Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door OWC »

Trouwens, ook een vraag voor de duidelijkheid, maar het gaat hier om een commerciël ontwerp?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

John P schreef: wo 20 dec 2023, 20:47
Je kunt waarschijnlijk beter echt honingraatkarton kopen qua efficientie en prijs. https://www.honingraatkarton.nl/
richard schreef: wo 20 dec 2023, 20:51
Dergelijke suggesties zijn hier eerder voorbij gekomen, maar Wouter wil blijkbaar aan de slag met berken en populier multiplex en dit wetenschappelijk benaderen.
Exactly!
Ik zou niet weten waarom ik waarschijnlijk beter honingraat platen kan kopen, of bracing tips krijg zonder dat ik een kast ontwerp heb getoond. Hoe kan het dat ik blijkbaar perse iets met berken en populier zou willen doen en gevoelsmatig het meedenken en advies in de wind sla? Efficiëntie en prijs zijn niet echt genoemd, wat ik zelf kan produceren kost me niet te veel. Carbon etc wel, Kuiper lichtgewicht air achtige materiaal ook, en dat heeft nog andere nadelen.

Ik heb even gekeken naar mijn vraag van gisteravond, inderdaad ik vraag hoe de structuur van een honingraat of ronde gat perforatie benaderd of berekend kan worden.

Volgen en allerlei tips die niets met de vraag te maken hebben.

Sorry dat ik niet ga verdedigen waarom ik dat wel of niet ga doen, het is gewoon niet wat ik nu wil onderzoeken.

Ik wil graag gewicht besparen zonder als leek allerlei testjes te moeten doen. Omdat ik het niet weet vraag ik juist advies. Een aantal posts ga ik even op kauwen, maar ik weet niet of jullie ook beseffen dat je op een kast jaren garantie moet (willen) geven. Binnen mijn mogelijkheden wil ik dan doorontwikkelen, daarmee ben ik ver gekomen en ik wil nog verder. Mijn linkjes laten zien dat ik al goede platen gevonden heb om lichter te produceren, maar die opties hebben nadelen.

Ik ga verder zoeken naar sterke, dunne en lichte buitenste platen.

Edit, @OWC: zeker, maar het is geen broodwinning.
Walt

Bericht door Walt »

Een ligger met uniforme belasting (druk vanuit de speaker) daarbij is de uitbuiging evenredig met de overspanning tot de 4e macht. Dus als je in bijv. die bovenste foto een extra verticale rib op de zijwand zet, zal dat enorm helpen weer. Een sandwich paneel kost gewicht en liters op plaatsen waar het niet nodig is, bij de randen van de kast en reeds aanwezige bracings. Lijkt mij juist zonde om bij een reeds gebracde kast zo’n lompe wand in te zetten, dan liever meer secundaire bracing ribben tussen de hoofd ribben plaatsen, maak deze 30-40mm hoog bijvoorbeeld, daar verstijf je een 12mm wand al enorm mee, in plaats van 12mm dikke rechthoekige doorsnede, krijg je fictief allemaal T-liggers waarvan de flens de 12mm wand is en de secundaire ribben het 30-40mm lijf. Zo’n T-profiel is gigantisch veel stijver.
Walt

Bericht door Walt »

Heb je deze al getest trouwens, het grote broertje van de 350, giga x-max…

https://faitalpro.com/en/products/LF_Lo ... =151040095
richard

Bericht door richard »

wouter schreef: wo 20 dec 2023, 21:11
Ik wil graag gewicht besparen zonder als leek allerlei testjes te moeten doen.
Moet je dan ook niet vragen hoe je dat moet testen.

Advies heb je m.i. genoeg gekregen, dat dit niet aan je verwachtingen voldoet ligt in eerste plaats aan de duidelijkheid van je vraag, pas daarna aan de interpretatie van de vraag door de lezer.

