Minimum-Maximum: PappaLeo
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Minimum-Maximum: PappaLeo
Van de week heb ik vier 5" woofers mogen ontvangen van @beijert. In dit topic volgt het bouwverslag.
Ik heb wat ideeën die ik nog wat verder moet uitwerken voor ik besluit welke kant het op gaat.
Wordt vervolgd.
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 26 nov 2025, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ik heb even de parameters in WinISD gezet en de default aanbeveling bekeken.
Hm, 21,5 liter voor een 5" unit. Dat is redelijk fors. En ik heb er 2.
Als ik het volume halveer (blauw), dan slingert ie al 2 dB op bij 115Hz.
Het is niet echt een BR unit, maar dat vermoedden we al.
Ik denk nog even na.
Als ik het volume halveer (blauw), dan slingert ie al 2 dB op bij 115Hz.
Het is niet echt een BR unit, maar dat vermoedden we al.
Ik denk nog even na.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 26 nov 2025, 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ja met de hoge Qts wordt de kast wel groot als je een vlakke afstemming wilt. Als vloerstaander zou het misschien net kunnen, met één woofer per kast.
Hoe heb je WinISD eigenlijk aan de praat gekregen? Sinds Windows 10 werkt het bij mij niet meer.
Hoe heb je WinISD eigenlijk aan de praat gekregen? Sinds Windows 10 werkt het bij mij niet meer.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ik heb ook zitten denken aan een pied piper achtige kast. Moet je de woofers op ⅓ vanaf de onderzijde zetten. Dan komt het middengebied ook van zo laag en zit de tweeter te ver van de andere units vandaan. Wordt geen fijne afstraling. Tenzij er een aan de achterzijde gesloten mid unit tussenkomt.
Ik ga weer eens graven in mijn unit-voorraad
Ik ga weer eens graven in mijn unit-voorraad
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Met 4 units is een compound opstelling ook leuk, al ga je qua dynamiek wel inleveren.
Een gesloten behuizing voor de unit die doorloopt in het mid en een extra in basreflex of bandpass is ook geinig. Zowel de LS3/5a + AB1 monitor+sub van Rogers werken zo (gesloten + bandpass 4e orde) als ook de Elipson 1303 (vroege serie).
Sander Sassen pakte met een stel 6,5" Dayton units de boel met succes aan (TwentyTwenty 2.0) door 1 op de rug te plaatsen, en de bafflestep aan te pakken en verder het gesloten te houden (compact, 'snel' en door minder BSC toch voldoende mogelijk qua klankbalans).
Een gesloten behuizing voor de unit die doorloopt in het mid en een extra in basreflex of bandpass is ook geinig. Zowel de LS3/5a + AB1 monitor+sub van Rogers werken zo (gesloten + bandpass 4e orde) als ook de Elipson 1303 (vroege serie).
Sander Sassen pakte met een stel 6,5" Dayton units de boel met succes aan (TwentyTwenty 2.0) door 1 op de rug te plaatsen, en de bafflestep aan te pakken en verder het gesloten te houden (compact, 'snel' en door minder BSC toch voldoende mogelijk qua klankbalans).
Laatst gewijzigd door wouter op zo 23 nov 2025, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Met een Fs van 70Hz en een X-max van 2mm is het gewoon geen laagbeest, in wat voor buis je hem ook stopt. B.t.w. WinISD doet het hier ook gewoon onder W11, zij het met W7 kleurtjes 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ik heb nog een paar Philips AD0215SQ4 liggen, maar die zijn een beetje lomp. Een mid die qua afmeting groter is dan de woof vind ik optisch sowieso een no-go.
Ook heb ik nog een paartje Morel MDM55.
Dat opent perspectieven als die woofertjes het een beetje doen in zo'n orgelpijp.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Dan wordt het inderdaad een mini piep piper verhaal met die morel 
Deze leuke supertweeter er bij... klinkt echt bijzonder lekker en een budget pied piper is geboren (nou ja, met morel dan)!
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... FLtZqnerk4
Deze leuke supertweeter er bij... klinkt echt bijzonder lekker en een budget pied piper is geboren (nou ja, met morel dan)!
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... FLtZqnerk4
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
- Bijlagen
-
- BR HP artikel uit HH.pdf
- (245.18 KiB) 30 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Met een hoge qts en hoge fs denk ik dan weer snel aan al die cyburg needle achtigen, TQWT dus. Maar iets zegt me dat Pappaleo wel zelf met iets geslaagds gaat komen 
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Dat denk ik ook. Het lijkt mij een algemeen omroepding wat gewoon zo in een plankje of hoedenplank in de auto moet. Wellicht een exponentiële hoorn?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Als ik me niet al te zeer vergis komt de gedachte hier achter enigszins overeen wat Chocomel in zijn eerste post The DSP Assisted Reflex System - Squeeze More Bass from Every Reflex Design aanhaalde. Daar wordt echter een DSP toegepast in plaats van passieve componenten, waardoor er ook nog met de delay gespeeld kan worden.
Het lukt me nu even niet om dit te simuleren. Ik heb VituixCad al lange tijd niet meer gebruikt en ik kan me herinneren dat ik vroeger driver parameters kon invoeren. Dat vind ik in de huidige versie even niet terug. Wel frd's importeren, maar dan moet ik weer meten en dan heb ik weer een testbehuizing nodig. iN WinISD kan ik er weer geen filtercomponent tussen proppen.
Ik begin eerst maar eens met een orgelpijp (lekker makkelijk) en ga daaraan meten.
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Maar je kunt wel experimenteren bij het tabje EQ/Filter. Geeft je globaal wel een indruk wat filtering doet. En ga je met DSP aan de gang dan maakt de invloed van de speaker impedantie ook niet meer uit.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 24 nov 2025, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ja, BoxSim kan het met geimporteerde metingen in de uiteindelijke kast. Ik wil gewoon parameters invoeren van de unit, een kast opgeven met bekende inhoud en afstemming en dan simuleren.
De Common outer housing van BoxSim heeft geen poortafstemoptie (3w), althans niet in de versie die nu bij mij draait. Dus simuleert ie een CB.
De Common outer housing van BoxSim heeft geen poortafstemoptie (3w), althans niet in de versie die nu bij mij draait. Dus simuleert ie een CB.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Nee, 1m22, de lengte van een kwart plaat 2m44 * 1m22
Ik verwacht er overigens niet veel van. Ondanks dat er een grote schare PP aanhangers was lees je toch een hoop realistische reviews die gehakt van het principe maken.
Maar ik kan altijd nog de bovenkant dichtmaken, baspijpjes plaatsen etc. We zijn nog in de fase dat we gewoon wat uitproberen. Ik heb AJhorn besteld, maar dat heb ik morgen pas beschikbaar. Dan kunnen we de probeersels wetenschappelijk toetsen en modificeren.
Ik verwacht er overigens niet veel van. Ondanks dat er een grote schare PP aanhangers was lees je toch een hoop realistische reviews die gehakt van het principe maken.
Maar ik kan altijd nog de bovenkant dichtmaken, baspijpjes plaatsen etc. We zijn nog in de fase dat we gewoon wat uitproberen. Ik heb AJhorn besteld, maar dat heb ik morgen pas beschikbaar. Dan kunnen we de probeersels wetenschappelijk toetsen en modificeren.
