Er zijn 102 resultaten gevonden

door Treb
za 28 mei 2011, 9:58
Forum: Versterkers
Onderwerp: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/50?
Reacties: 9
Weergaves: 626

Re: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/5

Je geeft het eigenlijk zelf al aan. Hoge spanning voor 8 ohm, lage spanning voor 4 ohm. Er is geen ideale voedingsspanning, je zal vóór het bouwen een keuze moeten maken. Heel veel apparatuur wordt gemaakt met een verkoopprijs en concurrentie met andere merken/modellen in het achterhoofd. Terugreken...
door Treb
wo 13 apr 2011, 21:17
Forum: Versterkers
Onderwerp: B1 Buffer Nr. 2.
Reacties: 56
Weergaves: 2029

Re: B1 Buffer Nr. 2.

De waarde van de potmeter bepaalt de ingangsimpedantie.
door Treb
di 01 feb 2011, 20:29
Forum: Versterkers
Onderwerp: (beginnend) Advies voor hoofdtelefoon-versterker
Reacties: 10
Weergaves: 793

Re: (beginnend) Advies voor hoofdtelefoon-versterker

Leuk buizen/mosfet knutsel-ding: Millett Starving Student Hybrid, hoeft niet veel te kosten. Klinkt goed voor 't geld.

AMB Laboratories DIY Audio heeft leuke projecten, van redelijk eenvoudig en niet duur tot zeer uitgebreid met dito prijskaartje.
door Treb
wo 22 dec 2010, 19:11
Forum: Versterkers
Onderwerp: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition
Reacties: 126
Weergaves: 2811

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Die 1 ohm,en dan nog wel 3W,is zo raar,slaat nergens op zal wel een drukfout zijn. :? Anne Nee geen druk fout. R1 vormt samen met C1 een 1e orde low-pass filter met het kantelpunt op ~10 Hz. Frequenties boven de 10 Hz worden met 6dB/oktaaf verzwakt. Sleutelen aan R1 en/of C1 verandert het kantelpun...
door Treb
wo 22 dec 2010, 18:01
Forum: Versterkers
Onderwerp: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition
Reacties: 126
Weergaves: 2811

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

[quote="MechanicalAnimal"]De voeding van Boerenenterpris is ook erg leuk trouwens, en zelfbouw :lol: http://tangentsoft.net/elec/tread/ Niet meer te koop... Jammer. Velleman heeft iets dergelijks (K1823) maar schijnt niet zo goed te presteren. Wellicht is de Velleman gecombineerd met een R...
door Treb
ma 20 dec 2010, 12:24
Forum: Versterkers
Onderwerp: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition
Reacties: 126
Weergaves: 2811

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

MechanicalAnimal schreef:
welke ik uiteindelijk moet hebben
Een 1N914 of een 1N4148
door Treb
ma 13 dec 2010, 17:36
Forum: Versterkers
Onderwerp: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition
Reacties: 126
Weergaves: 2811

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Zoals Nelson zelf schreef over deze elco's:

"They are just filtering potential noise. I did not make too many assumptions about the quality of the DC source."
door Treb
vr 26 nov 2010, 12:54
Forum: Versterkers
Onderwerp: Headphone amp
Reacties: 34
Weergaves: 1884

Re: Headphone amp

Een Starving Student Millett Hybrid (buizen/mosfets) of een AMB Labs M3.
door Treb
ma 15 nov 2010, 17:38
Forum: Versterkers
Onderwerp: Hoezo brommende versterker?
Reacties: 36
Weergaves: 7999

Re: Hoezo brommende versterker?

jcgv schreef:
er zijn genoeg uni's en hoge school die het digitale lesmateriaal niet achter slot en grendel houden.
Helaas hebben sommigen uitleg in Jip-en-Janneke taal nodig. Ik weet niet of dat lesmateriaal daaraan voldoet... :mrgreen:
door Treb
ma 15 nov 2010, 12:31
Forum: Versterkers
Onderwerp: Hoezo brommende versterker?
Reacties: 36
Weergaves: 7999

Re: Hoezo brommende versterker?

Klasse! Hartelijk dank.
door Treb
do 14 okt 2010, 0:06
Forum: Versterkers
Onderwerp: B1 Buffer Nr. 2.
Reacties: 56
Weergaves: 2029

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Miniwatt schreef:
Treb schreef:
...is dat niet gevaarlijk?
Ja. Héél erg gevaarlijk voor de goede relatie met de buren. :lol:
Een F5 levert per kanaal ca. 25 watt aan 8 ohm.
door Treb
zo 19 sep 2010, 0:42
Forum: Versterkers
Onderwerp: Welke voorversterker?
Reacties: 18
Weergaves: 632

Re: Welke voorversterker?

