Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Ik sta met 2 posts op dit forum, de restauratie van de KEF Calinda’s (volgende week klaar) en de bouw van een computerspeaker met 6 stuks FRS 8. Dat ligt stil want het wachten is op 4 stuks Visitontjes omdat er van de oude 6 maar liefst 4 stuk waren) Pas als ik die 4 heb ontvangen kunnen ze gemonteerd worden en de kast dichtgelijmd.

Het volgende projekt worden 2 surround kasten. Ik heb al 2 voeten en daarop komt een afgeronde kolom van 80 cm hoog. Eerst dacht ik aan 2 of 4 FRS-jes maar ik wil de ‘naald’ zo dun mogelijk houden en dat zou goed lukken met 8 (per kast) stuks van deze speakertjes want die zijn kleiner.

https://www.aliexpress.com/item/4000042 ... 4612301%21

4 in serie plus 4 in serie en dan parallel dus 8 ohm.

Van de Visaton 8 Ohm 2 in serie plus 2 in serie en dan parallel is weer 8 Ohm.

Oppervlakte van 4 stuks Visaton is 104 cm2 en 8 Ayima 125 cm2.

Kosten € 90 Visaton of € 64 Aiyima. (Maakt mij weinig uit)

Zouden de Visatons als surround effect speakers (Dolby 5.1) beter zijn of niet? Nogmaals, mijn voorkeur gaat uit naar een zo smal mogelijke naald.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Shadow »

Paaskuiken of Calimero een optie qua budget?

viewtopic.php?t=29691

viewtopic.php?t=29792
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Nee, geen optie. De kast mag een meter hoog worden of zelfs nog hoger maar de breedte en de diepte moeten gelijk zijn en zo klein mogelijk. Liever dus 100 x 10 x 10 dan 90 x 15 x 15. (Om maar iets te noemen)

Vandaar mijn voorkeur voor een boel heel kleine breedbandspeakertjes.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Nee, geen optie. De kast mag een meter hoog worden of zelfs nog hoger maar de breedte en de diepte moeten gelijk zijn en zo klein mogelijk. Liever dus 100 x 10 x 10 dan 90 x 15 x 15. (Om maar iets te noemen)

Vandaar mijn voorkeur voor een boel heel kleine breedbandspeakertjes.

Die AIYIMA is zo'n beetje de enige serieuze aanbieder op Ali van kleine units en de recenties zijn prima.

Surround is vnl geluidseffecten dus de eisen zijn totaal anders. Je hoeft geen honderden uit te geven in dit geval.

Kan iemand mij vertellen of dit geschikt zou kunnen zijn? 4 van die dingen in een uiterst smal kastje.

https://www.aliexpress.com/item/3284231 ... cification

Het is maar een idee en je mag dit rustig afschieten!

En met zoiets kun je het ook heel smal maken.

https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... 4612301%21
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door grimoire »

Die AIYIMA is zo'n beetje de enige serieuze aanbieder op Ali van kleine units en de recenties zijn prima.
Zijn er voor die drivertjes ook ontwerpen te vinden van bijpassende kasten, of ga je daar zelf aan meten en ontwerpen?

Anders kan je hoe dan ook beter voor die frs8 gaan (is daar niet een needle ontwerp voor?)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Henkjan »

FRS8 kan in de Needle idd, maar een Needle is al wat minder diep

je kan idd gewoon 8 van die kleintjes in een naald stoppen (gewoon gesloten kast met wat demping). je zal dan wel wat laag missen, maar voor surround mss niet zo erg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door wouter »

De Aiyima drivers zijn geen 3,3" hè, en de frs8 heeft graag wat ruimte en mist wel wat tophoog. Kan eenvoudig opgelost worden met een klein tweetertje met condensator maar ik denk dat de Aiyima het niet slechter doen vanaf ca 300hz.

Visaton heeft de FRS5X, een populair en steengoed 2" drivertje. Er is zelfs een ontwerp van, en aangezien het dan om 3 stuks gaat vs. 8 van de Aiyima kom je qua kosten vergelijkbaar uit misschien.

