Buizenversterker per Aliexpress
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Dat ziet er op eerste gezicht netjes uit.
Wat is je plan , alles eerst volgens schema bouwen of meteen een upgraden uitvoeren?
Wat is je plan , alles eerst volgens schema bouwen of meteen een upgraden uitvoeren?
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Geprobeerd wat uit de kleuren wijs te worden.
Ofwel het klopt niet helemaal danwel hebben ze wel erg weinig fantasie, vaak zelfde
Anne
Ofwel het klopt niet helemaal danwel hebben ze wel erg weinig fantasie, vaak zelfde
Anne
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Is dit niet dezelfde als die op Diyaudio stond?
Deze is al vast wat aangepast zie ik.............
Deze is al vast wat aangepast zie ik.............
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Mogge mannen, bedankt vast voor alle input. Anne, jouw Chinees is beter dan dat van mij, ik zat al met mijn handen door de sterk gereduceerde haardos te woelen om een oplossing te verzinnen voor het ontbreken van duidelijk ABN.
Mijn plan is om de versterker gewoon volgens het schema te bouwen en daarna verder te kijken. Het kan echter maar zo zijn dat tijdens de bouw al wordt afgeweken van het gebaande pad want dat is in het verleden al vaker gebeurt. En inderdaad Democles, ik ben dat artikel in DIYAudio tegen gekomen en zit me daar ook ingelogd in te lezen
Dit schema was ik echter nog niet tegen gekomen, daar kan ik later mijn voordeel mee doen.
Zo, nu eerst weer even voor de baas aan de slag
Mijn plan is om de versterker gewoon volgens het schema te bouwen en daarna verder te kijken. Het kan echter maar zo zijn dat tijdens de bouw al wordt afgeweken van het gebaande pad want dat is in het verleden al vaker gebeurt. En inderdaad Democles, ik ben dat artikel in DIYAudio tegen gekomen en zit me daar ook ingelogd in te lezen
Zo, nu eerst weer even voor de baas aan de slag
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Mocht je nu moeite hebben met het lezen van Chinees, dan kan je natuurlijk de spoedcursus "Chinees voor Dummies en andere Mandarijnen" gaan doen maar je kan ook even proberen om de Google Translate app op je telefoon te zetten. De app kan dmv de camera diverse talen ontcijferen. Ik weet dat dat met Japans lukt, misschien lukt het ook met Chinees.
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Zou maar afwijkenPA4URK schreef:Mijn plan is om de versterker gewoon volgens het schema te bouwen en daarna verder te kijken. Het kan echter maar zo zijn dat tijdens de bouw al wordt afgeweken van het gebaande pad want dat is in het verleden al vaker gebeurt.
(2x) twee stopweerstanden dicht aan de buisvoet, voorkomt geduvel achteraf.
En een ontlaadweerstand over de HS-voeding voor je veiligheid, met evt een waarschuwings-LED eraan
Anne
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Daar gaan we al weer, de eerste wijzigingen in het Chinese schema zijn een feit
De laatste keer veranderden buizen van KT88 in TT22 en vervolgens in 807's als ik het goed onthouden heb.
Dat brengt me wel op een mooie gedachte: Ik heb nog een paar hele mooie NOS 6L6 buizen liggen
De laatste keer veranderden buizen van KT88 in TT22 en vervolgens in 807's als ik het goed onthouden heb.
Dat brengt me wel op een mooie gedachte: Ik heb nog een paar hele mooie NOS 6L6 buizen liggen
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Na vandaag ruim 700 kilo puin uit de garage te hebben gesjouwd - vrouwen en verbouwen - vanavond m'n man cave maar eens ingedoken om de DIY kit even kritisch te bekijken. Eindelijk tijd. De onderdelen uitpakken is niet moeilijk want de Chinezen mikken gewoon alles los in een toevallig gevonden plastic zakje.
Alleen de buisvoetjes en de twee knoppen voor aan/uit en volume waren keurig in papier verpakt.
