13e luisterdag Oost Nederland zaterdag 7 februari 2026

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

13e luisterdag Oost Nederland zaterdag 7 februari 2026

Bericht door Barry2001 »

Beste mensen,

Met veel genoegen kan ik melden dat zaterdag 7 februari 2026 de 13e luisterdag Oost Nederland zal worden gehouden.

Wijkcentrum Slangenbeek, Straatsburg 5, 7559NM Hengelo

Dezelfde locatie als vorige keren. Mede namens de beheerders van het wijkcentrum en Sandra die weer bereid is haar vrije zaterdag op te offeren om bij de kassa plaats te nemen heet ik jullie van harte welkom.
65d4604c9a1f4b23ac0c7738_buiten.jpg
Wat is er anders dan vorig jaar, kamer 2 is permanent verhuurd en kunnen we niet gebruiken. Dit was de Audio Creative kamer, de AC mannen gaan plaatsnemen in kamer 7.
De ruimtes zijn qua grootte huiskamer formaat, verlaagd plafonnetje, goed verlicht. Akoestiek van de ruimtes is redelijk te noemen, ruimtes 4 en 5 worden ook door de lokale muziekschool gebruikt en hebben wat extra akoestische aanpassingen.
Let op: er is verder niets aan dekens / akoestische middelen ed aanwezig, als je dit belangrijk vindt voor je demo svp zelf meenemen.
Plattegrond wijkcentrum.JPG
Wat op de plattegrond niet te zien is, is dat er geen enkele ruimte direct aan een andere demo kamer zit. Maw er is altijd een scheiding, voor het es ff wat harder moet.
20250208_155914.jpg
Luidspreker metingen

Kamer 6 'De Soos' is een wat grotere ruimte goed geschikt om luidspreker metingen te doen, wil ik ook graag hiervoor vrij houden. Stefan 'Satefan' is weer bereid te metingen te doen, dus pak de kans als je door een ervaren luidsprekerbouwer je luidsprekers eens wilt laten meten. Meetspullen zijn aanwezig!
15.JPG
17.JPG
Audio Creative

Net als de vorige edities zijn de mannen van Audio Creative weer van de partij. In kamer 7 dus deze editie.
3.JPG
Marco Bouwer en (Triode) Dick van de Merwe zullen gedurende de dag demonstraties geven, een plaatje en een praatje.

Eten en drinken

Direkt onder de ruimte zit een cafetaria voor de inwendige mens, open vanaf 12:30. Naast de cafetaria zit 'De Straatsburger'. Dit is een verlengde van de cafetaria, en biedt ongeveer 80 zitplaatsen. Na de luisterdag is het bv mogelijk hier wat te eten, al dan niet gezamenlijk, ter eigen invulling dus zelf onderling afspreken, redelijk veel zitplaatsen.
Het wijkcentrum zit in een klein winkelcentrum, in het winkelcentrum zijn oa 2 supermarkten en een bakker aanwezig.
In het wijkcentrum is een koffiehoek, waar koffie en thee kan worden gekocht.
20250208_121955.jpg
Bereikbaarheid

Een tip qua bereikbaarheid: de meesten van jullie zullen vanaf de snelweg komen A35, afslag Borne/Hengelo (bij Ikea). Van daaruit rijd je de wijk in, bij het laatste stukje kom je bij een grote vijver. Veel navigatiesystemen sturen je links langs de vijver. Je moet dan om het winkelcentrum heen, over de parkeerplaats, zaterdag, druk, etc. Het is handiger vlak voor de vijver rechts te gaan en langs de vijver te rijden. Aan het eind van de vijver kun je niet meer rechtdoor, daar ligt een busbaan, daar ga je links. Het gebouw waar je dan tegenaan kijkt is al het wijkcentrum.
WC lucht.jpg
Wijkcentrum Slangenbeek heeft een bushalte voor de deur. Neem lijn 13 vanaf Hengelo CS, halte WKC Slangenbeek, 13 minuutjes.

Entree en tijden

Sandra zal ook dit jaar weer de kassa beheren, ook dit jaar kan dit met pin / contactloos, contant en met name het wisselgeld is een enorm gedoe altijd.
Entree prijs:
€ 10,- incl 3 consumptiemunten voor koffie / thee. Package deal :yeah: (fris/bier ed is er niet, zelf meenemen of winkelcentrum)
€ 6,50 zonder consumptiemunten.
€ 1,50 consumptiemunten/st.

