Philips EL6420 dilemma
Moderator: Beheerdersteam
Philips EL6420 dilemma
Ik ben de laatste tijd veel aan het hoarden geweest en ben nu trotse eigenaar van een Philips EL6420 buizenversterker. Ik weet dat ze zeldzaam zijn en toen ik er 1 te koop zag voor een redelijke prijs heb ik hem meteen gekocht. Het is een versterker met een voor Philips ongewoon fraai 'Amerikaans' design:
En dat voor een PA versterker. Helaas is de schakeling vrij complex: 4 gelijkrichtbuizen, spanningverdubbelaar in de hoogspanning, 800V op de EL34's, clipping begrenzer, negatieve roostervoorspanning afhankelijk van het signaal, etc... Maar liefst 12 buizen voor een mono-versterker... En de kwikdamp gelijkrichters moeten met gevoel worden behandeld: opwarmen totdat de mist in de buizen opgetrokken is: Verder dan dat opwarmen ben ik nog niet gekomen. De versterker komt uit een museum en heeft dus heel lang stilgestaan. De hoogspanning heb ik er nog niet op durven zetten omdat bijna alle originele teer-condensatoren met de multimeter al lek blijken. Over de toestand van de hoogspanningselco's en pio condensator durf ik alleen maar te vrezen.
En dat voor een PA versterker. Helaas is de schakeling vrij complex: 4 gelijkrichtbuizen, spanningverdubbelaar in de hoogspanning, 800V op de EL34's, clipping begrenzer, negatieve roostervoorspanning afhankelijk van het signaal, etc... Maar liefst 12 buizen voor een mono-versterker... En de kwikdamp gelijkrichters moeten met gevoel worden behandeld: opwarmen totdat de mist in de buizen opgetrokken is: Verder dan dat opwarmen ben ik nog niet gekomen. De versterker komt uit een museum en heeft dus heel lang stilgestaan. De hoogspanning heb ik er nog niet op durven zetten omdat bijna alle originele teer-condensatoren met de multimeter al lek blijken. Over de toestand van de hoogspanningselco's en pio condensator durf ik alleen maar te vrezen.
Laatst gewijzigd door Jeroen211 op wo 07 apr 2021, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Philips EL6420 dilemma
Maar goed, het dilemma dus. Ik zou deze versterker kunnen verbouwen naar iets bruikbaars voor in de huiskamer. De voeding is zwaar genoeg voor een stereo versterker zonder spanningsverdubbelaar, alle overbodige zaken eruit, 2 EL34's erbij en de 100V UGT vervangen door 2 mooie AD9047 UGT's. Dan heb ik een mooi klinkende versterker in een mooi jasje.
Maar ja, hij is zo mooi origineel nu, dan is dat wel een beetje zonde... Maar om er alleen maar naar te kijken vind ik ook niets. Verkopen op ebay aan een of andere japanner vind ik ook geen prettig idee voor ons Nederlandsch erfgoed. Toch maar gewoon de soldeerbout er in zetten?
Jeroen
Maar ja, hij is zo mooi origineel nu, dan is dat wel een beetje zonde... Maar om er alleen maar naar te kijken vind ik ook niets. Verkopen op ebay aan een of andere japanner vind ik ook geen prettig idee voor ons Nederlandsch erfgoed. Toch maar gewoon de soldeerbout er in zetten?
Jeroen
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: Philips EL6420 dilemma
Dag Jeroen,
Ik was aan het begin van de herontdekking van deze hobby (ca. 2005) wat onverschillig als het oud spul aanging (ik heb enkele buizenradio's en zelfs een keer een buizenversterker gesloopt, maar ik hergebruik wel veel). Ik ben daar later anders over gaan denken, vooral na enkele jaren vrijwilliger te zijn geweest in het Rotterdams Radio Museum. Ik zou zo'n mooie versterker nu zeker niet slopen. Ik geef hem dan nog liever voor niets weg aan een liefhebber. En als een Japanner met ware liefde voor vintage buizenspul de versterker zou willen kopen, zou ik daar zelf geen probleem mee hebben. Ik heb ook de indruk dat in Japan relatief veel liefhebbers van buizenapparatuur wonen. Erfgoed blijft toch erfgoed, ook al staat het soms niet om de hoek.
