EL84 versterker printen met schema,s

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Ja Bert, ik weet ook niet wat ze met “landing on” precies bedoelen. Landing on betekend in het Nederlands landen op. De 390 ohm weerstand vertrekt van aarde naar de weerstand van 100 ohm. Misschien dat ze dat zo bedoelen, maar dat kun je ook zo wel in het schema zien.
Ik ben trouwens de laatste tijd niet zo druk op het forum. De radio hobby schiet er een beetje bij in. De verwarming op mijn werkkamer laat het ook een beetje afweten. De temperatuur komt de laatste tijd niet boven de 18 graden. Bovendien moet ik er hoognodig weer eens op uit om materialen te kopen maar dan moeten de winkels weer normaal geopend zijn en niet op afspraak.

Ja erg vervelend voor ons maar een doodsklap voor de meeste winkels in winkelcentrum met huur van duizend of meer per maand
Dus zal maar niet klagen :(
Voor wat je verwarming betreft die 18 graden is te laag om bij te zitten te prutsen , maar je hebt toch wel een elektrisch kacheltje
Beetje bij je benen :?:
Want het is errug stil hier Anne heeft ook niet zoveel zin Tobt wat over zijn gezondheid, mis hem wel hier

Jeroen211 schreef:
Even het schema in de appendix bekeken van bovenstaande handleiding: Knipsel.JPG
R2 en R3 zijn hier verwisseld! Lijkt mij wel logischer zo.

Jeroen
Ahhhhh bedoelen ze dat, ondanks dat het nu anders zit lijkt het goed te werken :D
Ik zal ik straks proberen die 2 weerstanden zo te plaatsen Jeroen
Bedankt voor de hulp in ieder geval O:)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Ja, Jeroen heeft het goed gezien.Inderdaad R2 en R3 omwisselen. Dat scheelt ook voor de stabiliteit.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Jeroen211 schreef:
Bert, ik snap die opmerking ook niet.

Had je de manual met foto's al gevonden? : https://www.dropbox.com/sh/kxxm1d9qso5n ... tracking=1

Misschien dat je daar nog iets kunt opmaken uit de tekst en foto's.

Jeroen
Ik heb ook dropbox en 3 weken geleden is de oudere versie vervangen door de nieuwere
Dus als jij nog betanden hebt van voor 2016 ?
Laatst gewijzigd door OpaBert op vr 16 apr 2021, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Jeroen211 »

OpaBert schreef:
Dus als jij nog betandeb hebt van voor 2016 ?
Nee, ik heb zelf niets. Ik had alleen maar even gegoogled en kwam deze tegen.

Jeroen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Jeroen211 schreef:
OpaBert schreef:
Dus als jij nog betandeb hebt van voor 2016 ?
Nee, ik heb zelf niets. Ik had alleen maar even gegoogled en kwam deze tegen.

Jeroen
Ok ik heb dezelfde en nog 2 andere maar er is niet 1 welke precies overeenkomt met de print
Maar al gaande kom ik er wel Het is gelukkig geen betaald werk Dan werd het een dure print :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door ray5150 »

Een GÜ8 Gegentakt - Ausgangsübertrager.
Ik heb zelf hier nog een GÜ9 staan. dat is een Breidband - Ausgangsübertrager.
Zit me even af te vragen waarin het verschil kan zitten ?
De aansluitingen zien er verder hetzelfde uit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