Ondanks alle prijsstijgingen is het gelukt de prijs hetzelfde als vorig jaar te houden :proost:

Contant betalen kan ook uiteraard, maar alleen gepast, er is geen wisselgeld. Bij niet gepast rond ik het af in mijn voordeel :mrgreen:
pinnen-ja-graag.jpg
Na betaling krijg je weer het bekende naambordje als toegangsbewijs, en je kunt zien wie er achter welke (forum)naam zit.

Het entree geld is voor iedereen, ook voor de mensen die een demo geven. Het is ook niet de bedoeling er wat aan te verdienen, maar om onkosten als locatiehuur ed te dekken.
9.JPG
Svp aanmelden als je van plan bent om te komen, dan kunnen we ook inschatten of extra ruimte nodig is. Geen verplichting en moeilijk gedoe overigens, als je last minute bedenkt om te komen ben je natuurlijk van harte welkom, maar een indicatie van wat gaat komen is handig.
De deuren gaan om 10:00 open, tot 17:00 kunnen we er terecht.

Er is voldoende (gratis) parkeergelegenheid voor en rond het wijkcentrum.
IMG_0638.jpeg
Het wijkcentrum is rolstoel toegankelijk, en er is een invalidentoilet aanwezig. We zitten met de luisterdag op de 1e verdieping, er is een lift. Deze lift is vrij groot, ook een scootmobiel bv kan hier in. De hele 1e verdieping is die dag voor ons :rock:

Tourist information

Voor de meegereisde wederhelft die het nog wel een keer gezien heeft op de luisterdag, op 4 km afstand zit het Westermaatplein Hengelo met oa een Ikea.
Vwb winkelen ben je in Hengelo centrum nog wel een keer uitgewinkeld, Enschede is een beter alternatief. Borne is weliswaar niet groot maar heeft wel een leuk centrum, en gratis parkeren.
14.JPG
Voor de overnachters, ook op 4km afstand net aan de rand van het Westermaatplein zit een van der Valk hotel. Dit is allemaal direct bij de afslag Borne/Hengelo vanaf de A1.

Aansprakelijkheid

De organisatie is niet aansprakelijk voor vermissing, vernieling, etc. Heb respect voor andermans spullen, kijken met de oogjes, luisteren met de oortjes. Houd er rekening mee dat in principe de deur van het wijkcentrum gewoon openstaat en iedereen zo naar binnen kan. Let dus op je eigen en andermans spullen. Overigens is dit in voorgaande edities nog nooit misgegaan, maar wil het even gezegd hebben.
IMG_20250208_141346Z_HDR.jpg
Commercie

Het is een bijna niet commercieel evenement, voor en door de audio hobbyist. Mensen die toch iets in die richting willen kunnen contact opnemen met mij, wordt per geval bekeken. Er moet een link met onze hobby zijn, verder kijkt het allemaal niet zo nauw.
Wat ik in elk geval niet wil zien zijn stands waar gedurende de dag commercieel spullen worden aangeboden. Kun je hier wat van demonstreren zou het misschien kunnen, maar dan geen kamer voor een dag, max een tijdsslot gelijk aan de andere demonstrateurs. Wordt het druk dan gaan altijd de hobby bouwers voor.
20250208_135500.jpg
Verkoop/ruil

Op de gang is ruimte genoeg om je overbodige platen, cd's, dubbele buizen, woofers waar je de kast van vol hebt liggen te verkopen. Ook hier, klein beetje commercieel is ook weer niet zo'n punt, je kunt zelf wel inschatten wat wel en niet kan denk ik, anders svp even contact met mij opnemen.
30.JPG
En verder ..

In de post hieronder zullen de deelnemers te zien zijn die zich opgegeven, daaronder het schema en indeling voor de dag zelf. Dit schema zal ongeveer een week voor de luisterdag zelf online komen, zodat het nog kan worden aangepast als hier behoefte aan is. Als je iets specifieks wil zien / horen check dit dan voor je de reis richting oost aanvangt....
10.JPG
Nog enkele huishoudelijke opmerkingen:
- Willen de demonstrateurs denken aan verlengsnoeren, verdeeldozen. Dit is niet aanwezig in het wijkcentrum.
- Wat het altijd goed doet is een papier met daarop een korte omschrijving van hetgeen dat gedemonstreerd wordt.
form.JPG
Er is Wifi, maar denk niet dat het verstandig is je demonstratie hiervan af te laten hangen. Maw het is handig als je vanaf bitjes draait dit ook fysiek bij je te hebben. Wachtwoord voor de Wifi ligt bij de kassa.
- Er zijn voldoende tafels en stoelen in het wijkcentrum aanwezig.
- Er zijn 1 of meerdere steekkarretjes, een winkelkarretje van de supermarkt pakken wordt ook wel gedaan (en past in de lift)
- Er zijn demonstratiemiddelen als beamers / schermen aanwezig, maar dit moet gehuurd worden. Als je hiervan gebruik wilt maken is het handiger dit zelf mee te nemen.

