De meeste luidsprekers in een niet te grote ruimte gaan uit van een 17cm midwoofer met een tweeter. Deze combinatie heeft zich adequaat getoond voor acceptabele dynamiek en diepgang voor een kleinere woon- of slaapkamer. Mijn doel is om eenzelfde kwaliteit te krijgen middels een 13 cm midwoofer in een kleine vloerstaander. Ik denk aan een hoogte van 61 cm (ivm houtmaten) en een inhoud van ongeveer 20 liter. Omdat de vloerstaander al gauw achter een stoel oid verdwijnen kan wil ik een coax gebruiken die boven in het front geplaatst wordt. Zodoende blijft de driver nog zoveel mogelijk in het zicht en heb je verticaal minder lobing verschijnselen. Ik wil het liefst een dome tweeter en geen compressie driver, het moet wel een hifi project worden. De tweeter moet echt ingebouwd zijn, ik wil geen losse tweeter voor de konus. Ik richt mij in de bas op een -3dB punt op 50 Hz.
Mogelijke drivers.
Celestion TFX0515 €55
Een PA middentoner die mogelijk met een goede behuizing kan voldoen. Zijn grote broer heeft goede recensies in DE. https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... on-tfx0615
Dayton Audio CX120-8 €42
Stevige korf en goed uiterlijk. Het is de vraag of deze driver mee kan komen in de bas.
SB Acoustics SB13PFCR25-4-COAX €61
Ik heb hier al mee gebouwd en de tweeter is zo klein dat deze pas vanaf 5 KHz mee kan doen. Ook In combinatie met de diepe bouwwijze is de overgang van woofer tot tweeter problematisch.
SEAS Prestige L12RE/XFC - H1602-04/06 €200
Mooi chassis maar ik vind hem te duur voor een simpele luidspreker.
Sica 5.5C1.5CP € 115
Ook een mooi chassis maar enigszins aan de prijzige kant. Dit is echter relatief, een nieuwe woof en tweeter gaan ook al gauw naar 100 plus euri.
LaVoce SF051.21 €30
Een coax zonder losse aansluitingen en uitdagende TS parameters, maar een leuke prijs. Het voorkomen is wel wat minder.
Ik wil verder onderzoeken met de Celestion, de Sica en de Dayton. Ik wil wel even rekenen aan de Lavoce om te kijken of er in de bas iets te doen is.
Belangrijkste TSP parameters vergeleken.
Fs Sd Qts Sd*Xmax Re Celestion 80 78 0,63 175 5,7 Sica 62 78 0,31 273 5,1 Dayton 87 52 0,48 156 6,2 Lavoce 110 95 0,64 323 5,7Een eerste standaardvoorstel van WinISD laat het volgende zien:
-3dB F Hz Volume (L) Max SPL dB Gevoeligheid Celestion 55 13 103 89 Sica 95 2,4 102 87 Dayton 65 6 99 87 Lavoce 60 18 103 91We zien dat de Celestion vrijwel direct voldoet In een BR kast. De Sica heeft een hoornachtige versterking nodig in de bas. De Dayton komt net te kort en is duidelijk gemaakt voor een kleinere kast. De Lavoce doet het boven verwachting goed.
De Bafflestep lijkt ook niet problematisch te zijn.