3weg systeem vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3weg systeem vloerstaander
Psies en als je dan de top nog eens extra 2e orde Butterworth filtert wordt het een een mooie 4 orde LR akoestisch. Zo heb ik het hier nu ook en dat gaat heel fraai. Maar laten we niet te veel vooruit lopen, dat wordt een project op zich dan. Overigens qua roomgain, daarvan heb je meestal te veel dan te weinig met een reguliere woonkamer van 4m a 6m. Als je met je weergave onder de zeg 60 Hz a 70 Hz wilt gaan komt er een hele tak van sport bij. Dat is ook erg locatie afhankelijk en gaat maatwerk worden 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: 3weg systeem vloerstaander
ik heb inderdaad een kabel ertussen, in dit geval met twee Neutrik SpeakON's tussen topkast en laagkast.peterl schreef: ↑ma 25 aug 2025, 17:59Volgens mij moet dat wel kunnen ja, van binnen is de boven en onderzijde ontkoppeld, maar als je de wanden ook los maakt van het geheel zou dat zoiets kunnen worden. Het enige voordeel wat ik kan bedenken is transport(gewicht en formaat). moet dan wel aan de achterzijde een connector maken om het hoog en mid te koppelen aan het laag. zou dat goed met een xlr connector kunnen?
hier wat plaatjes:
viewtopic.php?p=1765616#p1765616
Re: 3weg systeem vloerstaander
Hier ben ik het helemaal mee eens.
En wat inmiddels genoemd is over hoe mid op laag aan te sluiten ook. Simuleer voor de gein eens wat de mid nodig heeft qua kast en hoe dit dan lekker aansluit op de woofer.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Die W18NX003 doet 80Hz met een Qt van 0,735 in 8,35 liter gesloten. Kan wat lager uitpakken door dempingsvulling. Die ruimte lijkt nu veel groter. Dus later paar blokken hout erbij zal geen probleem zijn.
Re: 3weg systeem vloerstaander
IK heb gelezen dat de inhoud van de woofer kast ong. 39 liter is, en de W18 kast ong. 20 liter Peter.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Ach eerst maar spelend zien te krijgen
Ik denk eigenlijk dat alleen de topkast zoals hij nu is al heel lekker speelt zonder de laagkast er bij.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Ik miste deze nog: voordeel van losse topkast is dat de W18 alleen de panelen daarvan in trilling brengt en niet ook die van de baskast. Zoals we (horen te) weten, treden die plaatresonanties juist op vanaf zo'n 400Hz (afhankelijk van de dimensies en materialen uiteraard).
Re: 3weg systeem vloerstaander
Dat is nog weer een positief deel, moet ik de topkast ook nog op rubber plaatsen zodat er nog minder kan resoneren?
ik heb inmiddels de connectoren voorbereid van de top naar de baskast.
ik heb inmiddels de connectoren voorbereid van de top naar de baskast.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Vandaag met een vriend de onderdelen van de kast uitgezaagd, deels onder een hoek van 3 graden en met de bovenfrees de verdieping in de zijpanelen gemaakt zodat de achterplaat en ingeschoven kan worden. 1mm dieper gefreest zodat ik niet de hele grote plaat straks dunner moet maken maar nu alleen achterranden. Een mal gemaakt waar de kast tussen geschoven kan worden zodat de zijkanten altijd mooi strak en tegenaan komen. Nu begint het freeswerk voor de ronde gaten van de drivers en de baspijp en de midpijp. Wel zijn we 1 keer de mist in gegaan met een zijpaneel wat we aan de verkeerde zijde hadden ingefreest
maar gelukkig hadden we nog net genoeg materiaal over om een nieuw zijpaneel te maken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3weg systeem vloerstaander
Goed bezig daar! Je kent toch ook wel die mensen die nooit een fout maken? Gelukkig kun je het met het overige hout herstellen.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Ik heb geen ervaring met fineren maar mijn vraag is of de scherpe hoeken dan ook scherp blijven of dat je die kan afronden en fineren? En moet de fineer het liefst de hele lengte ineens bedekken of kan je die ook boven elkaar plaatsen, lijkt me dat het motief dan ineens ophoud? is hier ook ergens een stuk over hoe te fineren?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3weg systeem vloerstaander
Fineren is goed te doen, bij m'n Calpamosjes heb ik dat ook voor het eerst gedaan, en dat is echt mooi geworden. Ik heb vrij uitgebreid beschreven hoe ik dat gedaan heb (met veel tips van ZBA-ers): viewtopic.php?t=29388&start=100
Scherpe hoeken kun je zo houden, laat je het fineer een paar mm over steken zodat je dat of met een scherp mes kunt afsnijden (en dan van onderaf zodat je niet in het fineer kun snijden) of met een schuurblokje kunt wegschuren. Als je een proefstukje doet op resthout kun je zien wat bij jou fineer het beste gaat.