Gezien de gegeven antwoorden zou je kunnen stellen dat wij ook niet weten wat wel aan je verwachtingen zal voldoen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

wouter schreef: wo 20 dec 2023, 21:11

Edit, @OWC: zeker, maar het is geen broodwinning.
Dat snap ik, maar er wordt uiteindelijk wel geld mee verdiend.

Een beetje brainstormen vind ik prima, over enthousiaste audio nerds zijn we allemaal.

Maar ik ben het dan ook met @richard: eens dat er dan al heel veel goede suggesties zijn langsgekomen om ergens zelf mee te beginnen.

Dus ik vind het een nogal mega vaag verhaal worden.
Met ook nog een potentiële uitkomst dat er dadelijk geld wordt verdiend wanneer iemand hier eventueel wel een direct antwoord heeft op je vragen.

Klinkt het raar dat als ik dan zeg dat ik zoiets een beetje vreemd verzoek vind?

Nogmaals, brainstormen vind ik best, iemand de juiste richting op helpen ook, of naar de juiste referenties wijzen.

Misschien even realiseren dat dit gewoon R&D werk en tijd is als je producten verkoopt?
Ook al zijn het er maar 1 of twee?
(wie weet wat de toekomst gaat brengen)

Ik vind overigens nog dat er een royale hoeveelheid aan ideeën, kennis en suggesties is gedeeld.
Ik denk dat je daar dankbaar voor moet zijn.
Genoeg aanknopingspunten om verder mee te gaan.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Goed, allemaal meningen. En daarmee moet ik mijn voordeel doen, de vraag is vaag - o heb deze woofer al gezien? Als je nou eens gaat bracen... hier wat foto's - ja, precies - daar bovenin kan nog een schotje (de overspanning is nergens meer dan 14 cm). Blijkbaar wil ik alleen een oplossing in de plaat, eh... duh - dat was de vraag.

En ik was benieuwd of iemand daar theorie bij weet o.i.d. Voor ik het advies krijg allerlei testjes te gaan doen, anders zou ik het niet vragen - los van dat ik bereid ben vanalles te testen maar ook dan is het even de vraag 'hoe'.

Sorry dat mijn reactie niet voldoet aan de verwachting, maar ik kan er gewoon even heel weinig mee als ik steeds het moet terugbrengen naar de m.i. totaal niet vage vraag.

Ik zet hem hieronder nog een keer neer - oordeel zelf.
En wat maakt het verder ene donder uit dat ik hier vragen stel over iets waarmee ik anderen blij maak tegen vergoeding? Ik werk gemiddeld 3 dagen aan een baskast en gooi ca 250 euro bovenop de materiaalprijs. Wil je er dan niet te lang over meedenken? Prima, reageer je niet. Maakt mijn aanpak toch niet vreemd, ik probeer geen software te laten programmeren die ik vervolgens op de markt ga zetten...

Nou, ik had het me anders voorgesteld maar bedankt aan iedereen die de moeite genomen heeft om te typen. Als er na de vraag ook concreet een antwoord komt zie ik dat wel, zou tof zijn. En als er geen concrete oplossing is ben ik wellicht de eerste (of domste) die het zo aanpakt. Ik kan altijd nog op zoek naar nog dunner populier & nog meer bracen. Maar ook daar zitten nadelen aan. Vandaar de vraag:

De vraag van gisteravond...
viewtopic.php?p=2078823#p2078823
Met betrekking tot gewichtsbesparing zit ik even met een paar vraagtekens, wellicht hebben jullie nog tips dus ik presenteer hier mijn zoektocht.

In de race naar lichtere speakerkasten voor basgitaar worden allerlei exotische constructies ontwikkeld die kasten erg licht maar ook erg kostbaar maken.
Aan een carbon sandwich kast wil ik niet beginnen, mede omdat het bepalend is voor de afwerking als je dat goed wil doen.
https://www.grbass.com/carbon-fiber/
https://www.markbass.it/product/mb58r-102-pure/

De laatste 5 jaar gebruiken we meestal populier (15mm) en dit is met ca 400 kg/m3 al erg licht.
Ik heb nog een vederplex uitstapje gemaakt, maar die platen waren allemaal onbruikbaar slecht verlijmd (losse lagen, holle delen etc).

