3weg systeem vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Psies en als je dan de top nog eens extra 2e orde Butterworth filtert wordt het een een mooie 4 orde LR akoestisch. Zo heb ik het hier nu ook en dat gaat heel fraai. Maar laten we niet te veel vooruit lopen, dat wordt een project op zich dan. Overigens qua roomgain, daarvan heb je meestal te veel dan te weinig met een reguliere woonkamer van 4m a 6m. Als je met je weergave onder de zeg 60 Hz a 70 Hz wilt gaan komt er een hele tak van sport bij. Dat is ook erg locatie afhankelijk en gaat maatwerk worden O:)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

peterl schreef: ma 25 aug 2025, 17:59
Volgens mij moet dat wel kunnen ja, van binnen is de boven en onderzijde ontkoppeld, maar als je de wanden ook los maakt van het geheel zou dat zoiets kunnen worden. Het enige voordeel wat ik kan bedenken is transport(gewicht en formaat). moet dan wel aan de achterzijde een connector maken om het hoog en mid te koppelen aan het laag. zou dat goed met een xlr connector kunnen?
ik heb inderdaad een kabel ertussen, in dit geval met twee Neutrik SpeakON's tussen topkast en laagkast.

hier wat plaatjes:

viewtopic.php?p=1765616#p1765616
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door rodi »

rodi schreef: zo 24 aug 2025, 7:38
Heb je de woofers al besteld? Want de 10RS350 is mooi, maar misschien dat er voor deze toepassing nog betere zijn zoals hierboven genoemd?
Heb je zelf de mogelijkheid om te meten?
peterl schreef: zo 24 aug 2025, 7:57
Ik heb een meet microfoon en standaard en arta, daar moet ik het mee doen. Ik heb alles al.
Shadow schreef: zo 24 aug 2025, 23:02
Dit wordt een prima combi, de gewoonte hier om iemand van z'n plan af te brengen is nog niet uitgestorven zo te zien...
Hier ben ik het helemaal mee eens.
En wat inmiddels genoemd is over hoe mid op laag aan te sluiten ook. Simuleer voor de gein eens wat de mid nodig heeft qua kast en hoe dit dan lekker aansluit op de woofer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Die W18NX003 doet 80Hz met een Qt van 0,735 in 8,35 liter gesloten. Kan wat lager uitpakken door dempingsvulling. Die ruimte lijkt nu veel groter. Dus later paar blokken hout erbij zal geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

IK heb gelezen dat de inhoud van de woofer kast ong. 39 liter is, en de W18 kast ong. 20 liter Peter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Ach eerst maar spelend zien te krijgen :mrgreen: Ik denk eigenlijk dat alleen de topkast zoals hij nu is al heel lekker speelt zonder de laagkast er bij.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door markbakk »

Ik miste deze nog: voordeel van losse topkast is dat de W18 alleen de panelen daarvan in trilling brengt en niet ook die van de baskast. Zoals we (horen te) weten, treden die plaatresonanties juist op vanaf zo'n 400Hz (afhankelijk van de dimensies en materialen uiteraard).
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Dat is nog weer een positief deel, moet ik de topkast ook nog op rubber plaatsen zodat er nog minder kan resoneren?
ik heb inmiddels de connectoren voorbereid van de top naar de baskast.
Bijlagen
Naamloos.png
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Vandaag met een vriend de onderdelen van de kast uitgezaagd, deels onder een hoek van 3 graden en met de bovenfrees de verdieping in de zijpanelen gemaakt zodat de achterplaat en ingeschoven kan worden. 1mm dieper gefreest zodat ik niet de hele grote plaat straks dunner moet maken maar nu alleen achterranden. Een mal gemaakt waar de kast tussen geschoven kan worden zodat de zijkanten altijd mooi strak en tegenaan komen. Nu begint het freeswerk voor de ronde gaten van de drivers en de baspijp en de midpijp. Wel zijn we 1 keer de mist in gegaan met een zijpaneel wat we aan de verkeerde zijde hadden ingefreest :oops: maar gelukkig hadden we nog net genoeg materiaal over om een nieuw zijpaneel te maken.
Bijlagen
kastonderdelen.jpg
topkast.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Barry2001 »