Het mooiste is dat je de hele lengte in 1 keer bedekt, heb je niet met overgangen te maken. Bedenk hoe je wilt lijmen: met houtlijm kun je altijd iets schuiven met je fineer voor het vastzit, maar, dit moet je klemmen terwijl de lijm droogt. Bij mijn speakers ging dit wat lastig door het grote oppervlak, heb contactlijm gebruikt. Contactlijm zit in 1 keer vast, je kunt niet meer schuiven. Je smeert alle oppervlaktes in, begint dan in het midden met lijmen. Aan weerszijden leg je een plankje dat je steeds verder verschuift, met een (behang)rolletje rol je dan het fineer vast. Dat dan dus ook gelijk vast zit, en ook echt vast.
Oja, ik heb de buitenkant van de speakers bedekt met dun mdf. Dan ben je randen kwijt tussen zijkanten en bovenkant bv, en schroefgaten (als je gaat schroeven), want die ga je door het mdf heen zien.
Scherpe hoeken kun je zo houden, laat je het fineer een paar mm over steken zodat je dat of met een scherp mes kunt afsnijden (en dan van onderaf zodat je niet in het fineer kun snijden) of met een schuurblokje kunt wegschuren. Als je een proefstukje doet op resthout kun je zien wat bij jou fineer het beste gaat.
Het mooiste is dat je de hele lengte in 1 keer bedekt, heb je niet met overgangen te maken. Bedenk hoe je wilt lijmen: met houtlijm kun je altijd iets schuiven met je fineer voor het vastzit, maar, dit moet je klemmen terwijl de lijm droogt. Bij mijn speakers ging dit wat lastig door het grote oppervlak, heb contactlijm gebruikt. Contactlijm zit in 1 keer vast, je kunt niet meer schuiven. Je smeert alle oppervlaktes in, begint dan in het midden met lijmen. Aan weerszijden leg je een plankje dat je steeds verder verschuift, met een (behang)rolletje rol je dan het fineer vast. Dat dan dus ook gelijk vast zit, en ook echt vast.
Oja, ik heb de buitenkant van de speakers bedekt met dun mdf. Dan ben je randen kwijt tussen zijkanten en bovenkant bv, en schroefgaten (als je gaat schroeven), want die ga je door het mdf heen zien.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Mooi beschreven Barry, daar kan ik wel wat mee, zie dat je de flex fineer hebt gebruikt wat goed verwerkbaar is heb ik begrepen. Ga eerst een kijken wat er op moet komen, wil zeker donker hebben dus iets van Amerikaans noten of zo. Mijn kast is al helemaal van mdf dus al glad voor de voorbereiding.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3weg systeem vloerstaander
Ook de naden, tussen zijpanelen en bovenkant? Of heb je die in verstek gezaagd?
Misschien kun je 2 reststukjes haaks op elkaar lijmen, zodat (als je het fineer binnen hebt) wat kunt oefenen met de randjes, ook om te proberen hoe je de oversteek kunt afwerken. Snijden, of schuren. Dat heeft mij wel veel gebracht in elk geval.
Ja die flex fineer met een ‘rug’ maakt het wel makkelijker. Ach het is allemaal goed te doen hoor, netjes werken, goed voorbereiden, dan lukt het wel om er wat moois van te maken.
Misschien kun je 2 reststukjes haaks op elkaar lijmen, zodat (als je het fineer binnen hebt) wat kunt oefenen met de randjes, ook om te proberen hoe je de oversteek kunt afwerken. Snijden, of schuren. Dat heeft mij wel veel gebracht in elk geval.
Ja die flex fineer met een ‘rug’ maakt het wel makkelijker. Ach het is allemaal goed te doen hoor, netjes werken, goed voorbereiden, dan lukt het wel om er wat moois van te maken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: 3weg systeem vloerstaander
Goed bezig peter!peterl schreef: ↑zo 31 aug 2025, 7:20Ik heb geen ervaring met fineren maar mijn vraag is of de scherpe hoeken dan ook scherp blijven of dat je die kan afronden en fineren? En moet de fineer het liefst de hele lengte ineens bedekken of kan je die ook boven elkaar plaatsen, lijkt me dat het motief dan ineens ophoud? is hier ook ergens een stuk over hoe te fineren?
Ook ik heb vrij uitvoerig mijn fineeravonturen vastgelegd hier....kleine kanttekening is dat ik paperbacked fineer heb gebruikt.
In mijn geval is dat amerikaans noten. https://af.nl/voorraad/fineer/prijslijst.htm
Op de site van AF vind je ook nog een handleiding: https://af.nl/voorraad/fineer/
Vanaf pagina 58 een leerzame discussie en kun je lezen en zien hoe ik eerst even wat geoefend heb:
viewtopic.php?t=11595&start=1425
Vanaf pagina 60 kun je zien hoe ik gefineerd heb op de laagkasten:
viewtopic.php?t=11595&start=1475
Vragen? stel ze gerust!