Mijn plan nu is om een sandwich te maken van 3mm sterk materiaal (berken of HDF bijvoorbeeld) en een kern van 9mm populier, waarbij ik tot 70% met de laser verwijder. Bij het maken van een patroon kwam ik er achter dat ik bij een hexagonaal structuur niet weet wat de beste steek afstand is en hoe dik het materiaal moet zijn wat over blijft. Ook weet ik niet hoever ik van de randen zal beginnen met deze structuur.

En als ik kijk naar wat bijen maken, dan lijkt het meer op rondjes, en dat produceert sneller en lijkt met zijdelingsbelasten sterker.
De torsie stijfheid van de plaat met zeskantperforatie lijkt weer sterker. Bij deze laatste is 40% van het oorspronkelijke gewicht over en bij de ronde gat perforatie op dit moment 45%.

Hoe kan ik bepalen hoeveel ik weg moet halen en hoeveel ik moet laten staan?
Hoever uit de kant moet ik daarmee blijven om niet juist daar een zwakste schakel te creëren?
Wat vertelt mij het beste hoe de panelen als in elkaar gelijmde doos/box zich gaan gedragen? Dit laatste is omdat ik vermoed dat de krachten die ik wil opvangen het buigen van de sandwich constructie is. Dit zou neerkomen op een puntbelasting op de 3mm dekplaten, wellicht met een torsie test te meten. Het kan ook zijn dat ik verwaarloos hoe akoestisch transparant de wanden worden, en dat ik een stijve maar niet klinkende constructie aan het bedenken ben. Evt kan ik het vol purren oid.

Het doel is een plaat maken die niet (veel) onderdoet voor 15mm populier, en significant lichter is. Lukt dat niet, dan is dit zinloos. Lukt het wel dan heb ik een vrij grote doorbraak in gewichtsreductie. Een kleine lege kast weegt al snel 6 kg, een gaat de 10kg voorbij. Als ik 30% gewicht kan reduceren is het bruikbaar.

Ben heel benieuwd wie me op weg wil helpen/met me mee wil denken :-)
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

ik probeer geen software te laten programmeren die ik vervolgens op de markt ga zetten...
Nee een speakerkast te ontwerpen die je op de markt zet.

Ik vind het een beetje typisch manier van vragen.
"Kan er iemand voor mij gratis een versterker uitrekenen, zodat ik die dan dadelijk voor geld kan gaan verkopen?"

Maar goed, jij hebt wel 100% gelijk dat als iemand daar geen probleem mee heeft, daar niks mis mee is.

Volgens mij is het antwoord al op je vraag gegeven.
Er is geen specifieke formule om dit eventjes uit te rekenen.
De theorie is sterkte leer, mechanica en een klein stukje akoestiek. Dat geeft alleen indicatieve ideeën, welke in principe allemaal naar voren zijn gekomen in de reacties.