Goed bezig daar! Je kent toch ook wel die mensen die nooit een fout maken? Gelukkig kun je het met het overige hout herstellen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Kappa7 »

Dat gaat erg netjes worden.
Mooi materiaal zo.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Ik heb geen ervaring met fineren maar mijn vraag is of de scherpe hoeken dan ook scherp blijven of dat je die kan afronden en fineren? En moet de fineer het liefst de hele lengte ineens bedekken of kan je die ook boven elkaar plaatsen, lijkt me dat het motief dan ineens ophoud? is hier ook ergens een stuk over hoe te fineren?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Barry2001 »

Fineren is goed te doen, bij m'n Calpamosjes heb ik dat ook voor het eerst gedaan, en dat is echt mooi geworden. Ik heb vrij uitgebreid beschreven hoe ik dat gedaan heb (met veel tips van ZBA-ers): viewtopic.php?t=29388&start=100

Scherpe hoeken kun je zo houden, laat je het fineer een paar mm over steken zodat je dat of met een scherp mes kunt afsnijden (en dan van onderaf zodat je niet in het fineer kun snijden) of met een schuurblokje kunt wegschuren. Als je een proefstukje doet op resthout kun je zien wat bij jou fineer het beste gaat.

Het mooiste is dat je de hele lengte in 1 keer bedekt, heb je niet met overgangen te maken. Bedenk hoe je wilt lijmen: met houtlijm kun je altijd iets schuiven met je fineer voor het vastzit, maar, dit moet je klemmen terwijl de lijm droogt. Bij mijn speakers ging dit wat lastig door het grote oppervlak, heb contactlijm gebruikt. Contactlijm zit in 1 keer vast, je kunt niet meer schuiven. Je smeert alle oppervlaktes in, begint dan in het midden met lijmen. Aan weerszijden leg je een plankje dat je steeds verder verschuift, met een (behang)rolletje rol je dan het fineer vast. Dat dan dus ook gelijk vast zit, en ook echt vast.

Oja, ik heb de buitenkant van de speakers bedekt met dun mdf. Dan ben je randen kwijt tussen zijkanten en bovenkant bv, en schroefgaten (als je gaat schroeven), want die ga je door het mdf heen zien.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Mooi beschreven Barry, daar kan ik wel wat mee, zie dat je de flex fineer hebt gebruikt wat goed verwerkbaar is heb ik begrepen. Ga eerst een kijken wat er op moet komen, wil zeker donker hebben dus iets van Amerikaans noten of zo. Mijn kast is al helemaal van mdf dus al glad voor de voorbereiding.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Barry2001 »

Ook de naden, tussen zijpanelen en bovenkant? Of heb je die in verstek gezaagd?
Misschien kun je 2 reststukjes haaks op elkaar lijmen, zodat (als je het fineer binnen hebt) wat kunt oefenen met de randjes, ook om te proberen hoe je de oversteek kunt afwerken. Snijden, of schuren. Dat heeft mij wel veel gebracht in elk geval.
Ja die flex fineer met een ‘rug’ maakt het wel makkelijker. Ach het is allemaal goed te doen hoor, netjes werken, goed voorbereiden, dan lukt het wel om er wat moois van te maken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef: zo 31 aug 2025, 9:31
Ook de naden, tussen zijpanelen en bovenkant? Of heb je die in verstek gezaagd?
nee die zal ik eerst nog moeten glad plamuren om die mooi glad te krijgen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

peterl schreef: zo 31 aug 2025, 7:20
Ik heb geen ervaring met fineren maar mijn vraag is of de scherpe hoeken dan ook scherp blijven of dat je die kan afronden en fineren? En moet de fineer het liefst de hele lengte ineens bedekken of kan je die ook boven elkaar plaatsen, lijkt me dat het motief dan ineens ophoud? is hier ook ergens een stuk over hoe te fineren?
Goed bezig peter! :goeie:



Ook ik heb vrij uitvoerig mijn fineeravonturen vastgelegd hier....kleine kanttekening is dat ik paperbacked fineer heb gebruikt.
In mijn geval is dat amerikaans noten. https://af.nl/voorraad/fineer/prijslijst.htm