Ook weer even meedoen :D
Die R17 is om het kraken van de volumepot te voorkomen.Is gewoonlijk enige malen groter dan de potmeter.Met kleinere waarde beinvloedt dat het verloop van de volumeregeling en maakt de ingangsweerstand van de versterker afhankelijk van de stand van de volumeregeling.
R2 en R3 van plaats verwisselen verandert de hoeveelheid tegenkoppeling.Met 390Ω vanonder is de tegenkoppeling het grootst.De ingangsgevoeligheid is ook dan nog erg groot, zo'n 300mV voor volle uitsturing.Eigenlijk veel te gevoelig voor huidige toestellen.
Als je de waardes van die weerstanden verandert zou je moeten zorgen dat R2+R3 hetzelfde blijft, dus 10+390=490Ω. Met 2x 120Ω is de instellng van de buis heel anders.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Een GÜ8 Gegentakt - Ausgangsübertrager.
Ik heb zelf hier nog een GÜ9 staan. dat is een Breidband - Ausgangsübertrager.
Zit me even af te vragen waarin het verschil kan zitten ?
De aansluitingen zien er verder hetzelfde uit.
Hoi Ray,
Ik heb de GU9 nooit gehad en heb ook geen idee
Ik heb er 3 wil er wel 1 opsturen kan je een vergelijken
Wat erop staat klopt niet helemaal ik meet op de 15 ohm aansluiting met 4 ohm belasting 10 kohm
De Philips Trafo doet het hartstikke goed in laag ik meen 20 hz een 5 volt over 4 ohm met een redelijke sinus
Maar bij 20 khz begint hij wat eerder te vervormen
De VDV doet het in het laag minder goed maar in het hoog is hij daar weer beter
Leuk om mee te spelen zonder je telkens een breuk licht :D
Ah!buis schreef:
Ook weer even meedoen :D
Die R17 is om het kraken van de volumepot te voorkomen.Is gewoonlijk enige malen groter dan de potmeter.Met kleinere waarde beinvloedt dat het verloop van de volumeregeling en maakt de ingangsweerstand van de versterker afhankelijk van de stand van de volumeregeling.
R2 en R3 van plaats verwisselen verandert de hoeveelheid tegenkoppeling.Met 390Ω vanonder is de tegenkoppeling het grootst.De ingangsgevoeligheid is ook dan nog erg groot, zo'n 300mV voor volle uitsturing.Eigenlijk veel te gevoelig voor huidige toestellen.
Als je de waardes van die weerstanden verandert zou je moeten zorgen dat R2+R3 hetzelfde blijft, dus 10+390=490Ω. Met 2x 120Ω is de instellng van de buis heel anders.
Anne
Leuk dat je er weer bent Anne, O:)
ik heb je gemist wat een gedoe met die ECF80
Snapte niet wat er bij geschreven stond en was met die versterkende oscillator aan het vechten
Ik was bezig die weerstanden aan het omdraaien en vergat weer welke ik er uit gehaald had :lol: en als het werkt afblijven ecf80
Ik heb nog wel de spanning over die weerstanden gemeten De stroom die liep was nog geen 2 mA :D
390+100=490 En de som van die 2 weerstanden moeten dus gelijk blijven dus 2x 240 +10 zou ook mogen
Maar heel blij dat je er weer bent
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door democles »

Ik ben er nog Bert,en lees mee :D
Blij om weer wat van Anne te lezen.
Geeft me weer moed voor mijn volgende projectje. :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ik ben er nog Bert,en lees mee :D
Blij om weer wat van Anne te lezen.
Geeft me weer moed voor mijn volgende projectje. :dank:
Dat voel ik ook wel zo Demo
En de laatste week had ik echt het idee ik plaats mn berichtjes voor de kat zn viool :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Nou Bert, je berichten zijn wel gelezen hoor. In elk geval wel door mij.
Het gebruik van een ECF80 als voorversterker en fasedraaier kom je niet zo vaak tegen.
Ik vindt het een fraai ontwerp.
Zijn de printen die je gebruikt hebt trouwens nog leverbaar?
Douwe
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door ray5150 »

OpaBert schreef:
ray5150 schreef:
Een GÜ8 Gegentakt - Ausgangsübertrager.
Ik heb zelf hier nog een GÜ9 staan. dat is een Breidband - Ausgangsübertrager.
Zit me even af te vragen waarin het verschil kan zitten ?
De aansluitingen zien er verder hetzelfde uit.
Hoi Ray,
Ik heb de GU9 nooit gehad en heb ook geen idee
Ik heb er 3 wil er wel 1 opsturen kan je een vergelijken
Wat erop staat klopt niet helemaal ik meet op de 15 ohm aansluiting met 4 ohm belasting 10 kohm
De Philips Trafo doet het hartstikke goed in laag ik meen 20 hz een 5 volt over 4 ohm met een redelijke sinus
Maar bij 20 khz begint hij wat eerder te vervormen
De VDV doet het in het laag minder goed maar in het hoog is hij daar weer beter
Leuk om mee te spelen zonder je telkens een breuk licht :D
Nee, dat zal niet nodig zijn. heb toch (nog) geen schakeling om op aan te sluiten.
Het is meer dat ik me afvraag waar de term "Gegentakt" voor stond.
De GÜ9 heeft secundair ook 5 en 15 Ohm aansluitingen, tikje exentriek, zal ik maar zeggen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

