EL84 versterker printen met schema,s

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Ah!buis »

Staat toch een tekening in die HF10 handleiding :?
Wat duidelijker gemaakt. De Raa wordt niet vermeld, vermoedelijk rond 9k. Maar met de spreiding die ze opgeven (3-5,5-7 en 7-15) is die 9k ook niet erg vast.
Anne
Bijlagen
PhGT.png
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Staat toch een tekening in die HF10 handleiding :?
Wat duidelijker gemaakt. De Raa wordt niet vermeld, vermoedelijk rond 9k. Maar met de spreiding die ze opgeven (3-5,5-7 en 7-15) is die 9k ook niet erg vast.
Anne
Hoi Anne :goeie:
Dat plaatje heb ik gemist Anne kon het nergens vinden in het originele boekje van Philips
Blij dat je weer er bent :D
Bedankt dat je het bovenwater getoverd hebt voor me
En jeroen op primaire dat draadje waar beide spoelen met elkaar zijn verbonden is me duideljk :D
Toch bedankt voor het mee zoeken en mee denken :D
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Toch nog een vraagteken over gebleven :-k
Dezelfde denk wat Anne bedoeld 7-15 Ω Op de onderste en bovenste tap bij een primaire van 9KΩ dat is nog al veel spreiding
volgens het plaatje moet ik mn 4Ω dummyload aan de bovenste soldeerlip 1 ( Ground) en soldeerlip 3 solderen
Ga er aan meten Leuk O:)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
volgens het plaatje moet ik mn 4Ω dummyload aan de bovenste soldeerlip 1 ( Ground) en soldeerlip 3 solderen
Zou eerder zeggen tussen 1 en 2 want 4Ω zit mooi tussen 3 - 5Ω O:)
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Primair op A1-A2 220 volt gezet
Gnd is bovenste soldeerlip UGT
Gemeten tov gnd naar 3-5Ω 4.9 Volt =44.8 kan ik niet controleren met de versterker
Gemeten tov gnd naar 5-7 Ω 5.9 Volt = 37.2 N² 1383 x 4 Ω= 5.5K klopt niet
Is bijna net zo goed als de laatste Ik meet maar een 0.1-0.2 volt minder over 4 Ω
Gemeten tov gnd naar 7-15Ω 6.9 Volt = 31.9 de imp primair is meen ik N²x4Ω= 1024x4Ω=4096 klopt niet
De laatste 2 zouden ongeveer 9000Ω moeten zijn op de eerste en laatste soldeerlippen meet ik zonder twijfel het meeste signaal

Wikkel verhouding (32) is de wortel van de impedantieverhouding
Dan is het kwadraat van 32 =1024 de impedantie verhouding
Dat zou dan 9000 / 4Ω is 2250 klopt ook niet
Het klopt wel als ik de waarde van het plaatje over neem
Dus primair 220 sec 6,9 Volt = 31,9 De imp primair is N² x 8Ω = 1024x8=8192 ohm ( toevallig zo ) :?:
Maar ik ga hoe meer ik lees steeds meer twijfelen aan wat ik doe :sure:
Uprim. x Usec. is toch gelijk aan Nprim x Nsec
En we hebben dit al 3-4 x eerder uitgerekend Maar als ik dat terug lees snap ik er niks van Rare trafoos
Morgen verder :D
Bedtijd
Jeroen211

Bericht door Jeroen211 »

Ok, op de grootste secundaire wikkeling meet je een wikkelverhouding van 32 en dus een impedantieverhouding van 1024. Ik snap niet zo goed waarom je deze met 4 Ohm gaat vermenigvuldigen? Want dan kom je inderdaad uit op een te lage primaire impedantie. Maar daar is die uitgang ook niet voor bedoeld. Hier moet je 7 Ohm aansluiten en dan kom je op ruim 7k primair en dat lijkt redelijk te kloppen. Ik denk dan wel dat die 7 Ohm bedoeld is als minimum waarde, liefst ietsjes hoger. En dat komt dan wel weer overeen met de waarden die Anne noemt: 7-15 Ohm.

