Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Het duurt nog even voordat de stekker er in kan.
Moet de potmeters nog verder bedraden en de Post PI master volume .
Moet de potmeters nog verder bedraden en de Post PI master volume .
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Als ik het goed heb(waarschijnlijk,niet
) nog 5 solderingen te gaan
De Post PI Master was nog wel een dingetje
Gelukkig heb ik een tekening. Alle bedrading naar de Post PI Master POT moest afgeschermd,waarbij de afscherming aan de negatieve BIAS spanning zit.
Hoe krijg je alle afschermingen aan elkaar?
Simpel met een gesoldeerd ringetje over alle afschermingen. Het gehele send en return FX gebeuren is nu ook gereed. Volle Bak,alle ruimte benut.
Gelukkig heb ik een tekening. Alle bedrading naar de Post PI Master POT moest afgeschermd,waarbij de afscherming aan de negatieve BIAS spanning zit.
Hoe krijg je alle afschermingen aan elkaar?
Simpel met een gesoldeerd ringetje over alle afschermingen. Het gehele send en return FX gebeuren is nu ook gereed. Volle Bak,alle ruimte benut.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Alle soldeerwerk zit er op.
Dummy load er aan gezet.
Zonder buizen de DC spanningen gemeten,460V,dat is niet te weinig
Wat ook belangrijk is,,heb ik negatieve spanning op de eindbuizen,zonder krijgen die heel snel rode wangetjes,maar dit was Oke.
Geen rook!!!
Dan maar even de buizen inpluggen en de speaker er aan.
Spanning er op en de eindbuizen bias op de meter gezet , afgeregeld op een 36mV = 36mA Gitaar ingeplugd en?
Het doet het
,test morgen wel verder,,Hoorde op de achtergrond iemand roepen ,,,, DENK JE WEL OM DE BUREN!!!!!!
Dummy load er aan gezet.
Zonder buizen de DC spanningen gemeten,460V,dat is niet te weinig
Wat ook belangrijk is,,heb ik negatieve spanning op de eindbuizen,zonder krijgen die heel snel rode wangetjes,maar dit was Oke.
Geen rook!!!
Spanning er op en de eindbuizen bias op de meter gezet , afgeregeld op een 36mV = 36mA Gitaar ingeplugd en?
Het doet het
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Dan maar de boel aan de visuele pijnbank
Dummy load er aan toonfies er op en de digi oscilloscoop.
De foto is met 1kHz gemeten op de speaker uitgang.
Zo te zien niks mis mee
De toonregelingen getest,werkt ook mooi.
Op naar het inbouw proces.
Dummy load er aan toonfies er op en de digi oscilloscoop.
De foto is met 1kHz gemeten op de speaker uitgang.
Zo te zien niks mis mee
De toonregelingen getest,werkt ook mooi.
Op naar het inbouw proces.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Een paar weken Griekenland er op zitten.
Tijd om de kast af te maken
Tijd om de kast af te maken
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Dat is weer heel netjes zo!
B.t.w. zijn er nog plannen voor bijpassende speakers?
B.t.w. zijn er nog plannen voor bijpassende speakers?
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Speaker keuze vind ik moeilijk.
Speel nu met een celestion 12,, V30
En dat klinkt goed van clean tot serieus de buren pesten
Misschien dat ik er voor de Telecaster iets bij zet met wat meer cleaner geluid.
Maar dan komt het ,wat dan ???
Dan komen de bomen in het bos je tegemoet bij die keuze,de 1 doet dit de ander dat,YT filmpjes helpen dan ook niet veel
Voor de kast gebruik ik een Harley Benton 12 inch kast,voor die prijs is het niet te doen er zelf 1 te bouwen.
https://www.thomann.nl/harley_benton_g112_vintage.htm
Had hem van marktpl. voor 100 euro incl.de V30.
Speel nu met een celestion 12,, V30
En dat klinkt goed van clean tot serieus de buren pesten
Misschien dat ik er voor de Telecaster iets bij zet met wat meer cleaner geluid.
Maar dan komt het ,wat dan ???
Dan komen de bomen in het bos je tegemoet bij die keuze,de 1 doet dit de ander dat,YT filmpjes helpen dan ook niet veel
Voor de kast gebruik ik een Harley Benton 12 inch kast,voor die prijs is het niet te doen er zelf 1 te bouwen.
https://www.thomann.nl/harley_benton_g112_vintage.htm
Had hem van marktpl. voor 100 euro incl.de V30.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Ik heb het eerder niet af gezien maar dit is echt gaaf geworden, de kast ziet er ook prachtig uit. Wat is het vermogen, iets tegen de 50Watt?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Inderdaad erg fraai geworden. Vintage in showroomstaat, al je niet beter zou weten.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Even een late reactie.
