zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Top duidelijk dan doe ik dat ook zo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Meten is weten:

De 5V vanuit de PC (HP Micro Desktop 800) op de USB connector:
U30_5V.png
De 3.3V na de regelaartjes:
U30_3.3V.png
Die 3.3V regelaartjes op het U30 bordje zijn gewoon verdraaid goed!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Top!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

jeroen_d schreef: vr 23 aug 2024, 23:29
Ik heb gewoon het 0-ohm weerstandje verwijderd. Daar zit al plek voor een opsteekjumper waarmee je eenvoudig de oude situatie herstelt. Ik laat de voeding van de usb ontvanger gewoon intact die blijft vanaf de pc. De andere twee chips worden van een lokale schone voeding voorzien op deze wijze met verwijderen van de 0-ohm en op dat punt een schone 5V voeding.

Andere Amanero bordjes werken allemaal met twee chips. Alleen de U30 heeft die separate extra derde USB interface chip gevoed vanuit de USB connector. Ik denk dat ze het zo bewust gedaan hebben en dat het geen toegevoegde waarde heeft deze ook nog apart te voeden
https://www.microchip.com/en-us/product/usb3300
Vandaag eindelijk de moeite genomen om de R0 weerstand uit de voeding te halen van de Ding U30.
Nu had ik verwacht dat de ene pin boven de R0 voor de 0 zou zijn en de andere voor de +5v maar dat is dus niet zo.
Je kunt dat punt gebruiken om een jumper op te zetten Als me de module weer op de USB spanning Wil later draaien.
Allen de 5v aansluiten is voldoende de 0 komt all via header binnen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

En ga je nu dan luisteren?

Ben wel benieuwd naar het resultaat.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

De ruimte lijkt wel een fractie beter maar groot is het verschil niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Clock je de U30 dan nu ook met de Crystek femtoclock of gebruik je de eigen U30 clock op de U30?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Nee de klokjes van de u30 zijn niet meer, die staat in slave.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Maar dat is met het aanpassen van de voeding niet anders geworden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Dacht ik ook wel. En gezien de al goede filtering van de 3.3V regelaartjes op het U30 bordje verwachte ik dan ook geen substantieel verschil. De crux zit hem toch in de clocking van het schuifregister en de voeding daarvan.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

LDOO schreef: do 18 apr 2024, 8:52
Heel erg interessant ontwerp, wellicht ietwat veeleisender voor mijn sms en andere vaardigheden dan eerder dit werk... Ik heb bij jlcpcb de print besteld. Maar nu heb ik er 5 want dat is de minimum order grootte. Ik denk niet dat ik er zoveel ga bouwen. Tegen kostprijs plus lokale verzending zijn er dus 4 beschikbaar voor andere waaghalzen... Groet, Leo
Ik heb je een privébericht gestuurd Leo.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

jeroen_d schreef: di 20 jun 2023, 0:04
Ik heb de nieuwe T1 Joyin Audio trafo's nagemeten. Ze reageren gelijk aan de zwarte R3 10k:10k Joyin Audio trafo's.
Ik kan helaas niet checken of de grotere bandbreedte (200kHz vs 80kHz) wordt waargemaakt, die deels de tweemaal hogere prijs moet rechtvaardigen. Samplerate van mijn geluidskaart is max 192kHz dus bij 96kHz houdt de meting op. Zowel de T1 als de R3 zijn vlak tot 80kHz bij een belasting van 7kOhm.
De afscherming werkt wel erg mooi, daar waar de R3 trafo nog een bultje van enkele dB's liet zien op 50Hz (op de -140dB ruisvloer weliswaar), is zelfs daar nu niets meer van te zien.
Hoi Jeroen, is voor beide trafos de waarde van R70 / R71 gelijk (8.2K)? Ik ga de R3 trafos toepassen, door mezelf ingegoten in een permalloy behuizing. Ik ga er eigenlijk van uit dat de weersandwaarde niet verandert gezien de vrijwel gelijke parameters?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Klopt je kan dezelfde weerstand gebruiken.
Ik heb bewust niet voor de R3 gekozen. Ik vind ze te donker klinken en ze halen een gedeelte van de mooie ruimtelijkheid weg. Daar hebben de T1 trafo's geen last van dus ik ga ervan uit dat de hogere bandbreedte wordt waargemaakt ondanks dat ik het niet kon meten.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Goed te weten, dank je Jeroen. Wellicht interessant dan om dan tzt een R3/T1 DSD DAC vergelijk te houden tijdens een luisterdag. Misschien blijkt het hoorbare verschil tussen de twee trafo's niet in de bandbreedte maar in de extra afscherming van de T1 te zitten. Dat verschil was in ieder geval wel meetbaaar.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Nee dat verschil zit in de andere manier van wikkelen.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Hoe weet je dat? Correlatie en causatie? Overigens: Primaire en seundaire wikkelingen zijn symmetrisch, maakt de orientatie van de trafo op de print nog uit?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Primair en secundair van de T1 trafo's zijn niet symmetrisch. Het is echt anders dan de R3 met permalloy behuizing.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Ja dat betwist ook ook zeker niet. Er zijn alleen meer variabelen dan de wikkelmethode, namelijk de mate van afscherming. Wat mij betreft kan het hoorbare verschil tussen de twee transformatoren te herleiden zijn naar één of beide van deze variabelen. Ik zou dus niet op voorhand de conclusie willen trekken dat het hoorbare verschil komt door de manier van wikkelen.


