Minimum-Maximum: PappaLeo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Van de week heb ik vier 5" woofers mogen ontvangen van @beijert. In dit topic volgt het bouwverslag.
MM001.jpg
Ik heb wat ideeën die ik nog wat verder moet uitwerken voor ik besluit welke kant het op gaat.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 26 nov 2025, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Ik heb even de parameters in WinISD gezet en de default aanbeveling bekeken.
MM002.jpg
Hm, 21,5 liter voor een 5" unit. Dat is redelijk fors. En ik heb er 2.
Als ik het volume halveer (blauw), dan slingert ie al 2 dB op bij 115Hz.
Het is niet echt een BR unit, maar dat vermoedden we al.

Ik denk nog even na.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 26 nov 2025, 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Chocomel »

Ja met de hoge Qts wordt de kast wel groot als je een vlakke afstemming wilt. Als vloerstaander zou het misschien net kunnen, met één woofer per kast.

Hoe heb je WinISD eigenlijk aan de praat gekregen? Sinds Windows 10 werkt het bij mij niet meer.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Ik heb W11. Doet het gewoon.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Ik heb ook zitten denken aan een pied piper achtige kast. Moet je de woofers op ⅓ vanaf de onderzijde zetten. Dan komt het middengebied ook van zo laag en zit de tweeter te ver van de andere units vandaan. Wordt geen fijne afstraling. Tenzij er een aan de achterzijde gesloten mid unit tussenkomt.

Ik ga weer eens graven in mijn unit-voorraad
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door wouter »

Met 4 units is een compound opstelling ook leuk, al ga je qua dynamiek wel inleveren.

Een gesloten behuizing voor de unit die doorloopt in het mid en een extra in basreflex of bandpass is ook geinig. Zowel de LS3/5a + AB1 monitor+sub van Rogers werken zo (gesloten + bandpass 4e orde) als ook de Elipson 1303 (vroege serie).

Sander Sassen pakte met een stel 6,5" Dayton units de boel met succes aan (TwentyTwenty 2.0) door 1 op de rug te plaatsen, en de bafflestep aan te pakken en verder het gesloten te houden (compact, 'snel' en door minder BSC toch voldoende mogelijk qua klankbalans).
Laatst gewijzigd door wouter op zo 23 nov 2025, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Met een Fs van 70Hz en een X-max van 2mm is het gewoon geen laagbeest, in wat voor buis je hem ook stopt. B.t.w. WinISD doet het hier ook gewoon onder W11, zij het met W7 kleurtjes :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef: zo 23 nov 2025, 13:49
Tenzij er een aan de achterzijde gesloten mid unit tussenkomt.

Ik ga weer eens graven in mijn unit-voorraad
Ik heb nog een paar Philips AD0215SQ4 liggen, maar die zijn een beetje lomp. Een mid die qua afmeting groter is dan de woof vind ik optisch sowieso een no-go.
Ook heb ik nog een paartje Morel MDM55.
Dat opent perspectieven als die woofertjes het een beetje doen in zo'n orgelpijp.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door wouter »

Dan wordt het inderdaad een mini piep piper verhaal met die morel ;-)

Deze leuke supertweeter er bij... klinkt echt bijzonder lekker en een budget pied piper is geboren (nou ja, met morel dan)!
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... FLtZqnerk4
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Shadow »

Dat zou wel heel gaaf zijn!
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Chocomel »

pappaleo schreef: zo 23 nov 2025, 13:43
Ik heb W11. Doet het gewoon.
Hier nu ook :yeah:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef: zo 23 nov 2025, 13:27
Het is niet echt een BR unit
is dit mss een idee?
Bijlagen
BR HP artikel uit HH.pdf
(245.18 KiB) 30 keer gedownload
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door wouter »

Met een hoge qts en hoge fs denk ik dan weer snel aan al die cyburg needle achtigen, TQWT dus. Maar iets zegt me dat Pappaleo wel zelf met iets geslaagds gaat komen ;-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Dat denk ik ook. Het lijkt mij een algemeen omroepding wat gewoon zo in een plankje of hoedenplank in de auto moet. Wellicht een exponentiële hoorn?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef: ma 24 nov 2025, 0:30
pappaleo schreef: zo 23 nov 2025, 13:27
Het is niet echt een BR unit
is dit mss een idee?
Als ik me niet al te zeer vergis komt de gedachte hier achter enigszins overeen wat Chocomel in zijn eerste post The DSP Assisted Reflex System - Squeeze More Bass from Every Reflex Design aanhaalde. Daar wordt echter een DSP toegepast in plaats van passieve componenten, waardoor er ook nog met de delay gespeeld kan worden.

Het lukt me nu even niet om dit te simuleren. Ik heb VituixCad al lange tijd niet meer gebruikt en ik kan me herinneren dat ik vroeger driver parameters kon invoeren. Dat vind ik in de huidige versie even niet terug. Wel frd's importeren, maar dan moet ik weer meten en dan heb ik weer een testbehuizing nodig. iN WinISD kan ik er weer geen filtercomponent tussen proppen.

Ik begin eerst maar eens met een orgelpijp (lekker makkelijk) en ga daaraan meten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef: ma 24 nov 2025, 10:43
iN WinISD kan ik er weer geen filtercomponent tussen proppen.
Maar je kunt wel experimenteren bij het tabje EQ/Filter. Geeft je globaal wel een indruk wat filtering doet. En ga je met DSP aan de gang dan maakt de invloed van de speaker impedantie ook niet meer uit.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 24 nov 2025, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Weinig :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Nee, een orgelpijp zit daar i.d.d. niet bij :lagge:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef: ma 24 nov 2025, 10:43
Het lukt me nu even niet om dit te simuleren.
in LspCAD lukt dit in elk geval wel (zie t paasproject 2017-2021 topic), AJ Horn kan het in elk geval ook (dat gebruikt HH)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door John P »

Boxsim kan het ook, tenminste een BR met HP.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Ja, BoxSim kan het met geimporteerde metingen in de uiteindelijke kast. Ik wil gewoon parameters invoeren van de unit, een kast opgeven met bekende inhoud en afstemming en dan simuleren.

De Common outer housing van BoxSim heeft geen poortafstemoptie (3w), althans niet in de versie die nu bij mij draait. Dus simuleert ie een CB.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef: ma 24 nov 2025, 10:43
Ik begin eerst maar eens met een orgelpijp (lekker makkelijk) en ga daaraan meten.
Bij deze:
MM003.jpg
MM004.jpg
MM005.jpg
Had nog wat resten karton liggen :D
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Chocomel »

Doet ie eventjes :D
Hoe lang is de pijp?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Marp »

1,40m?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Nee, 1m22, de lengte van een kwart plaat 2m44 * 1m22

Ik verwacht er overigens niet veel van. Ondanks dat er een grote schare PP aanhangers was lees je toch een hoop realistische reviews die gehakt van het principe maken.

Maar ik kan altijd nog de bovenkant dichtmaken, baspijpjes plaatsen etc. We zijn nog in de fase dat we gewoon wat uitproberen. Ik heb AJhorn besteld, maar dat heb ik morgen pas beschikbaar. Dan kunnen we de probeersels wetenschappelijk toetsen en modificeren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”