Tot slot

Vaak krijg ik de vraag 'Hoe druk en groot is zoiets nou?' het is allemaal erg relaxed, zeker niet druk. Er is volop gelegenheid in de ruimtes om goed naar de demonstraties te luisteren. Gemiddeld zijn er ongeveer 150 mensen die de dag bezoeken, maar lang niet iedereen is er de hele dag. Lijkt veel, valt in de praktijk erg mee.

Ook weer de oproep aan mensen die willen discussiëren / bijpraten om dit op de gang te doen. Ik weet het, het is ook een gezellig evenement en het is niet altijd te voorkomen, maar probeer er rekening mee te houden.

Denk niet 'Ik wil wel meedoen maar mijn spullen zijn toch niet goed genoeg' , er is ruimte voor iedereen en elk niveau, niemand wordt vreemd aangekeken. Je steekt er hoe dan ook zeker wat van op!

De dag is voor iedereen toegankelijk, geen lidmaatschap oid nodig, zowel als bezoeker of wanneer je een (zelfbouw) demo wilt geven.

Een luisterdag kan alleen slagen met inbreng van jullie zelfbouwers, wees vooral welkom!

Mvg, Barry
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: 13e luisterdag Oost Nederland zaterdag 7 februari 2026

Bericht door Barry2001 »

Deelnemers

pappaleo Ik hoop de minimum maximum mee te nemen. Ik hoop dat ze dan spelen.
Die minimum-maximum ga ik niet meer redden. De tijd is te kort en de weersomstandigheden werken niet mee in mijn meetruimte (de achtertuin).
De Keski daarentegen, is in beluisterbare staat. Nog niet afgewerkt en met een extern filter, maar dat boeit niet op een luisterdag. Dat hebben we vaker gedaan.
Kappa7 k wil wel een bron en versterking mee nemen. Wordt dan de pure dsd dac en de badkamer versterker. Als iemand een mooie speaker heeft hebben we een set. => Speaker HJ of Accuton Dre?
satefan Er wordt hier in teamverband (met @Pon-e: & Douwe) gewerkt aan een actieve monitor met de Purifi Tweeter en 6.5" Purifi Midwoofers. Er wordt een poging gedaan om het cardoide te krijgen. In het slechtste geval hebben we een aktieve 2-weg met de Purifi Tweeter te demonstreren. :rofl:
beijert minimum maximum: Moet nog beginnen met zagen, maar de vrije dagen zijn onderweg.
Barry2001 schreef: za 17 jan 2026, 9:03
Kamer 1 is een forse kamer, bij uitstek geschikt voor een wat groter systeem. Heeft iemand daar nog wat leuks voor staan?
Ik heb een set met (alweer) de AER fullrange, solo in een box.
Die ziet graag wat luisterafstand, maar met een diameter van 8" en beperkte uitslag zal het enigszins beperkt blijven tot de pling plong muziekjes. Al zullen ze met de mee te nemen Dayton hta20 versterker niet zo gauw over hun nek kunnen.
Daarnaast heb ik dan (hopelijk) twee sets staan. En ik wil het caroid gebeuren wel meekrijgen.
Henkjan: Project: van de plank!
VintageHarry
Chocomel Als de boel op tijd af is, neem ik de Minimum-Maximum mee.
Ouwebok
Otto S
GerardJ
hennus
timpert Ik durf nu wel te beloven dat ik mijn Camping Cardioide project mee ga nemen. In welke staat van ontbindingcompletering ze dan zijn weet ik nog niet, maar op een zelfbouwdag kan ik een "work in progress" wel laten zien. Ik zou ze graag dicht tegen een muur willen plaatsen, dus een niet al te grote ruimte is prima.
Ik heb met Barry afgesproken om een korte presentatie over afstraalgedrag, en het nut van dipool en cardioïde luidsprekers te houden. Ik ga er een verhaal van maken dat voor iedereen te volgen is. Plaats en tijd worden nog bepaald.
TabCam
dre en Johan Ik kan de Accuton monitor meenemen. Al heeft die er volgens mij al gestaan.
Reneth
Peterl Nextel 2F en de SV572/3 buizenversterker.
motoindo Ga er zijn, geen idee nog hoe waarmee en waarom maar dat komt vast goed.
O wacht, de heren van clc.koeln en geestelijke vaders van de dreizwo hebben mijn grown/up beluistert en wat tips aangedragen om het mid/hoog te verbeteren welke inmiddels in productie zijn genomen. Misschien toch maar even een setje meenemen om jullie meningen te horen ....
En oja, misschien ook iets met een bergje oude 532/544 mfb's aan een Smart Connect 5.1
Ach, dan kan ik natuurlijk dat bergje oude MFB's ook meteen voorzien van ekomaatjes
We komen als het meezit met de voltallige DAE2022 club, misschien kunnen we Peter zover krijgen dat hij een nieuwe wheel3 meeneemt 8)
Varvix audio
Gerrittube
RobertD Ik heb lang geleden deze speakers voor mijn ouders gebouwd viewtopic.php?t=10944
Inmiddels zijn mijn ouders er niet meer en staan de speakers weer bij mij. Ben nog steeds aangenaam verrast over de klank. Ik kan ze wel meenemen naar Hengelo, ze zijn nog nooit op een luisterdag te horen geweest.
Met 807SE buizenversterker en cd speler.

