Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Het duurt nog even voordat de stekker er in kan.
Moet de potmeters nog verder bedraden en de Post PI master volume .
Bijlagen
TMB_Tone_Stack_On_Pots.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Als ik het goed heb(waarschijnlijk,niet :lol: ) nog 5 solderingen te gaan :D
DSC09225.JPG
De Post PI Master was nog wel een dingetje :?
Gelukkig heb ik een tekening.
Bassman_MV_Type-2.png
Alle bedrading naar de Post PI Master POT moest afgeschermd,waarbij de afscherming aan de negatieve BIAS spanning zit.
Hoe krijg je alle afschermingen aan elkaar?
Simpel met een gesoldeerd ringetje over alle afschermingen.
ringetje.jpg
Het gehele send en return FX gebeuren is nu ook gereed.
DSC09226.JPG
Volle Bak,alle ruimte benut. :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Alle soldeerwerk zit er op.
Dummy load er aan gezet.
Zonder buizen de DC spanningen gemeten,460V,dat is niet te weinig :lol:
Wat ook belangrijk is,,heb ik negatieve spanning op de eindbuizen,zonder krijgen die heel snel rode wangetjes,maar dit was Oke.
Geen rook!!! :yeah:
DSC09232.JPG
Dan maar even de buizen inpluggen en de speaker er aan.
Spanning er op en de eindbuizen bias op de meter gezet , afgeregeld op een 36mV = 36mA
DSC09233.JPG
Gitaar ingeplugd en?
Het doet het :yeah: ,test morgen wel verder,,Hoorde op de achtergrond iemand roepen ,,,, DENK JE WEL OM DE BUREN!!!!!! :rock: :rock:
DSC09235.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door hannesie »

Mijn moeder zou zeggen, "ben trots op je.".
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Dan maar de boel aan de visuele pijnbank :lol:
Dummy load er aan toonfies er op en de digi oscilloscoop.
De foto is met 1kHz gemeten op de speaker uitgang.
Zo te zien niks mis mee :D
De toonregelingen getest,werkt ook mooi.
Op naar het inbouw proces.
DSC09245.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door hannesie »

Mijn moeder had gelijk. :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

:dank:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Een paar weken Griekenland er op zitten.
Tijd om de kast af te maken :D
Bijlagen
DSC09248.JPG
DSC09250.JPG
DSC09251.JPG
DSC09252.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door hannesie »

Strakke bak. :kwijl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door Kappa7 »

Netjes geworden zo. :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Bedankt jongens :dank:
Bijlagen
DSC09254.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door Pjotr »

Dat is weer heel netjes zo!

B.t.w. zijn er nog plannen voor bijpassende speakers?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Speaker keuze vind ik moeilijk.

Speel nu met een celestion 12,, V30
En dat klinkt goed van clean tot serieus de buren pesten :lol:
Misschien dat ik er voor de Telecaster iets bij zet met wat meer cleaner geluid.
Maar dan komt het ,wat dan ???
Dan komen de bomen in het bos je tegemoet bij die keuze,de 1 doet dit de ander dat,YT filmpjes helpen dan ook niet veel :-k

Voor de kast gebruik ik een Harley Benton 12 inch kast,voor die prijs is het niet te doen er zelf 1 te bouwen.
https://www.thomann.nl/harley_benton_g112_vintage.htm

Had hem van marktpl. voor 100 euro incl.de V30.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door Henkjan »

iets met een tweeter mss?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door peterl »

Ik heb het eerder niet af gezien maar dit is echt gaaf geworden, de kast ziet er ook prachtig uit. Wat is het vermogen, iets tegen de 50Watt?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door Marp »

Inderdaad erg fraai geworden. Vintage in showroomstaat, al je niet beter zou weten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Even een late reactie.
Gisteren net terug uit Lesbos,met de ettele vertragingen,lange dag...........

Bedankt jongens :dank:

In de komende weken ga ik deze gebakjes goed aan de tand voelen.
Verslag volgt dan.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Even wat anders proberen met het FX gebeuren (send en return print].

Kwam een schakeling tegen genaamd ,,Dumbleator,,.
Dumbleator.jpg
Een buizen FX schakeling.
Kunnen we dat proberen? :-k
Vast wel :lol:

Eerst maar even een printje ontwerpen,rekening houdend met de afmetingen van de bestaande FX print.
Dumbleator lay.jpg
De vraagtekens op de print geven aan waar ik printpennen plaats,zodat ik die weerstandswaarden kan veranderen zonder de print er eerst weer te moeten uitsolderen.

