Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Moderator: Beheerdersteam
Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Zoals al eerder gemeld, de KEF T 27 in een van mijn KEF Calinda’s is kapot en het alternatief is een Falcon T27. Wat ik begrepen heb is dat deze indentiek is. De kosten voor (2 stuks dan maar) zijn € 250.
Online zie ik echter ook dat de Peerless D27TG35-06 een uitstekend alternatief is en 2 hiervan komen tot € 70.
De keuze ligt dus voor de hand?
Echter, de T27 is 8 ohm terwijl de Peerless 6 ohm is.
Een andere Peerless welke wordt aanbevolen is de D19TD05-08, wel 8 ohm dus en eveneens € 180 goedkoper.
(De juiste pasvorm is minder belangrijk, dat fix it wel)
Online zie ik echter ook dat de Peerless D27TG35-06 een uitstekend alternatief is en 2 hiervan komen tot € 70.
De keuze ligt dus voor de hand?
Echter, de T27 is 8 ohm terwijl de Peerless 6 ohm is.
Een andere Peerless welke wordt aanbevolen is de D19TD05-08, wel 8 ohm dus en eveneens € 180 goedkoper.
(De juiste pasvorm is minder belangrijk, dat fix it wel)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Audax TW025A1 met 5 a6 db rendement aanpassing.
https://www.rumoh.eu/speakers/audax/twe ... ax-tw025a1
viewtopic.php?t=7980
viewtopic.php?t=7980
KEF geeft op 8 ohm maar ik zie net deze post viewtopic.php?t=21449 en daarin lees ik 6.2 ohm, geen 8. Is de Peerless D27TG35-06 dan niet wat handiger?
Op een andere site (US) lees ik: The T27 is 6.25 ohms and 0.05mH, efficiency is hard to guage from KEF's specified 80dB for 1W of pink noise.
Hoe dan ook, bijna 2 lager dan KEF zegt.
Op een andere site (US) lees ik: The T27 is 6.25 ohms and 0.05mH, efficiency is hard to guage from KEF's specified 80dB for 1W of pink noise.
Hoe dan ook, bijna 2 lager dan KEF zegt.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
6,2 ohm is de gelijkstroomweerstand die ze gemeten hebben met een ohm meter, de impedantie geldt voor wisselstroom en die is 8 ohm
Ook in de datasheet van elke driver zie je dat terug, de Audax tweeter heeft een DC resistance van 5,8 ohm en een impedantie van 8 ohm
De KEF T27 en de Audax TW025A1 zijn beiden 8 ohm tweeters
De Peerless D27TG35-06 is een 6 ohm tweeter met een gelijkstroomweerstand van 4,89 ohm en dus niet geschikt
Ook in de datasheet van elke driver zie je dat terug, de Audax tweeter heeft een DC resistance van 5,8 ohm en een impedantie van 8 ohm
De KEF T27 en de Audax TW025A1 zijn beiden 8 ohm tweeters
De Peerless D27TG35-06 is een 6 ohm tweeter met een gelijkstroomweerstand van 4,89 ohm en dus niet geschikt
- Bijlagen
-
- D27TG35-06.pdf
- (336.57 KiB) 46 keer gedownload
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat is een minder mooie oplossing door andere parameters, onder andere de hogere resonantiefrequentie, wat in een tweeweg minder handig is, maar werkt uiteraard wel in termen dat er dan weer geluid vanaf komt.
De Audax tweeter klinkt erg goed in combinatie met klassieke KEF drivers, vandaar dat ik en ook de andere liefhebbers deze doorgaans pakken.
Zie ook mijn Calinda bouw topic die ik linkte in mijn eerste antwoord.
De Audax tweeter klinkt erg goed in combinatie met klassieke KEF drivers, vandaar dat ik en ook de andere liefhebbers deze doorgaans pakken.
Zie ook mijn Calinda bouw topic die ik linkte in mijn eerste antwoord.
