Er zijn 204 resultaten gevonden

door Sofa
ma 15 jan 2024, 18:45
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: TEAC LS-X8
Reacties: 19
Weergaves: 978

Re: TEAC LS-X8

Dank maar ik wil niets kant en klaar kopen, ik wil iets DOEN! De surrounds heb ik niet nodig maar ik vind het leuk om iets te maken. Een paar goedkope doch niet slechte gebruikte TEACS, een plank hout en aan de slag!
door Sofa
za 13 jan 2024, 13:18
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: TEAC LS-X8
Reacties: 19
Weergaves: 978

Re: TEAC LS-X8

De spoel kan ik makkelijk aanpassen, bedankt voor de tip en het plaatje. Groter: wel, omdat de hoge en smalle (te bouwen) kast gewoon meer ruimte heeft dan het standaard aluminium kastje van TEAC. Ik zei al, het kán, het hoeft niet. Als de 1.7 liter 'bereikt'' is plaats ik gewoon een schotje in het ...
door Sofa
vr 12 jan 2024, 23:47
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: TEAC LS-X8
Reacties: 19
Weergaves: 978

Re: TEAC LS-X8

Qua ontwerp wel want een doosje is een doosje en zo mooi vind ik doosjes niet. Dit gaat iets MOOIS worden!
door Sofa
vr 12 jan 2024, 23:30
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Surround speakers met Visaton of Aiyima?
Reacties: 22
Weergaves: 653

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Ik hen een besluit genomen!

In plaats van nieuwe drivers heb ik 2 TEAC LS-X8 gekocht en daar ga ik de surrounds mee maken. Lekker goedkoop en ik heb weer wat te doen.

viewtopic.php?t=31952
door Sofa
vr 12 jan 2024, 23:24
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: TEAC LS-X8
Reacties: 19
Weergaves: 978

Re: TEAC LS-X8

Ik heb er 2 kunnen krijgen voor € 20.

De netto inhoud van de kastjes is slechts 1,7 liter. Aangezien mijn nieuwe ontwerpje wat groter is (door de hoogte) kan ik de drivers meer ruimte geven maar dat hoeft niet.

Meer ruimte geven of niet?
a.jpg
b.jpg
c.jpg
d.jpg
e.jpg
door Sofa
di 09 jan 2024, 20:38
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: TEAC LS-X8
Reacties: 19
Weergaves: 978

Re: TEAC LS-X8

Ik dacht eraan Pjotr om de 'naald' surround kast te voorzien van gebruikte drivers en filter ipv alles nieuw. Dit scheelt nogal wat en de inhoud van de 'naald' is precies hetzelfde als van de TEAC. Daarom dus! Ook omdat de tweeter in de naald past maar de woofer een stuk groter is, daarvoor wil ik d...
door Sofa
zo 07 jan 2024, 13:42
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Reacties: 168
Weergaves: 4490

Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?

Mijn vrouw vroeg net: 'Doen ze het nou?' Heb even 'Presto' opgezet van Vivaldi. 3/4 volume. WOEF! Ze had het beter niet kunnen vragen! Vervolgens Symphony No 9 van Dvorak. Weens orkest. Ik heb geen CD waar zo verschrikkelijk veel dynamiek in zit, dubbel WOEF! Je hart gaat mee vibreren! Yes, I am hap...
door Sofa
zo 07 jan 2024, 13:04
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Reacties: 168
Weergaves: 4490

Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?

Leuk gevonden Kappa! Gelukkig hebben we die krengen hier vrijwel nergens.

Ja, ze klinken goed, net als voorheen toen de tweeter nog niet stuk was. Maar de algehele staat is nu wel een stuk beter.

Toch wil ik nog eens kasten bouwen zó goed dat het drumstel écht in de kamer staat.
door Sofa
zo 07 jan 2024, 12:17
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Reacties: 88
Weergaves: 1849

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Mijn eerste projekt is klaar, foto's op de laatste pagina!

viewtopic.php?p=2080542#p2080542
door Sofa
zo 07 jan 2024, 12:10
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Reacties: 168
Weergaves: 4490

Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?

Klaar!

Dezelfde kleurschakering als de kast en ze spelen!

Als je op de foto's klikt verschijnen ze wel correct.
P1070263.JPG
P1070266.JPG
P1070267.JPG
P1070268.JPG
P1070269.JPG
door Sofa
vr 05 jan 2024, 23:26
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: TEAC LS-X8
Reacties: 19
Weergaves: 978

Re: TEAC LS-X8

Nee dank je, ik wil een wat ander kastje maken.
door Sofa
vr 05 jan 2024, 22:57
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: TEAC LS-X8
Reacties: 19
Weergaves: 978

TEAC LS-X8

Ik kan de drivers (woofers en tweeters) en de filters hebben van de LS-X8 voor 2 keer niks. Dit waren de aluminium kastjes, 10 bij 20 cm of zelfs nog iets kleiner. TEAC is geen rotzooi maar erg klein is erg klein en erg klein heeft zijn beperkingen. Op een video zie ik dat het een heel simpel metale...
door Sofa
wo 03 jan 2024, 18:33
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Reacties: 168
Weergaves: 4490

Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?