Ik ben het wel met je eens dat de geluidskwaliteit (en dan mono) niet al te best zal zijn (klasse B, toch vooral met scholen/ziekenhuizen/fabrieken/biertenten als afnemers in het achterhoofd ontworpen) en het dus niet een versterker is waar je normaliter thuis naar zal luisteren. Voor gitaar zou het wel iets kunnen zijn (ik heb zelf wel gitaar gespeeld over een Philips EL6405).
Groet,
Robert
Ik was aan het begin van de herontdekking van deze hobby (ca. 2005) wat onverschillig als het oud spul aanging (ik heb enkele buizenradio's en zelfs een keer een buizenversterker gesloopt, maar ik hergebruik wel veel). Ik ben daar later anders over gaan denken, vooral na enkele jaren vrijwilliger te zijn geweest in het Rotterdams Radio Museum. Ik zou zo'n mooie versterker nu zeker niet slopen. Ik geef hem dan nog liever voor niets weg aan een liefhebber. En als een Japanner met ware liefde voor vintage buizenspul de versterker zou willen kopen, zou ik daar zelf geen probleem mee hebben. Ik heb ook de indruk dat in Japan relatief veel liefhebbers van buizenapparatuur wonen. Erfgoed blijft toch erfgoed, ook al staat het soms niet om de hoek.
Ik ben het wel met je eens dat de geluidskwaliteit (en dan mono) niet al te best zal zijn (klasse B, toch vooral met scholen/ziekenhuizen/fabrieken/biertenten als afnemers in het achterhoofd ontworpen) en het dus niet een versterker is waar je normaliter thuis naar zal luisteren. Voor gitaar zou het wel iets kunnen zijn (ik heb zelf wel gitaar gespeeld over een Philips EL6405).
Groet,
Robert
Re: Philips EL6420 dilemma
Hoi Robert,
Dank voor je reactie. Echt slopen zou nooit mijn bedoeling zijn. Intussen ben ik van het idee teruggekomen om er 4 x EL34 in te zetten, ik zit nu meer te denken aan een stereo met 2 x EL34SE in triode. Dat stond sowieso nog op mijn verlanglijstje. Er kan dan veel behouden blijven en het is eventueel weer terug te bouwen naar origineel. Het mooie vind ik dan dat zo'n versterker na 70 jaar ook weer gebruikt wordt en geen dood museumstuk is.
Maar goed, ik ben er nog niet uit, ik zet hem voorlopig maar op de plank. Op Marktplaats zetten kan altijd nog...
Jeroen
Dank voor je reactie. Echt slopen zou nooit mijn bedoeling zijn. Intussen ben ik van het idee teruggekomen om er 4 x EL34 in te zetten, ik zit nu meer te denken aan een stereo met 2 x EL34SE in triode. Dat stond sowieso nog op mijn verlanglijstje. Er kan dan veel behouden blijven en het is eventueel weer terug te bouwen naar origineel. Het mooie vind ik dan dat zo'n versterker na 70 jaar ook weer gebruikt wordt en geen dood museumstuk is.
Maar goed, ik ben er nog niet uit, ik zet hem voorlopig maar op de plank. Op Marktplaats zetten kan altijd nog...
Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen211 op wo 07 apr 2021, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Philips EL6420 dilemma
Tja, beetje dubbel gevoel bij, aan de ene kant ziet de behuizing er nog keurig netjes uit voor zijn leeftijd, en is er van binnen niet aan gerommeld of geknoeid.
Aan de andere kant is het in de huidige staat niet echt een praktisch ding voor thuisgebruik, want overdreven ingewikkeld, flink op leeftijd, en mono.
Ik zou er ook eens grondig over moeten nadenken...
Aan de andere kant is het in de huidige staat niet echt een praktisch ding voor thuisgebruik, want overdreven ingewikkeld, flink op leeftijd, en mono.
Ik zou er ook eens grondig over moeten nadenken...
Re: Philips EL6420 dilemma
Paar Hypex printen is vloeken in de kerkray5150 schreef:Tja, beetje dubbel gevoel bij, aan de ene kant ziet de behuizing er nog keurig netjes uit voor zijn leeftijd, en is er van binnen niet aan gerommeld of geknoeid.
Aan de andere kant is het in de huidige staat niet echt een praktisch ding voor thuisgebruik, want overdreven ingewikkeld, flink op leeftijd, en mono.
Ik zou er ook eens grondig over moeten nadenken...