Ok, resonantiefrequentie van 1700 en deze Morel 900, net zo laag als de Kef. Kun jij hierop ook je commentaar geven Olaf?
http://www.speakerworld.nl/tweeters/mor ... ter-detail
http://www.speakerworld.nl/tweeters/mor ... ter-detail
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Mag ik je als tegenvraag vragen waarom je de Audax niet ziet zitten ??
Het is de beste match met de Kef drivers een levert een goed klinkend geheel op, ook is de aankoop prijs heel netjes
De resonantie frequentie is 1200 hz bij zowel de Audax alsook de KEF tweeter
Het is de beste match met de Kef drivers een levert een goed klinkend geheel op, ook is de aankoop prijs heel netjes
De resonantie frequentie is 1200 hz bij zowel de Audax alsook de KEF tweeter
Jawel, dat mag.
Ik reed een tijd geleden op de weg en daar stond een auto met kokende motor. Plus vrouw en 3 kinderen. Ik had een fles water bij me van 8 liter.
Alsjeblieft. Even wachten, de motor moet eerst wat afkoelen. (Papa met 3de graads brandwonden was niet gewenst)
De man pakte de fles water met dank aan, opende de dop en begon de fles te legen OVER de motor!
Wel, zo ben ik met scheidingsfilters!
Ik reed een tijd geleden op de weg en daar stond een auto met kokende motor. Plus vrouw en 3 kinderen. Ik had een fles water bij me van 8 liter.
Alsjeblieft. Even wachten, de motor moet eerst wat afkoelen. (Papa met 3de graads brandwonden was niet gewenst)
De man pakte de fles water met dank aan, opende de dop en begon de fles te legen OVER de motor!
Wel, zo ben ik met scheidingsfilters!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
En dan toch het wiel opnieuw uit willen vinden terwijl je een heel passend antwoord kreeg op een vraag die je zelf stelde....
De keuze voor de AUDAX unit is een no-brainer Sofa, de beste en ook de meest budgetvriendelijke oplossing voor jouw probleem.
Ps. dat je niet zo goed thuis bent in de techniek van scheidingsfilters maakt in dit geval niet heel veel uit, het enige wat je icm de AUDAX tweeters moet maken is een rendement aanpassing (spanningsdeler) en dat zijn letterlijk twee weerstanden per tweeter. Geef maar aan als je voor de Audaxen gaat dan melden wij wel welke weerstanden je er meteen bij moet kopen en hoe die moeten worden gemonteerd.
Als je je woonplaats vermeldt dan is er misschien wel iemand die je kan helpen om dit op het bestaande filter te monteren/solderen.
De weerstanden zijn nog geen 50 cent per stuk! als je niet zeker bent welk rendement het lekkerste klinkt dan scoor je drie varianten en kun je op je gemak experimenteren
Als je je woonplaats vermeldt dan is er misschien wel iemand die je kan helpen om dit op het bestaande filter te monteren/solderen.
De weerstanden zijn nog geen 50 cent per stuk! als je niet zeker bent welk rendement het lekkerste klinkt dan scoor je drie varianten en kun je op je gemak experimenteren
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Daar had ik in mijn eerste antwoord al de tabel en het schema voor geplaats. Daar staat alles in, Zodat hij er meteen mee aan de gang had gekund. En vragen staat inderdaad altijd vrij.
Ok, dan ga ik het DOEN!
Solderen en priegelen, dat kan ik wel.
Stap 1. Ik ga de Audax kopen.
Stap 2. Geef maar aan wat ik verder moet kopen. Ik zoek online wel een adresje. NOOT: vroeger luisterde ik altijd zonder de bas/treble regeling te gebruiken. Nu, op 62ste leeftijd draai ik, in de auto althans en aan de computer, de treble een tikkeltje omhoog. Maw, mijn gehoor is niet meer zoals het was (uiteraard) en mag de Audax best ietsje pietsje minder geknepen te worden. De komende jaren zal mijn gehoor zeker verder achteruit gaan, het hoog zal verder afvallen. (Mijn redenatie is logisch toch?)
