Er zijn 40 resultaten gevonden

door Raaf
di 16 jan 2018, 18:53
Forum: Versterkers
Onderwerp: Valvo A411
Reacties: 6
Weergaves: 340

Valvo A411

Ik ben in het bezit van 4 Valvo A411 triodes . Die zou ik graag eens willen proberen als stuurtrap i.p.v. de ecc 81 in mijn EL3N versterker . Het probleem is dat ik nergens een duidelijk toepasbaar schema kan vinden . Een equivalent voor de Valvo A 411 zou de Philips B 424 zijn . Wie kan me verder h...
door Raaf
di 09 jan 2018, 18:33
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizenversterker per Aliexpress
Reacties: 242
Weergaves: 9612

Re: Buizenversterker per Aliexpress

PA4URK schreef:
Ook de Chinese gelijkrichter er weer even in maar ik hoor wel degelijk verschil.
Oje....misschien ben je ineens audiofiel geworden :hide:
In een versterker met nfb had je vermoedelijk weinig tot geen verschil gehoord , dat is mijn ervaring tenminste .
door Raaf
do 04 jan 2018, 7:48
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizenversterker per Aliexpress
Reacties: 242
Weergaves: 9612

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Die 3K3 en 1K weerstanden zijn rooster-stop weerstanden, die hebben niets met de voeding te maken . In het schema hierboven is al een indirekt verhitte gelijkrichter getekend dat heeft het voordeel dat de spanning wat trager opkomt zoals Robert zegt . Die 5Z4GT mag maximaal 125 mA leveren, die zit d...
door Raaf
wo 03 jan 2018, 17:15
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizenversterker per Aliexpress
Reacties: 242
Weergaves: 9612

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Voor alle duidelijkheid, dit is niet mijn project, ik heb enkel gekeken of een GZ32 / GZ37 te gebruiken zou zijn.
door Raaf
wo 03 jan 2018, 12:56
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizenversterker per Aliexpress
Reacties: 242
Weergaves: 9612

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Klopt, ik had de stroom te hoog ingesteld , bij10mA blijft er nog wat spanning over.
ali psud.jpg
door Raaf
wo 03 jan 2018, 10:58
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizenversterker per Aliexpress
Reacties: 242
Weergaves: 9612

Re: Buizenversterker per Aliexpress

download/file.php?id=128141&mode=view
Die GZ32 kan er gewoon in, ik heb het even in psud gesimuleerd .
R302 is in het schema 8,2K , dat kan niet dan hou je 0 volt over, dus ik heb 820 ohm genomen .
door Raaf
ma 01 jan 2018, 18:54
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizenversterker per Aliexpress
Reacties: 242
Weergaves: 9612

Re: Buizenversterker per Aliexpress

De GZ34 of de GZ37 zijn de mooiste denken al die audiofielen dat zie je aan de prijzen :wink:
Laat ze dat maar lekker denken !
Een gebruikte GZ32 van Wim lijkt me niet verkeerd, ik heb nog nooit slechte gebruikte buizen van hem gekregen (vraag wel naar Philips).
door Raaf
ma 01 jan 2018, 15:00
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizenversterker per Aliexpress
Reacties: 242
Weergaves: 9612

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Een gelijkrichtbuis heeft zeker invloed op de klank.
En omdat dit een versterker is zonder nfb ga je dat duidelijk horen.
Als alternatieven denk ik aan de GZ 32 of de GZ 37.
De GZ 32 is echt een hele mooie , een van de mooiste in mijn oren .
door Raaf
di 26 dec 2017, 9:52
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Reacties: 44
Weergaves: 1963

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Sofa schreef:
Ik wil de bas units van mijn oudere MOA The Pillar ook opnieuw gebruiken.
Dat vind ik nu zonde, dat zijn hele fijne zuiltjes zoiets ga je toch niet slopen ? verkoop ze dan liever en koop voor dat geld woofers .
door Raaf
za 16 dec 2017, 20:46
Forum: Versterkers
Onderwerp: Philips hf309 in triode schakelen
Reacties: 7
Weergaves: 914

Re: Philips hf309 in triode schakelen

Anne heeft (zoals meestal :wink: ) gelijk wat de tegenkoppeling / stuurbuis verandering in dit schema betreft, die koppeling zit nogal verweven in de stuurtrap .
Als je de tegenkoppeling kwijt wilt dan moet de boel bij nader inzien flink verbouwd worden .
door Raaf
za 16 dec 2017, 15:15
Forum: Versterkers
Onderwerp: Philips hf309 in triode schakelen
Reacties: 7
Weergaves: 914

Re: Philips hf309 in triode schakelen

Triode schakeling is klankmatig een upgrade maar het kost wel vermogen, 2X6 watt ipv 2X12 watt .
En als je dan toch gaat verbouwen :
-tegenkoppeling eruit
-ECC81 als stuurbuisje (heeft meer "ballen" dan een ECC83)
door Raaf
zo 19 nov 2017, 23:01
Forum: DIY Events door leden
Onderwerp: Luisterdag Alphen: 18 November 2017 -> Definitief programma in startpost
Reacties: 398
Weergaves: 17891