Op de site van AF vind je ook nog een handleiding: https://af.nl/voorraad/fineer/

Vanaf pagina 58 een leerzame discussie en kun je lezen en zien hoe ik eerst even wat geoefend heb:
viewtopic.php?t=11595&start=1425

Vanaf pagina 60 kun je zien hoe ik gefineerd heb op de laagkasten:
viewtopic.php?t=11595&start=1475

Vragen? stel ze gerust!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

MechanicalAnimal schreef: ma 01 sep 2025, 8:32
Ook ik heb vrij uitvoerig mijn fineeravonturen vastgelegd hier....kleine kanttekening is dat ik paperbacked fineer heb gebruikt.
In mijn geval is dat amerikaans noten. https://af.nl/voorraad/fineer/prijslijst.htm
Grappig dat wil ik ook gebruiken, het kuiperflex, ik haal het alleen rechtstreeks bij de fabrikant in Tubbergen.
Ik las dat je dus triplex gebruikt waarom is dat noodzakelijk, als alles goed vlak is zou dat toch niet nodig zijn lijkt me?
Wel een heel mooi duidelijk verhaal zo.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

Ja, kuiperflex inderdaad...echt fenomenaal spul is dat.

Dat fineren lijkt moeilijk en ik zag er als een berg tegenop maar het is me 100% meegevallen....als ik dat kan..kan iedereen het :mrgreen:

Ik heb inderdaad veel vlakken nog voorzien van een dunne laag triplex/plaatmateriaal.

Ondanks dat ik een hoge kwaliteit V313 (vochtwerend) MDF heb gebruikt wilde ik het zekere voor het onzekere nemen.

Zeker de topkast die is opgebouwd uit vele (bijna 30) op elkaar verlijmde planken is potentieel gevoelig voor scheuren in de kopse kanten.

Er zijn op dit forum een aantal horror-voorbeelden te vinden van bouwers die met lagen een luidsprekerbehuizing hebben opgebouwd waarbij er toch verregaande scheurvorming is gaan optreden helaas.

Om dat te vermijden heb ik dus die dunne plaat op veel plekken verlijmt en er daarna overheen gefineert.


edit: kijk hier even voor foto's wat ik bedoel met die scheuren:

viewtopic.php?p=87072#p87072
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Barry2001 »

Beetje wat ik ook bedoelde Peter, je gaat naden door het fineer zien. Plamuren kan maar zakt altijd wat in, maar als je een dunne laag aanbrengt aan de buitenkant is het zeker helemaal glad. Maarten heeft triplex gebruikt, ik dun mdf, beide prima. Nou heb ik geschroefd dus kon zo ook mooi de schroefgaten wegwerken. Je laat dan het mdf iets oversteken, en met een boven(kanten)frees frees je overstekende randje weg.
IMG_2965.JPG
IMG_2967.JPG
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Bedankt voor de info Barry, ik heb vanavond de 2 uilenkasten geschuurd en ben niet ontevreden.
Ook begonnen met de baskasten om te kijken of alles past en daar is wat mis gegaan met de bodem en het dak omdat de topkast er af is gezaagd :(
Dus ik moest een nieuwe boven en onderzijde voor de baskast maken maar dit keer met de bovenfrees want de zaagmachine was alweer terug en met de tafelzaag lukte die grote plaat niet.(gelukkig nog steeds wat reserve materiaal).
Bijlagen
top 2.jpg
top1.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Netjes!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Ik was begonnen met de subkast, maar kwam er later achter dat ik de plaat voor de hypex eerst had moeten frezen :-k
Moet nog maar eens kijken hoe ik dat op de kast kan doen moet nu een hele installatie worden denk ik.
De andere kast wel eerst gefreesd. het filter voor de sub bouw ik dan onderin.
Bijlagen
sub.jpg
deksel.jpg
filter.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Barry2001 »

Een mal maken? van dun mdf oid. Kun je met de frees niet uitschieten en is de kans op succes het grootst.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Klopt, heb er met mdf een deel omheengebouwd en toen is het gelukt. Nu verder met de voorzijde.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”