Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Right. Dus. Dit is mijn poging om zelf, en hopelijk met hulp van jullie hier, een PCB te maken.

Ik zal eerst proberen uit te leggen wat ik wil bereiken. Voor mijn (nog af te maken) actieve luidsprekers wil ik graag de NC122MP Hypex mains powered versterkers inbouwen. De versterkers worden aangestuurd door de MiniDSP Flex Balanced. De bedoeling is dat de XLR aansluitingen netjes aan de achterkant van de luidspreker komt te zitten, met wat led-indicaties en schakelaars voor aan/uit en mute etc.

Zo komen de luidsprekers er uit te zien. Ik kan de achterkant nog aanpassen natuurlijk mocht ik ruimte tekort komen.
Screenshot 2023-12-10 at 21.45.11.png
Screenshot 2023-12-10 at 21.45.23.png
Tegen de achterplaat komt de Hypex module en de PCB met de XLR connectoren etc.

Op de Hypex module zijn twee h-box connectoren die aan de PCB verbonden moeten worden. Dit komt uit de documentatie van Hypex:
Screenshot 2023-12-10 at 21.48.02.png
Screenshot 2023-12-10 at 21.48.12.png
Lijkt me nuttige informatie voor het schema. De xlr aansluitingen zijn simpel, maar voor sommige andere functies weet ik nog niet goed hoe ik die aan moet sturen, zoals de 'PS Enable' en de 'AMP Enable'. Is dit een kwestie van via een schakelaar aan de ground hangen?

Voor de XLR aansluitingen heb ik het volgende schema gemaakt in KiCAD:
Screenshot 2023-12-10 at 21.57.31.png
Ik ga de rest van het schema proberen te maken. Pas als dit helemaal klaar is ga ik me maar eens in de PCB design verdiepen.

Groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op zo 10 dec 2023, 22:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door hannesie »

Interessant!!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Kappa7 »

Kijk al begonnen zie ik.
Het begin is er en ja zo simpel kan het zijn soms.
Het is dan nu zaak om de benodigde aansluitingen in kaart te brengen. Daar heb je al een start mee gemaakt met de data sheet.
Dan wordt het zaak om te zien wat er nodig is om de NC122MP aan het spelen te krijgen.
De data sheet zegt daar dit over.
Schermafbeelding 2023-12-10 234237.png
Het bord heeft dus een eigenvoeding dat gebruikt kan worden voor het in en uitschakelen en de mute.
Nu is het wel aan te bevelen om deze module netjes in te schakelen en daarna pas de mute uit te zetten.
De vraag is dan nu hoe wil je dat gaan doen?
Kan je met een schakelaar achter op de speaker doen maar ook met een relais dat ergens anders door wordt aangestuurd.
Heb je bijvoorbeeld een uitgang op een voorversterker zitten die bedoeld is om een eindversterker te schakelen.
of kan de mini DSP daar iets in sturen?
Dat is dus nog iets om eerst helder te krijgen, hoe moet het gaan werken.

Voor de Leds geld het volgende die worden aangestuurd met een open collector.
Schermafbeelding 2023-12-10 235600.png
Hier zie je hoe dat werkt en hoe de led dan aangesloten kan worden.
https://www.build-electronic-circuits.c ... r-outputs/
Voor de waarde van de weerstand di je dan nodig hebt is nu nog even niet interessant.
Je bent immers functioneel je schema aan het opzetten.

Volgens mij kan je daar wel weer even mee verder.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Henkjan »

mss staat hier nog wat bruikbaars over ampon enzo:
viewtopic.php?p=1603510
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Ik heb een basis opzetje gemaakt met de T821116A1S100CEU H-box connector die Hypex opgeeft in de datasheet. Deze heb ik weten de importeren in een nieuwe component-library. Ik heb er de XLR connectoren op het board bijgezet en alles met elkaar verbonden via de backlayer (zie je dus niet op t screenshot).
Screenshot 2023-12-11 at 10.40.14.png
Als ik de 3D viewer aanzet dan zie ik wel dat er iets op de PCB, maar niet de componenten zelf (de hbox connector en de xlr connectoren zelf).
Screenshot 2023-12-11 at 10.40.36.png
Moet ik daar iets voor configureren in KiCad? Met de standaard 2 x 8 pin connector kreeg ik wel gelijk de pinnen zelf op het board te zien.

Groet!

Satefan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Henkjan »

3D: moet je zelf toevoegen als dat er niet is idd

footprint: altijd checken (en dubbel tsjekken) met het datasheet, de libraries kan je niet 100% op vetrouwen
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Dat viel reuze mee inderdaad. Het 3D model klopt niet 100% (de uitsparing in het midden mist), maar is niet zo'n ramp, zolang het fysieke model maar klopt natuurlijk:
Screenshot 2023-12-11 at 11.17.22.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

De spoortjes zitten zo dicht bij de pad's van de boxheader dat er zo goed als een sluiting ontstaat.
Spoortjes zijn ook wel vrij smal in mijn optiek.

Lijkt me ook verstandig om de XLR's naar de rand op te schuiven.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Had ik inderdaad gezien Ray. De leercurve is nogal steil, maar het is wel erg leuk om te doen. Hier een update.
Screenshot 2023-12-11 at 12.22.53.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

PCB's ontwerpen is ook erg leuk. ook ik heb er jaren over gedaan om het een beetje te leren.
Maar ik zie nog een probleem, jij hebt eigenlijk XLR symbolen nodig waarmee je connector haaks op de PCB zet,
geen idee of die in Kicad zitten. anders word het zelf maken. en zal je ook chassisdelen voor PCB montage met de pinnen aan de achterzijde moeten hebben.
Zoals je het nu hebt gedaan zul de de Hypex liggend moeten uitvoeren, gaat niet in het kassie passen.

