Er zijn 74 resultaten gevonden

door Jeroen211
do 09 dec 2021, 15:42
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizen pre-amp
Reacties: 20
Weergaves: 930

Re: Buizen pre-amp

Jan geert, heb deze van iemand gekocht die mij redelijk heeft "genaaid". Andere, gebruikte onderdelen erin gesoldeerd en gemodificeerd!!! Ik heb me een beetje laten verblinden door het "buizen" idee. Het zou mooi zijn als ik met wat hulp er een mooie buizen pre-amp met riaa van ...
door Jeroen211
do 09 dec 2021, 12:29
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizen pre-amp
Reacties: 20
Weergaves: 930

Re: Buizen pre-amp

De print heb je al, met wat extra onderdelen kun je het bijbehorende schema bouwen. Dan heb je wat je wilt toch?
door Jeroen211
do 18 nov 2021, 14:40
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Reacties: 111
Weergaves: 3287

Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Phonoversterkers worden meestal in een afgeschermde behuizing gebouwd en vaak de buizen nog in een metalen huls. Dat is niet voor niets. Een houten kast is denk ik wel vragen om problemen.
door Jeroen211
di 15 jun 2021, 12:49
Forum: Versterkers
Onderwerp: Philips EL6420 dilemma
Reacties: 16
Weergaves: 1188

Re: Philips EL6420 dilemma

Als een soort compressor/limiter Sjonge, dat had ik er nooit uitgehaald :lol: (staat vast wel beschreven, maar het is zo'n lap tekst) Fascinerend Nou, ik dacht juist het tegenovergestelde: om de compressie als gevolg van inzakkende hoogspanning tegen te gaan, om dus nog wat extra watts er uit te pe...
door Jeroen211
di 15 jun 2021, 12:34
Forum: Versterkers
Onderwerp: Philips EL6420 dilemma
Reacties: 16
Weergaves: 1188

Re: Philips EL6420 dilemma

Ik wilde eigenlijk gaan zeggen dat PP eerder mijn keuze zou zijn. Maar als je die Schagen UGT's toch al hebt liggen, waarom niet. Ik heb ook PP UGT's liggen maar dan zou ik liever 2 mono versterkers hebben met elk 2 x EL34, dan blijft het rijtje buizen intact. Het wordt wel een uitdaging om dat een...
door Jeroen211
di 15 jun 2021, 11:19
Forum: Versterkers
Onderwerp: Philips EL6420 dilemma
Reacties: 16
Weergaves: 1188

Re: Philips EL6420 dilemma

Leuk dat dit draadje weer opleeft :) Normaal ben ik ook van het praktische. Daarmee bedoel ik idd ook niet even maar simpel een paar printen erin gooien en het dan klaar noemen. Ik bedoel het wel met dezelfde "feeling", kwaliteit en gevoel als het origineel in gedachte. Per voorkeur nog ee...
door Jeroen211
do 03 jun 2021, 11:29
Forum: Versterkers
Onderwerp: HAWK A-50 Audio & Techniek
Reacties: 96
Weergaves: 5980

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

En het verbod op tegenkoppeling was ook een A&T standaard :D Of was het meer een v.d.Sluis dogma en adagium? Deze versterker is daarvan ook weer een voorbeeld. Al is een White kathodevolger een al tegenkoppeling m.i. Maar dat terzijde. Dit ding heeft geen overall tegenkoppeling en derhalve een ...
door Jeroen211
do 03 jun 2021, 10:58
Forum: Versterkers
Onderwerp: HAWK A-50 Audio & Techniek
Reacties: 96
Weergaves: 5980

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Die Audyn MKP's en Marcon elco's waren de standaard "audiofiele" componenten die Audio & Techniek destijds aanbeval en ook zelf verkocht. 10 uF MKP als ontkoppeling van de hoogspanning was toen ook een A&T "standaard"
door Jeroen211
do 27 mei 2021, 14:47
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic
Reacties: 111
Weergaves: 3287

Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Oh, ik denk dat die 150k in de schakelaar zit ingebakken... dan gaat het lampje vanzelf branden als je 1,2 en 3 zo aansluit als in het plaatje
door Jeroen211
di 20 apr 2021, 11:20
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Wel raar en jammer dat die HF10 trafo's het zo slecht deden in het hoog. Zou je toch niet verwachten :think: Ik moet maar eens vaart maken met mijn eigen projectje met die dingen.

Maar mooi dat dit beter gaat :)
door Jeroen211
di 20 apr 2021, 10:52
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Reacties: 254
Weergaves: 6657

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Ik heb ook wel oscillatieproblemen gehad met zo'n floating paraphase fasedraaier. In het schema zie ik geen stopweerstand op de onderste ECC82. Zou ik ook maar doen. En wat ik op dit forum geleerd heb: het kan ook via een niet voldoende afgevlakte voeding komen. Dus evt. de afvlakking voor de fasedr...
door Jeroen211
ma 19 apr 2021, 13:03
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Ik heb mijn HF10 UGT gemeten en kom op transformatieverhoudingen van 48, 38 en 33. Met een aanname van Raa = 9k kom ik dan op respectievelijk 4,6 en 8 Ohm output (de getalletjes achter de komma even weggelaten). Dat valt heel mooi binnen de specificatie. Natuurlijk varieert de effectieve Raa met de ...
door Jeroen211
ma 19 apr 2021, 9:18
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Hoi Bert, dan klopt het toch? Als je 4 ohm aansluit op de 7 Ohm uitgang krijg je inderdaad 4096 Ohm. Dat is voor de versterker te weinig maar het klopt wel.