Dat doe ik zeker, daarom duurt het ook zo lang. Er staan nu ventilators te blazen in het gat waar de pr komt. Ik laat ze een week draaien. Ik vind het trouwens mooi spul die bitumen.
door Sofa
di 02 jan 2024, 22:40
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Reacties: 88
Weergaves: 1849

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Oh, ja. Dat klopt maar die 4 welke ik aansluit op de subwoofer uitgang zijn natuurlijk geen subwoofers. Het zijn maar kleine speakertjes.

Ik dacht gewoon dat als het mogelijk zou zijn om met wat electronica e.e.a het geheel nog wat beter zou kunnen worden ik dat graag zou willen weten. That's all.
door Sofa
di 02 jan 2024, 21:44
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Reacties: 88
Weergaves: 1849

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Oops, sorry!

Nee, die 4 stuks ZIJN de subwoofer (of wat er voor door gaat tenminste)

Als iemand een filtertje of iets dergelijks kan aanbevelen zal ik dat doen. Nu kan dat tenminste nog.
door Sofa
di 02 jan 2024, 16:18
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Reacties: 88
Weergaves: 1849

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Ter opfrissing: de 4 bestelde FRS8 ontvangen en kan dus weer door. (Eén FRS 8 links in een gesloten ruimte van 1 liter, eentje rechts en de overige 4 daar tussen in (serie/parallel 8 Ohm) om het laag wat weer te geven in ruim 5 liter met een poort. Aansluiting volgens tekening Marp. Richard maakte n...
door Sofa
za 30 dec 2023, 1:24
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vierkante magneten?
Reacties: 7
Weergaves: 215

Re: Vierkante magneten?

Ik ben gewoon aan het kijken wat er is qua formaat van de SC 5.9. Je weet nooit wat je tegen komt. Deze was net zo duur/goedkoop maar ik vroeg me af of dit iets speciaals was vanwege de magneet. Niet dus! Bedankt voor je antwoord.
door Sofa
za 30 dec 2023, 0:58
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vierkante magneten?
Reacties: 7
Weergaves: 215

Re: Vierkante magneten?

Ah, dus deze niet neodymium magneet driver is dus behoorlijk ouderwets en zou heel goedkoop moeten zijn. Alweer helaas want dat is die niet.
door Sofa
za 30 dec 2023, 0:52
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vierkante magneten?
Reacties: 7
Weergaves: 215

Re: Vierkante magneten?

Grappig, dus tegenwoordig vinden de fabrikanten het prettiger als ze niet goed passen. Zo leer je nog eens wat. Zo iets als mijn auto. Het kost mij 1/3 seconde om de verwarming hoger of lager te zetten, zonder te kijken uiteraard. Tegenwoordig moet je Windows 11 opstarten, het stuur overdragen aan d...
door Sofa
za 30 dec 2023, 0:18
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Vierkante magneten?
Reacties: 7
Weergaves: 215

Vierkante magneten?

Waarom plakt deze fabrikant er een rechthoekige magneet onder?
1.jpg
door Sofa
vr 29 dec 2023, 23:43
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Reacties: 88
Weergaves: 1849

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Ik geloof je absoluut maar ik heb ze nog nooit gehad. Maar ja, het zal met die goedkope speakertjes geen drol uitmaken, ik koop wel effe een kussen op weg naar de zaak, kost 2 keer niks. Hier houden motten van! Kledingmotten voelen zich meestal erg thuis in kledingkasten. De ongewenste diertjes voel...
door Sofa
vr 29 dec 2023, 23:01
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: Visaton full range in een gesloten kastje!!
Reacties: 15
Weergaves: 810

Re: Visaton full range in een gesloten kastje!!

Er komt een woofertje in de kast Pjotr. Als aanvulling. Gezien de prijs denk ik dat de SC 5.9 qua geluid nog onder de FR8 zit?
door Sofa
vr 29 dec 2023, 22:31
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken
Reacties: 88
Weergaves: 1849

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Jullie kennis is meer waard dan mijn lekenmening maar ik vind het toch raar dat men steeds kunststof vergelijkt met wol. Katoenen watten kosten ook heel weinig en dat zou een betere vergelijking zijn ipv altijd die polyester 'watten' uit goedkope kussens en dergelijke. Volgens mijn vrouw heb ik al 1...
door Sofa
vr 29 dec 2023, 22:11
Forum: Houtbewerking, etc
Onderwerp: Zo maak je een conische bol van MDF
Reacties: 11
Weergaves: 1587

Re: Zo maak je een conische bol van MDF

Je bent een absolute kunstenaar! Geweldig werk!
door Sofa
vr 29 dec 2023, 22:04
Forum: Houtbewerking, etc
Onderwerp: Dun hout heet maken en buigen
Reacties: 12
Weergaves: 1253

Re: Dun hout heet maken en buigen

Ik heb gelezen dat berkenhout het beste/makkelijkste is om te buigen en dat kan ik krijgen in de dikte van 2 mm. Weken en dan stomen wordt aangeraden. Het gaat over een luidsprekerkast welke heel smal wordt. Zo smal dat er slechts speakertjes inkunnen van 5 cm breed. Voor het laag is er een woofer m...