Ik had eigenlijk aangenomen dat jouw HF10 UGT dezelfde is die later gebruikt is in de HF304. Daar heet ie 918/01. Kan iemand dat misschien bevestigen danwel weerleggen?
schema
schema
De aansluitingen zien er hetzelfde uit:
plaatje
plaatje
Primair zijn 2 en 3 extern doorverbonden en de 1k weerstand zit secundair over 5 - 8. Dat noemen ze dan de 7 Ohm uitgang.

Ik heb ook nog een HF10 UGT liggen met het idee om een stereo versie te maken met de HF304. Tot nu toe heb ik aangenomen dat deze UGT's identiek zijn en dat ik 8 ohm luidsprekers op de totale secundaire wikkeling kon aansluiten. Maar als ik tijd heb zal ik ze eens doormeten.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Jeroen211 schreef:
Ok, op de grootste secundaire wikkeling meet je een wikkelverhouding van 32 en dus een impedantieverhouding van 1024. Ik snap niet zo goed waarom je deze met 4 Ohm gaat vermenigvuldigen? Want dan kom je inderdaad uit op een te lage primaire impedantie. Maar daar is die uitgang ook niet voor bedoeld. Hier moet je 7 Ohm aansluiten en dan kom je op ruim 7k primair en dat lijkt redelijk te kloppen. Ik denk dan wel dat die 7 Ohm bedoeld is als minimum waarde, liefst ietsjes hoger. En dat komt dan wel weer overeen met de waarden die Anne noemt: 7-15 Ohm.

Ik had eigenlijk aangenomen dat jouw HF10 UGT dezelfde is die later gebruikt is in de HF304. Daar heet ie 918/01. Kan iemand dat misschien bevestigen danwel weerleggen?
918-01A.JPG

De aansluitingen zien er hetzelfde uit:
910-01B.JPG
Primair zijn 2 en 3 extern doorverbonden en de 1k weerstand zit secundair over 5 - 8. Dat noemen ze dan de 7 Ohm uitgang.

Ik heb ook nog een HF10 UGT liggen met het idee om een stereo versie te maken met de HF304. Tot nu toe heb ik aangenomen dat deze UGT's identiek zijn en dat ik 8 ohm luidsprekers op de totale secundaire wikkeling kon aansluiten. Maar als ik tijd heb zal ik ze eens doormeten.
Hoi Jeroen
De waarde die ik aansluit secundair aansluit met de wikkelverhouding bepalen de primaire impedantie
Althans zo heb ik het ooit begrepen, ik ga straks een paar stevige draden aan die UGT en naar de Dummyload solderen nu heb ik daar snoertjes met krokodillen bekjes aan zitten
Jeroen211

Bericht door Jeroen211 »

Hoi Bert, dan klopt het toch? Als je 4 ohm aansluit op de 7 Ohm uitgang krijg je inderdaad 4096 Ohm. Dat is voor de versterker te weinig maar het klopt wel.

Jeroen
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Jeroen211 schreef:
Hoi Bert, dan klopt het toch? Als je 4 ohm aansluit op de 7 Ohm uitgang krijg je inderdaad 4096 Ohm. Dat is voor de versterker te weinig maar het klopt wel.