ray5150 schreef:
Nee, dat zal niet nodig zijn. heb toch (nog) geen schakeling om op aan te sluiten.
Het is meer dat ik me afvraag waar de term "Gegentakt" voor stond.
De GÜ9 heeft secundair ook 5 en 15 Ohm aansluitingen, tikje exentriek, zal ik maar zeggen.
Hoi Ray, Gegentakt staat voor duwen en trekken. Zal wel Duits zijn voor PushPull
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door VintageHarry »

OpaBert schreef:
En de laatste week had ik echt het idee ik plaats mn berichtjes voor de kat zn viool :lol:
Valt mee hoor, er wordt wel meer meegelezen :). Maar niet iedereen heeft voldoende kennis hiervan om er wat zinvols over te kunnen zeggen hé ;)
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Spoc »

Ha Bert,

Ik lees ook nog steeds mee hoor, ben net als jij even aan het worstelen met zo'n oscillatie in mijn EL84 :( .

Eindelijk zijn mijn trafokapjes bezorgd, lagen wat lang bij de douane, en ze hadden er een extra bonnetje bij gedaan... :evil: Dus ik start mijn ST88A ( met de A van Anne) weer op. :)

Groet, Bob
Laatst gewijzigd door Spoc op za 17 apr 2021, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ray schreef
Nee, dat zal niet nodig zijn. heb toch (nog) geen schakeling om op aan te sluiten.
Het is meer dat ik me afvraag waar de term "Gegentakt" voor stond.
De GÜ9 heeft secundair ook 5 en 15 Ohm aansluitingen, tikje exentriek, zal ik maar zeggen.
Hoi Ray dat van die 15 ohm dat hebben die Oude philips dingen ook
Maar ik heb nu beide kanalen voorzien van de PHILIPS OT18-01 trafo
En ik ben er eigenlijk beetje verbaasd over
Buizen zijn nu 6P14P russische el84 op steroiden :lol:
Maar 8 Watt op 30 Hz met een redelijke Nette Sinus :goeie:
Niet aan de volumeknop gezeten
Nu in gesteld op 20 hz
Daar moet ik wat gas terug nemen 3,8Watt
Versterker presteert erg goed vind op deze trafoos :D
Allees blijft mooi gelijk in spanning
Alleen waarom is dit uit fase
Dit heb ik al eerder geconstateerd met een buizen versterker Anne ? :?:
Bijlagen
20hz
20hz
1khz
1khz
20.Khz
20.Khz
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Spoc schreef:
Ha Bert,

Ik lees ook nog steeds mee hoor, ben net als jij even aan het worstelen met zo'n oscillatie in mijn EL84 als jij :( .

Eindelijk zijn mijn trafokapjes bezorgd, lagen wat lang bij de douane, en ze hadden er een extra bonnetje bij gedaan... :evil: Dus ik start mijn ST88A ( met de A van Anne) weer op. :)

Groet, Bob
Och jeee Bob dat is niet leuk
Die trafo kappen kan je in Europese unie ook voor weinig kopen hoor !
Mijn versterker is oscillatie stil Het is nu een versterker O:)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door douwebakker »