Neemt niet weg dan 8 luidspreker luider kunnen spelen dan 3.

Ik doe even een linkje naar het ontwerp, en ook even ter inspiratie naar een steengoed ontwerp met een array van 2" Tangband* units in minimaal brede zuil.

Deze bedoel ik, Workspace Sat:
https://www.lautsprechershop.de/hifi/workspace.htm

Hier met 5x FRS5X:
https://www.hifitest.de/test/lautsprech ... -323-21762

Hier met 6:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... rs.372767/

Hier zelfs met 8, voor het idee:
https://www.lautsprechershop.de/hifi/klein_phi_en.htm

*
viewtopic.php?p=1474228#p1474228

In het geval van 3" gebruiken zou ik eerder 4 van deze aan elkaar knopen, of de vifa TC9/TG9
SB Acoustics SB10PGC21-4
https://www.rumoh.eu/speakers/fullrange ... b10pgc21-4
Laatst gewijzigd door wouter op ma 25 dec 2023, 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Henkjan »

Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Hartelijk dank voor alle tips! Tof!

Omdat Vistaton hoog staat aangeschreven en bijna niks kost nog een keer gekeken welke zij hebben. De SC 5.9 OM is vergelijkbaar met de FRS en is slechts 5 cm breed maar wel 9 cm lang. Als mijn kastje heel smal en hoog wordt (100 cm) kom ik uit op 5 liter netto en dan denk ik aan 2 stuks van 4 Ohm in serie per kast. Allebei hebben ze dus 2.5 liter. Het lijkt zo wel op het computerkastverhaal, zeer vergelijkbaar qua netto inhoud en drivers.

Omdat de naald wordt gedragen door uitstekende pootjes 'hangt' deze als het ware 5 cm boven de grond dus onderin kan een poort.

Zou daar veel herrie uit kunnen komen? Ik bedoel, met 2x SC 5.9 per kast? Mind you, het is surround, niets meer dan dat. Indien 2 zat is zie ik af van een batallon aan drivertjes.

2x SC 5.9 OM als 8 Ohm in parallel kan natuurlijk ook overigens. Ik ga echter uit van 8 ohm omdat de KEF Calinda's dat ook zijn. Moet dat hetzelfde zijn? Ik denk het niet eigenlijk.

In ieder geval, als het ding echt smal wordt (en dat wil ik) dan heb ik met een hoogte van een meter dus 5 liter netto ter beschikking voor 2 stuks van die SC5.9, niet meer dus.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Waar ik overigens niets van begrijp is:

Calculeer box afmetingen hier https://www.diyaudioandvideo.com/Calcul ... Enclosure/

Ik heb de gegevens van de FRS 8 ingevoerd (gegevens van toutlehautparleur.com) en dan komt dit eruit:

Vb = 0.72 ft3 = 20.49 lts

Dat is voor een ported box, niet gesloten.

TWINTIG liter voor een FRS terwijl de kastjes rond de 2,5 liter worden gemaakt of zelfs nog kleiner? Ik heb het 2 maal gedaan omdat ik dacht een fout te hebben gemaakt maar nee ........

Heb ook deze calculator gebruikt https://www.micka.de/ en de uitkomst is 22.22 liter, voor de FRS 8 ja.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Is er iemand die hier een mening over heeft?

