. Passief gefilterd kun je met afgeronde hoeken (r= 22 mm) binnen een bandbreedte van 2dB je frequentiekarakteristiek houden. Aanrader omdat volgens modelberekeningen (Beranek) het geluid van woofer, tweeter en randreflecties, los van de filterwerking, pas op 5 x de karakteristieke afstand, hier de diagonaal, binnen 1 dB mengen (bij gelijk luide bronnen). Ik reken 3 x diagonaal bij het opmeten.
de 6.5"woofer heeft een effectieve diameter van 130mm, dus dan zit ik op meer dan 6x de diameter. Dit zit wel goed.
Ik houd de 6.5" graag aan omdat ik dan verwacht meer dynamiek te hebben. Een 6.5" verplaatst nu eenmaal meer lucht dan een 4". En als de sub alles onder de 80hz doet, dan heb ik voor 80-250hz waar bass/punch zit meer speakeroppervlak.

@ds23man: &@Pjotr: Dat was ik dus al van plan, dit ga ik dus meenemen ipv achteraf toevoegen. Misschien ga ik wel daarmee starten. Ik heb versterkers genoeg en ook de beschikking over een minidsp waarmee ik de sub kan filteren en eq-en etc.

@ray5150: lijkt er inderdaad wel op.
ds23man schreef: zo 24 mar 2024, 11:48
Ach, het wiel wordt meerdere keren per jaar opnieuw uitgevonden....
Dat klopt wel. Alleen elke keer net iets anders. Zo maakt iedereen het zo aansluitend mogelijk op zijn eigen situatie, Zoals @Henkjan: ook al noemt.
TTS

Bericht door TTS »

.
Bijlagen
L'audiophile N°31 - Février 1984.pdf
(6.58 MiB) 45 keer gedownload
Laatst gewijzigd door TTS op ma 30 dec 2024, 15:02, 5 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je toch voor een sub met een DSP gaat, kun je evt. ook nog met een LT een 6 dB boosten. Dat gaat wel goed komen.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

De punch van een bas is mede afhankelijk van de timing, dus een liefst frequentieonafhankelijke groeplooptijd van de speaker. Die zorgt voor een strak golffront. Hoe lager de kantelfrequentie van het LP filter van bijvoorbeeld de subwoofer, hoe hoger de groeplooptijd, hoe rommeliger het laag, eventueel te corrigeren met dsp-vertragingen bij de rest. Zelfs de 4" Purifi heeft een voor zijn formaat opvallende punch. Kortom: een grappig drivertje.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

:think: :think: :think: :think: :think:
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

:lol: :lol: :lol:
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Geweldig, een Readers Digest over wat al een jaar of 50 bekend is. Zelfs Kef had in die tijd al over "lobing".
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik zal niet beginnen over de invloed van de ruimte op laagweergave. Of over de hoorbaarheid van groepslooptijd bij lage frequenties…

Maar inderdaad, als je toch voorsorteert op een sub, lekker gesloten maken, evt een LT met je minidsp en (later) een (liever drie of vier) sub erbij.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En als je dan de monitors netjes een Q_box geeft van 0,71 heb je al de helft van een 4e orde LR X-over daarvoor. Het is eigenlijk gewoon handboek soldaat :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

markbakk schreef: zo 24 mar 2024, 14:26
Ik zal niet beginnen over de invloed van de ruimte op laagweergave. Of over de hoorbaarheid van groepslooptijd bij lage frequenties…
Nou, dat zou ik juist wel willen doen.
Alsof audio een wiel is, helaas... allemaal een compromis. En juist daarom zijn we geen wielen aan het uitvinden, die uitkomst zou namelijk gelijk zijn.
En als je met 1 losse sub gaat werken is wat mij betreft de kans op een goed laag juist minder dan bij 2 bronnen waar je tussenin zit. Het grote voordeel van een losse sub is dat je hem op een handige positie kunt zetten, en de topjes optimaal kunt opstellen voor het stereobeeld. Het nadeel van een losse sub, is sowieso dat je er niet "tussenin" kan zitten zoals bij stereo speakers.

Wat ik zou doen bij wensen zoals jij ze hebt - en dat is niet even een fijn geluidje die vanwege de kleine afstand al met 85dB bereikt wordt zodat je met een Boenicke W5 kloon klaar bent - is een monitor maken die impuls gecompenseerd laag heeft.

