Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Re: Visaton FRS 8 - 8 Ohm computer kastje maken

Bericht door pappaleo »

Ik vrees dat de vergelijking mank gaat. Jij beschrijft temperatuurisolatie; demping betreft het verminderen van luchtbeweging door wrijving van luchtmolemulen tegen het dempingsmateriaal.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die polyestervezels zijn ook hol... Maar goed of het wel of niet vocht opneemt, of de speakers warm houdt, de ervaring leert dat het prima dempt in speakerkasten. En speakers met zweetvoeten komen er sowieso niet in hier. Overigen hebben katoen en wol grote aantrekkingskracht op motten. Dus weest niet verbaasd als na verloop van tijd je BR kasten leeg gegeten zijn :mrgreen:
Sofa

Bericht door Sofa »

Jullie kennis is meer waard dan mijn lekenmening maar ik vind het toch raar dat men steeds kunststof vergelijkt met wol. Katoenen watten kosten ook heel weinig en dat zou een betere vergelijking zijn ipv altijd die polyester 'watten' uit goedkope kussens en dergelijke.

Volgens mijn vrouw heb ik al 10 jaar in dezelfde kast allerlei katoen hangen (welke ik nooit draag) en een mot heeft ze nog nooit gezien of horen zingen of knagen.

Je kunt daarvoor trouwens een zakje ophangen en mochten ze jouw huis als B&B hebben geboekt dan volgt snel een annulering.

Een bedkussen kost hier € 3 en volgens mij is dat voldoende om 10 kasten op te vullen, heel losjes toch?
richard

Bericht door richard »

Pjotr schreef: vr 29 dec 2023, 21:38
...Overigen hebben katoen en wol grote aantrekkingskracht op motten. Dus weest niet verbaasd als na verloop van tijd je BR kasten leeg gegeten zijn :mrgreen:
Hier een ervaringsdeskundige: Kleine motjes in de kamer, waar komen die vandaan? Even op onderzoek en gruwel toen ik de krioelende massa rupsjes in mijn luidsprekerkast ontdekte die zich tegoed deden aan het dempingsmateriaal.

En wat betreft de keus voor polyester, katoen of wol; het zijn jouw luidsprekers en jouw keuzes. Stop je de kasten vol met watten, prima toch?

Nog een aandachtspunt is dat het gebruikte materiaal niet uitzakt; als een prop op de bodem van de kast gaat liggen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Begrijp me niet verkeerd, het maakt echt allemaal weinig uit. En zeker niet met die FRS speakertjes. Dat vullen doe je eigenlijk toch op het gehoor: Te veel en het gaat suf en doods klinken. Te weinig en het blijft dozig klinken.
Sofa

Bericht door Sofa »

Ik geloof je absoluut maar ik heb ze nog nooit gehad. Maar ja, het zal met die goedkope speakertjes geen drol uitmaken, ik koop wel effe een kussen op weg naar de zaak, kost 2 keer niks.

Hier houden motten van!

Kledingmotten voelen zich meestal erg thuis in kledingkasten. De ongewenste diertjes voelen zich het beste bij een omgevingstemperatuur van ca. 24 graden en een luchtvochtigheid van ten minste 75%. Helaas zijn dit vaak de normale omstandigheden in slaapkamers, waar kledingkasten normaal gesproken staan. Pas bij temperaturen onder de 15 en boven de 30 graden en een droog kamerklimaat is de ontwikkeling van de beestjes een halt toe te roepen en is explosieve vermenigvuldiging te voorkomen. Kledingmotten zijn kieskeurig: ze geven de voorkeur aan textielsoorten van dierlijke herkomst en gecombineerde kwaliteiten. Zo zijn ze gek op wol, kasjmier, zijde, veren, bont of hoorn. Bij schaarste hieraan doen ze zich ook tegoed aan plantaardige textielsoorten zoals katoen of linnen.

Motten vinden hun weg naar uw kledingkast door via het raam naar binnen te vliegen of door op een al besmet kledingstuk (bijvoorbeeld een afdankertje of een kledingstuk van de vlooienmarkt etc.) naar binnen te worden ’geloodst’. Het gevaar van de mot zit hem echter vooral in de larven. Een mot kan binnen 4 weken 50 tot 250 motteneitjes leggen. Deze worden direct op een geschikte voedingsbron gelegd, zoals uw lievelingstrui van kasjmier, waar de larven vervolgens kunnen uitkomen.

Uw trui wordt namelijk niet door de mot zelf aangetast (aangevreten), maar door zijn larven. Omdat plantaardige vezels als katoen of linnen door de larven zeer slecht verteerd worden, geven de vraatzuchtige wezentjes de voorkeur aan materialen van dierlijke herkomst, zoals wol, zijde of kasjmier.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kanniemissen:

Sofa

Bericht door Sofa »

Ter opfrissing: de 4 bestelde FRS8 ontvangen en kan dus weer door. (Eén FRS 8 links in een gesloten ruimte van 1 liter, eentje rechts en de overige 4 daar tussen in (serie/parallel 8 Ohm) om het laag wat weer te geven in ruim 5 liter met een poort. Aansluiting volgens tekening Marp.

Richard maakte nog de opmerking om een filtertje er tussen te zetten en dat kan nog omdat het voorpaneel nog gelijmd moet worden. Een suggestie voor enige 'electronica' om het geheel te verbeteren?
richard

Bericht door richard »

Sofa schreef: di 02 jan 2024, 16:18
Richard maakte nog de opmerking om een filtertje er tussen te zetten
Mijn bijdrage was hoogstens de filterwatten voor een afzuigkap (of aquarium). :mrgreen:

Een elektronisch filter voor het laag lijkt me ook nuttig, maar ik meen dat je die op een subwoofer aansluiting wilde sturen.
Sofa

Bericht door Sofa »

Oops, sorry!

Nee, die 4 stuks ZIJN de subwoofer (of wat er voor door gaat tenminste)

Als iemand een filtertje of iets dergelijks kan aanbevelen zal ik dat doen. Nu kan dat tenminste nog.
richard

Bericht door richard »

Hoe wil je ze dan aansluiten op de versterker? Je hebt daar toch een links-, rechts- en subwoofer aansluiting?

Dan sluit je de 'woofertjes' daar op aan en is niks extra nodig.

viewtopic.php?p=2075897#p2075897
Sofa

Bericht door Sofa »

Oh, ja. Dat klopt maar die 4 welke ik aansluit op de subwoofer uitgang zijn natuurlijk geen subwoofers. Het zijn maar kleine speakertjes.

Ik dacht gewoon dat als het mogelijk zou zijn om met wat electronica e.e.a het geheel nog wat beter zou kunnen worden ik dat graag zou willen weten. That's all.
richard

Bericht door richard »

Denk dat een extra filter dan weinig toevoegt, onnodige kosten, verlies van rendement en meer gewicht. Maar misschien dat anderen daar een ander idee over hebben.

Wat wel een optie kan zijn het membraan van de woofertjes iets te verzwaren, dan gaat de resonantie (en rendement) iets omlaag ten koste van het hoog (dat ze toch niet hoeven weer te geven). Maar dat zou ik niet meteen doen.
Sofa

Bericht door Sofa »

Mijn eerste projekt is klaar, foto's op de laatste pagina!

viewtopic.php?p=2080542#p2080542
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”