PS: Een weerstandje met een draaiknopje bestaat niet? Dan hoef ik er maar één in the solderen en daaraan te draaien, lijkt mij makkelijker dan experimenteren met verschillende mogelijkheden.
Stap 3. Ik ga de boxen slopen! Ze zijn nu rondom bekleed met zwarte stof en door de vele verhuizingen en de tijd behoorlijk aangetast. De woofers en radiators zelf markeren echter niks. Althans, het rubber is zeker niet meer nieuw maar nergens kapot.
Stap 4. Ik ga meten en mooi hout kopen. Geen MDF dus. Essen denk ik.
Stap 5. Ik zal de weerstanden monteren.
Stap 6. Zagen, timmeren etc. Ik zal daarvan foto's maken en deze plaatsen. Dat proces zal wel even duren want door Covid en de huidige economische crisis/prijsstijgingen werk ik 6 dagen in de week.
Mijn dank!
Solderen en priegelen, dat kan ik wel.
Stap 1. Ik ga de Audax kopen.
Stap 2. Geef maar aan wat ik verder moet kopen. Ik zoek online wel een adresje. NOOT: vroeger luisterde ik altijd zonder de bas/treble regeling te gebruiken. Nu, op 62ste leeftijd draai ik, in de auto althans en aan de computer, de treble een tikkeltje omhoog. Maw, mijn gehoor is niet meer zoals het was (uiteraard) en mag de Audax best ietsje pietsje minder geknepen te worden. De komende jaren zal mijn gehoor zeker verder achteruit gaan, het hoog zal verder afvallen. (Mijn redenatie is logisch toch?)
PS: Een weerstandje met een draaiknopje bestaat niet? Dan hoef ik er maar één in the solderen en daaraan te draaien, lijkt mij makkelijker dan experimenteren met verschillende mogelijkheden.
Stap 3. Ik ga de boxen slopen! Ze zijn nu rondom bekleed met zwarte stof en door de vele verhuizingen en de tijd behoorlijk aangetast. De woofers en radiators zelf markeren echter niks. Althans, het rubber is zeker niet meer nieuw maar nergens kapot.
Stap 4. Ik ga meten en mooi hout kopen. Geen MDF dus. Essen denk ik.
Stap 5. Ik zal de weerstanden monteren.
Stap 6. Zagen, timmeren etc. Ik zal daarvan foto's maken en deze plaatsen. Dat proces zal wel even duren want door Covid en de huidige economische crisis/prijsstijgingen werk ik 6 dagen in de week.
Mijn dank!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
De tweeters:
twee weerstanden van 3,3 ohm:
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... -metalized
twee weerstanden van 10 ohm:
Daarmee wordt de tweeter 5 db gedempt, in plaats van 6 db, daarmee heb je dus een stiekeme 1 db extra hoog, wat voor de verouderde oortjes gunstig uit kan pakken.
Zou je het hoog verder opkrikken dan raakt de weergave uit balans en gaan de luidsprekers te schel klinken.
De 3,3 ohm weerstand komt in serie met de tweeter te staan (R1)
De 10 ohm weerstand komt parallel aan de tweeter te staan (R2)
twee weerstanden van 3,3 ohm:
twee weerstanden van 10 ohm:
Daarmee wordt de tweeter 5 db gedempt, in plaats van 6 db, daarmee heb je dus een stiekeme 1 db extra hoog, wat voor de verouderde oortjes gunstig uit kan pakken.
Zou je het hoog verder opkrikken dan raakt de weergave uit balans en gaan de luidsprekers te schel klinken.