[b]RonnyB[/b] Ik zou graag verschillende mm phono preamps willen laten zien en horen.
2 maal, met smps of linear voeding.
Ik neem dan Thorens td160 platenspeler, luidsprekers en 2 versterkers mee( Trex en hybride class D).
Is 2 uur voor de demonstratie genoeg tijd?

MichaelB Ik ben ook van de partij en neem dan (waarschijnlijk) 2 setjes computerspeakers met versterking (Berrybak, Wondom BLV-D1) mee.
viewtopic.php?t=33085
Pon-e Ben er ook graag bij! Wilde dan graag laten horen de actieve twee-weg monitor die vorig jaar is gemeten door Satefan (zie foto's in de openingspost), en nu dus te laten horen wat het geworden is. Zie viewtopic.php?t=32674
Het zou leuk zijn om dit te programmeren in dezelfde ruimte als het cardioide probeersel waar Satefan, Tabcam en ik aan werken.viewtopic.php?p=2120613#p2120613.
Mocht het cardioide niet helemaal lukken dan is die set nog steeds een mooie monitor met toprange drivers en dat is dan leuk om te vergelijken met de meer basic drivers van mijn eerste zelfbouw speakers!
van Zon
de Bruijn
Feenstra
Shadow Ik kwam net de klassieke 3 weg van JeroenD tegen op zolder, die neem ik mee, samen met een AfdacLB / CA combi en de Billie/Jean gebouwd door Bert, als bron pak ik een Wiim Pro Plus streamer in. Maar ik heb echt wel een auto vol zo :-"
Mtraxx k neem mee sowieso 1 setje speakers plus Hypex Plank-amp die afgelopen jaar ook mee geweest is en streaming pre-amp met 4G router voor de benodigde muzikale bitjes. Wellicht komen er ook nog set subs mee voor laag ondersteuning.
Bij voorkeur ruimte 4/5.
Mtraxx.jpg
Ryvm Graag zou ik ook weer van de partij zijn!
Dit keer met een paar aparte creaties, niet perse high end maar wel leuke knutsel projecten met dito geluid.
Ik neem mee setje Audax met 3d geprinte "koplampen" mee
En misschien een set Audax/peerless vloerstaanders...
Laatste en misschien eerste zal actief aangestuurd worden door een wondom dsp ampje in een 3d geprinte behuizing.
Laag ondersteuning door een set subwoofers gedeeld met Gerjan ( mtraxx) ook delen wij streaming mogelijkheid dus ook graag dezelfde kamer 4 of 5
Ryvm.jpg
Rudy_H Ik kom ook langs samen met Mtraxx en Ryvm en neem deze set mee. Graag dan ook dezelfde kamer (4/5)
Rudy_H.jpg
marchetto Zoals het nu staat lukt het mij ook om langs te komen en neem de vreemde combinatie mee.
Een lii silver 6 in een bijzondere hoorn constructie.
Tevens vanwege het feit dat er over de kast niks bekend is dan tot nu toe en er leden zijn die deze wel graag willen meten.
Dus onder voorbehoud of mijn werkgever mijn planning niet in de war gooit.
viewtopic.php?t=33159
Barry2001 Luister op m'n werkkamer alweer even naar m'n GU50PP. En dat klinkt prima, op de Refmons hier op de kamer. Ik ga hier op de luisterdag een demo mee geven, met als bron een good old Squeezebox. Vorig jaar heb ik al eens een soort 'mix' gemaakt, veel verschillende nummer in een verkorte uitvoering zodat zoveel mogelijk verschillende muziekstijlen in de (korte) demotijd te gehore kunnen worden gebracht. Gaat nu ook weer mee.
GU50PP, met hier een bouwverslag. Belangrijk om te vermelden, credits voor het versterker ontwerp gaan naar Anne Ah!buis. De overige extra features komen uit eigen koker, bias uitlezing eindbuizen met IN2 nixie buisjes, ingangsselectie, inschakelvertraging. Een wat (m.i. onterecht) minder bekende buis, GU50, milspec, lekker stabiel en nog steeds voor een habbekrats NOS te koop.
pvanlingen
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