Jeroen
door Jeroen211
ma 19 apr 2021, 0:45
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Ok, op de grootste secundaire wikkeling meet je een wikkelverhouding van 32 en dus een impedantieverhouding van 1024. Ik snap niet zo goed waarom je deze met 4 Ohm gaat vermenigvuldigen? Want dan kom je inderdaad uit op een te lage primaire impedantie. Maar daar is die uitgang ook niet voor bedoeld....
door Jeroen211
zo 18 apr 2021, 14:13
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Het klopt dat primair uit 2 wikkelingen bestaat. Die zijn met een draadje doorverbonden.
door Jeroen211
za 17 apr 2021, 22:24
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

O gelukkig. Ik dacht al: 90 graden verschil is wel raar, je zult wel 180 graden bedoelen. Maar nu is het gelukkig verklaard.
door Jeroen211
vr 16 apr 2021, 19:39
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

OpaBert schreef:
Dus als jij nog betandeb hebt van voor 2016 ?
Nee, ik heb zelf niets. Ik had alleen maar even gegoogled en kwam deze tegen.

Jeroen
door Jeroen211
vr 16 apr 2021, 18:02
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Even het schema in de appendix bekeken van bovenstaande handleiding:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (18.25 KiB) 603 keer bekeken
R2 en R3 zijn hier verwisseld! Lijkt mij wel logischer zo.

Jeroen
door Jeroen211
vr 16 apr 2021, 17:55
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bert, ik snap die opmerking ook niet.

Had je de manual met foto's al gevonden? : https://www.dropbox.com/sh/kxxm1d9qso5n ... tracking=1

Misschien dat je daar nog iets kunt opmaken uit de tekst en foto's.

Jeroen
door Jeroen211
wo 14 apr 2021, 15:38
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Fijn dat het werkt. Een 10k stopweerstand voor een EL84 is wel veel. Dat kan wel wat lager als alles netjes ingebouwd is. Wat een grap die 2k7 weerstanden. Voordat ik spanning op iets nieuws zet meet ik altijd de totaalweerstand tussen de buisaansluitingen t.o.v. de massa en de voeding. Dan komen di...
door Jeroen211
wo 14 apr 2021, 15:10
Forum: Versterkers
Onderwerp: 6L6SE
Reacties: 32
Weergaves: 2169

Re: 6L6SE

Pons schreef:
Wil deze plank voorzien van 6,3 volt gloeitrafo
O gelukkig, makkelijker dan die gelijkgerichte gloeispanning uit het schema
door Jeroen211
ma 12 apr 2021, 10:00
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL84 versterker printen met schema,s
Reacties: 184
Weergaves: 7274

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Je hebt neem ik aan ook al met tegenkoppeling los geprobeerd?
door Jeroen211
vr 09 apr 2021, 14:25
Forum: Versterkers
Onderwerp: 6L6SE
Reacties: 32
Weergaves: 2169

Re: 6L6SE

Goed bezig! Vraagje over de voeding: ga je deze precies zo maken als in het vermelde schema op diyaudioprojects?
Power-Supply-Schematic-SE-6L6-5881.png
dus met gelijkgerichte gloeistroom? Of heeft je trafo een 6,3V wikkeling en ga je met AC gloeien?

Jeroen
door Jeroen211
vr 09 apr 2021, 11:04
Forum: Versterkers
Onderwerp: radiohm 47k potmeter vervangen
Reacties: 24
Weergaves: 378

Re: radiohm 47k potmeter vervangen

Ik heb nu dus eigenlijk een kabel van 1.60 meter met in het midden een potmeter. En als ik de dac rechtstreeks aansluit op de eindversterker klinkt het iets helderder. Dat zou dus kunnen komen doordat er dan maar een kabel van 0.80 tussen zit? Het is zaak om de kabel tussen potmeter en eindversterk...
door Jeroen211
wo 07 apr 2021, 18:45
Forum: Versterkers
Onderwerp: Philips EL6420 dilemma
Reacties: 16
Weergaves: 1188

Re: Philips EL6420 dilemma

Hoi Robert, Dank voor je reactie. Echt slopen zou nooit mijn bedoeling zijn. Intussen ben ik van het idee teruggekomen om er 4 x EL34 in te zetten, ik zit nu meer te denken aan een stereo met 2 x EL34SE in triode. Dat stond sowieso nog op mijn verlanglijstje. Er kan dan veel behouden blijven en het ...