Wil je het specifieker, dan raad ik aan om zoiets in CAD te tekenen en daar wat simulaties en berekeningen op los te laten.
Misschien dat iemand hier een programma daar voor heeft (met de juiste licentie) om zoiets even snel te modelleren?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Als ik zo lees wat je wil bereiken dan denk ik niet gelijk aan het creëren van holle ruimtes in de wand.
Zeker met dunne plaat een een te grote holle ruimte wordt deze daar de plaat wel zwakker voor stoten en deuken.
Lijkt me niet gewenst.
Ook creëer je kleine trommels die een eigen geluid hebben. nu zal een enkele pocket niet veel doen maar veel dezelfde tellen aardig op.
Ie zou dan eigenlijk met verschillende maten moeten werken om dat op te lossen.
Effectiever lijkt het me om dan een lichte vulling te zoeken die wel druk over het gehele oppervlakte verdeeld.
Je komt dan al snel op sandwich panelen, iets wat je nu ook wil maar zou dan kiezen voor een isolatie plaat wat je volledig kan verlijmen.
Niet die dingen die je eerder geprobeerd hebt maar gewoon zelf verlijmen.
Groot voordeel is dat je dan delen in je paneel kan versterken waar iets gemonteerd moet worden.
Uitsparingen voor handgrepen snij je voor verlijmen uit en bouw het paneel zo op als je nodig hebt.
Ik zou dus zeggen goed bezig maar laat het gaten idee los. het blijft bewerkelijk en duur en mist de druk die je nodig hebt.
Als je dan aan de buitenzijde 3mm hebt plus 10mm isolatie en 2mm binnen dan zit je mooi op je maat en kan je een behoorlijke gewicht besparing behalen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

OWC schreef: wo 20 dec 2023, 23:35
ik probeer geen software te laten programmeren die ik vervolgens op de markt ga zetten...
Nee een speakerkast te ontwerpen die je op de markt zet.

Ik vind het een beetje typisch manier van vragen.
"Kan er iemand voor mij gratis een versterker uitrekenen, zodat ik die dan dadelijk voor geld kan gaan verkopen?"
Met zo'n domme vergelijking moet ik opletten dat ik niet over inhoudelijke opmerkingen heen lees.
Anders gezegd, ik heb wat linkjes met super lichtgewicht plaatmateriaal gepost. Doe er je voordeel mee, ik ga er vanuit dat ik een hele serie luidsprekerontwerpen heb prijsgegeven O:) ...Want als je de binnenkant van de wandconstructie weet (met als enige voordeel dat het lichter is zonder bijv. naar carbon sandwich te moeten gaan) dan is de hele speaker 'gratis voor mij uitgerekend' en kan die zo de markt op #-o
Wellicht triggert het jou vanuit ervaringen vanuit je verleden, ik krijg er een beetje een denigrerend gevoel bij. Maar laten we die kant niet op gaan, ik wilde hier iets leren wat ik nu nog niet weet.
OWC schreef: wo 20 dec 2023, 23:35
Maar goed, jij hebt wel 100% gelijk dat als iemand daar geen probleem mee heeft, daar niks mis mee is.

Volgens mij is het antwoord al op je vraag gegeven.
Er is geen specifieke formule om dit eventjes uit te rekenen.
De theorie is sterkte leer, mechanica en een klein stukje akoestiek. Dat geeft alleen indicatieve ideeën, welke in principe allemaal naar voren zijn gekomen in de reacties.

Wil je het specifieker, dan raad ik aan om zoiets in CAD te tekenen en daar wat simulaties en berekeningen op los te laten.
Misschien dat iemand hier een programma daar voor heeft (met de juiste licentie) om zoiets even snel te modelleren?
Thanks, ik denk dat het inderdaad aankomt op simuleren in software die daarvoor geschikt is. Ik heb dat niet en beheers dat niet. Ik draai met liefde simulaties voor mensen of denk mee, maar hierin heb ik het forum dan 'nodig' want ik heb geen achtergrond in sterkteleer en dergelijke.
Ik wil met liefde een eervolle vermelding doen bij het ontwerp en op de stickers van de kasten, als het in een samenwerking lukt het gewicht naar beneden te krijgen zonder grote aanpassingen :mrgreen: Signature Ultra Light series \:D/
Het is voor mij een prima uitkomst dat het niet 'eventjes' te beredeneren is, ga ik er zelf weer mee verder.

