Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Moderator: Beheerdersteam
Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Right. Dus. Dit is mijn poging om zelf, en hopelijk met hulp van jullie hier, een PCB te maken.
Ik zal eerst proberen uit te leggen wat ik wil bereiken. Voor mijn (nog af te maken) actieve luidsprekers wil ik graag de NC122MP Hypex mains powered versterkers inbouwen. De versterkers worden aangestuurd door de MiniDSP Flex Balanced. De bedoeling is dat de XLR aansluitingen netjes aan de achterkant van de luidspreker komt te zitten, met wat led-indicaties en schakelaars voor aan/uit en mute etc.
Zo komen de luidsprekers er uit te zien. Ik kan de achterkant nog aanpassen natuurlijk mocht ik ruimte tekort komen. Tegen de achterplaat komt de Hypex module en de PCB met de XLR connectoren etc.
Op de Hypex module zijn twee h-box connectoren die aan de PCB verbonden moeten worden. Dit komt uit de documentatie van Hypex:
Lijkt me nuttige informatie voor het schema. De xlr aansluitingen zijn simpel, maar voor sommige andere functies weet ik nog niet goed hoe ik die aan moet sturen, zoals de 'PS Enable' en de 'AMP Enable'. Is dit een kwestie van via een schakelaar aan de ground hangen?
Voor de XLR aansluitingen heb ik het volgende schema gemaakt in KiCAD:
Ik ga de rest van het schema proberen te maken. Pas als dit helemaal klaar is ga ik me maar eens in de PCB design verdiepen.
Groet,
Satefan
Ik zal eerst proberen uit te leggen wat ik wil bereiken. Voor mijn (nog af te maken) actieve luidsprekers wil ik graag de NC122MP Hypex mains powered versterkers inbouwen. De versterkers worden aangestuurd door de MiniDSP Flex Balanced. De bedoeling is dat de XLR aansluitingen netjes aan de achterkant van de luidspreker komt te zitten, met wat led-indicaties en schakelaars voor aan/uit en mute etc.
Zo komen de luidsprekers er uit te zien. Ik kan de achterkant nog aanpassen natuurlijk mocht ik ruimte tekort komen. Tegen de achterplaat komt de Hypex module en de PCB met de XLR connectoren etc.
Op de Hypex module zijn twee h-box connectoren die aan de PCB verbonden moeten worden. Dit komt uit de documentatie van Hypex:
Lijkt me nuttige informatie voor het schema. De xlr aansluitingen zijn simpel, maar voor sommige andere functies weet ik nog niet goed hoe ik die aan moet sturen, zoals de 'PS Enable' en de 'AMP Enable'. Is dit een kwestie van via een schakelaar aan de ground hangen?
Voor de XLR aansluitingen heb ik het volgende schema gemaakt in KiCAD:
Ik ga de rest van het schema proberen te maken. Pas als dit helemaal klaar is ga ik me maar eens in de PCB design verdiepen.
Groet,
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op zo 10 dec 2023, 22:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Kijk al begonnen zie ik.
Het begin is er en ja zo simpel kan het zijn soms.
Het is dan nu zaak om de benodigde aansluitingen in kaart te brengen. Daar heb je al een start mee gemaakt met de data sheet.
Dan wordt het zaak om te zien wat er nodig is om de NC122MP aan het spelen te krijgen.
De data sheet zegt daar dit over. Het bord heeft dus een eigenvoeding dat gebruikt kan worden voor het in en uitschakelen en de mute.
Nu is het wel aan te bevelen om deze module netjes in te schakelen en daarna pas de mute uit te zetten.
De vraag is dan nu hoe wil je dat gaan doen?
Kan je met een schakelaar achter op de speaker doen maar ook met een relais dat ergens anders door wordt aangestuurd.
Heb je bijvoorbeeld een uitgang op een voorversterker zitten die bedoeld is om een eindversterker te schakelen.
of kan de mini DSP daar iets in sturen?
Dat is dus nog iets om eerst helder te krijgen, hoe moet het gaan werken.
Voor de Leds geld het volgende die worden aangestuurd met een open collector. Hier zie je hoe dat werkt en hoe de led dan aangesloten kan worden.
https://www.build-electronic-circuits.c ... r-outputs/
Voor de waarde van de weerstand di je dan nodig hebt is nu nog even niet interessant.
Je bent immers functioneel je schema aan het opzetten.
Volgens mij kan je daar wel weer even mee verder.
Het begin is er en ja zo simpel kan het zijn soms.
Het is dan nu zaak om de benodigde aansluitingen in kaart te brengen. Daar heb je al een start mee gemaakt met de data sheet.
Dan wordt het zaak om te zien wat er nodig is om de NC122MP aan het spelen te krijgen.
De data sheet zegt daar dit over. Het bord heeft dus een eigenvoeding dat gebruikt kan worden voor het in en uitschakelen en de mute.