Oke,printje gereed en er in gezet.
DLa.jpg
Versterker aan en de gitaar ingeplugd en maar even horen hoe het klinkt :hide:
Het geluid klonk ,,VERROT,, :shock:
Ingang A en B geprobeerd,weinig verschil,Draai je de ingangs pot een beetje open dan werkt het,ga je verder dan begint de versterker heftig te piepen
met het geluid van een oude AM radio ruis op de achtergrond.
Dit werkt niet,dan de oude print er maar weer in,dacht ik.

Eerst de boel maar eens aangesloten op de toonfiets en scope.
0,8mV /1KHz sinus op de ingang van de versterker gezet.
0,8mV is wat de grofste heavy humbucker gitaar elementen kunnen geven.
Dan wordt het al snel duidelijk .
De schakeling overstuurt en vervormt [afgevlakte sinus toppen en de negatieve golfhelft lijkt niet op de positieve]

PAUZE,denk,biertje,sigaretje,katten aaien,vrouwtje plagen eten koken, wat te doen? :think:

Het ingang signaal is waarschijnlijk te hoog.
Maar even kijken hoe de vorige schema dat oplost.
FX tube amp 12AX7.jpg
Hier is de ingang spanningsdeler 220K en 68K.
De onderste 470K weerstand overbrugt met een 250K potmeter en op 68K ingesteld en de uitgang ook voorzien van een 250K pot.
De bovenste 470K weerstand vervangen door 220K.
Toonfiest en scope er aan EN DAT WERKT GOED :yeah: keurige sinus op de scope,ook bij volledig signaal :proost:
De uitgang zo ingesteld dat in en uit gelijk is.[Unity Gain]
D.w.z. zonder fx staat er max iets van 4,6V op de loper van de treble pot met 0,8V op de versterker ingang.
Verhoog ik die 0,8 volt aan de ingang dan zie ik nog steeds een keurig sinus op de scope het amplitude loopt dan op maar de toppen vlakken niet af.

De uitgang potmeter afgekoppeld en gemeten en omgezet in een weerstand deler op de uitgang,kwam op 27K naar massa en 150K naar uitgang.

uiteindelijk de print er uit gehaald , aangepast en weer gemonteerd.
Cesspool  aangepast FINAL...jpg
Dumbleator final.jpg
In is 4,6V en uit wordt dan 4,4V denk niet dat je die 0,2V gaat horen :lol:
Morgen in het echt testen....................
DSC09274.JPG
DSC09275.JPG
DSC09276.JPG
DSC09277.JPG
DSC09271.JPG
Tube Town heeft een kant en klaar printje voor de Dumbleator.
Als je dat net zo wilt gebruiken als ik doe [na de toonregeling] dan weet je nu wat te doen :D
Laatst gewijzigd door democles op wo 22 okt 2025, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Vandaag de nieuwe buizen FX getest.
Alles werkt naar behoren :yeah:
Bij de vorige had ik een inschakelklik,wat ruis en een klein brommetje.
Nu niet meer!
Klein filmpje,met een echo bakje in de FX loop.
Ik film dit met de camera,de bijgeluiden zijn mijn ademhaling tijdens het filmen.
Dat wordt nog twee printjes maken voor de andere versterkers :-"

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Vandaag,puntjes op de i dag.
Met kroko snoertjes zitten vogelen wat ,,voor mij,, de beste sound was.
Verschillende pF condensatoren geprobeerd.
Uiteindelijk werd het dit. 220pF en 100pF.
Geeft net subtiel een ietsje meer hoog in de FX schakeling.
Bijlagen
Dumbleator Trainwreck.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Het printje van de FX werkt goed.
Zat er een tijd naar te kijken :-k
Misschien kan de massa beter.
Ik weet het,een motor die goed loopt moet je niet aan sleutelen :hide:
Toch maar wat anders geprobeerd :-"

De massa sporen op de print zo verlegd dat iedere triode helft van de FX buis zijn eigen massa heeft,die uiteindelijk via een soort steraarde naar de min van de [ontkoppel] voedingscondensator loopt.

Zo was de Massa.
Massa1.jpg
De nieuwe Massa.
Massa2.jpg
En een verduidelijking van beide massa,s op de print: per triode helft 1. massa die niet door de andere helft loopt.
Massa verdeling.jpg
Printje gemaakt,morgen maar eens in elkaar solderen :)
DSC09278.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door Henkjan »

dat gaat weer als een trein.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Ja de trein rolt nog. :D
Af en toe wat kolen op het vuur en dan weer gaan met die banaan :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door hannesie »

In ieder geval (h)eerlijke muziek.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Printje Dumbleator gereed voor montage.
DSC09280.JPG
Plaats reactie