2 verschillende Peerless full range drivers voor € 1.50 of slechts € 2.

https://cpc.farnell.com/peerless-by-tym ... dp/LS05120

https://cpc.farnell.com/peerless-by-tym ... dp/LS05121

In een naald van een meter passen er een dozijn. Met shipping en invoer heb je dus 24 stuks voor ruim onder de honderd Euro. De Peerless van € 2 ziet er netjes uit ook en een doek is niet nodig. Zonder een doekframe kan de naald nóg smaller. Het enige wat ik kan bedenken is dat het moeilijk is om deze in een plaat hout te schroeven wat je houdt nauwelijks ruimte over voor de driver om te ademen.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door jvenema »

De tweede iets duurdere lijkt iets vlakker door te lopen in het hoog. De vraag is hoe relevant dat is als je meerdere inzet, want dan ga je juist in het hoog interferentie krijgen (kam effect) vanwege weglengte verschillen van de drivers naar de oren. Met een hele zooi en dus verschillende afstanden zullen de effecten hiervan zich ook wel uitsmeren. Maar zelfs met 20 drivers is prijsverschil 10 euro, dat lijkt me dan niet een argument om
voor de goedkopere te gaan.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Beide kosten vrijwel niets maar ik vraag me af hoe zoiets zou klinken met bijvoorbeeld 16 stuks TC5FB00-04 in a naald?

Die prijs is belachelijk maar klopt wel. Althans bij Farnell, elders zijn ze 4 keer zo duur.

Iedereen die dit leest, ik bekijk alle opties en adviezen hoor, de driverkeuze heb ik nog niet gemaakt!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Henkjan »

check eens t "proof of concept" topic, daar is een array gemaakt van 2" Tangband drivers. en die speelt nog steeds naar tevredenheid

en ik herinner me dat Asterduc een jeer iets met een bak 2" peerless gemaakt had voor een luisterdag
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Henkjan »

montage: daar zal je denk ik beter een plaat alu of trespa voor pakken en die op de rest van de kast monteren
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: di 26 dec 2023, 12:18

en ik herinner me dat Asterduc een jeer iets met een bak 2" peerless gemaakt had ...
gevonden
viewtopic.php?t=12507
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: di 26 dec 2023, 12:18
check eens t "proof of concept" topic, daar is een array gemaakt van 2" Tangband drivers. en die speelt nog steeds naar tevredenheid
viewtopic.php?t=6998
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Ik heb, denk ik, een keuze gemaakt. 4 stuks Visaton SC 5.9- OM 8 per naald. Deze drivertjes hebben een groot voordeel en dat is dat de openingen NIET aan de zijkant zitten maar aan de achterkant. Dat kan omdat ze ovaal zijn. Daarmee is de dikte van het frontpaneel niet van belang en ik geef de voorkeur aan 18 mm massief hout, net zoals bij het computerkast projekt.

Daarnaast zijn ze goedkoop en smal met 5 cm.

Het idee is om er twee in een gedeelte van plm een liter te plaatsen OF samen in eentje van 2 liter en de andere 2 in een gedeelte van 4 a 5 liter met een poortje. In serie en parallel zodat we weer uitkomen op 8 Ohm. 4 stuks per kast is niet te veel, niet te weinig en qua kosten nog geen 8 Euro per stuk dus totaal slechts € 62.

Als iemand kan uitleggen waarom dit (kopie van hierboven) niet werkt bij mij dan kan ik uitrekenen hoe groot de gedeeltes moeten zijn.

KOPIE: Waar ik overigens niets van begrijp is:

Calculeer box afmetingen hier https://www.diyaudioandvideo.com/Calcul ... Enclosure/

Ik heb de gegevens van de FRS 8 ingevoerd (gegevens van toutlehautparleur.com) en dan komt dit eruit:

Vb = 0.72 ft3 = 20.49 lts

Dat is voor een ported box, niet gesloten.

TWINTIG liter voor een FRS terwijl de kastjes rond de 2,5 liter worden gemaakt of zelfs nog kleiner? Ik heb het 2 maal gedaan omdat ik dacht een fout te hebben gemaakt maar nee ........
Laatst gewijzigd door Sofa op di 26 dec 2023, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door wouter »

Proof of concepts had ik al naar verwezen en de link gevonden en toegevoegd nadat hij gepost had HJ, maar goed - dat waren mooie W2-800SL units.