Hoi Bert, even over de fase fouten in je versterker. Dit is een heel normaal verschijnsel. Denk eens aan de koppelcondensators. Een 3dB netwerk geeft immers al een faseverschuiving van 45 graden. Ook de uitgangstrafo levert hieraan een belangrijke bijdrage. In het hoog spelen parallelle capaciteiten weer een rol. Rond het middengewichten is de fase over het algemeen wel in orde. Transistor versterkers hebben een veel grotere bandbreedte, maar kunnen met name in het hoog ook uit de pas gaan lopen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Alleen waarom is dit uit fase
Dit heb ik al eerder geconstateerd met een buizen versterker Anne ? :?:
UIt fase tegenover wat ?
Als je de anodeaansluitingen verwisselt is de fase al omgekeerd.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Hoi Bert, even over de fase fouten in je versterker. Dit is een heel normaal verschijnsel. Denk eens aan de koppelcondensators. Een 3dB netwerk geeft immers al een faseverschuiving van 45 graden. Ook de uitgangstrafo levert hieraan een belangrijke bijdrage. In het hoog spelen parallelle capaciteiten weer een rol. Rond het middengewichten is de fase over het algemeen wel in orde. Transistor versterkers hebben een veel grotere bandbreedte, maar kunnen met name in het hoog ook uit de pas gaan lopen.
Toch is dit niet wat ik bedoelde Douwe
Wat ik constateer is dat Links en rechts uit in fase zijn gekeerd !
Nu zal ik vanavond proberen met de scoop op beide ingangen dat moet in fase zijn ,
Of het zit in de Signaal generator dat daar L en R met elkaar 90grd zijn verschoven
Edit 180 graden
Of in de scoop dat doe ik straks bekijken Douwe
Ga nu eerst plat , een drukke zaterdag dag gehad mn Zus en Zwager op bezoek gehad , koffie drinken taartje happen
Afwas gedaan
En vanavond Spaanse kip met rijst op En erna lekker ijs met slagroom
Je leeft maar 1 keer
Ga er nog even na genieten
van Anne
OpaBert schreef:
Alleen waarom is dit uit fase
Dit heb ik al eerder geconstateerd met een buizen versterker Anne ? :?:
UIt fase tegenover wat ?
Als je de anodeaansluitingen verwisselt is de fase al omgekeerd.
Anne
Neem aan dat het nu duidelijk is
Beide UGT,s zijn het zefde aan gesloten op de print
En toch zijn op de LS aansluiting het signaal Links en Rechts Edit 90180gedraaid
Maar zonder ik dat vergelijk tov de ingang weet ik nog niks
Maar eerst even manjana manjana O:)
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 18 apr 2021, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Het is mijn functie generator welke 2 uitgangen heeft
Die kan ik met een knopje in graden verstellen , maar standaard zit er EDIT 180 90 graden onderling verschil in
Bijlagen
90 graden phase verschoven
90 graden phase verschoven
Standaard instelling
Standaard instelling
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 18 apr 2021, 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Jeroen211 »

O gelukkig. Ik dacht al: 90 graden verschil is wel raar, je zult wel 180 graden bedoelen. Maar nu is het gelukkig verklaard.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Jeroen211 schreef:
O gelukkig. Ik dacht al: 90 graden verschil is wel raar, je zult wel 180 graden bedoelen. Maar nu is het gelukkig verklaard.
:oops: Verhip ja :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Is er iemand die de aansluit gegevens heeft van die Philips uitgangs Trafo OT18-01 Ik heb het uit sloop toestellen en daar zat bij beide trafo,s twee aansluit punten met elkaar verbonden aan de primaire kant beide wikkelingen zijn dus appart
Secundair zit over de totale wikkelingen 1 KΩ
Ik vermoed dat bij de trafo een aansluit briefje bij heeft gezeten ik kan het niet terug vinden
Hier de bouw beschrijving van de HF10 waar hij in zat
Mijn Dummyload is 4 Ω en het meeste signaal ( ook het mooiste ) krijg ik op de onderste en bovenste tap
Ik ben uitermate tevreden ermee :( O:)
Had dit niet verwacht zo goed als die 2 60 jaar oude trafoos presteren :goeie:
Maar snap de aansluitingen niet
Hoop dat een van jullie hier wat over weet of dat document er van heeft :D
Bijlagen
D150C2F1-2D6E-4F13-949D-A6EC5B082941.png
8DEF428D-4171-4FFD-8712-D9648292F4D7.png
C5F71CDC-9BC1-4A74-87D0-B1FA00CA5DB3.jpeg
0CFE4311-8E44-4D00-96E0-7A49B60A5AC0.jpeg
4EEE6758-67C5-42F9-B0C5-A1A6D537BC32.jpeg
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Jeroen211 »

Het klopt dat primair uit 2 wikkelingen bestaat. Die zijn met een draadje doorverbonden.
Plaats reactie