zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zuivere DSD dac
Meten is weten:
De 5V vanuit de PC (HP Micro Desktop 800) op de USB connector:
De 3.3V na de regelaartjes:
Die 3.3V regelaartjes op het U30 bordje zijn gewoon verdraaid goed!
De 5V vanuit de PC (HP Micro Desktop 800) op de USB connector:
De 3.3V na de regelaartjes:
Die 3.3V regelaartjes op het U30 bordje zijn gewoon verdraaid goed!
Re: zuivere DSD dac
Vandaag eindelijk de moeite genomen om de R0 weerstand uit de voeding te halen van de Ding U30.jeroen_d schreef: ↑vr 23 aug 2024, 23:29Ik heb gewoon het 0-ohm weerstandje verwijderd. Daar zit al plek voor een opsteekjumper waarmee je eenvoudig de oude situatie herstelt. Ik laat de voeding van de usb ontvanger gewoon intact die blijft vanaf de pc. De andere twee chips worden van een lokale schone voeding voorzien op deze wijze met verwijderen van de 0-ohm en op dat punt een schone 5V voeding.
Andere Amanero bordjes werken allemaal met twee chips. Alleen de U30 heeft die separate extra derde USB interface chip gevoed vanuit de USB connector. Ik denk dat ze het zo bewust gedaan hebben en dat het geen toegevoegde waarde heeft deze ook nog apart te voeden
https://www.microchip.com/en-us/product/usb3300
Nu had ik verwacht dat de ene pin boven de R0 voor de 0 zou zijn en de andere voor de +5v maar dat is dus niet zo.
Je kunt dat punt gebruiken om een jumper op te zetten Als me de module weer op de USB spanning Wil later draaien.
Allen de 5v aansluiten is voldoende de 0 komt all via header binnen.
Re: zuivere DSD dac
Clock je de U30 dan nu ook met de Crystek femtoclock of gebruik je de eigen U30 clock op de U30?
Re: zuivere DSD dac
Dacht ik ook wel. En gezien de al goede filtering van de 3.3V regelaartjes op het U30 bordje verwachte ik dan ook geen substantieel verschil. De crux zit hem toch in de clocking van het schuifregister en de voeding daarvan.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Ik heb je een privébericht gestuurd Leo.LDOO schreef: ↑do 18 apr 2024, 8:52Heel erg interessant ontwerp, wellicht ietwat veeleisender voor mijn sms en andere vaardigheden dan eerder dit werk... Ik heb bij jlcpcb de print besteld. Maar nu heb ik er 5 want dat is de minimum order grootte. Ik denk niet dat ik er zoveel ga bouwen. Tegen kostprijs plus lokale verzending zijn er dus 4 beschikbaar voor andere waaghalzen... Groet, Leo
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Hoi Jeroen, is voor beide trafos de waarde van R70 / R71 gelijk (8.2K)? Ik ga de R3 trafos toepassen, door mezelf ingegoten in een permalloy behuizing. Ik ga er eigenlijk van uit dat de weersandwaarde niet verandert gezien de vrijwel gelijke parameters?jeroen_d schreef: ↑di 20 jun 2023, 0:04Ik heb de nieuwe T1 Joyin Audio trafo's nagemeten. Ze reageren gelijk aan de zwarte R3 10k:10k Joyin Audio trafo's.
Ik kan helaas niet checken of de grotere bandbreedte (200kHz vs 80kHz) wordt waargemaakt, die deels de tweemaal hogere prijs moet rechtvaardigen. Samplerate van mijn geluidskaart is max 192kHz dus bij 96kHz houdt de meting op. Zowel de T1 als de R3 zijn vlak tot 80kHz bij een belasting van 7kOhm.
De afscherming werkt wel erg mooi, daar waar de R3 trafo nog een bultje van enkele dB's liet zien op 50Hz (op de -140dB ruisvloer weliswaar), is zelfs daar nu niets meer van te zien.
Re: zuivere DSD dac
Klopt je kan dezelfde weerstand gebruiken.
Ik heb bewust niet voor de R3 gekozen. Ik vind ze te donker klinken en ze halen een gedeelte van de mooie ruimtelijkheid weg. Daar hebben de T1 trafo's geen last van dus ik ga ervan uit dat de hogere bandbreedte wordt waargemaakt ondanks dat ik het niet kon meten.
Ik heb bewust niet voor de R3 gekozen. Ik vind ze te donker klinken en ze halen een gedeelte van de mooie ruimtelijkheid weg. Daar hebben de T1 trafo's geen last van dus ik ga ervan uit dat de hogere bandbreedte wordt waargemaakt ondanks dat ik het niet kon meten.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Goed te weten, dank je Jeroen. Wellicht interessant dan om dan tzt een R3/T1 DSD DAC vergelijk te houden tijdens een luisterdag. Misschien blijkt het hoorbare verschil tussen de twee trafo's niet in de bandbreedte maar in de extra afscherming van de T1 te zitten. Dat verschil was in ieder geval wel meetbaaar.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Hoe weet je dat? Correlatie en causatie? Overigens: Primaire en seundaire wikkelingen zijn symmetrisch, maakt de orientatie van de trafo op de print nog uit?