Even reageren op de vraag waarom een driver als FRS8 dik 20 liter wil. Dit komt doordat gemiddeld de ideale afstemming van een speaker een Q-waarde heeft van rond de 0,7. Een box verhoogt altijd de Q, ca met 0,3 als je een basreflex neemt. Dus ideaal is dan een Qts van 0,4 want samen zit je dan op 0,7. Hoger dan 0,7 geeft naslingeren van het signaal, en simpel gezegd in het laag gedreun.
Een speakertje met een Qts hoger dan 0,45 zal daarom eerder in een gesloten box gestopt worden, die verhoogt de Q minder heftig.

Scroll maar eens naar beneden onder deze Dayton ND91-4 en je ziet nog wel meer mini drivers met een Qts van rond 0,4
https://loudspeakerdatabase.com/Dayton/ND91-4
Die Dayton en deze peerless heb ik ervaring mee, de Dayton is nagenoeg onverwoestbaar en bij 3" is dat wel handig
https://loudspeakerdatabase.com/Peerles ... S25CP04-08

Geen tip voor je surround effect speaker hoor, dit is voor als je laag uit een kleine unit wil peuteren.

Als je een gesloten kastje maakt en een condensator voor de luidsprekers zet die het laag wat filtert kun je met deze denk ik wel leuke dingen doen:
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 895-8.html

Edit: ah, sorry - ik zie dat je gepost hebt terwijl in aan het typen was... nou ja, je voorstel kan werken maar ik weet niet wat je verwachtingen zijn.
Als het dit is en allemaal niet uitmaakt zou ik niet te veel geld uitgeven. Maar door je kastvorm verwacht ik wel een flinke sprong in de geluidsdruk boven 1kHz. Dat kan wel eens irritant worden zonder correctie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Henkjan »

het voordeel van Visaton drivers is dat er voor deze de complete meetgegevens in het simulatie programma Boxsim zitten, daar kan je dus ook mee simuleren hoe de response er straks in de kast uit gaat zien

over correctie: heeft je surround receiver de mogelijkheid te response van de individuele speakers te corrigeren?
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Wouter, je zegt dus dat ik geen fout heb gemaakt en de 20 liter klopt. Niettemin ben ik nu een computerkast aan het maken waarin 6 FRS 8 zitten gebaseerd op 2 ontwerpen, van Marp en van een Duits Hi-Fi blad. Het verschil zit in een houtpanelenpoort of een kunststof poort maar beide zitten op 2.5 liter en het verschil met 20 is dus gigantisch. En toch kan dat?

Wat voor zin heeft het dan om te gaan rekenen als het verschil dag en nacht is?

Verwachtingen: vroeger had ik surround speakers en daar kwam geluid uit, 'effect geluid'. Die dingen zijn niet bedoeld om naar een concert te luisteren. Omdat de Visatons goed en goedkoop zijn EN zeker omdat de achterzijde wordt gebruikt om te ademen zie ik dat wel zitten. Het frontpaneel is vaak een zwak punt terwijl je bij deze drivers gewoon een lekker dik front kunt maken. De plaat vurenhout welke ik gebruikt heb voor de computerkast was dik, mooi en het goedkoopste. En ook nog heel makkelijk te bewerken.

Je zegt ook dat als de Qts op 0.4 ligt dit ideaal is maar de FRS 8 bijvoorbeeld komt al aan Qts 1.04 en toch zit die in een basreflexkastje. Dat snap ik niet.

(Tips zijn altijd welkom hoor, ik vind jullie kennis machtig interessant!)
Laatst gewijzigd door Sofa op wo 27 dec 2023, 0:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Henk: jawel. Dat kun je heel precies instellen.

En nu ik je toch aan de lijn heb .......wat zal ik doen met die Audax drivers uit de MOA Pillar?
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Surround speakers met Visaton of Aiyima?

Bericht door Sofa »

Ik hen een besluit genomen!

In plaats van nieuwe drivers heb ik 2 TEAC LS-X8 gekocht en daar ga ik de surrounds mee maken. Lekker goedkoop en ik heb weer wat te doen.

viewtopic.php?t=31952
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”