De onderdelen en de printjes zien er prima uit dus dat is weer een prettige bijkomstigheid. Jammer is dat er gewoon helemaal niks nada bij zit wat ook maar in de verste verte op een stap-voor-stap beschrijving lijkt dus eerst maar eens beginnen met het plaatsen van de buisvoetjes. Voor de geïnteresseerde even een kijkje in m'n soldeerhokje
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Zie dat je de buisvoeten wel aan de goei kant van de print zetPA4URK schreef:Jammer is dat er gewoon helemaal niks nada bij zit wat ook maar in de verste verte op een stap-voor-stap beschrijving lijkt dus eerst maar eens beginnen met het plaatsen van de buisvoetjes.
Zitten nml vaak aan de koperkant
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 01 nov 2017, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Je hebt in elk geval de 80 meter amateurband erbij
Zou het opbouwen stapje voor stapje doen, net zoals je meestal een buizenversterker opbouwt; eerst de gloei aan de praat. En inderdaad met de buisvoeten aan de juiste kant
Zou het opbouwen stapje voor stapje doen, net zoals je meestal een buizenversterker opbouwt; eerst de gloei aan de praat. En inderdaad met de buisvoeten aan de juiste kant
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Bedankt voor de inbreng vrienden, hier voor de beeldvorming even de versterker in afgebouwde toestand:
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Aha, de buisvoeten zitten helemaal niet op de print, kan dan geen vergissing geven
Zo te zien zitten de onderdelen aan de koperkant
Dan de draad, die door de print steekt, van achter tegen de print buigen voor wat houvast.Anders komt, als je aan een onderdeel trekt, de koper van de print los.
Anne
Zo te zien zitten de onderdelen aan de koperkant
Dan de draad, die door de print steekt, van achter tegen de print buigen voor wat houvast.Anders komt, als je aan een onderdeel trekt, de koper van de print los.
Anne
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Klopt Anne, de buisvoeten zitten op een soort sub chassis wat ik vanmiddag eerst heb los moeten maken om er de schroefjes en moertjes in te kunnen priegelen met m'n kreeftenvingertjes.
Morgen maar eens aan de print beginnen die overigens dubbelzijdig is uitgevoerd. Maar er lijkt me niet veel aan te verklooien
Hier even een kleine impressie hoe het er in de toekomst uit moet zien. Vooruitlopend op de zaak, de Chinese EL34 buizen ga ik alleen gebruiken voor testdoeleinden want ik heb nog een paar JJ's, Electro Harmonics en ook nog twee stokoude Philips buizen. De Chinese voorbuisjes zullen ook worden vervangen evenals de gelijkrichter. Maar dat zal nog even wat tijd in beslag nemen
Hier even een kleine impressie hoe het er in de toekomst uit moet zien. Vooruitlopend op de zaak, de Chinese EL34 buizen ga ik alleen gebruiken voor testdoeleinden want ik heb nog een paar JJ's, Electro Harmonics en ook nog twee stokoude Philips buizen. De Chinese voorbuisjes zullen ook worden vervangen evenals de gelijkrichter. Maar dat zal nog even wat tijd in beslag nemen
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Vanmiddag lekker bezig geweest en de paar onderdelen op het printje gesoldeerd plus de smoorspoel aangesloten. Verder de bedrading van de netspanning gemonteerd dus dat schiet alweer op. De rode en blauwe draad aan de netspanningstrafo op het schema zijn trouwens in werkelijkheid oranje en blauw als ik van de foto van internet uit mag gaan
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Of het helemaal klopt met die kleuren ? Ik had een mooi lijstje met tekens gevonden en vergeleken.Kwam wel wat vaak dezelfde kleur uit.Bijv aan de gelijkrichtbuis is alles bruin
Nu mag je daar wel twee per twee verwisselen maar de dunne aan de anodes en de dikke aan de gloeidraad.Dus dat zou geen verwarring geven hoewel er niet dik of dun bijstaat.
Voor de rest maar goed uitkijken, desnoods eerst doormeten.
Anne
Nu mag je daar wel twee per twee verwisselen maar de dunne aan de anodes en de dikke aan de gloeidraad.Dus dat zou geen verwarring geven hoewel er niet dik of dun bijstaat.
