(beginnend) Advies voor hoofdtelefoon-versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Corprius

(beginnend) Advies voor hoofdtelefoon-versterker

Bericht door Corprius »

Mij zojuist aangemeld op dit forum omdat het mij zeer intrigeert dat vele mensen zelf hun audio appratuur bouwen en hiermee ook zeer degelijke, goed klinkende apparaten weten te maken. En dit alles voor een mooie prijs, maar je moet er wel wat voor doen. Vooral dit laatste lijkt mij leuk. In het verleden heb ik al eens wat netfilters in elkaar gezet, maar heb verder geen ervaring met het bouwen van elektronica. ps. Ik kom hier ook niet voor een verhaal dat het gevaarlijk is om met hoge spanningen te werken etc etc. Dit is mij allemaal wel bekend.
Om nu meteen te beginnen met een geïntegreerde versterker of zoiets dergelijks gaat mij wat te ver. Daarom zou ik graag beginnen met het bouwen van een simpele doch uiteindelijk goed klinkende hoofdtelefoon-versterker om op deze wijze wat meer inzicht te krijgen in DIY audio. Bovendien kan ik deze zeer goed gebruiken aangezien mijn huidige versterker geen uitgang heeft voor een hoofdtelefoon. Op het internet zijn tal van voorbeelden te vinden. Eerder te spreken over een overvloed, door de bomen het bos niet meer zien etc.
Daarom zou ik graag een advies/suggestie(s) krijgen voor een leuke/goede hoofdtelefoon-versterker om te bouwen.

Op de site van elektor vond ik de OTL-hooftelefoonversterker. Is dit wat?
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 2405.lynkx
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: (beginnend) Advies voor hoofdtelefoon-versterker

Bericht door Barry2001 »

Een goedbedoelt advies, en niet met het vingertje :D neem geen eerste project met buizen. Je bent al op de hoogte van de gevaren van de hoge gelijkspanning, maar buizen brengen toch wat op zich staande problemen met zich mee, een transistor/FET versterker is gewoon eenvoudiger vanaf een schema na te bouwen. Een Elektor ontwerp is dan goed te doen, je kunt de printen bestellen, etc.

Je bent onervaren met bouwen, weet je wel iets van electronica? Je kunt al vrij eenvoudig iets bouwen met geintegreerde audio eind versterker zoals een TDA2030, in Elektor http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 8366.lynkx

Of hier op het forum: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=12726

Als het perse hoofdtelefoon moet zijn, misschien iemand nog een idee?
595ss

Bericht door 595ss »

Ik zou niet weten waarom je als eerste projekt niet voor buizen zou kiezen, mijn eerste projektje was ook een buizen hoofdtelefoonversterkertje, eveneens een Elektor ontwerp.
Goede documentatie, leuk om te doen, en niet al te duur, ik zeg DOEN!

Rob
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Mijn eerste soldeer project is ook een buizenproject, alleen 'speel' ik met voltages van rond de 300v en in de bovengenoemde OTL hoofdtelefoon versterker gaat het om 12v?
Maar kan de reactie van Barry2001 wel begrijpen, plaatsing van componenten e.d. schijnt wel nauwkeuriger te zijn.
Corprius

Bericht door Corprius »

Barry2001 schreef:
Je bent onervaren met bouwen, weet je wel iets van electronica? Je kunt al vrij eenvoudig iets bouwen met geintegreerde audio eind versterker zoals een TDA2030, in Elektor http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 8366.lynkx

Of hier op het forum: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=12726?
Ik ben inderdaad onervaren en weet (nog) niet al te veel van elektronica. De beginselen zijn bekent. Tijdens de labortorium opleiding wel natuurkunde gehad. Dus weet wat waarvoor Ohm, Volt, Ampere, coulomb, Joule etc voor staan en kan er ook wel mee rekenen. Maar welke functies de/sommige onderdelen in de apparatuur goed voor zijn is mij nog een beetje abacadabra. Maar het is nooit te laat om dit te leren! Zeker als je het interessant vind moet dit geen probleem zijn. Bovendien zit mijn broer in de elektrotechniek, dus bij twijfel over schema's of andere dingen heb ik een vraagbaken.

Die GainClone van RobertD boeit mij ook wel. Heb er even op zitten studeren en denk dat dit mij zeker moet lukken. Enig idee waar ik de LM3875 chip kan bestellen???
Als de documentatie van Elektor zo goed is zou het ook vast wel moeten lukken om een hoofdtelefoonversterkertje met buisjes te bouwen.

Ik denk dat ik maar eens wat ga bestellen!
hanselchen

Bericht door hanselchen »

De gainclone is inderdaad een leukje projectje als kennismaking in de diy wereld.

Kies je voor buizen, dan moet je toch naar de hoogspanning.
Er zijn plenty betere ontwerpen dan de EL84 amp, kijk voor de aardigheid eens op
http://gilmore2.chem.northwestern.edu/projects/

Zowel solid state (laagspanning) als buizen ontwerpen.

De Waarde amp, de top level OTL amp (buizen) als de Zen amp (transistoren) zijn hele mooie projecten.
Een heel klein beetje heftig als beginnersproject (=uitdaging), maar met een beetje hulp in de familie én met voorzichtigheid
(goed de veiligheidsregels in acht nemen) moet dit kunnen.

Dan haal je tevens een heel mooi stukje kwaliteit in huis, stukken beter dan een EL84 op laagspanning :? ...
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Mijn kennis van elektro was ook niet al te groot voor ik met mijn eerste project begon.
Dit was voor mij een Phono Dude van Triode Dick,
Al zijn ontwerpen zijn goed gedocumenteerd en goed na te bouwen.
Wil op safe gaan dan zou ik iets van zijn hand kiezen.
http://triodedick.com/
helaas heeft hij geen hoofdtelefoon versterker in het programma maar misschien staat er iets anders bij dat je past.

Groetjes George.
Ene waarom geen buizen als eerste project?
Ik vind projecten met buizen wat makkelijker aan het klinken te krijgen als iets met een transistor.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Kijk anders eens in dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6&start=25
Een hoofdtelefoonversterker op 12Volt met een buis aan de ingang. Ik vond het zelf een leuk buizenproject om mee te beginnen.
Zeker met het nieuwe schema van Ah!buis. :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als het dat versterkertje op 12V,waar ik wat veranderingen bij heb voorgesteld,wordt zou ik voor het gemak en de warmte in de transistors de BC635 door een BD135 en de BS170 door een IRLZ14 (minder dan 1€ bij Farnell) vervangen.
Makkelijker te moteren,veel steviger pootjes 8)
Als de aansluitingen een probleem zijn maak ik wel een tekeningetje O:)
Anne
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Idd. dat versterkertje op 12Volt. :) Ach opzich gaat het wel goed met twee keer een BS170 parallel. Klinkt gewoon lekker.
Aangezien ik toch bij Conrad moest bestellen, heb ik ze gelijk maar even meebesteld.
Treb

Bericht door Treb »

Leuk buizen/mosfet knutsel-ding: Millett Starving Student Hybrid, hoeft niet veel te kosten. Klinkt goed voor 't geld.

AMB Laboratories DIY Audio heeft leuke projecten, van redelijk eenvoudig en niet duur tot zeer uitgebreid met dito prijskaartje.
Plaats reactie