Re: 3weg systeem vloerstaander
Grappig dat wil ik ook gebruiken, het kuiperflex, ik haal het alleen rechtstreeks bij de fabrikant in Tubbergen.MechanicalAnimal schreef: ↑ma 01 sep 2025, 8:32Ook ik heb vrij uitvoerig mijn fineeravonturen vastgelegd hier....kleine kanttekening is dat ik paperbacked fineer heb gebruikt.
In mijn geval is dat amerikaans noten. https://af.nl/voorraad/fineer/prijslijst.htm
Ik las dat je dus triplex gebruikt waarom is dat noodzakelijk, als alles goed vlak is zou dat toch niet nodig zijn lijkt me?
Wel een heel mooi duidelijk verhaal zo.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: 3weg systeem vloerstaander
Ja, kuiperflex inderdaad...echt fenomenaal spul is dat.
Dat fineren lijkt moeilijk en ik zag er als een berg tegenop maar het is me 100% meegevallen....als ik dat kan..kan iedereen het
Ik heb inderdaad veel vlakken nog voorzien van een dunne laag triplex/plaatmateriaal.
Ondanks dat ik een hoge kwaliteit V313 (vochtwerend) MDF heb gebruikt wilde ik het zekere voor het onzekere nemen.
Zeker de topkast die is opgebouwd uit vele (bijna 30) op elkaar verlijmde planken is potentieel gevoelig voor scheuren in de kopse kanten.
Er zijn op dit forum een aantal horror-voorbeelden te vinden van bouwers die met lagen een luidsprekerbehuizing hebben opgebouwd waarbij er toch verregaande scheurvorming is gaan optreden helaas.
Om dat te vermijden heb ik dus die dunne plaat op veel plekken verlijmt en er daarna overheen gefineert.
edit: kijk hier even voor foto's wat ik bedoel met die scheuren:
viewtopic.php?p=87072#p87072
Dat fineren lijkt moeilijk en ik zag er als een berg tegenop maar het is me 100% meegevallen....als ik dat kan..kan iedereen het
Ik heb inderdaad veel vlakken nog voorzien van een dunne laag triplex/plaatmateriaal.
Ondanks dat ik een hoge kwaliteit V313 (vochtwerend) MDF heb gebruikt wilde ik het zekere voor het onzekere nemen.
Zeker de topkast die is opgebouwd uit vele (bijna 30) op elkaar verlijmde planken is potentieel gevoelig voor scheuren in de kopse kanten.
Er zijn op dit forum een aantal horror-voorbeelden te vinden van bouwers die met lagen een luidsprekerbehuizing hebben opgebouwd waarbij er toch verregaande scheurvorming is gaan optreden helaas.
Om dat te vermijden heb ik dus die dunne plaat op veel plekken verlijmt en er daarna overheen gefineert.
edit: kijk hier even voor foto's wat ik bedoel met die scheuren:
viewtopic.php?p=87072#p87072
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3weg systeem vloerstaander
Beetje wat ik ook bedoelde Peter, je gaat naden door het fineer zien. Plamuren kan maar zakt altijd wat in, maar als je een dunne laag aanbrengt aan de buitenkant is het zeker helemaal glad. Maarten heeft triplex gebruikt, ik dun mdf, beide prima. Nou heb ik geschroefd dus kon zo ook mooi de schroefgaten wegwerken. Je laat dan het mdf iets oversteken, en met een boven(kanten)frees frees je overstekende randje weg.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Bedankt voor de info Barry, ik heb vanavond de 2 uilenkasten geschuurd en ben niet ontevreden.
Ook begonnen met de baskasten om te kijken of alles past en daar is wat mis gegaan met de bodem en het dak omdat de topkast er af is gezaagd
Dus ik moest een nieuwe boven en onderzijde voor de baskast maken maar dit keer met de bovenfrees want de zaagmachine was alweer terug en met de tafelzaag lukte die grote plaat niet.(gelukkig nog steeds wat reserve materiaal).
Ook begonnen met de baskasten om te kijken of alles past en daar is wat mis gegaan met de bodem en het dak omdat de topkast er af is gezaagd
Dus ik moest een nieuwe boven en onderzijde voor de baskast maken maar dit keer met de bovenfrees want de zaagmachine was alweer terug en met de tafelzaag lukte die grote plaat niet.(gelukkig nog steeds wat reserve materiaal).
Re: 3weg systeem vloerstaander
Ik was begonnen met de subkast, maar kwam er later achter dat ik de plaat voor de hypex eerst had moeten frezen
Moet nog maar eens kijken hoe ik dat op de kast kan doen moet nu een hele installatie worden denk ik.
De andere kast wel eerst gefreesd. het filter voor de sub bouw ik dan onderin.
Moet nog maar eens kijken hoe ik dat op de kast kan doen moet nu een hele installatie worden denk ik.
De andere kast wel eerst gefreesd. het filter voor de sub bouw ik dan onderin.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3weg systeem vloerstaander
Een mal maken? van dun mdf oid. Kun je met de frees niet uitschieten en is de kans op succes het grootst.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Klopt, heb er met mdf een deel omheengebouwd en toen is het gelukt. Nu verder met de voorzijde.