Jeroen
Hoi Jeroen ik heb vanmorgen een paar draden aan de ugt gesoldeerd en via banaanstekker op mn dummy
Dan zijn de metingen heel anders Een veel lagere spanning komt er nu uit , ook wat realistischer
Iets van 6 volt over 4 ohm en 10 volt over 8 ohm maar ik wacht even met rekenen, links en rechts zitten primair en secundair bij de scoop aan elkaar maar ook bij de ingang via de signaal generator bij de potmeter en ook nog eens secundair
Ik wordt er dol van :lol:
Dus ga eerst dat wat beter scheiden zoals het nu zat voerde ik signaal toe op links in maar via via ook op de rechter ingang 8-[
Vanmiddag hoop ik wat betrouwbare info te kunnen geven
Tot nu deugt het niet , die stomme snoertjes met krokodillen bekjes zijn meer dan 4 ohm kennelijk
Dus waar ik dacht 4 Ω te hebben aan gesloten was ongeveer 4Ω + 4Ω krokodillen snoertjes :evil:
Even terug naar af
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Het blijft altijd even lastig met dat transformeren van de impedantie.
Uit jou eerste meting kom naar 3-5 ohm kom je op een wikkelverhouding van 44.8
Je dummieload transformeert dan van 4 ohm naar 4x44,8x44,8=8028 Ohm
Als je van 230V (dat zal het onderhand bij jullie ook wel zijn) uitgaat i.p.v. 220 kom je op een verhouding van 47
De primaire impedantie is dan 4x47x47=9024 Ohm
Dat lijkt mij een prima aanpassing
OpaBert

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Het blijft altijd even lastig met dat transformeren van de impedantie.
Uit jou eerste meting kom naar 3-5 ohm kom je op een wikkelverhouding van 44.8
Je dummieload transformeert dan van 4 ohm naar 4x44,8x44,8=8028 Ohm
Als je van 230V (dat zal het onderhand bij jullie ook wel zijn) uitgaat i.p.v. 220 kom je op een verhouding van 47
De primaire impedantie is dan 4x47x47=9024 Ohm
Dat lijkt mij een prima aanpassing
Hee Douwe,
Ik wacht ff met dingen opschrijven die ik gemeten heb
Maar ik heb hier nog geen 230 iets van 224-227 gaat op en neer een of andere zware belasting op die fase die aan uit wordt geschakeld
Over de rotzooi op die sinus maar niet te spreken
Maar heb dit met een regeltrafo op 220 ingesteld, is makkelijker rekenen O:)
Vanmiddag meer Douwe moet er ook met jouw hulp zeker uit komen :wink:
Jeroen211

Bericht door Jeroen211 »

Ik heb mijn HF10 UGT gemeten en kom op transformatieverhoudingen van 48, 38 en 33. Met een aanname van Raa = 9k kom ik dan op respectievelijk 4,6 en 8 Ohm output (de getalletjes achter de komma even weggelaten). Dat valt heel mooi binnen de specificatie.

Natuurlijk varieert de effectieve Raa met de aangesloten belasting. Maar wat wil je daarmee zeggen? Als ik 4 ohm aansluit op de 7 Ohm uitgang wordt Raa inderdaad effectief 4356 ohm. Als ik 0 ohm aansluit wordt Raa 0. Ja, lekker belangrijk... :wink:

Jeroen
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Jeroen211 schreef:
Ik heb mijn HF10 UGT gemeten en kom op transformatieverhoudingen van 48, 38 en 33. Met een aanname van Raa = 9k kom ik dan op respectievelijk 4,6 en 8 Ohm output (de getalletjes achter de komma even weggelaten). Dat valt heel mooi binnen de specificatie.

Natuurlijk varieert de effectieve Raa met de aangesloten belasting. Maar wat wil je daarmee zeggen? Als ik 4 ohm aansluit op de 7 Ohm uitgang wordt Raa inderdaad effectief 4356 ohm. Als ik 0 ohm aansluit wordt Raa 0. Ja, lekker belangrijk... :wink:

Jeroen
Ja dat is maar net hoe je dat bekijkt Jeroen
Maar het is gewoon ook om het te begrijpen voor mij persoonlijk en misschien voor een ander die mee kijkt ook
Maar nu lekt mn verwarming en met doeken in de weer om de schade wat in te perken
Maar ik heb nu een paar stevige snoeren aan de trafo zitten waardoor de spanningen aanzienlijk zijn gezakt
Ik heb elke keer gestreefd naar een nette sinus dus bij zichtbare vervorming het ingangs signaal terug gedraaid tot het weer een nette sinus werd
Dat is bij 30 hz en 20 khz best veel
Spanning 300 volt
Op 3-5Ω 30 hz -----1khz--------20khz
------------5.8V -----5.8 V--------3V
Op 5-7 Ω 5.5V------5.5V---------3.5V
Op 7-15Ω--5V--------5.2V---------2.8V
Dat valt tegen ten overstaan van de eerdere metingen
Ik kan bij 1 khz de voedings spanning opdraaien naar 330 volt dan heb ik 6.8Volt over 4 Ω = 11.5 Watt
Maar bij 20Khz ziet dat er niet uit als een sinus en moet ik terug naar 3,5 Volt voor een mooie sinus zoals op de ingang En is 3 Watt het maximum
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Primair op A1-A2 220 volt gezet
Gnd is bovenste soldeerlip UGT
Gemeten tov gnd naar 3-5Ω 4.9 Volt =44.8 kan ik niet controleren met de versterker
Gemeten tov gnd naar 5-7 Ω 5.9 Volt = 37.2 N² 1383 x 4 Ω= 5.5K klopt niet
Is bijna net zo goed als de laatste Ik meet maar een 0.1-0.2 volt minder over 4 Ω
Gemeten tov gnd naar 7-15Ω 6.9 Volt = 31.9 de imp primair is meen ik N²x4Ω= 1024x4Ω=4096 klopt niet
Klopt wel :D
3-5Ω 4.9 Volt =44.8 , 9000 / 44,8² = 4,5Ω
5-7 Ω 5.9 Volt = 37.2 , 9000 / 37,2² = 6,5Ω
7-15Ω 6.9 Volt = 31.9 , 9000 / 31,9² = 8,8Ω
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
De waarde die ik aansluit secundair aansluit met de wikkelverhouding bepalen de primaire impedantie
Althans zo heb ik het ooit begrepen, ik ga straks een paar stevige draden aan die UGT en naar de Dummyload solderen nu heb ik daar snoertjes met krokodillen bekjes aan zitten
Om de wikkelverhouding te vinden hoeft de trafo toch niet belast te zijn :think:
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Om de wikkelverhouding te vinden hoeft de trafo toch niet belast te zijn :think:
Anne
Nee Anne
Maar probeerde terug te rekenen
De versterker geeft het meeste vermogen als hij juist belast is
als ik 4 ohm dummy op de 5-7 ohm soldeerlippen verbond , daar had ik de meeste spanning ,
De wikkel verhouding daar is 37,2 x37,2 x 4Ω = 5K5 Dat kon niet kloppen toch ?
Alleen ik kwam er wel achter dat mijn spanning gemeten op de trafo welke belast waren met een 4 ohm dummy waar in serie die 4 ohm snoertjes tussen zaten
Als die trafo 9000Ω is en op soldeerlip 3-5 Ω LS impedantie een 4Ω dummy
Dan moet primair toch de Wikkel verhouding zijn is 44.9 x 44.9 de weerstand van de Luidspreker = 44,9² x 4Ω = 8064 Ω
Dat vind ik wel goed genoeg
Ik had die rotsnoertjes niet moeten gebruiken 2 dagen later en maar een kleinbeetje wijzer :lol:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Gisteravond de VdDV ringkern UGT er weer in geplaatst
In het hoog gaan deze makkelijk tot 30 Khz met een watt of 10 heb het verder niet geprobeerd
Het laag vond ik interessanter In de opstelling met krokodillen klemmetjes presteerde ze niet geweldig
Nu zitten er aan de Dummyload stevige snoeren en ze presteerden iets beter dan de oude Philips trafoo,s
Deze ringkern ugt bezitten ook UL mogelijkheden maar deze print moet dan worden aan gepast 4 spoortjes doorsnijden zodat de Schermrooster los zitten van elkaar even wat 1K weerstanden aan de Schermroosters gesoldeerd en op UL tap gesoldeerd van de ringkern
En verdorie daar knapt het in het laag ook van op O:) iets van een watt of 5 onvervormd op 30 hz O:)
Lekker zooitje he :mrgreen:
Bijlagen
0A84590C-4192-408F-9150-436C83AA625E.jpeg
9E61204B-B2EE-4D50-89C7-711BA801373B.jpeg
Spoc

