TEAC LS-X8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

TEAC LS-X8

Bericht door Sofa »

Ik kan de drivers (woofers en tweeters) en de filters hebben van de LS-X8 voor 2 keer niks. Dit waren de aluminium kastjes, 10 bij 20 cm of zelfs nog iets kleiner.

TEAC is geen rotzooi maar erg klein is erg klein en erg klein heeft zijn beperkingen. Op een video zie ik dat het een heel simpel metalen bakje was, geen poort, een propje watten en verder niks.
teac.jpg
teac.jpg (3.58 KiB) 978 keer bekeken
images (2).jpg
images (2).jpg (9.88 KiB) 964 keer bekeken
(Four-inch poly woofer and a one-inch soft dome)

Is het de moeite waard om hiervoor wat kastjes te maken?
Laatst gewijzigd door Sofa op vr 05 jan 2024, 23:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: TEAC LS-X8

Bericht door VintageHarry »

De erg kleine drivers hebben ook hun beperkingen ;)
Er staat hier een setje nog kleinere LS-X5 kastjes waarbij in een exemplaar de drivers defect zijn. Is dat wat voor je? Vermoedelijk passen de drivers uit de LS-X8 daar ook in.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: TEAC LS-X8

Bericht door Sofa »

Nee dank je, ik wil een wat ander kastje maken.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: TEAC LS-X8

Bericht door TTS »

Ziet er uit als een Realistic Minimus 7 ( welke ik hier heb staan in zilver ). Heb evt. een schema voor je om een ander filter in elkaar te zetten..
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: TEAC LS-X8

Bericht door TTS »

VintageHarry schreef: vr 05 jan 2024, 23:24
De erg kleine drivers hebben ook hun beperkingen ;)
Er staat hier een setje nog kleinere LS-X5 kastjes waarbij in een exemplaar de drivers defect zijn. Is dat wat voor je? Vermoedelijk passen de drivers uit de LS-X8 daar ook in.
De (originele) filters die je dan hebt bestaan uit een 0.40 mH luchtspoeltje een een 4,7 uF Elko.... Dat kan beter en dan klinken ze ook niet zo schel meer.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: TEAC LS-X8

Bericht door TTS »

En hier heb je de ultieme luistertest al: :-)
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: TEAC LS-X8

Bericht door VintageHarry »

TTS schreef: vr 05 jan 2024, 23:48
Dat kan beter en dan klinken ze ook niet zo schel meer.
Dat geloof ik direct, maar zolang 1 exemplaar helemaal niet klinkt heeft dat weinig nut ;)
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: TEAC LS-X8

Bericht door TTS »

Excuus, mijn opmerking was meer voor de TS bedoeld. ( Lang gewerkt vandaag, niet helemaal helder meer )
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TEAC LS-X8

Bericht door wouter »

Ik heb de Braun Output C, ook super leuk. Het hoog was te veel aanwezig, waarschijnlijk door dik geworden ferrofluid of de coating op de dome. Toch wel heel leuk spul, dus een kastje maken is wellicht geen verspilde moeite.

viewtopic.php?p=1613086#p1613086

Zie meting van het hoog. De Canton Plus S vond ik minder. Van de Realistic had ik 1 leeg kastje, heb ik nog... Volgens mij mocht je die nodig hebben. Een paartje spelend had ik ook, maar dat was klankmatig minder. Ben benieuwd naar de Teak variant.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TEAC LS-X8

Bericht door Pjotr »

Sofa schreef: vr 05 jan 2024, 23:26
Nee dank je, ik wil een wat ander kastje maken.
Vind je ze niet mooi dan?
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: TEAC LS-X8

Bericht door Sofa »

Ik dacht eraan Pjotr om de 'naald' surround kast te voorzien van gebruikte drivers en filter ipv alles nieuw. Dit scheelt nogal wat en de inhoud van de 'naald' is precies hetzelfde als van de TEAC. Daarom dus! Ook omdat de tweeter in de naald past maar de woofer een stuk groter is, daarvoor wil ik de kast laten uitbollen op die plaats.

Het gaat mij vnl om design en met deze drivers zou dat kunnen.

De meeste oude luidsprekers zijn veel groter en 10 liter max is voor mijn naald het maximum. Andere heel kleine kastjes? Bose denk ik maar het lijkt mij beter om die niet uit elkaar te halen. De TEAC echter is heel simpel, daar zit gewoon niks in. Andere 'bijna voor niks' kleine kastjes heb ik nog niet gezien behalve dan in de vorm van de goedkoopste 5.1 surround installaties uit China. Die kosten echt niks maar nieuw ook niet dus kan dat nooit wat zijn.

De TEACS bij mij om de hoek zijn inmiddels verkocht. Ik heb een andere aanbieding gezien (€ 40) maar dat zijn er 4 en ik weet niet wat ik met 2 extra moet doen behalve ook weer in de garage plaatsen.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: TEAC LS-X8

Bericht door Sofa »

Ik heb er 2 kunnen krijgen voor € 20.

De netto inhoud van de kastjes is slechts 1,7 liter. Aangezien mijn nieuwe ontwerpje wat groter is (door de hoogte) kan ik de drivers meer ruimte geven maar dat hoeft niet.

Meer ruimte geven of niet?
a.jpg
b.jpg
c.jpg
d.jpg
e.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: TEAC LS-X8

Bericht door beijert »

Ik vind die kastjes juist wel leuk en weet niet of er veel eer uit te behalen is door ze in wat anders te stoppen.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: TEAC LS-X8

Bericht door Sofa »

Qua ontwerp wel want een doosje is een doosje en zo mooi vind ik doosjes niet. Dit gaat iets MOOIS worden!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TEAC LS-X8

Bericht door hannesie »

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TEAC LS-X8

Bericht door grimoire »

Sofa schreef: vr 12 jan 2024, 23:24
Ik heb er 2 kunnen krijgen voor € 20.

De netto inhoud van de kastjes is slechts 1,7 liter. Aangezien mijn nieuwe ontwerpje wat groter is (door de hoogte) kan ik de drivers meer ruimte geven maar dat hoeft niet.

Meer ruimte geven of niet?

a.jpg

b.jpg

c.jpg

d.jpg

e.jpg
hangt nogal van de specs van de woofer af hoe dat uitpakt toch? hiervan weet je in ieder geval dat het werkt. en waarom groter? voor surrounds wil je toch een lekker compact formaat? de sub vangt het laag wel op

verder kan je in ieder geval het filter opnieuw bouwen en de plaatsing van de spoelen te opzichte van elkaar optimaliseren (hoeveel dat in de praktijk uitmaakt weet ik niet)

zie plaatje:
https://us.v-cdn.net/5021930/uploads/ed ... 22gs1o.png
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: TEAC LS-X8

Bericht door Sofa »

De spoel kan ik makkelijk aanpassen, bedankt voor de tip en het plaatje.

Groter: wel, omdat de hoge en smalle (te bouwen) kast gewoon meer ruimte heeft dan het standaard aluminium kastje van TEAC. Ik zei al, het kán, het hoeft niet. Als de 1.7 liter 'bereikt'' is plaats ik gewoon een schotje in het bouwsel en blijft de overige ruimte onbenut.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: TEAC LS-X8

Bericht door TTS »

Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: TEAC LS-X8

Bericht door Sofa »

Dank maar ik wil niets kant en klaar kopen, ik wil iets DOEN! De surrounds heb ik niet nodig maar ik vind het leuk om iets te maken. Een paar goedkope doch niet slechte gebruikte TEACS, een plank hout en aan de slag!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TEAC LS-X8

Bericht door Henkjan »

:rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”