KAMER 1

- beijert minimum maximum en AER fullrange, solo in een box.
- marchetto Een lii silver 6 in een bijzondere hoorn constructie.
- Peterl Nextel 2F en de SV572/3 buizenversterker.

KAMER 3

- motoindo Grown-up, 532/544 mfb's, DAE2022 club met Wheel.
- dre Accuton monitor, Scan-Speak A4 SE.
- pappaleo Keski
- Henkjan Project: van de plank!
- Kappa7 Ik wil wel een bron en versterking mee nemen. Wordt dan de pure dsd dac en de badkamer versterker.

KAMER 4

- Shadow Klassieke 3 weg, AfdacLB / CA combi en de Billie/Jean buizenversterker.
- Barry2001 GU50PP buizenversterker met ScanSpeak Refmons.
- timpert Camping Cardioide project.

KAMER 5

- Mtraxx k neem mee sowieso 1 setje speakers plus Hypex Plank-amp.
- Ryvm Graag zou ik ook weer van de partij zijn! Ik neem mee setje Audax met 3d geprinte "koplampen" mee.
- Rudy_H set 2 weg speakers.
- Pon-e Ben er ook graag bij! Wilde dan graag laten horen de actieve twee-weg monitor
- satefan Er wordt hier in teamverband (met @Pon-e: & Douwe) gewerkt aan een actieve monitor met de Purifi Tweeter en 6.5" Purifi Midwoofers

KAMER 6

Luidsprekermetingen door satefan. Verder vrij in te vullen.
- timpert Om 14:00: presentatie over afstraalgedrag, en het nut van dipool en cardioïde luidsprekers.

KAMER 7

Audio Creative met verschillende demo's gedurende de dag.

Gang / koffiehoek

MichaelB Ik ben ook van de partij en neem dan (waarschijnlijk) 2 setjes computerspeakers met versterking (Berrybak, Wondom BLV-D1) mee.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Daar zijn wij natuurlijk bij.
Gebruik ik toch onbedoeld het pluralis majestatis
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Present. :D
satefan

Bericht door satefan »

Ik ben er bij zoals gemeld - en doe graag weer metingen. Mocht je daar interesse in hebben dan hoor ik het graag! Misschien ook leuk om de meetprocedure/workflow die ik hanteer uit te leggen voor een groepje die willen beginnen met het meten van luidspeakerspreekboxen.
beijert

Bericht door beijert »

Staat in de agenda!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

present!
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Graag ben ik er weer bij!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

pappaleo/Kappa7/satefan/beijert/Henkjan/VintageHarry leuk dat jullie een kijkje komen nemen :bakkie:
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Leuk, ik ben erbij.
Ouwebok

Bericht door Ouwebok »

Ik ben er ook bij! Ik neem niets mee dan interesse, positiviteit en nieuwsgierige oren..
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Chocomel en Ouwebok (positiviteit is altijd goed!) ook welkom op dit luisterfestijn :goedzo:
Otto S

Bericht door Otto S »

Leuk! Staat ook in mijn agenda genoteerd!
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Leuk Barry, dat deze luisterdag weer op de agenda staat. Ik ben van plan om te komen en kijk er naar uit, maar weet nog niet of ik iets meebreng om te demonstreren. Laat ik nog weten.
hennus

Bericht door hennus »

Ben erbij
timpert

Bericht door timpert »

Ik ga erbij zijn. Of ik iets meeneem weet ik nog niet, ik heb afgelopen jaar niet heel veel vordering gemaakt met projecten.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb het in elk geval maar weer eens in de agenda gezet.
TabCam

Bericht door TabCam »

Ben er ook bij :yeah:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Otto S/GerardJ/hennus/timpert/RobertD/TabCam ook welkom geheten!
welkom.jpg
dre

Bericht door dre »

Johan en ik sluiten ook aan. :goedzo:
Waarschijnlijk heb ik niets nieuws mee te nemen....
Walt

Bericht door Walt »

Het aantal aanmeldingen loopt goed, maar geen apparatuur?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

We komen allemaal voor jouw OB's. We zijn benieuwd :D
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

dre en Johan genoteerd :goedzo:
Reneth