Gisteren net terug uit Lesbos,met de ettele vertragingen,lange dag...........
Bedankt jongens
In de komende weken ga ik deze gebakjes goed aan de tand voelen.
Verslag volgt dan.
Gisteren net terug uit Lesbos,met de ettele vertragingen,lange dag...........
Bedankt jongens
In de komende weken ga ik deze gebakjes goed aan de tand voelen.
Verslag volgt dan.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Even wat anders proberen met het FX gebeuren (send en return print].
Kwam een schakeling tegen genaamd ,,Dumbleator,,. Een buizen FX schakeling.
Kunnen we dat proberen?
Vast wel
Eerst maar even een printje ontwerpen,rekening houdend met de afmetingen van de bestaande FX print. De vraagtekens op de print geven aan waar ik printpennen plaats,zodat ik die weerstandswaarden kan veranderen zonder de print er eerst weer te moeten uitsolderen.
Oke,printje gereed en er in gezet. Versterker aan en de gitaar ingeplugd en maar even horen hoe het klinkt
Het geluid klonk ,,VERROT,,
Ingang A en B geprobeerd,weinig verschil,Draai je de ingangs pot een beetje open dan werkt het,ga je verder dan begint de versterker heftig te piepen
met het geluid van een oude AM radio ruis op de achtergrond.
Dit werkt niet,dan de oude print er maar weer in,dacht ik.
Eerst de boel maar eens aangesloten op de toonfiets en scope.
0,8mV /1KHz sinus op de ingang van de versterker gezet.
0,8mV is wat de grofste heavy humbucker gitaar elementen kunnen geven.
Dan wordt het al snel duidelijk .
De schakeling overstuurt en vervormt [afgevlakte sinus toppen en de negatieve golfhelft lijkt niet op de positieve]
PAUZE,denk,biertje,sigaretje,katten aaien,vrouwtje plagen eten koken, wat te doen?
Het ingang signaal is waarschijnlijk te hoog.
Maar even kijken hoe de vorige schema dat oplost. Hier is de ingang spanningsdeler 220K en 68K.
De onderste 470K weerstand overbrugt met een 250K potmeter en op 68K ingesteld en de uitgang ook voorzien van een 250K pot.
De bovenste 470K weerstand vervangen door 220K.
Toonfiest en scope er aan EN DAT WERKT GOED
keurige sinus op de scope,ook bij volledig signaal 
De uitgang zo ingesteld dat in en uit gelijk is.[Unity Gain]
D.w.z. zonder fx staat er max iets van 4,6V op de loper van de treble pot met 0,8V op de versterker ingang.
Verhoog ik die 0,8 volt aan de ingang dan zie ik nog steeds een keurig sinus op de scope het amplitude loopt dan op maar de toppen vlakken niet af.
De uitgang potmeter afgekoppeld en gemeten en omgezet in een weerstand deler op de uitgang,kwam op 27K naar massa en 150K naar uitgang.
uiteindelijk de print er uit gehaald , aangepast en weer gemonteerd. In is 4,6V en uit wordt dan 4,4V denk niet dat je die 0,2V gaat horen
Morgen in het echt testen.................... Tube Town heeft een kant en klaar printje voor de Dumbleator.
Als je dat net zo wilt gebruiken als ik doe [na de toonregeling] dan weet je nu wat te doen
Kwam een schakeling tegen genaamd ,,Dumbleator,,. Een buizen FX schakeling.
Kunnen we dat proberen?
Vast wel
Eerst maar even een printje ontwerpen,rekening houdend met de afmetingen van de bestaande FX print. De vraagtekens op de print geven aan waar ik printpennen plaats,zodat ik die weerstandswaarden kan veranderen zonder de print er eerst weer te moeten uitsolderen.
Oke,printje gereed en er in gezet. Versterker aan en de gitaar ingeplugd en maar even horen hoe het klinkt
Het geluid klonk ,,VERROT,,
Ingang A en B geprobeerd,weinig verschil,Draai je de ingangs pot een beetje open dan werkt het,ga je verder dan begint de versterker heftig te piepen
met het geluid van een oude AM radio ruis op de achtergrond.
Dit werkt niet,dan de oude print er maar weer in,dacht ik.
Eerst de boel maar eens aangesloten op de toonfiets en scope.
0,8mV /1KHz sinus op de ingang van de versterker gezet.
0,8mV is wat de grofste heavy humbucker gitaar elementen kunnen geven.
