Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Omdat het zo mooi gaat besloten een Trainwreck Express te bouwen.
TWE orgineel.jpg
TW orgineel.jpg
Eerst maar eens onderzoek,de schema,s:
Trainwreck.jpg
trainwreck_express.pdf
(504.48 KiB) 122 keer gedownload
Ene Ken Fischer heeft dit ontworpen ,een versterkertje dat echt hard gaat(sorry Buren :hide: )




en twee clone,s



Dan een speurtocht naar het origineel (wat nu verkocht wordt voor 40.000 euro+ :shock: )
orgineel trainwrack.jpg
Niet veel schokkends te zien :shock:
De voedingselko,s staan apart van de schakeling en niet er tussen.
Wat er speciaal was was de uitgangstrafo,maar die wordt niet meer gemaakt.
De rest is vrij standaard spul.
Door zo weinig onderdelen gaat alles meetellen kwa klank.
Ken Fischer bouwde ze dan ook voor specifieke wensen,ander weerstandje hier,ander condensatortje daar etc.
Bestelde je zo,n ding dan werd je op een lijst gezet kwam er tussendoor een beroemd iemand een bestelling doen dan kwam die onderaan de lijst.
Dat wardeer ik wel :D
Laatst gewijzigd door democles op wo 16 okt 2024, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Dan wat overdenkingen :-k

De Trainwreck komt zonder een Master Volume.
Eigenlijk regel je het volume met de potmeter op je gitaar,van clean naar vol gas :rock:
Geen overdrive pedaaltjes nodig!
Om toch het beestje in bedwang te houden zocht ik naar een mogelijkheid voor Master Volume.
Dat is dan geen origineel meer HOOR IK IEMAND ROEPEN!!!!!
Nee, maar wel een democles :lol:

Zoeken zoeken zoeken en je vind. :shock:
Dit gaat hem worden, maar dan met Philips EL34 eindpitten. [-(
Trainwreck Cesspool.jpg


https://chasingtone.com/the-cesspool/
De man maakt ook heel mooi ander spul.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Shadow »

Dat zal wel lekker ronken ja!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Yep,
Eddie Van Halen speelde over zo,n ding.
En ZZ.TOP, Billy Gibbons.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Dus een master volume en heel misschien nog een buizen send en return schakeling inbouwen als ik nog ruimte heb O:)

Waar begin je dan?
De kast in elkaar gedeuveld en voorzien van 4x mahonie beits met 4 laklagen.
De pootjes iets verhoogd met een dambrik,om de hoogte van een evt hengsel van een onderliggende speakerkast te overbruggen.
En al vast begonnen met wat plaatwerk.
Bijlagen
DSC09049.JPG
DSC09053.JPG
DSC09055.JPG
DSC09052.JPG
DSC09057.JPG
DSC09058.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Oke,het schema is er.
DE Opbouw?
Wat gaan we doen?
Vanuit HIFI hoort de ontkoppeling elco bij de trap die het voed,dus elco,s zo dicht mogelijk bij de te voeden trap in de versterker.
In gitaar amp,s is dit anders.
Hier geld de hoogspanning zo ver mogelijk van de signaalweg.
Dus geen hoge AC stromen bij kleine AC stromen.

En dat begrijpen sommige mensen. :-&
Voorbeeld de elco dicht bij de verbruikers groep.
En begrijpt het niet!!! (wel leuke onderdelen,jammer van die drie zekeringen in de versterker,beter aan de buitenkant nu minder berijkbaar)
TWrack.jpg
Zie dat de + van de elco,s naar de potmeters zijn gericht,dat is wel een hele kleine weg van signaalweg naar hoogspanning :think: [-X
dit is dan beter. Drie draadjes naar de print ver weg bij signaal wegen.
TW.jpg
Laatst gewijzigd door democles op do 17 okt 2024, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Pjotr »

democles schreef: do 17 okt 2024, 1:21
Dus geen hoge DC AC stromen bij kleine AC stromen.
Het is wel degelijk de flinke AC modulatie van de anodestromen die kan overspreken en terugkoppelen. En dat is AC! De DC bias kan geen kwaad. Geldt evengoed voor HiFi versterkers.

Het is een leuk fixed bias ontwerp, simpel en doeltreffend. Maar wat is er zo bijzonder aan dat het zo'n stoere naam moet hebben?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Shadow »

Als je dat laatste filmpje kijkt, dan snap ik hem wel hoor!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Bedankt Peter ,slip off the pen :hide:
Even aangepast :-"
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Vandaag het chassis verder in elkaar gezet.
Bijlagen
DSC09060.JPG
DSC09062.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door ray5150 »

Een tijdje geleden dit filmpje zitten kijken :


Trainwreck was typisch een merk dat samenhing met de oprichter, net zoals Dumble, Kubicki, en Wal. allemaal 1 persoons ondernemingen.
Beetje vergelijkbaar met luidspreker fabrikanten als Translator en BNS, de oprichter overlijdt, en met hem is ook het merk verleden tijd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Bedankt voor de aanvulling Ray, :goedzo:
Volgens mij maken ze nog ,de familie nam het over,maar een echte Ken F zit er niet meer in :?