Maar een stereo ding met buizen moet toch mogen
807 er in zou niet mistaan mooier dan die slanke zuilen EL34 en 2x AX50 als gelijkrichter
Als er plaats ervoor natuurlijk
Er staat er nog een op 2dehands.nl https://link.2dehands.be/m1691043483?ut ... ios_tablet
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Philips EL6420 dilemma
Normaal ben ik ook van het praktische.
Daarmee bedoel ik idd ook niet even maar simpel een paar printen erin gooien en het dan klaar noemen.
Ik bedoel het wel met dezelfde "feeling", kwaliteit en gevoel als het origineel in gedachte.
Per voorkeur nog een aantal (belangrijke) componenten van het origineel dat behouden blijft.
Iets wat weinig praktisch nut meer heeft en enkel een soort verlaten kunststuk stof staat te vangen, wordt op een gegeven moment ook een beetje kansloos misschien.
Vaak belandt dit dan ook uiteindelijk maar op de stortplaats.
Ik weet niet precies hoe zeldzaam, uniek en schaars deze Philips PA versterkers zijn?
Daarmee bedoel ik niet op de letterlijke zeldzaamheid, maar ook qua waarde en prijs.
Is het namelijk echt een (belangrijk) collectors item, waar veel mensen toch een bepaalde emotie bij zullen hebben, dan zal ik hem denk ik doorverkopen. Per voorkeur naar een museum of een instantie/persoon die hier ook iets serieus mee wilt gaan doen en waarbij dus ook meer mensen/publiek er van kunnen genieten. (een belangrijk stuk dat in iemand privé collectie verdwijnt heb ik niks mee)
Er zijn echter ook zeldzame dingen (radio's of versterkers) die weinig waarde hebben.
In dit geval zal ik het dus verbouwen op een bruikbare manier, maar met dus nog wel de originele gedachtes en vibes erin verwerkt.
Daarmee bedoel ik idd ook niet even maar simpel een paar printen erin gooien en het dan klaar noemen.
Ik bedoel het wel met dezelfde "feeling", kwaliteit en gevoel als het origineel in gedachte.
Per voorkeur nog een aantal (belangrijke) componenten van het origineel dat behouden blijft.
Iets wat weinig praktisch nut meer heeft en enkel een soort verlaten kunststuk stof staat te vangen, wordt op een gegeven moment ook een beetje kansloos misschien.
Vaak belandt dit dan ook uiteindelijk maar op de stortplaats.
Ik weet niet precies hoe zeldzaam, uniek en schaars deze Philips PA versterkers zijn?
Daarmee bedoel ik niet op de letterlijke zeldzaamheid, maar ook qua waarde en prijs.
Is het namelijk echt een (belangrijk) collectors item, waar veel mensen toch een bepaalde emotie bij zullen hebben, dan zal ik hem denk ik doorverkopen. Per voorkeur naar een museum of een instantie/persoon die hier ook iets serieus mee wilt gaan doen en waarbij dus ook meer mensen/publiek er van kunnen genieten. (een belangrijk stuk dat in iemand privé collectie verdwijnt heb ik niks mee)
Er zijn echter ook zeldzame dingen (radio's of versterkers) die weinig waarde hebben.
In dit geval zal ik het dus verbouwen op een bruikbare manier, maar met dus nog wel de originele gedachtes en vibes erin verwerkt.
Re: Philips EL6420 dilemma
Tja condensatoren lek, elco's ??? Buizen ??? Wat hou je eigenlijk aan bruikbaars over? Wat antiek ijzer en aluminium voor een mono versterker... Is dat het je waard als hippe kast voor een stereoversterker?
Re: Philips EL6420 dilemma
Ik heb er eigenlijk best veel op mp gezien Ze zijn niet zeldzaam.Pjotr schreef:Tja condensatoren lek, elco's ??? Buizen ??? Wat hou je eigenlijk aan bruikbaars over? Wat antiek ijzer en aluminium voor een mono versterker... Is dat het je waard als hippe kast voor een stereoversterker?
Als je de kast leuk vind tja 50€ dik betaald
Re: Philips EL6420 dilemma
Ben ook wel eens aan recyclen begonnen maar altijd belandde het eindresultaat toch in een nieuwe kast. Fabrieks dan wel zelfbouw.