De baskasten die jij hebt met de 10RS350 klinken gepoort lekker, maar gesloten niet (althans, niet dynamisch). Dit heb ik ook met bijv. 8" Scan-Speak meegemaakt. Niet alles klinkt gesloten goed. En bij PR raak je ook laag kwijt. Ik zou daarom eerst nadenken over het concept. Want als je met Fusion modules gaat werken hoeft een gesloten speaker geen 20 liter te zijn, maar met LinkwitzTransform kan dat vele malen kleiner. Ik zou eerder denken aan -3dB onder 40hz/ -6dB onder 35hz of wil je veel lager? Zou je dan wel kijken naar BR? Of is een Purifi met correctie in het laag (gesloten+LT) genoeg? Ze hebben nu ook alu woofers, misschien dat je dat liever hebt. Ik vind een Seas 6,5" L18 een stuk beter in het maken van een vuist in het laag dan een Visaton AL70.

De genoemde Scan Speak mini monitor is al steengoed in het laag en heeft een compacte Be tweeter, ongeveer wat je zoekt. De Purifi-6R van Troels is ook een interessante, maar die Russische tweeter is niet aan te komen. Bovendien wil je iets met Be maken, dus kun je lekker aan de slag ;-)

Hier een commercieel ontwerp dat het erg goed doet (los van de prijs, die belachelijk is) en wel compact en betaalbare units:
https://www.heavenlysoundworks.com/products

O ja, meerdere laagbronnen, hoe staat het met multisub plannen icm je monitors?
rodi

Bericht door rodi »

Eerst maar even een foto van de situatie nu:
2403025 foto werkkamer.jpg
Met alle tips lijkt het me zelfs beter om te starten vanuit de sub.
Ik heb met de baskasten al eens geprobeerd met de 2 kasten op het midden tegen voor en achterwand op de grond. Met MSO kreeg ik niet zo strak als de liniaalcurves in het laag die ik bij andere zag.

Met alle tips denk ik dat ik eerst moet starten met de sub. Het idee is dat ik een plank wil maken om mijn beeldscherm iets hoger te krijgen. Op de plank is er dan links en rechts naast het beeldscherm plaats voor de speakers. Achter de monitor is er best wel ruimte voor een sub. Ik zou kunnen kijken dat ik een voorzetwand met daarin een sub verwerkt precies in het midden qua breedte en hoogte. Dit zou neer komen op aan de linkerzijde achter het beeldscherm, en dan iets hoger.

Op de achterwand heb ik vorig jaar een akoestisch paneel gemaakt.
2403025 foto werkkamer achter.jpg
Hier zou ik best een aanpassing in kunnen maken zodat er daar ook een sub in het midden van de achterwand zit.

Als ik daar wat mee simuleer wordt het met 2 subs beter als ik de achterste invert, wat boost en wat delay geef.
1sub:
2403025 simulatie werkkamer sub1.jpg
2subs:
2403025 simulatie werkkamer sub1+2.jpg
Ik zit dus te kijken wat voor subs ik het beste hiervoor kan gebruiken. Ik ben tot nu toe geneigd naar de Dayton audio Ultimax-8 omdat deze een flinke belastbaarheid heeft en qua inbouw diepte nog enigzins te doen is.

Ik zou dit het liefst beter willen simuleren, maar rew kan niet zo precies de delay instellen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooie muur, mijn ervaring is dat je het best iets onder de snaren steekt om ze stil te houden, anders gaat alles lekker mee staan zingen
rodi

Bericht door rodi »

Update:

Het plan van de ultieme monitor blijft lonken, maar ik zie niet binnen afzienbare tijd dit te verwezenlijken. Dit vanwege kosten en moeilijkheid.
Bij de gekozen drivers: purifi 6.5x en bliesma t25b wil ik er wel echt een serieus goede kast voor fabriceren en had ik het idee om zelf een 3d printer aan te gaan schaffen. Moet ik nog wel leren 3d tekenen. Ervaring met sketchup heb ik wel, maar dat is toch andere koek als fusion 360 heb ik me laten vertellen. Bij elkaar gaat het qua kosten richting 3000euro voor de speakers zelf en dan nog het 3d printer verhaal kost voor een leuke ook snel 700-1000euro(bambulabs schijnt mooi spul te maken.)

De drivers waar ik mee wil gaan bouwen:
- Woofer Scanspeak 18w4434
- Tweeter: Scanspeak D3004-602200

Qua kosten zit ik dan op 460euro voor woofers+tweeters.

Woofer ken ik de 12cm versie van uit het vorige project. ik wil 18cm toepassen vanwege grotere dynamiek. Uiteindelijk combineer ik dit met een subwoofer, dus de allerlaagste tonen krijgen ze niet te verwerken.
Tweeter is gekozen op basis van kleine frontplaat. Omdat ik op korte afstand zit(80-100cm ze komen op mijn bureau naast monitor), wil ik de afstand tussen woofer en tweeter minimaliseren.

Het idee is om te beginnen met eenvoudige recht-toe-rechtaan kastjes om te testen en dat de speakertjes die ik nu gebruik eindelijk naar de woonkamer als achterkanalen ingezet kunnen worden. Dan heb ik daarna rustig de tijd om weer iets moois ervan te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”