Maar even verder met passen en meten :think:
DSC09063.JPG
Dit word al wat.
Het turrent bord twee doorvoeren ingekort.
Buisje er tussen gezet en de print past,die hoeft niet opnieuw ontworpen te worden,dat scheelt :D
DSC09064.JPG
Laatst gewijzigd door democles op vr 18 okt 2024, 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Pjotr »

Ah, is dus de merknaam! Kende ik niet.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Dan moet ik nog wat koperwerk kwijt :think:

Na wat geschuif kom ik op dit.
De voedingstrafo op zijn kant,scheelt een hoop ruimte. :D
DSC09066.JPG
Beugel van de Action , wat rest 3mm plaatwerk en die ringkern gaat geen kant meer op!
DSC09067.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Dan maar even verder met passen en meten.
De voedingstrafo op 230v net spanning gezet en meten op de 8 ohm aansluiting van de uitgangstrafo.
Schuiven met de uitgangstrafo totdat de meter een lage mV meting geeft.

Dat valt erg mee,ik meet 0,26mV AC :D met deze opstelling.
Zal met deze opzet weinig brom instraling hebben.
Bijlagen
DSC09068.JPG
DSC09069.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Passen en meten :think:
Dat gaat passen :D
DSC09070.JPG
Dan ook maar eens de definitieve buisgaten boren.
DSC09071.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

De FX schakeling (send en return) printje geëtst en in elkaar gezet.
Bijlagen
DSC09073.JPG
FX tube amp 12AX7.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Prachtig weer,hier in het noorden.
Tijd om de achterkant te voorzien van de laatste montage gaten.
Bijlagen
DSC09075.JPG
DSC09077.JPG
DSC09079.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Even een plaatje hoe het er nu voor staat.
DSC09089.JPG
Trainwreck Cesspool.jpg
Had een bordje gemaakt voor de gelijkrichting en de eerst twee elco,s in de voeding en het turrent bordje voorzien van turrents.
Had nog wat restproblemen om op te lossen :think:
Eentje opgelost ,de positie van de 22K weerstand naar de derde elco in de voeding.
Nog twee problemen te gaan.
Ik moet nog een zesde voedingselco kwijt die de FX print voed en een negatieve bias print. :think:
Wordt aan gewerkt,ik denk aan een ,,Dog House,, :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Gelukkig nog geen ,,Dog House,, :lol:
Is eigenlijk een metalen bakje op de bovenplaat bedoeld voor de voeding elco,s,zoals Fender ze bouwt in hun versterkers.
dog house.jpg
Even verder met de speurtocht naar ruimte voor de neg. bias print :think:
GEVONDEN!!!!!!
Al moest ik het oorspronkelijke ontwerp opnieuw ontwerpen, naar een breedte van 2cm .
NRS print.jpg
Wordt dan...
bias print smal.jpg
DSC09091.JPG
Nu alleen nog ergens de elco voor de FX print ergens plaatsen :think: dan hoeft er niets bovenop geplaatst te worden. :yeah:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Ik had die Bias print nog wat aangepast voor een meerslagen instelpot met behuizing,zodat later de bias aan de buitenkant van de kast is af te stellen.
Er komen nog 3x meetpennen op de achterkant om de mA van de eindbuizen te kunnen meten in mV.
bias print.jpg
DSC09093.JPG
DSC09096.JPG
De bodemplaat was ook binnen,1mm RVS,een heel klein beetje pas flexen en die zit er in :D
Bijlagen
DSC09095.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Het blijft passen en meten ,het past net,en net is goed :yeah:
Had nog wel een probleempje om op te lossen.
De 100uF elco,s op het printje passen net onderder de chassis zijbalk zonder deze te raken.
Alleen als de dwarsbalk verdraaid raakt het de elkco,s.
Na wat denkwerk het verdraaien opgelost met een ,,anti roll bar,, probleem opgelost :D
Bijlagen
DSC09097.JPG
DSC09098.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Shadow »

Lekker bezig weer!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Gebeurt hier nog wat?
Best wel veel.
Maar niet op het vlak van solderen,eerder ontwerp.
Tja het moet smoelen,bij het ontwerp passen en out of the box. :think:

Een foto op canvas laten afdrukken.
Een voorpaneel van 8 mm dik multiplex pas gemaakt , het canvas er op geplakt en aan de randen geniet.
Nu nog wachten tot het weer het toelaat om de rest van een kleur te voorzien. :relax:
Bijlagen
DSC09101.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Shadow »

Gaaf plaatje zo!
Plaats reactie