Ik ben in het bezit van 4 Valvo A411 triodes .
Die zou ik graag eens willen proberen als stuurtrap i.p.v. de ecc 81 in mijn EL3N versterker .
Het probleem is dat ik nergens een duidelijk toepasbaar schema kan vinden .
Een equivalent voor de Valvo A 411 zou de Philips B 424 zijn .
Wie kan me verder helpen ?
Valvo A411
Moderator: Beheerdersteam
Re: Valvo A411
Dat is wel een heeeel oud buisje.Wel 's in m'n handen gehad, niks mee gedaan, was toen al ver voorbij.
Is direkt verhit (gloeidraad=kathode).Moet dan ook, om geen brom te krijgen, met gelijkstroom door de gloeidraad.En de versterking is meer in de orde van grote van een ECC82 niet 81.
Hier iets wat er op lijkt, staat wel 1A gloeistroom in, onwaarschijnlijk, eerder 0,1A.Zal wel drukfout zijn.
Anne
Is direkt verhit (gloeidraad=kathode).Moet dan ook, om geen brom te krijgen, met gelijkstroom door de gloeidraad.En de versterking is meer in de orde van grote van een ECC82 niet 81.
Hier iets wat er op lijkt, staat wel 1A gloeistroom in, onwaarschijnlijk, eerder 0,1A.Zal wel drukfout zijn.
Anne
- Bijlagen
-
- REN904.pdf
- (106.22 KiB) 42 keer gedownload
Re: Valvo A411
Kijk eens hier. Is bedoeld als laagfrequent versterker met trafo-koppeling.
http://www.hupse.eu/radio/tubes/A411.htm
http://www.hupse.eu/radio/tubes/A411.htm
Re: Valvo A411
Hoe kom je nu bij die trafo-koppelingPiet1950 schreef:Kijk eens hier. Is bedoeld als laagfrequent versterker met trafo-koppeling.
http://www.hupse.eu/radio/tubes/A411.htm
Anne
Re: Valvo A411
Dat schrijft Hupse bij de omschrijving van de buis:
"Deze triode is bedoeld voor gebruik in laagfrequent- en detector schakelingen met transformatorkoppeling en is geïntroduceerd door Valvo in 1931"
"Deze triode is bedoeld voor gebruik in laagfrequent- en detector schakelingen met transformatorkoppeling en is geïntroduceerd door Valvo in 1931"
Re: Valvo A411
Dat is natuurlijk logisch, want transformatorkoppeling heeft grote voordelen: je hebt minder buizen nodig voor een gegeven versterking, dat scheelt in de kosten en je gloeistroomaccu hoeft minder vaak bijgeladen te worden (met de stand der techniek van begin jaren dertig van de vorige eeuw). Voor het regelen van het volume gebruik je natuurlijk een rheostaat in serie met de gloei, dat beperkt de gloeistroom verder zodat de accu nog langer meegaat. Een bijkomend voordeel is de lagere plaatstroom, zodat je plaatstroombatterij ook langer meegaat.
Re: Valvo A411
Idd zoals Marcel schijft, was heel lang geleden de voordeligste manier om veel te versterken met weinig buizen.
Heeft niets in het bijzonder met deze buis te maken, kan met elke.
Bij de REN904 zie je dat ook R-C kopeling werd gebruikt.
Ook wordt vermeld de Audion detector, soort eenpitter (Audion, oude benaming buis) waarbij de trafo de HF afstemspoel en antennekoppeling is.
Anne
Heeft niets in het bijzonder met deze buis te maken, kan met elke.
Bij de REN904 zie je dat ook R-C kopeling werd gebruikt.
Ook wordt vermeld de Audion detector, soort eenpitter (Audion, oude benaming buis) waarbij de trafo de HF afstemspoel en antennekoppeling is.
Anne

