Wat er aan vooraf ging :
Ik heb jaren lang met veel genoegen mijn Leben CS 300 versterker gebruikt op zelfbouw (niet door mij) Oberton DC luidsprekers in bas reflex kasten .
Totdat ik een paar Philips Breedbanders in handen kreeg en ik die in een open baffle plaatste .
Ik was aangenaam verrast door het mooie geluidsbeeld en de detaillering die ik hoorde en het was toen duidelijk dat er voor mij geen weg terug meer was naar drivers in een box .
Uiteindelijk na veel wikken en wegen over gegaan tot de aanschaf van een paar PHY H21 LB 15 Sag units .
Die PHY's laten echt alles horen dus al snel moest de Leben gemod worden , eindtrap in triode, ECC81 ipv ECC83 stuurbuisjes, maar de grootste winst was voor mij het verwijderen van de terugkoppeling .
Wat bleef knagen was de impedantie mismatch, de PHY's zijn 16 ohm maar de max impedantie van de Leben is 8 ohm .
Omdat ik andere UGT's plaatsen geen optie vond besloot ik om dan maar zelf te gaan bouwen .
Dat resulteerde in een EL84 pp amp die experimenteel gebleven is, maar met de daarin opgedane ervaring en inzichten ben ik aan deze EL3N pp amp begonnen .
Op dit moment ziet een en ander schematisch er zo uit :
Hoewel het dus een PP amp is heb ik geen fasedraaier gebruikt maar versterk ik het gebalanceerde signaal van mijn dac .
De voeding probeer ik zo "snel" mogelijk te krijgen en het gebruik van elko's minimaal te houden .
Alle gloei is wisselspanning 12,6v voor de ECC81 en 6,3 voor de EL3N.
Het wordt aangeraden om autobias toe te passen voor de EL3N maar omdat fixed gewoon beter klinkt op een PP amp heb ik toch voor dat laatste gekozen .
Ik probeer de datasheets te volgen maar bouw ook met mijn oren daarom is de voedingsspanning ook 60 volt boven de specs.
Je moet die ouwe PTT-ers een beetje achter hun vodden zitten dan klinken ze lekkerder
De voorlopige opbouw op dubbelzijdige printplaat:
Schrikt U niet, werk in uitvoering