De 3,3 ohm weerstand komt in serie met de tweeter te staan (R1)
De 10 ohm weerstand komt parallel aan de tweeter te staan (R2)
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 01 nov 2023, 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Regelbaar zou eventueel hiermee kunnen:
https://www.soundimports.eu/nl/l-pad-15w-mono.html
Andere opties:
https://www.soundimports.eu/nl/accessoi ... %22%3A1%7D
https://www.soundimports.eu/nl/l-pad-15w-mono.html
Andere opties:
https://www.soundimports.eu/nl/accessoi ... %22%3A1%7D
Een andere vraag. Zagen heb ik en kan ik maar ik wil een frees kopen. Handig, maar ik heb er nooit een gehad.
Ik heb vele filmpjes bekeken en testen gelezen van frezen en ben inmiddels aardig op de hoogte. Niettemin 45 graden frezen, met of zonder een mooie sleuf erin (bijvoorbeeld hoeken van een kast) kan met een bovenfrees en met een tafelfrees. Een zaag zal ik nog vele keren nodig hebben in mijn leven maar niet een frees. Een goede bovenfrees (bv de Bosch 1200) kost rond de € 125 maar een goede tafelfrees (als je niet zelf de tafel maakt tenminste) fors meer. Vele uren of honderden meer voor slechts een eenmalig of tweemalig projekt, liever niet.
Nou zitten hier mensen die vast meer tijd besteden aan frezen dan slapen en dus is mijn vraag: heb ik aan een bovenfrees genoeg om enkele keren mooie hoeken en vormen te frezen of heb je daarvoor echt een tafel nodig?
Ik heb vele filmpjes bekeken en testen gelezen van frezen en ben inmiddels aardig op de hoogte. Niettemin 45 graden frezen, met of zonder een mooie sleuf erin (bijvoorbeeld hoeken van een kast) kan met een bovenfrees en met een tafelfrees. Een zaag zal ik nog vele keren nodig hebben in mijn leven maar niet een frees. Een goede bovenfrees (bv de Bosch 1200) kost rond de € 125 maar een goede tafelfrees (als je niet zelf de tafel maakt tenminste) fors meer. Vele uren of honderden meer voor slechts een eenmalig of tweemalig projekt, liever niet.
Nou zitten hier mensen die vast meer tijd besteden aan frezen dan slapen en dus is mijn vraag: heb ik aan een bovenfrees genoeg om enkele keren mooie hoeken en vormen te frezen of heb je daarvoor echt een tafel nodig?
- pappaleo
- Contacteer:
viewtopic.php?p=2032751#p2032751
Ja, met een bovenfrees is dat wel mogelijk.
Is het voor een paar keer is, dan kan het dus nog flink goedkoper.
Ja, met een bovenfrees is dat wel mogelijk.
Is het voor een paar keer is, dan kan het dus nog flink goedkoper.
Ik heb zelf een soort plank gemaakt die in de workmate past en waar de frees in kan en heb op die manier een soort van tafel frees gemaakt. De achter geleider heeft een enkel draai punt en zet ik aan de andere kant met lijmklem vast. Allemaal simpel, maar werkt wel en was goedkoop.
Ok, dan houd ik het bij een gewone bovenfrees. Mijn dank!
Deze man freest en freest overigens en heeft de Lidl frees vergeleken en volkomen afgebrand.
Het is als met speakers denk ik. Pas als je ze direkt vergelijkt weet je hoe goed of slecht ze eigenlijk zijn.
Deze man freest en freest overigens en heeft de Lidl frees vergeleken en volkomen afgebrand.
Het is als met speakers denk ik. Pas als je ze direkt vergelijkt weet je hoe goed of slecht ze eigenlijk zijn.
- pappaleo
- Contacteer:
Uiteraard is een festool beter. Neemt niet weg dat €500 een beetje duur is voor incidenteel freeswerk. Ik gebruik de parkside naast mijn bosch blauw om niet te vaak freesjes te hoeven verwisselen. Gewoon een randje afronden met een afrondfrees met lager gaat prima.