En voor wat betreft puntbelasting, dat geen probleem en wordt geen probleem:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Kappa7 schreef: wo 20 dec 2023, 23:51
Als ik zo lees wat je wil bereiken dan denk ik niet gelijk aan het creëren van holle ruimtes in de wand.
Zeker met dunne plaat een een te grote holle ruimte wordt deze daar de plaat wel zwakker voor stoten en deuken.
Lijkt me niet gewenst.
Ook creëer je kleine trommels die een eigen geluid hebben. nu zal een enkele pocket niet veel doen maar veel dezelfde tellen aardig op.
Ie zou dan eigenlijk met verschillende maten moeten werken om dat op te lossen.
Effectiever lijkt het me om dan een lichte vulling te zoeken die wel druk over het gehele oppervlakte verdeeld.
Je komt dan al snel op sandwich panelen, iets wat je nu ook wil maar zou dan kiezen voor een isolatie plaat wat je volledig kan verlijmen.
Niet die dingen die je eerder geprobeerd hebt maar gewoon zelf verlijmen.
Groot voordeel is dat je dan delen in je paneel kan versterken waar iets gemonteerd moet worden.
Uitsparingen voor handgrepen snij je voor verlijmen uit en bouw het paneel zo op als je nodig hebt.
Ik zou dus zeggen goed bezig maar laat het gaten idee los. het blijft bewerkelijk en duur en mist de druk die je nodig hebt.
Als je dan aan de buitenzijde 3mm hebt plus 10mm isolatie en 2mm binnen dan zit je mooi op je maat en kan je een behoorlijke gewicht besparing behalen.
Daar is wat voor te zeggen, het voorkomen of spreiden van de klank van 'cavitaties' die een eigen holle ruimte klank hebben. De golflengte zit wel vrij hoog, maar ik kan er natuurlijk geen loodbitumen tegenaan gaan plakken.
Ik werd ook nog even op het idee gebracht van 2x een kernplaat en 1x de buitenplaat. Dit gecombineerd met eerdere opmerkingen over steunen in het midden van de zeshoeken zou kunnen vertaald worden in een soort verschoven honingraatconstructie:
Screenshot_20231221-011753.png
Wat hierbij zou kunnen werken is dat ik de voorzijde van de kast (heeft 30mm uitstekende zijwanden en boven- en onderkant) dan van 3+12mm materiaal maak (zoals al onze modellen) en binnen dan er een extra plaat van 12mm op plak. Dit geeft dan een versterking aan de plaat, maar geen afsluiting. De meting van gister leerde dat 9mm geperforeerd populier ca 22 gram weegt tegenover 28,5 per 3-4 mm berken plaat.
Als ik het zo schrijf denk ik dan alleen... dan is het afsluiten met een dichte dekplaat berken ongeveer even zwaar. Helemaal als ik wel echt 3mm dik berken vind, en de kernplaat van 9 naar 15mm gat. Daarmee ben ik er dan nog niet, want zo wordt het niet lichter... :-"
AntonZ

Bericht door AntonZ »

wouter schreef: wo 20 dec 2023, 23:02
En als ik kijk naar wat bijen maken, dan lijkt het meer op rondjes, en dat produceert sneller en lijkt met zijdelingsbelasten sterker.
De torsie stijfheid van de plaat met zeskantperforatie lijkt weer sterker. Bij deze laatste is 40% van het oorspronkelijke gewicht over en bij de ronde gat perforatie op dit moment 45%.

Hoe kan ik bepalen hoeveel ik weg moet halen en hoeveel ik moet laten staan?
Hoever uit de kant moet ik daarmee blijven om niet juist daar een zwakste schakel te creëren?
Wat vertelt mij het beste hoe de panelen als in elkaar gelijmde doos/box zich gaan gedragen? Dit laatste is omdat ik vermoed dat de krachten die ik wil opvangen het buigen van de sandwich constructie is. Dit zou neerkomen op een puntbelasting op de 3mm dekplaten, wellicht met een torsie test te meten.
Een detail wat terugkomt: je blijft torsie noemen en dat verwart mij. Ik zie niet hoe het gedrag van een plaat onder een torsie belasting relevant is voor jouw toepassing. Doorbuiging, onder mechanische belasting of druk, dat zeker wel. Torsie is een andere belasting en die zie ik niet in een luidsprekerkast. Dit is torsie:
Torsiebelasting van een balk
Torsiebelasting van een balk
Daarop gaan ontwerpen en testen lijkt mij irrelevant. Wellicht zie ik iets over het hoofd.