Voor de rest maar goed uitkijken, desnoods eerst doormeten.
Anne
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Hoi Anne, deze twee zijn in ieder geval getraceerd als zijnde de netspanning. Ik zal morgen de andere draden allemaal doormeten, desnoods alles op een kroonsteen en dan de spanning er op. Dat moet allemaal niet al te veel problemen opleveren tenzij er een knal en een hoop rook uit de trafo komt 
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Ik ben goed in het try ,Maar vooral error , vooral een passende zekering ( geen M5 x20 )
je kan een 220 gloeilamp van 60 of 100 Watt in serie opnemen
Heb je sluiting brand de lamp fel
( neem contact op met Anne )
Brand hij helemaal niet heb je vergeten de schakelaar aan te zetten
Staat de schakelaar toch aan en de zekering is heel
( neem contact op met Anne)
Brand hij maar een beetje half Dan is er niet echt veel verkeerd
Dan kan je de lamp overbruggen met een schakelaar
Of stekker rechtstreeks in het stop contact
Gaat het toch niet goed het beste maar Anne roepen
Anders
je kan een 220 gloeilamp van 60 of 100 Watt in serie opnemen
Heb je sluiting brand de lamp fel
( neem contact op met Anne )
Brand hij helemaal niet heb je vergeten de schakelaar aan te zetten
Staat de schakelaar toch aan en de zekering is heel
( neem contact op met Anne)
Brand hij maar een beetje half Dan is er niet echt veel verkeerd
Dan kan je de lamp overbruggen met een schakelaar
Of stekker rechtstreeks in het stop contact
Gaat het toch niet goed het beste maar Anne roepen
Anders
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Nou nou, geloof dat ik aan vakantie toe benBert61 schreef:Ik ben goed in het try ,Maar vooral error , vooral een passende zekering ( geen M5 x20 )![]()
je kan een 220 gloeilamp van 60 of 100 Watt in serie opnemen
Heb je sluiting brand de lamp fel
( neem contact op met Anne )
Brand hij helemaal niet heb je vergeten de schakelaar aan te zetten![]()
Staat de schakelaar toch aan en de zekering is heel
( neem contact op met Anne)
Brand hij maar een beetje half Dan is er niet echt veel verkeerd
Dan kan je de lamp overbruggen met een schakelaar
Of stekker rechtstreeks in het stop contact
Gaat het toch niet goed het beste maar Anne roepen![]()
Anders
Anne
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Anne je wist het alAh!buis schreef:Nou nou, geloof dat ik aan vakantie toe benBert61 schreef:Ik ben goed in het try ,Maar vooral error , vooral een passende zekering ( geen M5 x20 )![]()
je kan een 220 gloeilamp van 60 of 100 Watt in serie opnemen
Heb je sluiting brand de lamp fel
( neem contact op met Anne )
Brand hij helemaal niet heb je vergeten de schakelaar aan te zetten![]()
Staat de schakelaar toch aan en de zekering is heel
( neem contact op met Anne)
Brand hij maar een beetje half Dan is er niet echt veel verkeerd
Dan kan je de lamp overbruggen met een schakelaar
Of stekker rechtstreeks in het stop contact
Gaat het toch niet goed het beste maar Anne roepen![]()
Anders![]()
![]()
Anne
Maar we waarderen je hulp zeer veel
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Vanmiddag lekker bezig met de versterker, de spanningen van de trafo getest en dat lijkt allemaal goed. Maarrrrre, wat doet die rare C304 daar over de contacten van de aan/uit schakelaar?
Re: Buizenversterker per Aliexpress
die zit er voor ontstoring mocht er een vonkje onstaan bij uitschakelen
Re: Buizenversterker per Aliexpress
En als dat vaak genoeg gebeurt branden vanzelf de contacten van de schakelaar weg.Raaf schreef:die zit er voor ontstoring mocht er een vonkje onstaan bij uitschakelen
Die condensatoren worden dan ook wel vonkendempers genoemd.