Nu is het wel aan te bevelen om deze module netjes in te schakelen en daarna pas de mute uit te zetten.
De vraag is dan nu hoe wil je dat gaan doen?
Kan je met een schakelaar achter op de speaker doen maar ook met een relais dat ergens anders door wordt aangestuurd.
Heb je bijvoorbeeld een uitgang op een voorversterker zitten die bedoeld is om een eindversterker te schakelen.
of kan de mini DSP daar iets in sturen?
Dat is dus nog iets om eerst helder te krijgen, hoe moet het gaan werken.
Voor de Leds geld het volgende die worden aangestuurd met een open collector. Hier zie je hoe dat werkt en hoe de led dan aangesloten kan worden.
https://www.build-electronic-circuits.c ... r-outputs/
Voor de waarde van de weerstand di je dan nodig hebt is nu nog even niet interessant.
Je bent immers functioneel je schema aan het opzetten.
Volgens mij kan je daar wel weer even mee verder.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
mss staat hier nog wat bruikbaars over ampon enzo:
viewtopic.php?p=1603510
viewtopic.php?p=1603510
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik heb een basis opzetje gemaakt met de T821116A1S100CEU H-box connector die Hypex opgeeft in de datasheet. Deze heb ik weten de importeren in een nieuwe component-library. Ik heb er de XLR connectoren op het board bijgezet en alles met elkaar verbonden via de backlayer (zie je dus niet op t screenshot).
Als ik de 3D viewer aanzet dan zie ik wel dat er iets op de PCB, maar niet de componenten zelf (de hbox connector en de xlr connectoren zelf).
Moet ik daar iets voor configureren in KiCad? Met de standaard 2 x 8 pin connector kreeg ik wel gelijk de pinnen zelf op het board te zien.
Groet!
Satefan
Als ik de 3D viewer aanzet dan zie ik wel dat er iets op de PCB, maar niet de componenten zelf (de hbox connector en de xlr connectoren zelf).
Moet ik daar iets voor configureren in KiCad? Met de standaard 2 x 8 pin connector kreeg ik wel gelijk de pinnen zelf op het board te zien.
Groet!
Satefan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
3D: moet je zelf toevoegen als dat er niet is idd
footprint: altijd checken (en dubbel tsjekken) met het datasheet, de libraries kan je niet 100% op vetrouwen
footprint: altijd checken (en dubbel tsjekken) met het datasheet, de libraries kan je niet 100% op vetrouwen
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Dat viel reuze mee inderdaad. Het 3D model klopt niet 100% (de uitsparing in het midden mist), maar is niet zo'n ramp, zolang het fysieke model maar klopt natuurlijk:
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
De spoortjes zitten zo dicht bij de pad's van de boxheader dat er zo goed als een sluiting ontstaat.
Spoortjes zijn ook wel vrij smal in mijn optiek.
Lijkt me ook verstandig om de XLR's naar de rand op te schuiven.
Spoortjes zijn ook wel vrij smal in mijn optiek.
Lijkt me ook verstandig om de XLR's naar de rand op te schuiven.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Had ik inderdaad gezien Ray. De leercurve is nogal steil, maar het is wel erg leuk om te doen. Hier een update.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
PCB's ontwerpen is ook erg leuk. ook ik heb er jaren over gedaan om het een beetje te leren.
Maar ik zie nog een probleem, jij hebt eigenlijk XLR symbolen nodig waarmee je connector haaks op de PCB zet,
geen idee of die in Kicad zitten. anders word het zelf maken. en zal je ook chassisdelen voor PCB montage met de pinnen aan de achterzijde moeten hebben.
Zoals je het nu hebt gedaan zul de de Hypex liggend moeten uitvoeren, gaat niet in het kassie passen.
Persoonlijk zou ik hier geen PCB toepassen, maar een losse boxheader, 6 draadjes, en 2 chassisdelen aan elkaar fröbelen.
Maar ik zie nog een probleem, jij hebt eigenlijk XLR symbolen nodig waarmee je connector haaks op de PCB zet,
geen idee of die in Kicad zitten. anders word het zelf maken. en zal je ook chassisdelen voor PCB montage met de pinnen aan de achterzijde moeten hebben.
Zoals je het nu hebt gedaan zul de de Hypex liggend moeten uitvoeren, gaat niet in het kassie passen.
Persoonlijk zou ik hier geen PCB toepassen, maar een losse boxheader, 6 draadjes, en 2 chassisdelen aan elkaar fröbelen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
In de eerste plaats is mijn eerste opmerking: waarom een print. Je kan de flatkabel gewoon rechtstreeks op connectoren solderen.
Ten tweede, Neutrik print connectoren zijn er in duizenden variaties. Zoek eerst een variant die ruim beschikbaar is en een footprint in de Library heeft.
Ten derde: zorg dat je de connector in huis hebt zodat je een "pastest" kan doen. Je zult dan vaak zien dat de outline niet helemaal klopt.
