Valvo A411

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raaf
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 12:14
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Valvo A411

Bericht door Raaf »

Ik ben in het bezit van 4 Valvo A411 triodes .
Die zou ik graag eens willen proberen als stuurtrap i.p.v. de ecc 81 in mijn EL3N versterker .
Het probleem is dat ik nergens een duidelijk toepasbaar schema kan vinden .
Een equivalent voor de Valvo A 411 zou de Philips B 424 zijn .

Wie kan me verder helpen ?
A 411.jpg
A 411.jpg (11.28 KiB) 340 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Valvo A411

Bericht door Ah!buis »

Dat is wel een heeeel oud buisje.Wel 's in m'n handen gehad, niks mee gedaan, was toen al ver voorbij.
Is direkt verhit (gloeidraad=kathode).Moet dan ook, om geen brom te krijgen, met gelijkstroom door de gloeidraad.En de versterking is meer in de orde van grote van een ECC82 niet 81.
Hier iets wat er op lijkt, staat wel 1A gloeistroom in, onwaarschijnlijk, eerder 0,1A.Zal wel drukfout zijn.
Anne
Bijlagen
REN904.pdf
(106.22 KiB) 42 keer gedownload
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Valvo A411

Bericht door Piet1950 »

Kijk eens hier. Is bedoeld als laagfrequent versterker met trafo-koppeling.

http://www.hupse.eu/radio/tubes/A411.htm
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Valvo A411

Bericht door Ah!buis »

Piet1950 schreef:
Kijk eens hier. Is bedoeld als laagfrequent versterker met trafo-koppeling.

http://www.hupse.eu/radio/tubes/A411.htm
Hoe kom je nu bij die trafo-koppeling :?
Anne
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Valvo A411

Bericht door Rovano »

Dat schrijft Hupse bij de omschrijving van de buis:
"Deze triode is bedoeld voor gebruik in laagfrequent- en detector schakelingen met transformatorkoppeling en is geïntroduceerd door Valvo in 1931"
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Valvo A411

Bericht door MarcelvdG »

Dat is natuurlijk logisch, want transformatorkoppeling heeft grote voordelen: je hebt minder buizen nodig voor een gegeven versterking, dat scheelt in de kosten en je gloeistroomaccu hoeft minder vaak bijgeladen te worden (met de stand der techniek van begin jaren dertig van de vorige eeuw). Voor het regelen van het volume gebruik je natuurlijk een rheostaat in serie met de gloei, dat beperkt de gloeistroom verder zodat de accu nog langer meegaat. Een bijkomend voordeel is de lagere plaatstroom, zodat je plaatstroombatterij ook langer meegaat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Valvo A411

Bericht door Ah!buis »

Idd zoals Marcel schijft, was heel lang geleden de voordeligste manier om veel te versterken met weinig buizen.
Heeft niets in het bijzonder met deze buis te maken, kan met elke.
Bij de REN904 zie je dat ook R-C kopeling werd gebruikt.
Ook wordt vermeld de Audion detector, soort eenpitter (Audion, oude benaming buis) waarbij de trafo de HF afstemspoel en antennekoppeling is.
Anne
Plaats reactie