Re: zuivere DSD dac
Primair en secundair van de T1 trafo's zijn niet symmetrisch. Het is echt anders dan de R3 met permalloy behuizing.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Ja dat betwist ook ook zeker niet. Er zijn alleen meer variabelen dan de wikkelmethode, namelijk de mate van afscherming. Wat mij betreft kan het hoorbare verschil tussen de twee transformatoren te herleiden zijn naar één of beide van deze variabelen. Ik zou dus niet op voorhand de conclusie willen trekken dat het hoorbare verschil komt door de manier van wikkelen.
Nog even over de R3 trafo: Ik kan het beste de kant met 2 pootjes (Input / Primair) richting het weestandnetwerk monteren?
Nog even over de R3 trafo: Ik kan het beste de kant met 2 pootjes (Input / Primair) richting het weestandnetwerk monteren?
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Weet niet over welke trafo het nu precies gaat maar ik heb dacht ik de laatste ingegoten trafo's die Jeroen ook gebruikt.
De bandbreedte daarvan is een stuk beter dan alle andere trafo's ook waneer je de secondaire kant aan massa hangt blijft het overeind.
Rob
De bandbreedte daarvan is een stuk beter dan alle andere trafo's ook waneer je de secondaire kant aan massa hangt blijft het overeind.
Rob
Re: zuivere DSD dac
Dat is goed om te horen Rob! Ze klinken ook fantastisch.
Ja de kant met twee pootjes aan het weerstandsnetwerk. Die met drie pootjes aan de uitgang. Waarbij het middelste pootje niet hoeft te worden gebruikt. Je kan gewoon de buitenste pinnen gebruiken op zowel een XLR als RCA kabel. Bij de XLR wordt massa bepaald door de massa van de versterkeringang waar je op aansluit. Bij RCA moet de -pin aan massa worden gelegd.
Wat betreft afscherming: ik kan niet bedenken, technisch gezien, hoe afscherming een trafo minder donker laat klinken. Jouw R3 gaat niet helderder klinken door er blik omheen te zetten, hij wordt wel minder gevoelig voor interferentie.tigradekat schreef: ↑vr 01 nov 2024, 12:07Ja dat betwist ook ook zeker niet. Er zijn alleen meer variabelen dan de wikkelmethode, namelijk de mate van afscherming. Wat mij betreft kan het hoorbare verschil tussen de twee transformatoren te herleiden zijn naar één of beide van deze variabelen. Ik zou dus niet op voorhand de conclusie willen trekken dat het hoorbare verschil komt door de manier van wikkelen.
Nog even over de R3 trafo: Ik kan het beste de kant met 2 pootjes (Input / Primair) richting het weestandnetwerk monteren?
Ja de kant met twee pootjes aan het weerstandsnetwerk. Die met drie pootjes aan de uitgang. Waarbij het middelste pootje niet hoeft te worden gebruikt. Je kan gewoon de buitenste pinnen gebruiken op zowel een XLR als RCA kabel. Bij de XLR wordt massa bepaald door de massa van de versterkeringang waar je op aansluit. Bij RCA moet de -pin aan massa worden gelegd.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Tussenstand:
Vrijwel klaar, DSD It chip moet nog worden geflashed. Jeroen wil dat wel even doen voor me maar kan pas in januari. MAar eens an de slag om een muziekservertje op te zetten op een rondslingerende laptop. Een dedicated server heb ik nog niet, maar ik wil toch kijken of ik de DAC aan de praat kan krijgen.
@Kappa7: Ik ga geen BB gebruiken, maar uitsluitend de Xing U30 icm DSD it. Kan ik dan beter K1 en K2 verwijderen en doorlussen zoals jij dat doet?
Ik heb verder JP7 en JP4 doorverbonden, dat is correct toch?
Vrijwel klaar, DSD It chip moet nog worden geflashed. Jeroen wil dat wel even doen voor me maar kan pas in januari. MAar eens an de slag om een muziekservertje op te zetten op een rondslingerende laptop. Een dedicated server heb ik nog niet, maar ik wil toch kijken of ik de DAC aan de praat kan krijgen.
@Kappa7: Ik ga geen BB gebruiken, maar uitsluitend de Xing U30 icm DSD it. Kan ik dan beter K1 en K2 verwijderen en doorlussen zoals jij dat doet?
Ik heb verder JP7 en JP4 doorverbonden, dat is correct toch?
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: zuivere DSD dac
Hahha, nee, deze is redelijk uit de kluiten gewassen
Maar alles zit er wel op, voeding incluis, wat handig is. Ik heb jouw printjes toch maar niet gebruikt: De investering is behoorlijk, en dus vond ik het veiliger om meteen voor de meest uitgerijpte versie te gaan, met lokale support 