Bericht door Spoc »

Goed bezig toch. Beter eerst netjes experimenteren en uittesten in een lab-opstelling. Als het werkt dan hoeft er alleen nog maar een net kastje omheen. 8)
This is de way. :wink:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Mn meet resultaat 4.72 Volt op 4 ohm bij 30 hz als UltraLineair met de VDV ringkern trafo is 5.5 Watt ! Op 30 hz
Blauw is het ingaande signaal en dusdanig verzwakt dat ik het over het uitgangs signaal kon laten zien op de scoop
Mooi resultaat , maar moet nu mn rust nemen Maar dit is een positief resultaat
Bijlagen
F2626370-B033-48E2-9D07-F8A94D7DACD8.jpeg
0EDF677B-1542-44DA-9A50-ADEA6C04D063.jpeg
Jeroen211

Bericht door Jeroen211 »

Wel raar en jammer dat die HF10 trafo's het zo slecht deden in het hoog. Zou je toch niet verwachten :think: Ik moet maar eens vaart maken met mijn eigen projectje met die dingen.

Maar mooi dat dit beter gaat :)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Jeroen211 schreef:
Wel raar en jammer dat die HF10 trafo's het zo slecht deden in het hoog. Zou je toch niet verwachten :think: Ik moet maar eens vaart maken met mijn eigen projectje met die dingen.

Maar mooi dat dit beter gaat :)
Ik vind dat best mee vallen Jeroen 3:5 Watt op 20 khz
Dat is een hoop geluid hoor En vergeet niet deze trafo,s zijn uit de 60 er jaren Denk dat er maar weinig bronnen waren met een dergelijke frequentie gebied
De AM en FM radio normale bandrecorders en de draaitafels met kristal element van toen ook niet
de Bandrecorders en magnetodynamische pu elementen weet ik eigenlijk niet zeker
Niet in wat ik toen had met ingebouwde versterker en de breedband luidspreker in het deksel :D
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Ik ben wel tevreden met 15 KHz. Nog afgezien van dat ik het nog wel hoor.
Toch even een vraagje Bert. Wordt het een versterker met de HF10 trafo’s of ga je voor die van amplimo?
Douwe
OpaBert

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Ik ben wel tevreden met 15 KHz. Nog afgezien van dat ik het nog wel hoor.
Toch even een vraagje Bert. Wordt het een versterker met de HF10 trafo’s of ga je voor die van amplimo?
Douwe
Ik denk geen van 2-3
Deze print daar heb ik een kast voor
De Amplimo ringkernen wil monoblokken voor maken
Het houwerk is al klaar en de aluminium onder en bovenplaat ook Moet nog wel boren frezen
Maar ga vanavond alles los koppelen Douwe
En ga verder met de Monobill 3 met CFB
kreeg om 15:45 een email dat mijn Poedercoat opdracht MonoBill 3+cfb klaar was :yeah:
Gelijk gaan halen
Mn chassis MonoBill 3 +cfb
Mn chassis MonoBill 3 +cfb
warna

Bericht door warna »

