Philips EL6420 dilemma

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Philips EL6420 dilemma

Bericht door Jeroen211 »

Ik ben de laatste tijd veel aan het hoarden geweest en ben nu trotse eigenaar van een Philips EL6420 buizenversterker. Ik weet dat ze zeldzaam zijn en toen ik er 1 te koop zag voor een redelijke prijs heb ik hem meteen gekocht. Het is een versterker met een voor Philips ongewoon fraai 'Amerikaans' design:
MJC1011301A.jpg

En dat voor een PA versterker. Helaas is de schakeling vrij complex: 4 gelijkrichtbuizen, spanningverdubbelaar in de hoogspanning, 800V op de EL34's, clipping begrenzer, negatieve roostervoorspanning afhankelijk van het signaal, etc... Maar liefst 12 buizen voor een mono-versterker... En de kwikdamp gelijkrichters moeten met gevoel worden behandeld: opwarmen totdat de mist in de buizen opgetrokken is:
IMG_20210406_212134140.jpg
Verder dan dat opwarmen ben ik nog niet gekomen. De versterker komt uit een museum en heeft dus heel lang stilgestaan. De hoogspanning heb ik er nog niet op durven zetten omdat bijna alle originele teer-condensatoren met de multimeter al lek blijken. Over de toestand van de hoogspanningselco's en pio condensator durf ik alleen maar te vrezen.
IMG_20210406_211947558.jpg
Laatst gewijzigd door Jeroen211 op wo 07 apr 2021, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door Jeroen211 »

Maar goed, het dilemma dus. Ik zou deze versterker kunnen verbouwen naar iets bruikbaars voor in de huiskamer. De voeding is zwaar genoeg voor een stereo versterker zonder spanningsverdubbelaar, alle overbodige zaken eruit, 2 EL34's erbij en de 100V UGT vervangen door 2 mooie AD9047 UGT's. Dan heb ik een mooi klinkende versterker in een mooi jasje.

Maar ja, hij is zo mooi origineel nu, dan is dat wel een beetje zonde... Maar om er alleen maar naar te kijken vind ik ook niets. Verkopen op ebay aan een of andere japanner vind ik ook geen prettig idee voor ons Nederlandsch erfgoed. Toch maar gewoon de soldeerbout er in zetten?

Jeroen
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Jeroen,

Ik was aan het begin van de herontdekking van deze hobby (ca. 2005) wat onverschillig als het oud spul aanging (ik heb enkele buizenradio's en zelfs een keer een buizenversterker gesloopt, maar ik hergebruik wel veel). Ik ben daar later anders over gaan denken, vooral na enkele jaren vrijwilliger te zijn geweest in het Rotterdams Radio Museum. Ik zou zo'n mooie versterker nu zeker niet slopen. Ik geef hem dan nog liever voor niets weg aan een liefhebber. En als een Japanner met ware liefde voor vintage buizenspul de versterker zou willen kopen, zou ik daar zelf geen probleem mee hebben. Ik heb ook de indruk dat in Japan relatief veel liefhebbers van buizenapparatuur wonen. Erfgoed blijft toch erfgoed, ook al staat het soms niet om de hoek.

Ik ben het wel met je eens dat de geluidskwaliteit (en dan mono) niet al te best zal zijn (klasse B, toch vooral met scholen/ziekenhuizen/fabrieken/biertenten als afnemers in het achterhoofd ontworpen) en het dus niet een versterker is waar je normaliter thuis naar zal luisteren. Voor gitaar zou het wel iets kunnen zijn (ik heb zelf wel gitaar gespeeld over een Philips EL6405).

Groet,
Robert
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door Jeroen211 »

Hoi Robert,

Dank voor je reactie. Echt slopen zou nooit mijn bedoeling zijn. Intussen ben ik van het idee teruggekomen om er 4 x EL34 in te zetten, ik zit nu meer te denken aan een stereo met 2 x EL34SE in triode. Dat stond sowieso nog op mijn verlanglijstje. Er kan dan veel behouden blijven en het is eventueel weer terug te bouwen naar origineel. Het mooie vind ik dan dat zo'n versterker na 70 jaar ook weer gebruikt wordt en geen dood museumstuk is.

Maar goed, ik ben er nog niet uit, ik zet hem voorlopig maar op de plank. Op Marktplaats zetten kan altijd nog...

Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen211 op wo 07 apr 2021, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door ray5150 »

Tja, beetje dubbel gevoel bij, aan de ene kant ziet de behuizing er nog keurig netjes uit voor zijn leeftijd, en is er van binnen niet aan gerommeld of geknoeid.
Aan de andere kant is het in de huidige staat niet echt een praktisch ding voor thuisgebruik, want overdreven ingewikkeld, flink op leeftijd, en mono.
Ik zou er ook eens grondig over moeten nadenken... :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Tja, beetje dubbel gevoel bij, aan de ene kant ziet de behuizing er nog keurig netjes uit voor zijn leeftijd, en is er van binnen niet aan gerommeld of geknoeid.
Aan de andere kant is het in de huidige staat niet echt een praktisch ding voor thuisgebruik, want overdreven ingewikkeld, flink op leeftijd, en mono.
Ik zou er ook eens grondig over moeten nadenken... :think:
Paar Hypex printen is vloeken in de kerk
Maar een stereo ding met buizen moet toch mogen :-k
807 er in zou niet mistaan mooier dan die slanke zuilen EL34 en 2x AX50 als gelijkrichter
Als er plaats ervoor natuurlijk
Er staat er nog een op 2dehands.nl https://link.2dehands.be/m1691043483?ut ... ios_tablet
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door OWC »

Normaal ben ik ook van het praktische.

Daarmee bedoel ik idd ook niet even maar simpel een paar printen erin gooien en het dan klaar noemen.
Ik bedoel het wel met dezelfde "feeling", kwaliteit en gevoel als het origineel in gedachte.
Per voorkeur nog een aantal (belangrijke) componenten van het origineel dat behouden blijft.

Iets wat weinig praktisch nut meer heeft en enkel een soort verlaten kunststuk stof staat te vangen, wordt op een gegeven moment ook een beetje kansloos misschien.
Vaak belandt dit dan ook uiteindelijk maar op de stortplaats.

Ik weet niet precies hoe zeldzaam, uniek en schaars deze Philips PA versterkers zijn?
Daarmee bedoel ik niet op de letterlijke zeldzaamheid, maar ook qua waarde en prijs.
Is het namelijk echt een (belangrijk) collectors item, waar veel mensen toch een bepaalde emotie bij zullen hebben, dan zal ik hem denk ik doorverkopen. Per voorkeur naar een museum of een instantie/persoon die hier ook iets serieus mee wilt gaan doen en waarbij dus ook meer mensen/publiek er van kunnen genieten. (een belangrijk stuk dat in iemand privé collectie verdwijnt heb ik niks mee)

Er zijn echter ook zeldzame dingen (radio's of versterkers) die weinig waarde hebben.
In dit geval zal ik het dus verbouwen op een bruikbare manier, maar met dus nog wel de originele gedachtes en vibes erin verwerkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door Pjotr »

Tja condensatoren lek, elco's ??? Buizen ??? Wat hou je eigenlijk aan bruikbaars over? Wat antiek ijzer en aluminium voor een mono versterker... Is dat het je waard als hippe kast voor een stereoversterker?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Tja condensatoren lek, elco's ??? Buizen ??? Wat hou je eigenlijk aan bruikbaars over? Wat antiek ijzer en aluminium voor een mono versterker... Is dat het je waard als hippe kast voor een stereoversterker?
Ik heb er eigenlijk best veel op mp gezien Ze zijn niet zeldzaam.
Als je de kast leuk vind tja 50€ dik betaald :-k
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door Pjotr »

Ben ook wel eens aan recyclen begonnen maar altijd belandde het eindresultaat toch in een nieuwe kast. Fabrieks dan wel zelfbouw.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Ben ook wel eens aan recyclen begonnen maar altijd belandde het eindresultaat toch in een nieuwe kast. Fabrieks dan wel zelfbouw.
Ik kan de jaten 30-40 stijl kasten wel mooi vinden begin 50 ook nog wel maar 60 er jaren een rechte doos van rooster plaat met van die zware 4 kante plaatje met er boven bass Treble en een zwarte knop er in Voor mij straalt er Armoe van af
Je kocht van je zuur verdiende centen Zo,n plaatje Armoe Er op Volume Dat hoor je toch :lol:
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door Jeroen211 »

Leuk dat dit draadje weer opleeft :)
One World Concepts schreef:
Normaal ben ik ook van het praktische.
Daarmee bedoel ik idd ook niet even maar simpel een paar printen erin gooien en het dan klaar noemen.
Ik bedoel het wel met dezelfde "feeling", kwaliteit en gevoel als het origineel in gedachte.
Per voorkeur nog een aantal (belangrijke) componenten van het origineel dat behouden blijft.
Iets wat weinig praktisch nut meer heeft en enkel een soort verlaten kunststuk stof staat te vangen, wordt op een gegeven moment ook een beetje kansloos misschien. Vaak belandt dit dan ook uiteindelijk maar op de stortplaats.
Ja, dat is ook hoe ik er over denk. Beter met wat aanpassingen gebruiken dan helemaal origineel en onbruikbaar.
OpaBert schreef:
Bedankt Bert voor de tip voor als ik er inderdaad 2 zou willen hebben. Maar deze advertentie toont wel precies het dilemma: helemaal in werkende staat gebracht met veel nieuwe onderdelen, niet goedkoop... Maar wie zit hier op te wachten? Als werkende PA-versterker zijn er inmiddels wel betere, praktische alternatieven beschikbaar. Verzamelaars of musea hadden liever de originele onderdelen erin gehad. En ik als hobbyist wil niet de hoofdprijs betalen voor allemaal nieuwe onderdelen die ik niet nodig heb. En dan zijn er nog niet eens nieuwe AX50 en EL34 buizen ingezet...