Re: Philips EL6420 dilemma
Ik kan de jaten 30-40 stijl kasten wel mooi vinden begin 50 ook nog wel maar 60 er jaren een rechte doos van rooster plaat met van die zware 4 kante plaatje met er boven bass Treble en een zwarte knop er in Voor mij straalt er Armoe van afPjotr schreef:Ben ook wel eens aan recyclen begonnen maar altijd belandde het eindresultaat toch in een nieuwe kast. Fabrieks dan wel zelfbouw.
Je kocht van je zuur verdiende centen Zo,n plaatje Armoe Er op Volume Dat hoor je toch
Re: Philips EL6420 dilemma
Leuk dat dit draadje weer opleeft
Bij mij staat ie inmiddels op de plank (stof te happen inderdaad). Eerst zocht ik nog naar een goedkoop 2e exemplaar om stereo te kunnen maken. Maar als eyecatcher is 1 eigenlijk mooier. Mijn plan nu is om er een stereo versterker van te maken met EL34SE. Zoveel mogelijk intact laten: voedingstrafo, AX50, EL34, ECC40, etc.. ik heb al mooie SE UGT's uit Schagen liggen. Het zal wel na de zomer worden als de audio hobby weer meer tijd krijgt.
Ja, dat is ook hoe ik er over denk. Beter met wat aanpassingen gebruiken dan helemaal origineel en onbruikbaar.One World Concepts schreef:Normaal ben ik ook van het praktische.
Daarmee bedoel ik idd ook niet even maar simpel een paar printen erin gooien en het dan klaar noemen.
Ik bedoel het wel met dezelfde "feeling", kwaliteit en gevoel als het origineel in gedachte.
Per voorkeur nog een aantal (belangrijke) componenten van het origineel dat behouden blijft.
Iets wat weinig praktisch nut meer heeft en enkel een soort verlaten kunststuk stof staat te vangen, wordt op een gegeven moment ook een beetje kansloos misschien. Vaak belandt dit dan ook uiteindelijk maar op de stortplaats.
Bedankt Bert voor de tip voor als ik er inderdaad 2 zou willen hebben. Maar deze advertentie toont wel precies het dilemma: helemaal in werkende staat gebracht met veel nieuwe onderdelen, niet goedkoop... Maar wie zit hier op te wachten? Als werkende PA-versterker zijn er inmiddels wel betere, praktische alternatieven beschikbaar. Verzamelaars of musea hadden liever de originele onderdelen erin gehad. En ik als hobbyist wil niet de hoofdprijs betalen voor allemaal nieuwe onderdelen die ik niet nodig heb. En dan zijn er nog niet eens nieuwe AX50 en EL34 buizen ingezet...OpaBert schreef:Er staat er nog een op 2dehands.nl https://link.2dehands.be/m1691043483?ut ... ios_tablet
Bij mij staat ie inmiddels op de plank (stof te happen inderdaad). Eerst zocht ik nog naar een goedkoop 2e exemplaar om stereo te kunnen maken. Maar als eyecatcher is 1 eigenlijk mooier. Mijn plan nu is om er een stereo versterker van te maken met EL34SE. Zoveel mogelijk intact laten: voedingstrafo, AX50, EL34, ECC40, etc.. ik heb al mooie SE UGT's uit Schagen liggen. Het zal wel na de zomer worden als de audio hobby weer meer tijd krijgt.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Philips EL6420 dilemma
Ik wilde eigenlijk gaan zeggen dat PP eerder mijn keuze zou zijn.
Maar als je die Schagen UGT's toch al hebt liggen, waarom niet.
Het wordt wel een uitdaging om dat een beetje passend te krijgen.
Misschien het liefst op z'n manier dat het altijd nog in originele staat terug te bouwen is?
(adapterplaatje maken oid)
Voor single ended heb je trouwens niet zo veel buisjes nodig.
Er is bv plek genoeg om een RIAA pre-amp erin te bouwen (even wel de totale gloeistroom in de gaten houden!)
edit: grappig dat er trouwens een typefout staat in de service manual
Ben benieuwd of iemand hem al ook al gevonden heeft.
Er zit wel een aantal bijzondere keuzes in het schema, die je tegenwoordig echt niet meer zo zou doen, wel interessant.
B10 bv (volgens mij is dat AZ41), een van de (vele) gelijkrichtbuisjes, die in principe enkel voor de fixed bias spanning zorgt voor de eindbuizen.