Persoonlijk zou ik hier geen PCB toepassen, maar een losse boxheader, 6 draadjes, en 2 chassisdelen aan elkaar fröbelen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

In de eerste plaats is mijn eerste opmerking: waarom een print. Je kan de flatkabel gewoon rechtstreeks op connectoren solderen.

Ten tweede, Neutrik print connectoren zijn er in duizenden variaties. Zoek eerst een variant die ruim beschikbaar is en een footprint in de Library heeft.

Ten derde: zorg dat je de connector in huis hebt zodat je een "pastest" kan doen. Je zult dan vaak zien dat de outline niet helemaal klopt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

Even mezelf rectificeren, het kan wel, maar met een haakse boxheader.
En ds23man heeft hierboven ook zeker een paar goede punten.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

De Hypex module wordt met een flatcable aan de print gemaakt en komt niet direct aan dit printje (of andersom). Maar orientatie is natuurlijk zeer belangrijk om alles netjes passend te krijgen straks.

Ik ben nog in het pre-experimentele stadium, dus alle tips en inzichten zijn welkom :-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Pjotr »

Nou nog maar een saté'tje dan :D Het gaat hier niet om hoe het allemaal kan maar om een eenvoudig begin om de handeltjes te leren vinden... En i.d.d. dat footprints in een library niet zaligmakend zijn en je die altijd af moet checken met een fysiek exemplaar of datasheet van wat je gaat gebruiken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

satefan schreef: ma 11 dec 2023, 12:49
De Hypex module wordt met een flatcable aan de print gemaakt en komt niet direct aan dit printje (of andersom). Maar orientatie is natuurlijk zeer belangrijk om alles netjes passend te krijgen straks.
Okee, ik ging er van uit dat dat je je PCB direct aan de Hypex wilde koppelen ipv met een tussenkabeltje.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

satefan schreef: ma 11 dec 2023, 12:49
De Hypex module wordt met een flatcable aan de print gemaakt en komt niet direct aan dit printje (of andersom). Maar orientatie is natuurlijk zeer belangrijk om alles netjes passend te krijgen straks.

Ik ben nog in het pre-experimentele stadium, dus alle tips en inzichten zijn welkom :-)
Je knijpt gewoon een header connector aan een stukje flatkabel en knipt de ongebruikte aders weg. De benodigde aders kan je dan gewoon rechtstreeks op de XLR's solderen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Yes, ik snap dat je de flatcable ook direct op de xls'r kan solderen :-)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Dus waarom zo moeilijk doen?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Nou ja, omdat ik bedacht had dat ik ook gelijk de leds voor clip indicatie, mute etc op dat bordje wil plakken, en een XLR netjes op de PCB gesoldeerd er netjes uit ziet. Hetzelfde eigenlijk als bij de DSP module van Hypex ;-).

beetje zo dus:
Screenshot 2023-12-11 at 14.07.53.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

En nou kom je precies op het vlak waar PCB ontwerp het meest lastige is: printonderdelen die door een gat in een behuizing moeten. Zelfs bij Hypex gaat dat regelmatig fout en wordt regelmatig in het ontwerpproces proefontwerpen gemaakt om te kijken of het mechanisch klopt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Yes, dat is zeker een complicerende factor. Ik ga zeker in de gaten houden of alles mechanisch klopt. Ik kan zelf bepalen hoe het in de speaker moet passen en speaker aanpassen waar nodig (of de print natuurlijk!).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ray5150 »

Is die versterker soms een OEM product dat Hypex er geen kant en klaar printje voor aanbiedt ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Barry2001 »

Je bent al bezig alles netjes 3D in KiCad te zetten. Je hebt een 3D printer, maak je er eerst een 3D print van, kun je passen wat je wilt.

Een tip voor through hole footprints checken: als je je KiCad ontwerp 1:1 uitprint naar pdf (=maatvast) en hier een hardcopy van uitdraait zie je direct of het past of niet.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Barry2001 »

ds23man schreef: ma 11 dec 2023, 14:17
En nou kom je precies op het vlak waar PCB ontwerp het meest lastige is: printonderdelen die door een gat in een behuizing moeten. Zelfs bij Hypex gaat dat regelmatig fout en wordt regelmatig in het ontwerpproces proefontwerpen gemaakt om te kijken of het mechanisch klopt.
Je maakt een grap. Je kunt in vrijwel alle moderne professionele layout paketten STEP behuizingen embedden, of een STEP van je pcb in Solidworks/ProEngineer of wat ze ook gebruiken. Hoe kan dit regelmatig foutgaan?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Barry2001 schreef: ma 11 dec 2023, 15:15
Je bent al bezig alles netjes 3D in KiCad te zetten. Je hebt een 3D printer, maak je er eerst een 3D print van, kun je passen wat je wilt.

Een tip voor through hole footprints checken: als je je KiCad ontwerp 1:1 uitprint naar pdf (=maatvast) en hier een hardcopy van uitdraait zie je direct of het past of niet.
Precies - in theorie heb ik alles zelf in de hand (nu in de praktijk nog). Wat me brengt bij een gevleugelde uitspraak van 1 van mijn vrienden:
"Het verschil tussen theorie en praktijk, is in de praktijk altijd groter dan in de theorie".
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”