Geen kitje, wel erg eenvoudig: JFET-BoZ. Moet 'm zelf nog een keer gaan maken...
door Treb
vr 20 aug 2010, 9:40
Forum: Versterkers
Onderwerp: Weer een UCD, nu eens een 700
Reacties: 6
Weergaves: 416

Re: Weer een UCD, nu eens een 700

Jammer alleen dat de koellichamen bij de ringkernen nauwelijk effect zullen hebben bij het afvoeren van die warmte. Ik ben benieuwd wat de temperatuur van de koellichamen zal worden in gebruik. Wat voor toepassing gaat-ie krijgen?
door Treb
do 19 aug 2010, 23:21
Forum: Versterkers
Onderwerp: Weer een UCD, nu eens een 700
Reacties: 6
Weergaves: 416

Re: Weer een UCD, nu eens een 700

Zeker netjes, maar die mooie koellichamen gaan het niet warm krijgen...
door Treb
do 22 jul 2010, 16:44
Forum: Versterkers
Onderwerp: Probleem met LM3886 versterker:Hulp gevraagd!
Reacties: 5
Weergaves: 326

Re: Probleem met LM3886 versterker:Hulp gevraagd!

+30 volt op de uitgang betekent dat er iets goed verkeerd zit. Hoe heb je een en ander gemonteerd? Printplaat of point-to-point? Zelf de printplaat gemaakt of kant en klaar gekocht?

Op zich mag er niet meer dan zo'n 50mV gelijkstroom op luidspreker klemmen staan. Minder is uiteraard beter.
door Treb
di 06 jul 2010, 23:10
Forum: Versterkers
Onderwerp: Headphone amp
Reacties: 33
Weergaves: 1319

Re: Headphone amp

Ik heb een poosje geleden dit ding in elkaar gefröbeld. Klinkt véél beter dan ie eruit ziet! :lol:
Voor de nerds onder ons, het is een Starving Student Millett Hybrid 12AU7 mod.
door Treb
vr 25 jun 2010, 9:36
Forum: Versterkers
Onderwerp: B1 Buffer Nr. 2.
Reacties: 56
Weergaves: 2029

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Genoeg gain hebben moet je zo zien: sluit een CD speler rechtstreeks aan op een F5. Speel een CD af. Als dat je niet hard genoeg gaat heb je te weinig gain. Een oplossing kan dan zijn: een andere versterker met meer gain of andere luidsprekers met hoger rendement of beide. Een F5 gaat met een B1 erv...
door Treb
do 24 jun 2010, 16:47
Forum: Versterkers
Onderwerp: B1 Buffer Nr. 2.
Reacties: 56
Weergaves: 2029

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Maar waarom heeft die B1 dan óók een volumecontrole als de F5 die ook heeft? De F5, zoals Nelson 'm getekend heeft, heeft geen volumecontrole en is puur een eindversterker. Het idee van Nelson was om mensen die een uitsluitend een potmetertje voor een eindversterker willen hangen een beter klinkend...
door Treb
do 24 jun 2010, 12:24
Forum: Versterkers
Onderwerp: B1 Buffer Nr. 2.
Reacties: 56
Weergaves: 2029

Re: B1 Buffer Nr. 2.

Heel simpel gezegd: een B1 is een volumeregelaar met bronkeuzeschakelaar.
door Treb
wo 02 jun 2010, 23:00
Forum: Versterkers
Onderwerp: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )
Reacties: 13
Weergaves: 1658

Re: Bouw hoofdtelefoonversterker( als Bravo/Indeed/Miridiy )

Al eens naar een "Starving Student" gekeken? Ik heb er laatst een gemaakt. Klinkt erg lekker!
door Treb
za 29 mei 2010, 10:37
Forum: Versterkers
Onderwerp: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Reacties: 106
Weergaves: 4766

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Ik zou liever 35 volt elco's gebruiken, dan heb je tenminste een redelijke veiligheidsmarge.
door Treb
vr 28 mei 2010, 16:08
Forum: Versterkers
Onderwerp: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Reacties: 106
Weergaves: 4766

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Ja, de PCB is geschikt voor een CRC of CLC type PSU.
door Treb
vr 28 mei 2010, 15:08
Forum: Versterkers
Onderwerp: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Reacties: 106
Weergaves: 4766

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Trafo: 2x 18 volt AC van minimaal 300VA (meer is beter).
Bias instellen op 1.3 A, zie ook de service manual.
door Treb
wo 26 mei 2010, 21:28
Forum: Bronnen
Onderwerp: Cambridge Audio 540C service manual
Reacties: 2
Weergaves: 451

Re: Cambridge Audio 540C service manual

Die heb ik ook al kunnen vinden. De verschillen zijn m.i. te groot om het schema van de 640 te gebruiken. Toch bedankt voor de moeite Ray!
door Treb
wo 26 mei 2010, 12:07
Forum: Bronnen
Onderwerp: Cambridge Audio 540C service manual
Reacties: 2
Weergaves: 451

Cambridge Audio 540C service manual

Heeft iemand hier wellicht de service manual van de Cambridge Audio Azur 540C (versie 1) CD speler? Ik heb gisteren de NE5532 opamp in de mijne vervangen door een AD8066 en moet zeggen dat ik zéér aangenaam verrast ben. Meer winst is mogelijk te behalen door bepaalde condensatoren te vervangen door ...