Dan wordt het al snel duidelijk .
De schakeling overstuurt en vervormt [afgevlakte sinus toppen en de negatieve golfhelft lijkt niet op de positieve]
PAUZE,denk,biertje,sigaretje,katten aaien,vrouwtje plagen eten koken, wat te doen?
Het ingang signaal is waarschijnlijk te hoog.
Maar even kijken hoe de vorige schema dat oplost. Hier is de ingang spanningsdeler 220K en 68K.
De onderste 470K weerstand overbrugt met een 250K potmeter en op 68K ingesteld en de uitgang ook voorzien van een 250K pot.
De bovenste 470K weerstand vervangen door 220K.
Toonfiest en scope er aan EN DAT WERKT GOED
De uitgang zo ingesteld dat in en uit gelijk is.[Unity Gain]
D.w.z. zonder fx staat er max iets van 4,6V op de loper van de treble pot met 0,8V op de versterker ingang.
Verhoog ik die 0,8 volt aan de ingang dan zie ik nog steeds een keurig sinus op de scope het amplitude loopt dan op maar de toppen vlakken niet af.
De uitgang potmeter afgekoppeld en gemeten en omgezet in een weerstand deler op de uitgang,kwam op 27K naar massa en 150K naar uitgang.
uiteindelijk de print er uit gehaald , aangepast en weer gemonteerd. In is 4,6V en uit wordt dan 4,4V denk niet dat je die 0,2V gaat horen
Morgen in het echt testen.................... Tube Town heeft een kant en klaar printje voor de Dumbleator.
Als je dat net zo wilt gebruiken als ik doe [na de toonregeling] dan weet je nu wat te doen
Laatst gewijzigd door democles op wo 22 okt 2025, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Vandaag de nieuwe buizen FX getest.
Alles werkt naar behoren
Bij de vorige had ik een inschakelklik,wat ruis en een klein brommetje.
Nu niet meer!
Klein filmpje,met een echo bakje in de FX loop.
Ik film dit met de camera,de bijgeluiden zijn mijn ademhaling tijdens het filmen.
Dat wordt nog twee printjes maken voor de andere versterkers
Alles werkt naar behoren
Bij de vorige had ik een inschakelklik,wat ruis en een klein brommetje.
Nu niet meer!
Klein filmpje,met een echo bakje in de FX loop.
Ik film dit met de camera,de bijgeluiden zijn mijn ademhaling tijdens het filmen.
Dat wordt nog twee printjes maken voor de andere versterkers
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Vandaag,puntjes op de i dag.
Met kroko snoertjes zitten vogelen wat ,,voor mij,, de beste sound was.
Verschillende pF condensatoren geprobeerd.
Uiteindelijk werd het dit. 220pF en 100pF.
Geeft net subtiel een ietsje meer hoog in de FX schakeling.
Met kroko snoertjes zitten vogelen wat ,,voor mij,, de beste sound was.
Verschillende pF condensatoren geprobeerd.
Uiteindelijk werd het dit. 220pF en 100pF.
Geeft net subtiel een ietsje meer hoog in de FX schakeling.
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Het printje van de FX werkt goed.
Zat er een tijd naar te kijken
Misschien kan de massa beter.
Ik weet het,een motor die goed loopt moet je niet aan sleutelen
Toch maar wat anders geprobeerd
De massa sporen op de print zo verlegd dat iedere triode helft van de FX buis zijn eigen massa heeft,die uiteindelijk via een soort steraarde naar de min van de [ontkoppel] voedingscondensator loopt.
Zo was de Massa. De nieuwe Massa. En een verduidelijking van beide massa,s op de print: per triode helft 1. massa die niet door de andere helft loopt. Printje gemaakt,morgen maar eens in elkaar solderen
Zat er een tijd naar te kijken
Misschien kan de massa beter.
Ik weet het,een motor die goed loopt moet je niet aan sleutelen
Toch maar wat anders geprobeerd
De massa sporen op de print zo verlegd dat iedere triode helft van de FX buis zijn eigen massa heeft,die uiteindelijk via een soort steraarde naar de min van de [ontkoppel] voedingscondensator loopt.
Zo was de Massa. De nieuwe Massa. En een verduidelijking van beide massa,s op de print: per triode helft 1. massa die niet door de andere helft loopt. Printje gemaakt,morgen maar eens in elkaar solderen
Re: Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Ja de trein rolt nog.
Af en toe wat kolen op het vuur en dan weer gaan met die banaan
Af en toe wat kolen op het vuur en dan weer gaan met die banaan