Ten tweede, Neutrik print connectoren zijn er in duizenden variaties. Zoek eerst een variant die ruim beschikbaar is en een footprint in de Library heeft.
Ten derde: zorg dat je de connector in huis hebt zodat je een "pastest" kan doen. Je zult dan vaak zien dat de outline niet helemaal klopt.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Even mezelf rectificeren, het kan wel, maar met een haakse boxheader.
En ds23man heeft hierboven ook zeker een paar goede punten.
En ds23man heeft hierboven ook zeker een paar goede punten.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
De Hypex module wordt met een flatcable aan de print gemaakt en komt niet direct aan dit printje (of andersom). Maar orientatie is natuurlijk zeer belangrijk om alles netjes passend te krijgen straks.
Ik ben nog in het pre-experimentele stadium, dus alle tips en inzichten zijn welkom
Ik ben nog in het pre-experimentele stadium, dus alle tips en inzichten zijn welkom
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Nou nog maar een saté'tje dan
Het gaat hier niet om hoe het allemaal kan maar om een eenvoudig begin om de handeltjes te leren vinden... En i.d.d. dat footprints in een library niet zaligmakend zijn en je die altijd af moet checken met een fysiek exemplaar of datasheet van wat je gaat gebruiken.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Okee, ik ging er van uit dat dat je je PCB direct aan de Hypex wilde koppelen ipv met een tussenkabeltje.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Je knijpt gewoon een header connector aan een stukje flatkabel en knipt de ongebruikte aders weg. De benodigde aders kan je dan gewoon rechtstreeks op de XLR's solderen.satefan schreef: ↑ma 11 dec 2023, 12:49De Hypex module wordt met een flatcable aan de print gemaakt en komt niet direct aan dit printje (of andersom). Maar orientatie is natuurlijk zeer belangrijk om alles netjes passend te krijgen straks.
Ik ben nog in het pre-experimentele stadium, dus alle tips en inzichten zijn welkom![]()
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Yes, ik snap dat je de flatcable ook direct op de xls'r kan solderen 
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Nou ja, omdat ik bedacht had dat ik ook gelijk de leds voor clip indicatie, mute etc op dat bordje wil plakken, en een XLR netjes op de PCB gesoldeerd er netjes uit ziet. Hetzelfde eigenlijk als bij de DSP module van Hypex
.
beetje zo dus:
beetje zo dus:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
En nou kom je precies op het vlak waar PCB ontwerp het meest lastige is: printonderdelen die door een gat in een behuizing moeten. Zelfs bij Hypex gaat dat regelmatig fout en wordt regelmatig in het ontwerpproces proefontwerpen gemaakt om te kijken of het mechanisch klopt.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Yes, dat is zeker een complicerende factor. Ik ga zeker in de gaten houden of alles mechanisch klopt. Ik kan zelf bepalen hoe het in de speaker moet passen en speaker aanpassen waar nodig (of de print natuurlijk!).
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Is die versterker soms een OEM product dat Hypex er geen kant en klaar printje voor aanbiedt ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Je bent al bezig alles netjes 3D in KiCad te zetten. Je hebt een 3D printer, maak je er eerst een 3D print van, kun je passen wat je wilt.
Een tip voor through hole footprints checken: als je je KiCad ontwerp 1:1 uitprint naar pdf (=maatvast) en hier een hardcopy van uitdraait zie je direct of het past of niet.
Een tip voor through hole footprints checken: als je je KiCad ontwerp 1:1 uitprint naar pdf (=maatvast) en hier een hardcopy van uitdraait zie je direct of het past of niet.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Je maakt een grap. Je kunt in vrijwel alle moderne professionele layout paketten STEP behuizingen embedden, of een STEP van je pcb in Solidworks/ProEngineer of wat ze ook gebruiken. Hoe kan dit regelmatig foutgaan?ds23man schreef: ↑ma 11 dec 2023, 14:17En nou kom je precies op het vlak waar PCB ontwerp het meest lastige is: printonderdelen die door een gat in een behuizing moeten. Zelfs bij Hypex gaat dat regelmatig fout en wordt regelmatig in het ontwerpproces proefontwerpen gemaakt om te kijken of het mechanisch klopt.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Precies - in theorie heb ik alles zelf in de hand (nu in de praktijk nog). Wat me brengt bij een gevleugelde uitspraak van 1 van mijn vrienden:Barry2001 schreef: ↑ma 11 dec 2023, 15:15Je bent al bezig alles netjes 3D in KiCad te zetten. Je hebt een 3D printer, maak je er eerst een 3D print van, kun je passen wat je wilt.
Een tip voor through hole footprints checken: als je je KiCad ontwerp 1:1 uitprint naar pdf (=maatvast) en hier een hardcopy van uitdraait zie je direct of het past of niet.
"Het verschil tussen theorie en praktijk, is in de praktijk altijd groter dan in de theorie".