Het klinkt als een niet nader te duiden handeling met mieren. Maar als we ideëen willen uitwisselen over mechanische eigenschappen van materialen of constructies dan is de terminologie belangrijk om elkaar goed te begrijpen.

Meer algemeen wordt bij het beschrijven van materialen of constructies een aantal soorten van vervorming onder belasting onderkent. We kennen buiging, rek/krimp en torsie. Buiging van het plaatmateriaal lijkt me hier de enige relevante vorm van vervorming die je wilt beïnvloeden door de keuze van materialen en de (sandwich) constructie.

De belasting kan een puntbelasting zijn, of op enige wijze verdeeld over een lijn of oppervlak. Dat kan gelijkmatig verdeeld, lineair op/aflopend of op een andere wijze verdeeld.

Sorry voor het muggenziften, maar als we de benamingen door elkaar husselen dan kan ik niet meer volgen. Verder: voorheen had ik gemakkelijk toegang tot SolidWorks software. Daar had ik met plezier enige varianten in getekend en vervolgens gemodelleerd onder verschillende belastingen om het gedrag van de sandwich voor je te onderzoeken, en te zien welke gevolgen het aanpassen van een aantal parameters zou hebben. Tegenwoordig heb ik dat helaas niet meer bij de hand.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Wouter, hier heeft Walt geantwoord op je echte vraag "gewicht besparen bij gelijke sterkte"....
Walt schreef: wo 20 dec 2023, 21:31
Een ligger met uniforme belasting (druk vanuit de speaker) daarbij is de uitbuiging evenredig met de overspanning tot de 4e macht. Dus als je in bijv. die bovenste foto een extra verticale rib op de zijwand zet, zal dat enorm helpen weer. Een sandwich paneel kost gewicht en liters op plaatsen waar het niet nodig is, bij de randen van de kast en reeds aanwezige bracings. Lijkt mij juist zonde om bij een reeds gebracde kast zo’n lompe wand in te zetten, dan liever meer secundaire bracing ribben tussen de hoofd ribben plaatsen, maak deze 30-40mm hoog bijvoorbeeld, daar verstijf je een 12mm wand al enorm mee, in plaats van 12mm dikke rechthoekige doorsnede, krijg je fictief allemaal T-liggers waarvan de flens de 12mm wand is en de secundaire ribben het 30-40mm lijf. Zo’n T-profiel is gigantisch veel stijver.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Toch bijzonder dat wanneer je tegenwoordig een bepaalde mening ergens over hebt, het gelijk maar als dom wordt weggezet.
Zonder daar dan vervolgens objectieve of gedegen argumentatie voor te gebruiken.

Veel succes.
Shadow

Bericht door Shadow »

wouter schreef: wo 20 dec 2023, 23:02
Het doel is een plaat maken die niet (veel) onderdoet voor 15mm populier, en significant lichter is. Lukt dat niet, dan is dit zinloos. Lukt het wel dan heb ik een vrij grote doorbraak in gewichtsreductie. Een kleine lege kast weegt al snel 6 kg, een gaat de 10kg voorbij. Als ik 30% gewicht kan reduceren is het bruikbaar.