Nog even over de R3 trafo: Ik kan het beste de kant met 2 pootjes (Input / Primair) richting het weestandnetwerk monteren?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Rob Dingen »

Weet niet over welke trafo het nu precies gaat maar ik heb dacht ik de laatste ingegoten trafo's die Jeroen ook gebruikt.
De bandbreedte daarvan is een stuk beter dan alle andere trafo's ook waneer je de secondaire kant aan massa hangt blijft het overeind.

Rob
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dat is goed om te horen Rob! Ze klinken ook fantastisch.
tigradekat schreef: vr 01 nov 2024, 12:07
Ja dat betwist ook ook zeker niet. Er zijn alleen meer variabelen dan de wikkelmethode, namelijk de mate van afscherming. Wat mij betreft kan het hoorbare verschil tussen de twee transformatoren te herleiden zijn naar één of beide van deze variabelen. Ik zou dus niet op voorhand de conclusie willen trekken dat het hoorbare verschil komt door de manier van wikkelen.


Nog even over de R3 trafo: Ik kan het beste de kant met 2 pootjes (Input / Primair) richting het weestandnetwerk monteren?
Wat betreft afscherming: ik kan niet bedenken, technisch gezien, hoe afscherming een trafo minder donker laat klinken. Jouw R3 gaat niet helderder klinken door er blik omheen te zetten, hij wordt wel minder gevoelig voor interferentie.

Ja de kant met twee pootjes aan het weerstandsnetwerk. Die met drie pootjes aan de uitgang. Waarbij het middelste pootje niet hoeft te worden gebruikt. Je kan gewoon de buitenste pinnen gebruiken op zowel een XLR als RCA kabel. Bij de XLR wordt massa bepaald door de massa van de versterkeringang waar je op aansluit. Bij RCA moet de -pin aan massa worden gelegd.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Dank je Jeroen. Intussen ben ik op weg:
20241103_133842.jpg
20241102_120131.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Lekker bezig. :goedzo:
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Tussenstand:

Vrijwel klaar, DSD It chip moet nog worden geflashed. Jeroen wil dat wel even doen voor me maar kan pas in januari. MAar eens an de slag om een muziekservertje op te zetten op een rondslingerende laptop. Een dedicated server heb ik nog niet, maar ik wil toch kijken of ik de DAC aan de praat kan krijgen.

@Kappa7: Ik ga geen BB gebruiken, maar uitsluitend de Xing U30 icm DSD it. Kan ik dan beter K1 en K2 verwijderen en doorlussen zoals jij dat doet?

Ik heb verder JP7 en JP4 doorverbonden, dat is correct toch?

20241205_162751.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Da's geen compact printje meer zo :shock:
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Hahha, nee, deze is redelijk uit de kluiten gewassen :) Maar alles zit er wel op, voeding incluis, wat handig is. Ik heb jouw printjes toch maar niet gebruikt: De investering is behoorlijk, en dus vond ik het veiliger om meteen voor de meest uitgerijpte versie te gaan, met lokale support :)
Plaats reactie