Is nu een dip van dik 30db.Dus eigenlijk moet ik proberen die -20db en dan glooiend voor elkaar te krijgen. Zal nog even finetunen worden!satefan schreef: ↑zo 22 feb 2026, 9:07In 'real life' kun je hier nog optimaliseren. Als je de tweeter qua polariteit omdraait kun je zien hoe diep de dip wordt. Het is dan verleidelijk om die zo diep mogelijk te trekken, met een DSP is dat eenvoudig. Maar je wil het liefst een zo breed mogelijke, glooiende dip van pak m beet -20dB.
Ik zie nu al uit naar Breda om deze te kunnen beluisteren!
Qua klank gaat nu het finetunen beginnen. Ik vond het prototype echt al goed. Daar heb ik dan ook al een poos naar geluisterd. Als ik het filter van het prototype in de groene kast zet, dan klonk deze wat "fris". Ik heb het laatste filter er vanmiddag ingezet en dat was al beter, maar nog steeds voor mijn gevoel iets teveel hoog en mistte ik ook iets van de lekker aanwezige bas van het prototype. Daarom heb ik nu de woofer 0,5db meer en de tweeter 0,5db minder gegeven. Luisteren kan later pas gebeuren.
Ik heb vandaag dus ook geprobeerd alle close metingen met de farfieldmetingen te mergen. Ik meet vanaf ongeveer 180hz representatief(speaker staat in het midden van het plafond van 2,64m en ook in het midden van de breedte van de kamer van 3,40m). Daarom heb ik close met farfield gemerged op 200hz.
Vorige keer had ik de woofers alleen op 0 graden gemeten, omdat ik nog niet onder meerdere hoeken de metingen kon mergen. Ook had ik het idee dat onder hoeken op 200hz de speaker omnidirectioneel zou zijn.
Als ik op dezelfde manier de gegevens in VTX zet, krijg ik nu deze gegevens:
Dit ziet er al best goed uit naar mijn idee.
Het is me nu wel gelukt om onder alle hoeken (0-180 graden gemeten in stappen van 15 graden) de metingen te mergen. Dan krijg ik dus dit resultaat: Dit ziet er in de afstraling raar uit in het laag. Dit heeft natuurlijk te maken met de woofers aan de zijkant. Kunnen jullie mij op weg helpen hoe ik representatief meet/simuleer?