Ik heb je nu 2 links gegeven van vliegtuigvloeren die licht, sterk en stijf zijn, je gooit het in de hoek of doe er mee wat je wil, maar ik heb daar veel mee gewerkt en dat spul is, mits goed verwerkt/verlijmd, echt geweldig sterk. Per plaat te kopen en prijzen staan erbij (2e link) ik kan het ook omdraaien en je een arrogante zak vinden die een vraag stelt en vervolgens er genoegen in schept de suggesties af te branden, maar da's een aanname :relax:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik snap het probleem niet zo. Waarom moet het zo licht mogelijk? Hebben we tegenwoordig alleen nog maar kneusjes in de bassistenwereld? Ondertussen wel uren een zware basgitaar om de nek hangen.
Shadow

Bericht door Shadow »

als Hipsters met geld je klanten zijn Gerhard...die willen zo'n fancy kastje wel...
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik snap denk ik wel waarom een standaard sandwich plaat niet voldoet.
Je hebt dan altijd de kopse kant die afgewerkt moet worden.
Neem je in het midden een plaat die je lichter maakt door er materiaal uit te halen dan is je afwerking en manier van bouwen gelijk maar word de kast wel lichter.
Dat was voor mij ook de reden om wel van de tussen plaat uit te gaan maar dan grote delen uit te vrezen of snijden en die opvullen met een isolatie plaat van gelijke dikte.
Daarmee draagt de plaat over het volledige oppervlakte, je kunt op plekken waar bv handvaten komen meer hout laten staan.
Ook kan je de binnen zijde nog wat dunner maken om dat daar aannemelijk minder kracht op komt dan de buiten zijde.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: do 21 dec 2023, 16:09
Ik snap het probleem niet zo. Waarom moet het zo licht mogelijk? Hebben we tegenwoordig alleen nog maar kneusjes in de bassistenwereld? Ondertussen wel uren een zware basgitaar om de nek hangen.
Och, pianisten waren het ook zat om met zo'n Steinway te zeulen en waren wat blij met zo'n lichtgewicht elektrische Fender tingeldoos... :mrgreen: Volgende vraag: Lichtgewicht basunits met honingraatmagneet.
richard

Bericht door richard »

Kom je met neodymium ook een heel eind.

Daarnaast is de baskast een onderdeel van het instrument; dat mag klinken. Het liefste goed.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pianisten laten hun Steinway zeulen.

En bassisten moeten niet piepen met die lichtgewicht woofertjes van tegenwoordig.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Een keer een lage E en het kastje staat een meter verder vaar achteren.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Daar heeft Walter een oplossing voor. :lol:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

AntonZ schreef: do 21 dec 2023, 10:48
Een detail wat terugkomt: je blijft torsie noemen en dat verwart mij. Ik zie niet hoe het gedrag van een plaat onder een torsie belasting relevant is voor jouw toepassing. Doorbuiging, onder mechanische belasting of druk, dat zeker wel. Torsie is een andere belasting en die zie ik niet in een luidsprekerkast. Dit is torsie:

torsion 2.jpg

Daarop gaan ontwerpen en testen lijkt mij irrelevant. Wellicht zie ik iets over het hoofd.
Dat is prima, wil ik ook van je aannemen Anton. Ik heb het echt alleen maar bedoeld als wat ik met 2 proefstukjes ervaar: de ronde gaten perforatie laat zich minder vervormen en uit de hand is torsiekracht op een plankje makkelijker uit te oefenen dan de boel samendrukken. Het was een constatering die wellicht niets zegt over hoe panelen belast worden, daar ben ik niet voldoende in thuis. Het vertelt me wel iets over de honingraad stijfheid, het liet zich behoorlijk makkelijk vervormen vergeleken met rondingen maar de rondingen begonnen ook verder uit de rand.

Bij een PA luidsprekerbox zijn de krachten vrij fors en is het plaatmateriaal relatief dun.
Hier 2 voorbeelden van resonanties in de behuizing, het lijkt me dat er meer dan alleen een simpele buiging optreed in de wanden:
https://www.wharfedale.co.uk/diamond-12-4/ (even scrollen naar onderaan de pagina)
Screenshot_20231221-231729.png