. Iemand een idee wat T2 daar doet met de kathodes? 
Maar als je die Schagen UGT's toch al hebt liggen, waarom niet.
Het wordt wel een uitdaging om dat een beetje passend te krijgen.
Misschien het liefst op z'n manier dat het altijd nog in originele staat terug te bouwen is?
(adapterplaatje maken oid)
Voor single ended heb je trouwens niet zo veel buisjes nodig.
Er is bv plek genoeg om een RIAA pre-amp erin te bouwen (even wel de totale gloeistroom in de gaten houden!)
edit: grappig dat er trouwens een typefout staat in de service manual
Ben benieuwd of iemand hem al ook al gevonden heeft.
Er zit wel een aantal bijzondere keuzes in het schema, die je tegenwoordig echt niet meer zo zou doen, wel interessant.
B10 bv (volgens mij is dat AZ41), een van de (vele) gelijkrichtbuisjes, die in principe enkel voor de fixed bias spanning zorgt voor de eindbuizen.
Re: Philips EL6420 dilemma
Ik heb ook PP UGT's liggen maar dan zou ik liever 2 mono versterkers hebben met elk 2 x EL34, dan blijft het rijtje buizen intact.One World Concepts schreef:Ik wilde eigenlijk gaan zeggen dat PP eerder mijn keuze zou zijn.
Maar als je die Schagen UGT's toch al hebt liggen, waarom niet.
Moet wel kunnen denk ik. Bij de PIO zit nog een grote lege ruimte waar de 2e UGT kan komen.Het wordt wel een uitdaging om dat een beetje passend te krijgen.
Dat is een constructie om de fixed bias te verlagen bij veel uitsturing. Het signaal op T2 wordt gelijkgericht en daarmee de nrs verlaagd. Dit moet de spanningsval op de anodes compenseren... leuk heEr zit wel een aantal bijzondere keuzes in het schema, die je tegenwoordig echt niet meer zo zou doen, wel interessant.
B10 bv (volgens mij is dat AZ41), een van de (vele) gelijkrichtbuisjes, die in principe enkel voor de fixed bias spanning zorgt voor de eindbuizen.![]()
. Iemand een idee wat T2 daar doet met de kathodes?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Philips EL6420 dilemma
Als een soort compressor/limiterJeroen211 schreef:Dat is een constructie om de fixed bias te verlagen bij veel uitsturing. Het signaal op T2 wordt gelijkgericht en daarmee de nrs verlaagd. Dit moet de spanningsval op de anodes compenseren... leuk he
Sjonge, dat had ik er nooit uitgehaald
(staat vast wel beschreven, maar het is zo'n lap tekst)
Fascinerend
Re: Philips EL6420 dilemma
Nou, ik dacht juist het tegenovergestelde: om de compressie als gevolg van inzakkende hoogspanning tegen te gaan, om dus nog wat extra watts er uit te persen.One World Concepts schreef:Als een soort compressor/limiter
Sjonge, dat had ik er nooit uitgehaald![]()
(staat vast wel beschreven, maar het is zo'n lap tekst)
Fascinerend
De schakeling met B11 is overigens wel een compressor/limiter.
En het is inderdaad een lap tekst. Ik heb nog niet gelet op een spelfout trouwens maar het zou me niet verbazen dat er fouten in de tekst staan.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Philips EL6420 dilemma
Bladzijde 6 , tabel , B12 -> EL34, dat moet natuurlijk EM34 zijn.
Ja, ik was B11 ook al tegengekomen, ook bijzondere schakeling.
Wat betreft T2 zou idd kunnen.
Wel een hoop moeite, aangezien dBtje vs vermogen met een 10*log gaan.
Je verschuift sowieso het bias punt, dus kan ook optimalisatie zijn van de vervorming.
edit: ik kon het niet laten om toch even op te zoeken, en dat laatste lijkt idd het geval te zijn.
Zie blz 4 onderaan.
Ja, ik was B11 ook al tegengekomen, ook bijzondere schakeling.
Wat betreft T2 zou idd kunnen.
Wel een hoop moeite, aangezien dBtje vs vermogen met een 10*log gaan.
Je verschuift sowieso het bias punt, dus kan ook optimalisatie zijn van de vervorming.
edit: ik kon het niet laten om toch even op te zoeken, en dat laatste lijkt idd het geval te zijn.
Zie blz 4 onderaan.