Bij mij staat ie inmiddels op de plank (stof te happen inderdaad). Eerst zocht ik nog naar een goedkoop 2e exemplaar om stereo te kunnen maken. Maar als eyecatcher is 1 eigenlijk mooier. Mijn plan nu is om er een stereo versterker van te maken met EL34SE. Zoveel mogelijk intact laten: voedingstrafo, AX50, EL34, ECC40, etc.. ik heb al mooie SE UGT's uit Schagen liggen. Het zal wel na de zomer worden als de audio hobby weer meer tijd krijgt.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door OWC »

Ik wilde eigenlijk gaan zeggen dat PP eerder mijn keuze zou zijn.
Maar als je die Schagen UGT's toch al hebt liggen, waarom niet.

Het wordt wel een uitdaging om dat een beetje passend te krijgen.
Misschien het liefst op z'n manier dat het altijd nog in originele staat terug te bouwen is?
(adapterplaatje maken oid)

Voor single ended heb je trouwens niet zo veel buisjes nodig.
Er is bv plek genoeg om een RIAA pre-amp erin te bouwen (even wel de totale gloeistroom in de gaten houden!)

edit: grappig dat er trouwens een typefout staat in de service manual :lol:
Ben benieuwd of iemand hem al ook al gevonden heeft.

Er zit wel een aantal bijzondere keuzes in het schema, die je tegenwoordig echt niet meer zo zou doen, wel interessant.
B10 bv (volgens mij is dat AZ41), een van de (vele) gelijkrichtbuisjes, die in principe enkel voor de fixed bias spanning zorgt voor de eindbuizen. :lol: 8). Iemand een idee wat T2 daar doet met de kathodes? :think:
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door Jeroen211 »

One World Concepts schreef:
Ik wilde eigenlijk gaan zeggen dat PP eerder mijn keuze zou zijn.
Maar als je die Schagen UGT's toch al hebt liggen, waarom niet.
Ik heb ook PP UGT's liggen maar dan zou ik liever 2 mono versterkers hebben met elk 2 x EL34, dan blijft het rijtje buizen intact.
Het wordt wel een uitdaging om dat een beetje passend te krijgen.
Moet wel kunnen denk ik. Bij de PIO zit nog een grote lege ruimte waar de 2e UGT kan komen.
Er zit wel een aantal bijzondere keuzes in het schema, die je tegenwoordig echt niet meer zo zou doen, wel interessant.
B10 bv (volgens mij is dat AZ41), een van de (vele) gelijkrichtbuisjes, die in principe enkel voor de fixed bias spanning zorgt voor de eindbuizen. :lol: 8). Iemand een idee wat T2 daar doet met de kathodes? :think:
Dat is een constructie om de fixed bias te verlagen bij veel uitsturing. Het signaal op T2 wordt gelijkgericht en daarmee de nrs verlaagd. Dit moet de spanningsval op de anodes compenseren... leuk he :D
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door OWC »

Jeroen211 schreef:
Dat is een constructie om de fixed bias te verlagen bij veel uitsturing. Het signaal op T2 wordt gelijkgericht en daarmee de nrs verlaagd. Dit moet de spanningsval op de anodes compenseren... leuk he :D
Als een soort compressor/limiter

Sjonge, dat had ik er nooit uitgehaald :lol:
(staat vast wel beschreven, maar het is zo'n lap tekst)
Fascinerend
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door Jeroen211 »

One World Concepts schreef:
Als een soort compressor/limiter

Sjonge, dat had ik er nooit uitgehaald :lol:
(staat vast wel beschreven, maar het is zo'n lap tekst)
Fascinerend
Nou, ik dacht juist het tegenovergestelde: om de compressie als gevolg van inzakkende hoogspanning tegen te gaan, om dus nog wat extra watts er uit te persen.

De schakeling met B11 is overigens wel een compressor/limiter.

En het is inderdaad een lap tekst. Ik heb nog niet gelet op een spelfout trouwens maar het zou me niet verbazen dat er fouten in de tekst staan.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Philips EL6420 dilemma

Bericht door OWC »

Bladzijde 6 , tabel , B12 -> EL34, dat moet natuurlijk EM34 zijn.

Ja, ik was B11 ook al tegengekomen, ook bijzondere schakeling.

Wat betreft T2 zou idd kunnen.
Wel een hoop moeite, aangezien dBtje vs vermogen met een 10*log gaan.
Je verschuift sowieso het bias punt, dus kan ook optimalisatie zijn van de vervorming.

edit: ik kon het niet laten om toch even op te zoeken, en dat laatste lijkt idd het geval te zijn.
Zie blz 4 onderaan.
Plaats reactie