Ik kan me best voorstellen dat de krachten op een wand, zeker als er gedeeltelijk bracing is, meer dan alleen buigen in 1 richting is. Maar goed, dat laat ik los, want ik begrijp waar mijn terminologie voortkomt uit onkunde - niet over wat torsie is - maar of het überhaupt een issue is. Ik zou er niet raar van opkijken, maar gelet op de verwarring die het oplevert laat ik dat voor nu even los.
AntonZ schreef: do 21 dec 2023, 10:48
Sorry voor het muggenziften, maar als we de benamingen door elkaar husselen dan kan ik niet meer volgen. Verder: voorheen had ik gemakkelijk toegang tot SolidWorks software. Daar had ik met plezier enige varianten in getekend en vervolgens gemodelleerd onder verschillende belastingen om het gedrag van de sandwich voor je te onderzoeken, en te zien welke gevolgen het aanpassen van een aantal parameters zou hebben. Tegenwoordig heb ik dat helaas niet meer bij de hand.
Voelt voor mij niet als mieren##ken of muggenziften, definities doen er in communicatie juist toe en ruis door verkeerd gebruik is niet bepaald helpend - ik heb er geen achtergrond in dus gebruik wat ik ervaar. Torsie ken ik al van jongs af aan: onze Chrysler Voyager uit '90 stond met 1 wiel op de stoep, de schuifdeur werkte niet goed meer. Mijn pa was die dag heel uitgesproken over Amerikaanse kwaliteit :mrgreen:

Bedankt voor je bereidheid die je zou hebben gehad om het te simuleren, wie mij wat langer op het forum kent weet dat ik ook graag voor andere klaar sta om eens wat te simuleren in Ajhorn of Boxsim bijvoorbeeld.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Henkjan schreef: do 21 dec 2023, 11:04
Wouter, hier heeft Walt geantwoord op je echte vraag "gewicht besparen bij gelijke sterkte"....
Wel apart, want het doel is gewicht besparen en de vraag is hoe ik het beste dan het patroon van perforatie kan aanvliegen.
Walt maakt het alleen vaag door over bracing te beginnen. Dan laat ik vervolgens toch maar zien, met tegenzin, hoeveel bracing er al in zit met nadrukkelijk de behoefte om het over plaatmateriaal te hebben en niet bracingtips... gaat hij verder op zijn eigen verhaal.

Oké, ik vroeg toen ook "Walt, waar zou ik nog bracing moeten toevoegen, maar als niet duidelijk was dat dit retorisch was dan weet ik het ook niet meer". De formaten staan bij de kastjes, dit is volgens PA richtlijnen gewoon intensief verstevigd.

De informatie is wel bruikbaar, voor het geheel van het ontwerpen van een kast. Maar, zoals wellicht meer weten die over (seriematige)productie moeten nadenken, zijn er bepaalde dingen die niet perfect of ideaal zijn v.w.b. stijfheid maar soms moet ergens gewoon precies een handvat zitten voor balans. Of een magneet van een woofer en een basreflexpoort die elkaar in de weg zitten. Het is niet even volgens guldensnede en een matrix bracing een kast in elkaar zetten, bracing maakt de toleranties voor de houtpakketten een stuk nauwer en de open tijd van lijm wordt ineens spannend.

Mijn vraag ging - klip en klaar - over hoe je nou de perforatie ontwerpt. Als dat niet overgekomen is kan ik beter volledig stoppen met forummen.
Met betrekking tot gewichtsbesparing zit ik even met een paar vraagtekens, wellicht hebben jullie nog tips dus ik presenteer hier mijn zoektocht.
Hoe kan ik bepalen hoeveel ik weg moet halen en hoeveel ik moet laten staan? Hoever uit de kant moet ik daarmee blijven om niet juist daar een zwakste schakel te creëren? Het doel is een plaat maken die niet (veel) onderdoet voor 15mm populier, en significant lichter is. Lukt dat niet, dan is dit zinloos. Lukt het wel dan heb ik een vrij grote doorbraak in gewichtsreductie. Een kleine lege kast weegt al snel 6 kg, een gaat de 10kg voorbij. Als ik 30% gewicht kan reduceren is het bruikbaar.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”