Re: Luisterdag Alphen: 18 November 2017 -> Definitief programma in startpost

Zo, na een rit door de zware regen, kwam ik kwart voor 7 in kurk droog Den Bosch aan om, na eerst gegeten te hebben, het zware spul weer naar binnen te sjouwen. Luister indrukken:Jammer dat ik te laat was om naar de dipool speakers te luisteren. De Illumina's klonken heel goed, hoewel ik niet lang ...
door Raaf
wo 15 nov 2017, 20:00
Forum: DIY Events door leden
Onderwerp: Luisterdag Alphen: 18 November 2017 -> Definitief programma in startpost
Reacties: 398
Weergaves: 17891

Re: Luisterdag Alphen: 18 November 2017 -> concept-programma op P.9

Dat wordt dus op tijd opstaan ..... Ik heb geen idee of dat een match is met mijn versterker die OOOB's maar dat horen we zaterdag wel . Voor mezelf zou ik ook wel een vergelijk met Robert's EL84 versterker willen . Ik zal in ieder geval ook nog een Sennheiser HD650 koptelefoon meenemen die klinkt e...
door Raaf
zo 12 nov 2017, 17:05
Forum: Versterkers
Onderwerp: Buizenversterker per Aliexpress
Reacties: 242
Weergaves: 9612

Re: Buizenversterker per Aliexpress

die zit er voor ontstoring mocht er een vonkje onstaan bij uitschakelen
door Raaf
do 02 nov 2017, 22:58
Forum: DIY Events door leden
Onderwerp: Luisterdag Alphen: 18 November 2017 -> Definitief programma in startpost
Reacties: 398
Weergaves: 17891

Re: Luisterdag Alphen: 18 November 2017

Leeuwarden schreef:
Hoera! Diana Kraaloog! :-) Ik ben erg benieuwd hoe men de Holton gaat vinden!
Kraaloog .......gatsie, ik neem wel wat tegengif mee :sure:
https://www.youtube.com/watch?v=qG5AZIRMvRo
door Raaf
do 26 okt 2017, 18:51
Forum: Versterkers
Onderwerp: koppelcondensatoren
Reacties: 94
Weergaves: 3929

Re: koppelcondensatoren

Ik begrijp dat je met metingen grip probeert te krijgen op "klank" Maar uiteindelijk geeft luisteren de "doorslag" :wink: Nadeel van die methode is is dat ie willekeurig is. Van de 100 condensatoren is er gehoormatig eentje het beste. Op voorwaarde dan dat klankverschillen ook o...
door Raaf
wo 25 okt 2017, 22:47
Forum: Versterkers
Onderwerp: koppelcondensatoren
Reacties: 94
Weergaves: 3929

Re: koppelcondensatoren

Ik begrijp dat je met metingen grip probeert te krijgen op "klank"
Maar uiteindelijk geeft luisteren de "doorslag" :wink:
door Raaf
wo 25 okt 2017, 21:22
Forum: Versterkers
Onderwerp: koppelcondensatoren
Reacties: 94
Weergaves: 3929

Re: koppelcondensatoren

Afgezien van het feit dat je condensatoren toepast met de juiste specs begrijp ik dat meten helemaal niet , het gaat er toch om hoe het klinkt in de audio ?
door Raaf
di 24 okt 2017, 22:51
Forum: Versterkers
Onderwerp: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob
Reacties: 24
Weergaves: 1370

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

270 lijkt me prima :sure:
Maar wat ga je daarna meten ?
door Raaf
di 24 okt 2017, 22:20
Forum: Versterkers
Onderwerp: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob
Reacties: 24
Weergaves: 1370

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

EL84 PP .JPG In dit schema zie je dat de kathodes van de EL84 elk hun eigen weerstand en condensator hebben . De 1300uF in dit schema is niet goed , neem daar gewoon die 220uF die Rob voorstelt . Let wel, de stuurbuis in dit schema is een ECC81 dus gewoon de stuurtrap/fasedraaier aanhouden uit het ...
door Raaf
di 24 okt 2017, 21:52
Forum: Versterkers
Onderwerp: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob
Reacties: 24
Weergaves: 1370

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Bouw gewoon eerst dat DHT Rob schema maar en ga luisteren .
Als je dan tevreden bent is het goed en als het beter moet dan kan dat ook .
door Raaf
di 24 okt 2017, 21:45
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL3N PP amp
Reacties: 12
Weergaves: 1792

Re: EL3N PP amp

Tsja , er moet natuurlijk wel iets van capaciteit in :wink:
door Raaf
di 24 okt 2017, 20:54
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL3N PP amp
Reacties: 12
Weergaves: 1792

Re: EL3N PP amp

De huidige stand :
EL3N PP amp onder2.JPG
door Raaf
di 24 okt 2017, 20:44
Forum: Versterkers
Onderwerp: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob
Reacties: 24
Weergaves: 1370

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Wat Anne zegt over de kathode weerstanden is beter , en wat nog beter is om met negatieve bias te werken dan kun je de EL84 onafhankelijk van elkaar perfect instellen, dat werkt echt heel mooi en de versterker klinkt dan ook strakker . De EL84 zullen als ze gelijk zijn dat na verloop van tijd niet m...
door Raaf
do 19 okt 2017, 21:50
Forum: Versterkers
Onderwerp: EL3N PP amp
Reacties: 12
Weergaves: 1792

Re: EL3N PP amp

Toch weer terug naar de eerste opzet van de voeding met een 4,7 uH C tussen de smoorspoelen .
Ik miste "iets" moeilijk te omschrijven exact wat maar het is gewoon mooier, completer zo .