Nadat ik jarenlang met veel interesse de berichten op dit forum heb gelezen, kom ik nu zelf met een vraag. Ik ben een zeventigplusser met een redelijke zelfbouwervaring, maar met niet al te veel theoretische kennis. Heb een paar buizenversterkers gebouwd, allemaal single ended (300B, EL81, 6EM7) die het prima doen.
Maar nu ben ik aan een push-pull met EL84 begonnen, en ik krijg het niet goed.
Het is begonnen met de restauratie van een Revox G36 bandrecorder. Dat was een hele klus, maar nadat ik veel condensatoren had vervangen, schakelaars had gereinigd en de motoren had gesmeerd doet hij het nu prima. Omdat ik voor de restauratie een paar slooprecorders had gekocht hield ik een setje voedingstransformatoren en uitgangstrafo’s over. (In een G36 zit een push-pull monoversterker met tweemaal een ECL86). En ik dacht: laat ik met dat ijzerwerk nou eens een dubbel-mono versterker gaan maken.
De keuze viel op een ontwerp dat hier ook al eens is besproken: de Audio Note kloon met een ECF80 en tweemaal EL84, zie hierbij nog een keer het schema.
schema.gif
Print besteld, onderdelen erin gesoldeerd. Omdat ik hem dubbel-mono wilde maken heb ik op een paar plekken de printbanen onderbroken, en op mijn proefplankje staan de twee voedingen naast de print (foto1).
IMG_3963.jpg
Stekker erin, en ja hoor geluid. Alleen begon dat met iets verder opendraaien van de potmeter verschrikkelijk te vervormen. Op de scoop is het ook duidelijk te zien (foto2).
IMG_3965.jpg
Dat is met ongeveer een kwart ingedraaide potmeter. Als ik de tegenkoppeling losneem, wordt het erger (foto3).
IMG_3966.jpg
Als ik de scoop aansluit na de penthodesectie van de ECF80 (op de anode) lijkt de sinus in het begin nog wel aardig, maar bij iets meer geluid gaat die meer op een zaagtand lijken. (foto4, met tegenkoppeling)
IMG_3972.jpg
Ik heb dus het idee dat het probleem in de ECF80 zit. Versterkt die misschien te veel? Of is het iets anders? Zijn de uitgangstrafo’s misschien niet geschikt? Ik dacht dat een ECL86 wel met een EL84 is te vergelijken. Is mijn voeding iets te simpel? Het is een RC-netwerkje met vier keer 50 uF, dus niet volgens het AN-schema, maar hij bromt in ieder geval niet.
Ik heb de discussie over de plaats van R2 en R3 gevolgd: dat die misschien van plaats moeten wisselen. Heb ik geprobeerd, maar dat maakte het alleen maar erger.
Ik heb ook gemerkt dat op de print C7 en R8 van plaats zijn gewisseld (in het schema staan ze andersom), maar ik geloof niet dat dat belangrijk is.

Misschien dat iemand een idee heeft in welke richting ik de oplossing moet zoeken…
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Je signaal loopt vast tegen de voeding spanning in plaatje 1
In plaatje 2 krijg je denk ik crossover vervorming dus het punt waar je van klasse a naar b gaat dat is waar de ruststroom wordt overschreden en je dus afh van de spanning op stuurrooster boven de Ruststroom gaat
Plaatje 3 is gewoon pure distorsie
Misschien dat je een te lage spanning op Ecf 80 hebt staan weerstand een verkeerde waarde
Er staan natuurlijk geen spanning in het schema , ik ben ook een 70 plusser en ik wil van alles doen behalve tuinieren en schilderen
En ik ga veel te ver , maar pak er de buizen data boek bij en kijk wat op die anode,s moet staan dat zal ergens tussen de 150-250 volt zitten daar zou ik gaan kijken
Kom je er niet uit dan moet je het laten weten , ik heb zo,n zelfde print werkend liggen op een plankje Alleen het is al 10 x in 2 jaar verhuist dus mogelijk is er hier en daar wat niet mee verhuisd
De voeding is er niet meer bij en ook de ugt zijn er niet meer bij :-k
:think: Misschien dat ik morgen weet waar die zijn
Bijlagen
IMG_1679.jpeg
Plaats reactie